رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد/افزایش مرخصی زایمان دانشگاه آزادی‌ها به ۲۴ ماه 
چاپ 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد/افزایش مرخصی زایمان دانشگاه آزادی‌ها به ۲۴ ماه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه زوجیت باید در مدلهای منابع انسانی ظهور و بروز کند، گفت: این موضوع به معنای این است که هر کس در جایگاه خودش قرار بگیرد. یکی از اقداماتی که دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه انجام داده، افزایش مرخصی زایمان از ۹ ماه به ۲۴ ماه است، چرا که ایام شیردهی و تربیت نوزاد را بخشی از شغل زنان می دانیم و برای آن ارزش و اهمیت قائل هستیم.

به گزارش یمین نیوز به نقل از ایسنا، مراسم بزرگداشت مقام استاد ویژه بانوان هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور دکتر علی سروری مجد مشاور ریاست و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان ها، دکتر عاصمه قاسمی مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده و جمعی از بانوان اساتید در سازمان مرکزی برگزار شد.

دکتر طهرانچی در ابتدای این نشست با تبریک هفته معلم و با اشاره به کارکرد نهادهای تمدنی وارداتی به کشور گفت: واقعیت این است که نهادهای مستقر در یک سده اخیر کشور به شدت در مسیر عبور از هویت حرکت کردند و یکسان سازی و همسان سازی را در همه امور جاری و ساری داشتند. این در حالی است که خداوند متعال در آیه ۱۳ سوره حجرات می فرماید: ای مردم ما شما را از مرد و زنی آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایی متقابل حاصل کنید… .

وی ادامه داد: افتخار اسلام این است که با شعار «بِأَیِّ ذنبٍ قُتِلَت؟!» به جنگ تفکر جاهلی در شبه جزیره عربستان رفت و تأکید کرد که زن و مرد هر دو یک جوهره و خلقت واحد دارند، اما زوج و مکمل یکدیگر هستند و این موضوع نیز از آیات الهی است «مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً  إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ». باید به این موضوع با تفکر و کار علمی بپردازیم، چرا که این نگاهی است که می تواند نجات دهنده وضعیت نابسامان فعلی در جهان باشد که غرب عبور از خانواده، دین، ملیت و هویت را هدف قرار داده است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نظام مردسالار غرب ظلم بزرگی را نسبت به زنان روا داشته است، گفت: غرب نگاه کالایی به مقام و منزلت زن دارد که در مقابل کرامت و بزرگواری جایگاه زن در اسلام است، پس دوباره باید شعار «بِأَیِّ ذنبٍ قُتِلَت؟!» را که زمانی به عرب جاهلی گفته می شد را امروز به تمدن غرب بگوییم.

دکتر طهرانچی تصریح کرد: در کشور ما نیز به لحاظ وجود نظامات همسان سازی در مؤسسات تمدنی، در زمینه توجه به جایگاه زنان به صورت غیراسلامی با مسائل برخورد کردیم، در صورتی که باید به سه جنبه فردی، زوجیت (زن در خانواده) و زن در اجتماع توجه داشته باشیم. بسیاری از قوانین موجود، برگرفته از دوران گذار سنت به مدرنیته و یا قواعد منابع انسانی غربی است و در این نگاه زن به عنوان «زن» و مرد به عنوان «مرد» دیده نمی شود و هر کدام به عنوان یک عنصر دارای قوانین یکسان هستند. متأسفانه در قوانین منابع انسانی احکام اسلامی رسوخ داده نشده است، بلکه این احکام در منابع حقوقی از جمله ارث، ازدواج، نفقه و … ملاحظه شده است. به همین دلیل منابع انسانی بی رحمانه به جایگاه زن نگاه کرده و به تفاوت بین زن و مرد اهمیتی قائل نیست. 

وی تأکید کرد: زن وقتی کمال می یابد که در جایگاه فردی، در زوجیت و خانواده و در اجتماع حضور داشته باشد و بسیاری از مباحث ما با غرب از اینجا ناشی می شود، بنابراین ایجاد بستر زن و خانواده، حمله به جریان همسان نگر مدیریت منابع انسانی برآمده از غرب است. منطق غرب عبور از جنسیت است، به همین دلیل موضوعاتی همچون مسابقات وزنه برداری زنان، بوکس زنان، داوری زن در مسابقات مردان و … را مطرح می کند که اساساً به عبور از جنسیت و ویژگی های زن توجه دارد. علاوه بر این با دستکاری در خلقت فیزیولوژی و روحیات متفاوت جایگاه دیگری را برای زنان مهیا می کند. این در حالی است که زن و مرد در خلقت از نفس واحده بوده، اما در خصوصیات مزدوج هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نگاه غرب به زن و ورود به جریان نظام مدیریت منابع انسانی غربی ظلم بزرگی به زنان است، اظهار کرد: واقعیت این است که دانشگاه هم در تولید این مفهوم و در هم در ساخت آن مقصر است، چرا که به تفاوت ها و ویژگی های زن توجه نداشته است. این در حالی است که قابلیت زنان در امور زیادی نسبت به مردان بیشتر است و خداوند زمانی که می خواهد از دو نماد ایمان و کفر مثال بزند، از دو زن نام می برد. اگر دانشگاه درست به جایگاه و مقام زن توجه نکند و تبیین دقیقی از زن در جایگاه فردی، زوجیت و خانواده و اجتماع نداشته باشد، آینده همچنان با خسران جلو می رود.

دکتر طهرانچی تربیت فرزند را یک کار و فعل اجتماعی برای زنان عنوان کرد و افزود: اینکه در احکام فقهی و مدنی آمده است که زن می تواند در قبال شیردهی به نوزادش طلب دستمزد کند، یعنی امر تربیت فرزند جایگاه خاص خود را دارد و اصلی ترین کار مادر در ۳۰ ماهه اول نوزاد تربیت و بزرگ کردن اوست، اما ما کجا در قوانین و نظامات خود برای این کار ارزش قائل شده ایم؟ تا زمانی که جایگاه زن را به رسمیت نشناسیم و تبیین نکنیم، با وضع قوانین حمایتی اتفاقی نخواهد افتاد. غرب سالهاست به این نتیجه رسیده است که ایران هرگز دچار فروپاشی نمی شود، مگر اینکه دگردیسی در زنان ایجاد کند.

وی تصریح کرد: دلیل پوشش زنان در اسلام این است که زنان در امر اجتماعی شأن همسانی با مردم داشته باشد، به همین دلیل نباید تمایزی مطرح باشد. بنابراین حجاب یعنی ایجاد شرایط یکسان و همتراز در اجتماع. برای تبیین این موضوع و حفظ شأن زن در مقام جریان غرب به یک حرکت خردورزانه زنانه نیازمندیم و این موضوع باید در دانشگاه پی ریزی شود و با ایجاد گروه های کاری و انتقال تجربیات باید مطالعات راهبردی برای بنیان نظام منابع انسانی که زوج را «زوج» می بیند، ترسیم کرده و دانش کشور در این زمینه را افزایش دهیم. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی  با بیان اینکه زوجیت باید در مدلهای منابع انسانی ظهور و بروز کند، گفت: این موضوع به معنای این است که هر کس در جایگاه خودش قرار بگیرد. یکی از اقداماتی که دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه انجام داده، افزایش مرخصی زایمان از ۹ ماه به ۲۴ ماه است، چرا که ایام شیردهی و تربیت نوزاد را بخشی از شغل زنان می دانیم و برای آن ارزش و اهمیت قائل هستیم. 

دکتر طهرانچی با اشاره به مفاهیم حجاب و عفاف گفت: حجاب از منظر زوجیت، تضمین کننده حضور زن در اجتماع بوده و عفاف نیز آنجایی است که می خواهد زن در خانواده حفظ شود. بنابراین دفاع از زن اجتماعی با «حجاب»، دفاع از زن خانواده با «عفاف» و دفاع از جایگاه فردی زن با «هویت» است. در مقابل این نگاه، غرب در مسائل شناختی زنان به شدت کار کرده و حلقه حفظ زن را با حمله به مفاهیم غیرت و ناموس هدف قرار داده است. مقابله با این جریان حرکت جدی، کار علمی، دانشگاهی و روشنگری می خواهد و در این مسیر نیازمند تولید مفهوم جدید هستیم. 

وی با اشاره به جایگاه زنان در ایران در مقایسه با سایر کشورها گفت: امنیتی که برای زنان و میدانی که برای کسب فضائل آنان در کشور ما فراهم است در هیچ جای جهان وجود ندارد، چرا که در کشور ما زن محترم است و با سواد خود، قدرت مدیریت، کرامت و فضیلتی که دارد رشد می کند. به همین دلیل غربی ها هیچ گاه از تعداد زنان و دختران تحصیلکرده و آماری از تعداد مدیران زن ارائه نمی کند، چرا که آنها به فکر استعمار و اهداف خودشان هستند.  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کشور در مقطع حساسی قرار گرفته که نقطه عطف است، افزود: در این مقطع حساس و سرنوشت ساز باید حضور به موقع در زمان و مکان داشته باشیم، زمان مقطع حساس کنونی است که به مقام زن حمله شده و مکان نیز جمهوری اسلامی ایران است که به تنهایی توانسته با نظام سلطه در افتاده و فضای جدیدی را رقم بزند. بنابراین یکی از این موارد، توجه به حفظ ارزشهای زن به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و در این مسیر باید با دشمن شناسی و پدیده شناسی در مقابل حمله به هویت زنان مقابله کرد. 

وی خاطرنشان کرد: مسیری که دانشگاه در توانمندسازی دنبال می‌کند، تبدیل دانایی فردی به توانایی فردی و اجتماعی است، آنچه باید در دانشگاه اتفاق بیفتد، تبدیل زن دانا به زن توانا است که بتواند قدرت حل مسأله در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی داشته باشد. راه اندازی سرای نوآوری صنایع و فناوری زیستی و سرای نوآوری کسب و کار خانگی، دو اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه زنان خواهد بود. 

دکتر طهرانچی در پایان گفت: شجره طیبه، درخت پایداری است که در زمین طیب می روید و در زمین خبیث، رویش و رشدی وجود ندارد، به همین دلیل غرب به این نتیجه رسیده است که زمین طیب ما را که زنان ثمره آن هستند، باید تبدیل به زمین خبیثی کند که چیزی در آن رشد نکند و می خواهند از این طریق نسل ما را تغییر دهند. 

در ادامه دکتر سروری مجد نیز با تبریک هفته معلم گفت: امیدوارم این نشست و جلساتی که در طول این هفته برگزار شد، بتواند منشاء تحولات برای آینده کاری علمی و فرهنگی ما باشد. درباره شخصیت ابوریحان بیرونی حکایت های زیادی گفته شده است. یکی از این حکایات این است که زمانی که ایشان می خواست وصیت نامه خود را بنویسد، توصیه کرد که اگر اطرافیان می خواهند برای غسل ایشان از آب گرم استفاده کنند، به جای هیزم از تراشه های قلم که ابوریحان جمع آوری کرده بود، استفاده کنند و دلیل ایشان این بود که می گفت عمری برای علم، تألیف، تصنیف و خدمات فرهنگی رنج کشیده و این تراشه ها نشانه ای از تلاش یک عمر او در این مسیر است. این موضوع یک مثال و نمونه ای از ارزش علم، عالم و معلم است که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. 

وی با قدردانی از تلاش‌های دکتر قاسمی مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده طی یک سال گذشته اظهار کرد: بحمدالله در این مدت اقدامات خوبی از جمله راه اندازی دفاتر استانی و ساماندهی در مشاورت امور بانوان به وجود آمده است، اما هنوز در آغاز راه هستیم و انتظار داریم هر کدام از بانوان اساتید شبکه ای از دانشجویان، کارکنان و اساتید ایجاد کنند که این شبکه با هم پیوسته، هم افزا و تأثیرگذار باشند.

دکتر سروری مجد با اشاره به نقش زنان در انقلاب اسلامی گفت: سال ۱۳۵۷ پس از اقامه نماز عید فطر توسط آیت الله مفتح زنان یک راهپیمایی عظیمی را به وجود آوردند و توانستند مردان را در این مسیر همراه خود کنند. این اثرگذاری بانوان همواره در کشور ما منشاء خدمات ارزنده ای بوده است، چرا که زنان در شبکه سازی بسیار موفق هستند و می توانند موتور محرک باشند. در طول تاریخ نیز بانوانی همچون گوهرشاد داریم، ایشان با وجود اینکه عروس یک جنگجوی خونریز (تیمور) بود، توانست تحول فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در دوره تیموریان به وجود بیاورد و مسجدی را در کنار حرم مطهر رضوی بنا کند. این هوشمندی یک زن است که دوره خفقان، استبداد و جنگ آوری را به دوره علمی، فرهنگی و هنری تبدیل کرد و ما در طول تاریخ کشورمان چنین نمونه های فراوانی داریم. 

رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان های دانشگاه آزاد اسلامی در پایان افزود: امیدواریم دفاتر امور زنان و خانواده در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی محلی برای حضور پر رنگ اساتید و اعضای هیأت علمی و شبکه سازی در این دانشگاه باشد.  

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر عاصمه قاسمی مشاور رئیس دانشگاه در امور زنان و خانواده نیز در این مراسم با گرامیداشت و تبریک هفته معلم به تمامی اساتید گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران دارای ۲۲ واحد دانشگاهی است که در ۱۱ واحد آن مسئول امور زنان و خانواده و در دیگر واحدها رابط امور زنان و خانواده داریم. 

وی با بیان اینکه بیش از ۱۴۰ هزار دانشجوی دختر و بیش از هزار و ۷۰۰ استاد خانم در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تحصیل و تدریس هستند، افزود: اساتید خانم در دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تحقق سند تحول و تعالی و بیانیه تعلیم و تربیت اجتماعی بسیار تأثیرگذار هستند.

در ادامه این نشست دکتر مریم تاج‌آبادی و دکتر زینب توسلی دو تن از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به ارائه نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.

درباره نویسنده

15353مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو