سرمایه انسانی نقش موثری در ارزش آفرینی سازمان ها دارد 
چاپ 

سرمایه انسانی نقش موثری در ارزش آفرینی سازمان ها دارد

یک استاد دانشگاه، سرمایه انسانی را با ارزش ترین دارایی یک سازمان دانست و گفت: این مهم، نقش موثری در اثربخشی و ارزش آفرینی سازمان ها دارد.

دکتر زین العابدین امینی در گفت و گو با ایرنا افزود: نیروهای متخصص از مهمترین سرمایه های هر سازمانی محسوب می شوند بطوری که پیش از این اگر برای افراد مجرب سازمان، عبارت نیروی انسانی و یا منابع انسانی استفاده می شد، اکنون این عبارت به سرمایه انسانی تغییر یافته است.

وی اظهارکرد: امروزه دارایی اصلی هر سازمان، سرمایه انسانی آن است و رقابت جدی بین سازمان ها در جذب و نگهداری سرمایه های انسانی متخصص در حال شکل گرفتن است.

وی با بیان اینکه اعتقاد داریم که سرمایه انسانی و مدیریت برتر، عامل و موجب توسعه است، افزود: آموزش نیروی انسانی دستگاه ها در قالب طرح های مختلف آموزشی موجب ارتقای توانمندی پرسنل می شود.

** جوهر اساسی مدیریت در اتخاذ تصمیمات استراتژی نهفته است

این استاد دانشگاه در ادامه، ضرورت توجه به فرآیند تصمیم گیری در مدیریت را یادآور شد و گفت: جوهر اساسی مدیریت در اتخاذ تصمیمات استراتژی نهفته است.

دکتر امینی افزود: هر مدیر باید برای انجام وظایف خود مانند برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری، هماهنگی و کنترل تصمیم‌گیری کند و در این بین، گرفتن تصمیمات استراتژی از ویژگی های مدیران عالی سازمانهاست.

وی که دارای تخصص در حوزه تصمیم گیری و خط مشی گذاری است، اظهار کرد: تصميم گيري يك فرآيند ذهني است كه تمام افراد بشر در سراسر زندگي خود با آن سرو كار دارند، فرآيند تصميم گيري در پرتو فرهنگ، ادراكات، اعتقاد و ارزش ها و نگرش ها، شخصيت، دانش و بينش فرد صورت مي گيرد و اين عوامل بر يكديگر تأثير متقابل دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در مديريت معاصر تصميم گيري به عنوان فرآيند حل يك مسأله تعريف شده است و تمام فعاليت ها و اقداماتي كه در همه زمينه ها توسط افراد انجام مي شود، حاصل فرآيند تصميم گيري است.

وی گفت: تصمیم گیری از اجزای جدایی ناپذیر مدیریت به شمار می رود و در هر وظیفه مدیریت به نحوی جلوه گر است؛ در تعیین خط مش های سازمان، در تدوین هدفها، طراحی سازمان، انتخاب، ارزیابی و در تمام اعمال مدیریت.

وی افزود: اگر مدیریت را به عنوان مرجع تصمیم‌گیری در زمینه برنامه‌ریزی و استفاده از عوامل و منابع برای دستیابی به اهداف تعیین شده تعریف کنیم، درمی یابیم که مدیریت خوب تاثیری اساسی در تجربه زندگی بیشتر افراد دارد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: مهارتها و اصول ضروری برای مدیریت‌های موفق خیلی مشکل نیست، با درک صحیح این مهارتها و اصول، افراد می‌توانند مدیران لایق و کارایی در همه سطوح باشند.

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو