Logo of a company

سرمایه انسانی نقش موثری در ارزش آفرینی سازمان ها دارد

یک استاد دانشگاه، سرمایه انسانی را با ارزش ترین دارایی یک سازمان دانست و گفت: این مهم، نقش موثری در اثربخشی و ارزش آفرینی سازمان ها دارد.

دکتر زین العابدین امینی در گفت و گو با ایرنا افزود: نیروهای متخصص از مهمترین سرمایه های هر سازمانی محسوب می شوند بطوری که پیش از این اگر برای افراد مجرب سازمان، عبارت نیروی انسانی و یا منابع انسانی استفاده می شد، اکنون این عبارت به سرمایه انسانی تغییر یافته است.

وی اظهارکرد: امروزه دارایی اصلی هر سازمان، سرمایه انسانی آن است و رقابت جدی بین سازمان ها در جذب و نگهداری سرمایه های انسانی متخصص در حال شکل گرفتن است.

وی با بیان اینکه اعتقاد داریم که سرمایه انسانی و مدیریت برتر، عامل و موجب توسعه است، افزود: آموزش نیروی انسانی دستگاه ها در قالب طرح های مختلف آموزشی موجب ارتقای توانمندی پرسنل می شود.

** جوهر اساسی مدیریت در اتخاذ تصمیمات استراتژی نهفته است

این استاد دانشگاه در ادامه، ضرورت توجه به فرآیند تصمیم گیری در مدیریت را یادآور شد و گفت: جوهر اساسی مدیریت در اتخاذ تصمیمات استراتژی نهفته است.

دکتر امینی افزود: هر مدیر باید برای انجام وظایف خود مانند برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری، هماهنگی و کنترل تصمیم‌گیری کند و در این بین، گرفتن تصمیمات استراتژی از ویژگی های مدیران عالی سازمانهاست.

وی که دارای تخصص در حوزه تصمیم گیری و خط مشی گذاری است، اظهار کرد: تصميم گيري يك فرآيند ذهني است كه تمام افراد بشر در سراسر زندگي خود با آن سرو كار دارند، فرآيند تصميم گيري در پرتو فرهنگ، ادراكات، اعتقاد و ارزش ها و نگرش ها، شخصيت، دانش و بينش فرد صورت مي گيرد و اين عوامل بر يكديگر تأثير متقابل دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در مديريت معاصر تصميم گيري به عنوان فرآيند حل يك مسأله تعريف شده است و تمام فعاليت ها و اقداماتي كه در همه زمينه ها توسط افراد انجام مي شود، حاصل فرآيند تصميم گيري است.

وی گفت: تصمیم گیری از اجزای جدایی ناپذیر مدیریت به شمار می رود و در هر وظیفه مدیریت به نحوی جلوه گر است؛ در تعیین خط مش های سازمان، در تدوین هدفها، طراحی سازمان، انتخاب، ارزیابی و در تمام اعمال مدیریت.

وی افزود: اگر مدیریت را به عنوان مرجع تصمیم‌گیری در زمینه برنامه‌ریزی و استفاده از عوامل و منابع برای دستیابی به اهداف تعیین شده تعریف کنیم، درمی یابیم که مدیریت خوب تاثیری اساسی در تجربه زندگی بیشتر افراد دارد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: مهارتها و اصول ضروری برای مدیریت‌های موفق خیلی مشکل نیست، با درک صحیح این مهارتها و اصول، افراد می‌توانند مدیران لایق و کارایی در همه سطوح باشند.