فواید بی نظیر سبزی خوردن را بشناسید/ سبزی فریزری بهتر است یا خشک شده؟ 
چاپ 

فواید بی نظیر سبزی خوردن را بشناسید/ سبزی فریزری بهتر است یا خشک شده؟

تا چندی پیش سبزی خوردن پای ثابت اکثر سفره های ایرانی بود. وقتی سفره پهن می شد اولین چیزی که در مرکز سفره خودنمایی می کرد، یک سبد پر از انواع سبزی های تازه به همراه پیازچه و تربچه نقلی قرمزرنگی بود که همچون گل جلوه می کرد؛ سبزی هایی که اشتهای افراد را برمی انگیخت و میل به خوردن غذا را دوچندان می کرد، اما حالا دیگر حضور این سمبل شادابی و طراوت سفره کمرنگ شده است.

انواع سس های سفید، قرمز، خردل، ترشی های مختلف و انواع چیپس ها و اسنک های سبزیجات جایگزین این جلوه طبیعت شده است.

حال وضعیت به گونه ای شده است که عده ای از خانم های جوان خواص تغذیه ای و درمانی سبزی ها را نمی دانند و حتی برخی از اقلام آن را نمی شناسند بنابراین بد نیست با برخی از انواع سبزی خوردن آشنا شده و به خواص تغذیه ای آن پی ببریم و این اطلاعات را به نسل بعد خود نیز انتقال دهیم.

  • تره؛ کاهنده فشار و کلسترول خون

این سبزی ساقه ندارد و از نظر خواص تغذیه ای شبیه به سیر و پیاز است، اما طعم و بوی ملایم تری دارد. تره ۲ نوع دارد؛ برگ های یکی کوتاه و نازک بوده و اغلب در بهار و تابستان می روید، دیگری تره فرنگی است که برگ های پهن، قوی و بلند داشته و پیاز آن مشخص است.

تره به دلیل پتاسیم بالایی که دارد ادرارآور خوبی بوده و سموم را دفع و از فشار و کلسترول بد خون می کاهد. منیزیم آن از بروز سرطان روده و پروستات جلوگیری کرده و اگر به همراه غذا میل شود سوءهاضمه را درمان کرده، از سوزش معده کاسته و یبوست دائمی و بواسیر را بهبود می بخشد.

همچنین ناراحتی های طحال را برطرف کرده و برای نقرس و درد مفاصل مفید است، همچنین تمایلات جنسی را افزایش می دهد.

تره به دلیل مواد خشبی نفاخ است. بر این اساس هر چقدر ظریف تر و جوان تر باشد قابلیت هضم بهتری داشته و مواد مغذی آن بهتر جذب می شود.

  • تربچه با سلول های سرطانی می جنگد

این سبزی برگ های پهن و کرک دار داشته و دارای انواع ترب سفید، سیاه و قرمز است. ترب طبیعت گرم دارد و کمی نفاخ است. به دلیل دارا بودن مواد گوگرددار خاصیت ضدعفونی کنندگی فراوانی دارد، همچنین اشتهاآور خوبی است.

ویتامین C فراوان آن در رفع بیماری های دهان و پیوره موثر است و از پوسیدگی دندان ها می کاهد. این ویتامین در برگ تربچه چندین برابر بیشتر است و اگر به همراه غذا خورده شود، به جذب آهن کمک می کند.

براساس تحقیقات انجام شده، تربچه سلول های سرطانی بدن را از بین برده و در بهبود عوارض شیمی درمانی موثر است.

همچنین به دلیل دارا بودن ید برای بیماران مبتلا به گواتر مفید است و با تنظیم سوخت و ساز بدن، گردش خون را بهبود می بخشد و برای دفع سنگ کلیه و کیسه صفرا مفید است.

 

  • ریحان؛ آرامبخش و خواب آور

این سبزی بسیار معطر و خوشبوست. ضد یبوست، ضدتشنج، رفع کننده سردردهای عصبی (میگرن) و سرگیجه است و به دلیل ترکیبات آرامبخش برای رفع بی خوابی های اضطرابی موثر بوده و مسکن خوبی به شمار می رود.

ریحان، شیر مادران شیرده را زیاد می کند و برای رفع التهاب کلیه مفید است. این سبزی نفاخ نیست و اسپاسم های معده را برطرف می کند.

  • شاهی؛ محرک فعالیت کلیه ها

این سبزی طبیعت معتدلی دارد. به دلیل دارا بودن ویتامین هایA و C جزء آنتی اکسیدان های قوی بوده و برای دفع رادیکال های مضر بدن مفید است. همچنین پایین آورنده قند خون بوده و لکه های قهوه ای و کک و مک ناشی از تماس مستقیم با نور خورشید را رفع می کند.

براساس تحقیقاتی که در دانشگاه پزشکی شهید بهشتی انجام شده است، شاهی چربی و کلسترول بد خون را کاهش می دهد و روغن های فرار آن برای مخاط تنفسی، آسم، برونشیت و سرفه های مزمن مفید است.

ترکیبات موجود در این سبزی محرک فعالیت کلیه ها بوده و دافع سنگ کیسه صفرا، مثانه و کلیه است و فوق العاده برای دردهای مفصلی و نقرس مفید است.

  • جعفری؛ خون ساز و قاعده آور

این سبزی سرشار از ویتامین و املاح معدنی آهن، کلسیم و فسفر است. عادت ماهانه را تنظیم و خون را تصفیه می کند، همچنین روده ها را ضد عفونی می کند.

مصرف جعفری به دلیل دارا بودن آهن گیاهی در غذای روزانه افراد کم خون یا بچه هایی که روند رشد ضعیفی دارند توصیه می شود.

این سبزی بادشکن خوبی است و درد و پیچش شکم را رفع می کند. جعفری بیماری های کبدی، تنگی نفس و علائم یائسگی زودرس را رفع کرده و جویدن آن به رفع بوی بد دهان و گازهای تخمیری معده کمک می کند.

  • ترخون؛ جانشین مناسب نمک

این سبزی عطر تندی دارد و کمی تلخ است. وجود چند برگ ترخون در سبزی سفره اشتها را تحریک و نفس را خوشبو می کند.

بوی تند آن موجب مهار رشد میکروب های پوست و کاهش بوی بد بدن می شود. ترخون به جهت اسانس تندی که دارد جایگزین مناسب نمک بوده و مصرف آن به همراه غذا برای بیماران قلبی، افراد مبتلا به فشار خون یا اشخاصی که رژیم غذایی بی نمک دارند توصیه می شود.

این سبزی اعصاب را تقویت کرده و به هضم غذاهای پرچرب کمک می کند و یک آرامبخش ملایم است. ترخون سم زدای خوبی است و موجب تسکین درد و رفع مشکلات قاعدگی از جمله تهوع و ضعف می شود. این سبزی قدرت دفاعی بدن را بالا برده و از شدت بیماری های ویروسی می کاهد.

  • گشنیز؛ کاهنده قند خون

 

این سبزی طبیعت سردی دارد و بوی خوشایندی ندارد. چینی ها این سبزی را جعفری چینی می نامند. گشنیز فشار و قند خون را کاهش داده، عطش و تهوع را رفع می کند و مسکن خوبی است. تقویت کننده قلب، مغز و معده است. ضد اسپاسم، معرق و محرک اشتهاست و بهترین داروی کبد و طحال است.

این سبزی جوش های پوستی و دهانی ناشی از گرمی غذاها را رفع کرده و تمایلات جنسی را ملایم می کند. مقدار زیاد آن خواب را پریشان، عادت ماهیانه را نامنظم و مصرف کننده را دچار گیجی، بی حسی و خوابی عمیق می کند.

  • نعنا؛ اشتها‌برانگیز

مهم‌ترین خاصیت درمانی نعنا، اثربخشی آن بر دردهای دستگاه گوارش شامل درد معده، روده، نفخ، دل‌پیچه، تهوع و اسهال است. برای این منظور کافی است ۱۰ گرم از نعنا خشک‌شده را در یک لیتر آب دم کرده یا از عرق نعنا استفاده کنید.

نعنا علاوه بر مورد فوق، اشتها‌برانگیز و نشاط‌آور بوده و برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا، سرفه، ناراحتی‌های روحی و عصبی، بواسیر، تپش قلب و سکسکه نیز مفید است.

  • پیازچه؛ غنی از ویتامین C

پیازچه فواید زیادی دارد که بیشتر آن ها مانند پیاز است. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– کاهش قند خون

– کاهش کلسترول خون بالا

– کاهش فشار خون بالا

– کاهش خطر پیشرفت سرطان کولون و دیگر سرطان ها

– کاهش التهاب

آلیل پروپیل دی سولفاید موجود در پیازچه دارای فواید ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی می باشد.

پیازچه غنی از کروم است. کروم نوعی ماده معدنی ضروری است که بدن از آن برای تنظیم گلوکز، سوخت و سازبدن و ذخیره سازی ماکرونوترینت ها استفاده می نماید. در واقع کروم جزئی از فاکتور تحمل گلوکز است.

همچنین کروم باعث کاهش کلسترول تام همراه با افزایش کلسترول خوب(HDL) و کاهش تری گلیسیرید می شود.

پیازچه غنی از این ویتامین است. ویتامین C به ارتقاء سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از بدن در برابر بیماری های قلبی – عروقی، بیماری های چشمی و چین و چروک های پوستی محافظت می نماید.

از مواد مغذی دیگری که در پیازچه موجد است می توان به فیبر، منیزیم، ویتامین B6، پتاسیم و مس اشاره نمود.

سبزی خشک شده بهتر است یا فریز شده؟

اگر شما هم جزو کسانی هستید که مجبورید غذایتان را با سبزیجات خشک یا فریز شده آماده کنید، این نکته ها را بخوانید تا لااقل سبزیجات با کیفیت تری داشته باشید.

موارد مهمی که باید در مورد سبزی فریز شده و خشک شده بدانید.

 

فصل، فصل سبزیجات تازه است و اکثر خانم ها برای مصرف سالانه شان اقدام به خرید انواع سبزیجات و فریز کردن یا خشک کردن آنها می کنند.اما سبزی فریز شده خاصیت بیشتری دارند یا سبزی خشک شده؟پاسخ این سوال را متخصصان تغذیه خواهند گفت.

متخصصان تغذیه توصیه می کنند روزانه حداقل پنج سهم میوه و سبزیجات باید در سبد غذایی افراد قرار بگیرد چرا که این مواد غذایی انواع ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را به بدن می رسانند.

ویتامین های گروه B موجود در انواع و اقسام سبزی برای تولید انرژی، ساخت هورمون ها و عملکرد سیستم عصبی ضروری است. نقش ویتامین E در سلامت پوست و مو هم به اثبات رسیده است؛ ویتامینی که خواص ضدالتهابی دارد و باعث پیشگیری از گرفتگی عروق می شود.

تاثیر مثبت ویتامین C بر سلامت بدن

ویتامین C و جلوگیری بروز سرماخودگی و ضعف سیستم ایمنی

دکتر راحله توکلی، متخصص تغذیه اظهار کرد: یکی از ویژگی های بارز سبزیجات، غنی بودن آنها از مواد معدنی مثل مس، پتاسیم، منگنز و منیزیوم است. این ریزمغذی ها نقش مهمی در سلامت بدن دارند و کمبود آنها در بدن احتمال بروز مشکلات خونی و استخوانی، ضعف سیستم ایمنی و … را افزایش می دهد.

منبع غنی از آنتی اکسیدان

بیشتر خوراکی های ضدسرطان تقریبا یک نقطه مشترک دارند؛ این که سرشار از آنتی اکسیدان هستند و در پیشگیری و حتی درمان سرطان ها موثرند. به گفته دکتر توکلی، آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد تولید شده در بدن مقابله می کنند و علاوه بر سرطان مانع بروز بسیاری از مشکلات قلبی و عروقی می شوند و پیری را هم به تاخیر می اندازند. این در حالی است که بیوفلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، ویتامین های E و C و سلنیوم مهم ترین منابع طبیعی آنتی اکسیدان ها را تشکیل می دهند. فراموش نکنید از بین سبزیجات کلم بروکلی، فلفل دلمه ای، سیب زمینی، چغندر، کلم قرمز، کنگر فرنگی، مارچوبه و … سرشار از آنتی اکسیدان هستند.

دریافت مقدار کافی فیبرهای غذایی

احتمالا شما هم اسم فیبر را زیاد شنیده اید. باید بدانید سبزیجات منابع بسیار غنی فیبر به حساب می آیند که خواص زیادی دارند و بسیاری از متخصصان از آنها به عنوان راز تناسب اندام یاد می کنند. به عنوان مثال، فیبر، سرعت عبور مواد غذایی از معده به روده را کم می کند و باعث ایجاد احساس سیری طولانی تر می شود. به این ترتیب با مصرف انواع سبزیجات دیرتر گرسنه می شوید، کمتر سراغ هله هوله های موجود در یخچال و کابینت ها می روید و براحتی می توانید وزن کم کنید. به گفته دکتر توکلی، فیبرها علاوه بر این ویژگی در کاهش کلسترول بد خون (LDL) هم تاثیر دارند و با تاثیر روی عملکرد مثبت روده ها از بروز یبوست پیشگیری می کنند.

امان از آلودگی سبزی ها

هر سال در آستانه فصل تابستان موضوع آبیاری مزارع سبزی جنوب تهران با آب های آلوده و حتی فاضلاب ها دوباره مطرح می شود. هر چند بسیاری از مسئولان چنین ادعاهایی را به طور کامل رد می کنند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد چنین چیزی می تواند واقعیت داشته باشد. در هر صورت پرسش اینجاست که آیا آب های آلوده داخل بافت سبزیجات هم نفوذ می کنند؟ اگر این طور است روشی برای از بین بردن آلودگی ها هنگام شستن وجود دارد؟

 

به گفته دکتر توکلی، آلودگی میکروبی و انگلی مهم ترین نکته در این زمینه است. خبر خوب این که روش شست وشوی چهار مرحله ای باعث از بین رفتن همه آلودگی های میکروبی در سبزیجات می شود، اما متاسفانه سموم شیمیایی و فلزات سنگین را از بین نمی برد و می تواند باعث بروز بیماری های عفونی و گوارشی شود و زمینه بروز سرطان را هم فراهم کند.

نگرانی بیجا ممنوع

در مورد سلامت سبزیجات موضوع استفاده از کودهای آلوده انسانی و حیوانی هم مطرح است، اما در صورتی که کود زیر خاک ریخته شود به حاصلخیزی زمین زراعتی کمک می کند، اما اگر این کودها در تماس مستقیم با سبزیجات باشند، آلودگی ایجاد می کنند و مصرف آنها برای افراد مضر است. بنابراین توصیه می شود سراغ محصولات ارگانیکی بروید که در بعضی از فروشگاه ها موجودند یا خودتان دست به کار شوید و در حیاط، باغچه کوچک یا گلدان های آپارتمانی سبزی بکارید و با خیال راحت و یک شست وشوی ساده آنها را مصرف کنید.

شست وشوی سبزیجات در ۴ مرحله

فارغ از مباحث مطرح شده، برای اطمینان باید سبزیجات را قبل از مصرف به روش اصولی بشویید ،چون حتی اگر سبزیجات با آب های آلوده یا کودهای نامناسب آبیاری شده باشند به وسیله شست وشوی مناسب، آلودگی میکروبی آنها از بین می رود. اولین مرحله شست وشو با آب و زدودن خاک یا مواد زائد همراه سبزی و مرحله دوم اضافه کردن یک تا دو قطره مایع ظرفشویی به ظرف حاوی آب و سبزی است. در این مرحله انگل زدایی صورت می گیرد.

در مرحله سوم باید سبزیجات را با یک قاشق محلول ضدعفونی کننده (موجود در داروخانه ها) به مدت سه تا پنج دقیقه با آب خیس کنیم. آخرین مرحله هم آبکشی سبزی با آب است. یادتان باشد برخلاف باور عموم استفاده از نمک برای ضدعفونی کردن سبزیجات هیچ تاثیری در پاکسازی آنها ندارد. همچنین هنگام شست وشوی سبزیجات هم از مایع ظرفشویی و هم از محلول ضدعفونی کننده استفاده کنید. مایع ظرفشویی برای جدا کردن تخم انگل ها از سبزیجات مناسب است و ماده ضدعفونی کننده ،میکروب های سبزی را از بین می برد. از طرفی دور ریختن برگ های رویی سبزیجات برگی مثل کاهو و کلم هم بسیار با اهمیت است.

سبزی فریزری بهتر است یا خشک شده؟

در حال تماشای تلویزیون هستید، هوس قورمه سبزی می کنید و به فکر درست کردن این غذای خوشمزه می افتید، اما آماده کردن سبزی این خورشت پرطرفدار دردسرهای زیادی دارد. پس چه بهتر که از قبل سبزی آماده داخل فریزر داشته باشید و بیشتر وقت تان را صرف جا افتادن غذا کنید. حالا سوال اینجاست که آیا فریز کردن سبزیجات از ارزش غذایی آنها کم می کند؟ اصلا سبزی خشک بهتر است یا سبزی منجمد؟

در فرآیند خشک کردن، بخش قابل توجهی از ویتامین C سبزی از بین می رود، اما بیشتر املاح آن حفظ می شود. این در حالی است که منجمد کردن سبزی البته به شرط این که زمان زیادی از چیدن آن نگذشته باشد، باعث حفظ ویتامین ها، ریزمغذی ها و املاح موجود در آن می شود.

به هیچ عنوان سبزی سرخ شده را در فریزر قرار ندهید. چرا که اگر سبزی سرخ شود، مواد مضر روغن در سبزی ذخیره می شود. به جای آن می توانید بعد از خرد کردن سبزی، آن را روی حرارت مختصری قرار داده و بعد از آن که آب سبزی تبخیر شد، بسته بندی اش کنید. سبزی را قبل از بسته بندی حتما سرد کرده و در لایه های نازک بسته بندی کنید.

البته در صورتی که از زمان برداشت محصول اطلاعی ندارید هیچ تفاوتی میان سبزی خشک شده و منجمد وجود ندارد چرا که هر دو مقداری از ارزش غذایی شان را طی فرآیند خشک شدن و انجماد از دست داده اند، اما یادتان باشد طعم و بافت سبزی منجمد شده بهتر از نوع خشک آن است و برای این که خاصیت سبزی (بویژه سبزی قورمه) کمتر از دست برود، باید پس از شستن، خشک و خرد کردن بلافاصله آن را داخل فریزر بگذارید.

مدت زمانی که می توان سبزیجات خشک را نگهداری کرد به میزان خشک شدن آنها بستگی دارد. در صورتی که سبزیجات خشک در معرض نور آفتاب قرار بگیرند به سرعت رنگ شان تغییر کرده و مقدار فراوانی از ویتامین های خود را از دست می دهند. معمولا در صورت خشک کردن صحیح و نگهداری مناسب سبزیجات را می توان برای مدت یک سال ذخیره کرد.منبع : جام جم-

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو