برنامه زراعتي براي بهبود حقوق سهامداران و سپرده گذاران بانك صادرات 
چاپ 

برنامه زراعتي براي بهبود حقوق سهامداران و سپرده گذاران بانك صادرات

83358_949

مدیر عامل بانک صادرات در اولین حضور خود در جمع کارکنان بانک و مراسم معارفه، ضمن تشکر از تلاش مدیران سلف و کارکنان و مدیران پرتلاش آن، تاکید کرد که تقویت حقوق سهامداران و سپرده گذاران منوط به وجود مقررات کافی در زمینة حمایت از حقوق سرمایه گذاران و سهامداران اعم از خرد و کلان و تأمین خواسته آنان یعنی شفافیت و مسئولیت پذیری از جانب مدیران است.

به گزارش یمین نیوز ، تغییرات اخیر شماری از مدیران شبکه بانکی و بیمه ای کشور در این چارچوب قابل تاویل و تفسیر می باشد تا از یک سو، به تحقق انتظارات و مطالبات مردم از حاکمیت کمک نماید و از سوی دیگر زمینه را برای تصدی مسئولیت برای مدیران مجرب و دارای ایده پیشرفت فراهم نماید.

رویکرد به مقوله  اقتصاد مقاومتی، درون زا کردن ساختار اقتصادی، بهبود و ارتقای کیفیت سطح خدمات بانک ها ، اصلاح ساختار بانک ها، کاهش مطالبات معوق و بدهی های دولت، افزایش سرمایه و توان تسهیلات دهی بانک ها، تامین سرمایه در گردش واحدهای اقتصادی، کاهش تورم و بهبود رشد سرمایه گذاری ها و رشد تولید ناخالص داخلی کشور و… وجه همت مسئولان ارشد سیاسی و اقتصادی می باشد.

برآورده شدن این اهداف مهم در کنار همه ساز و کارهای لازم منوط به انتخاب مدیرانی توانمند و درد آشنا از بدنه شبکه بانکی کشور است که ضمن اشراف و احاطه بر موانع و چالش های فرارو، ایده و طرح های عملیاتی برای برون رفت از این معضلات را نیز  ارایه می نماید.

در این راستا، کارشناسان بانکی کشور، انتصاب سیاوش زراعتی در سمت مدیرعاملی بانک صادرات ایران به عنوان  بزرگترین بانک بورسی کشور و  برخوردار از شبکه گسترده و نیروی انسانی کارآمد را به مثابه گزینشی هوشمندانه و متناسب با شرایط و مقتضیات ارزیابی می کنند.

زراعتی، سال ها تجربه حضور مدیریتی در شبکه بانکی و هیات مدیره مجموعه های اقتصادی علاوه بر شخصیت کاریزماتیک و تسلط بر حوزه ماموریت از این قابلیت برخوردار است که مجموعه نیروی انسانی را با خود همراه کند.

وی با وقوف به ابعاد و جوانب امر برای استیفای بیش از پیش حقوق و منافع سهامداران و سپرده گذاران و تمهید خدمات ارزشمند برای مشتریان از بدو پذیرش این مسئولیت با درایت برای بسیج همه امکانات و منابع در مسیر تحقق اهداف گام برداشته است.

تکیه مدیر بر روابط بانک با جامعه، سازمانها و ذینفعان

بانک صادرات ایران با توجه به چنین نقش و جایگاهی که هم به سهامداران و بورس توجه دارد و هم به سپرده گذاران و تسهیلات گیرندگان خود را متعهد می داند، در سال های اخیر در اطلاع رسانی و شفاف سازی عملکرد مطلوبی داشته است.

زراعتی با استفاده از این ظرفیت و بروز توانمندی روابط عمومی در ارتباط گیری اقناعی با اصحاب رسانه و افکار عمومی می تواند فارغ بال به مقوله های اساسی بپردازد.

از رهگذر نقش آفرینی صحیح بانک، رسانه ها و افکار عمومی از طریق روش های کارآمد اطلاع رسانی، شفاف سازی و حضور به موقع و موثر این بانک، با موضوعات، مشکلات، توانمندی ها، موفقیت ها و دستاوردها و حضور گسترده اجتماعی و اقتصادی و مالی بانک صادرات ایران آشنا هستند و این موضوع ظرفیت و پشتوانه بسیارخوبی برای مدیریت بانک متبوع ایجاد کرده است.

برایند چنین عملکردی سبب شده است تا سهامداران و سپرده گذاران، از طریق اطلاع رسانی دائمی بانک صادرات ایران در سالهای اخیر، نسبت به نقش و توانایی ها و مسائل و مشکلات و دستاوردهای این بنگاه بزرگ اقتصادی  شناخت دقیقی داشته باشند.

سرمایه انسانی بانک

مدیر عامل بانک صادرات ایران، ضمن اشاره به ضرورت اجرایی شدن محورهای ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی با تاکید بر ایجاد حداکثر ارزش افزوده برای همه ذینفعان، توجه به نیروی انسانی به عنوان ارزشمندترین دارایی سازمان، را از اولویت های اساسی اعلام کرده است.

اگرچه در تجربه تغییرات مدیریتی در شرکت ها و موسسات مختلف، کارکنان در مقابل تغییرات مدیریتی و پست و سمت ها معمولا”مقاومت می کنند، اما از آنجا که زراعتی از بدنه شبکه بانکی انتخاب شده و به توانایی نیروهای بانک صادرات ایران آگاه است، در نتیجه همراهی صمیمانه کارکنان و مدیران بانک صادرات  ایران با این مدیر خوش فکر از بدیهیات است.

زراعتی با توجه به این باور که مهمترین عامل تحقق اهداف بانک صادرات از طریق  نیروی انسانی پر تلاش، پایبند به اصول سازمانی و با تجربه آن امکان پذیر است، قطعا از توان کارشناسان و مدیران زبده و کارآزموده درون سازمان به نحو مطلوبی استفاده خواهد کرد.

استفاده بهنگام و مرتبط از توانمندی و قابلیت های شخصی و ذاتی کارکنان بصورت مستمر و با دیدی عمیق و روشن نه تنها تحولات سازمانی را موثرتر و کاراتر می نماید بلکه بهره وری به عنوان پیش نیاز توسعه و بالندگی سازمان را تا حد چشمگیری افزایش می دهد.

در پرتو اعمال مدیریت بر مبنای فکر و فلسفه انسان مدارانه، کارکنان بانک صادرات با انگیزه و اشتیاق بیشتر و تقویت علقه های سازمانی در راستای  عملیاتی شدن سیاست های ابلاغی با جان و دل مایه می گذارند، تعصب سازمانی مشهود و مشهور بانک صادراتی ها اعم از شاغل و پیشکسوت برگ برنده ای است که مدیر عامل این بانک برای فائق آمدن بر چالش های گوناگون  به درستی از آن استفاده خواهد کرد.

مسوولیت های اجتماعی

علاوه بر این شاخص ها، بانک صادرات ایران شهره به ایفای مسوولیت های اجتماعی است و علاوه بر مدرسه سازی و پرداخت حجم عظیمی از وام های ازدواج،  موضوعات مختلف مانند کمک به نهادهای خیریه، اهداف نظام، اقتصاد مقاومتی، تامین نیاز واحدهای تولیدی، و حتی واحدهای کوچک و متوسط را مورد توجه قرار داده است.

این بانک نه تنها با سرمایه گذاری در طرح های بزرگ صنعتی، نظیر پتروشیمی ها، و پرداخت سود شرکت های مختلف نقش عمده ای ایفا کرده، بلکه حتی در ساماندهی موسسات غیرمجاز مانند موسسه میزان، وظیفه اجتماعی و تکلیف مهمی در حفظ و حراست از بازار پول و اعتبار و آبروی نظام بانکی کشور قائل بوده است.

براین اساس، زراعتی در اولین حضور خود در جمع کارکنان بانک و مراسم معارفه، ضمن تشکر از تلاش مدیران سلف  و کارکنان و مدیران پرتلاش آن، تاکید کرده که تقویت حقوق سهامداران و سپرده گذاران منوط به وجود مقررات کافی در زمینة حمایت از حقوق سرمایه گذاران و سهامداران اعم از خرد و کلان و تأمین خواسته آنان یعنی شفافیت و مسئولیت پذیری از جانب مدیران است. زراعتی به صراحت اشاره کرده که این جهت گیری می تواند آثار بسیار مطلوبی از جمله افزایش سهم بازار سرمایه در نظام تأمین مالی را در پی داشته باشد.

براین اساس، روشن است که انتخاب زراعتی به عنوان فردی شایسته و کارآزموده و تجربه مدیریتی در بانک های مختلف کشور، مسیر پرشتاب ارتقای جایگاه بانک صادرات ایران در عرصه ملی و بین المللی را با قوت بیشتری ادامه  خواهد داد.

پیشینه و سوابق مدیریتی زراعتی نشان می دهد که تعالی سازمان متبوع برای مدیری مانند او بر هر مساله دیگری ارجح است و ویژگی ها و صلاحیت های فردی و حرفه ای او می تواند ذینفعان بانک یعنی سهامداران، مشتریان و کارکنان در خصوص صحت مسیری که پیموده خواهد شد را آسوده خاطر نماید.

به باور زراعتی که از جنس خود بانکی هاست و خاک خورده بانک ها بوده است، اصلاح و بهبود سازمان بر زنجیره ارزش خدمات بانکی از شعبه تا مدیریت و سهام و تسهیلات و… اعتقادات و طرز تفکر موجود در داخل سازمان اثر گذار است که مجموعه را با روند تغییر، منطبق وهماهنگ می کند این رویکرد ناظر بر بهبود و پرورش توانایی های سازمان است تا افراد بر اساس توانمندی و قابلیت ها نقش سازنده خود را ایفا کنند.

مدیر عامل جدید بانک صادرات ایران با توجه به تجربیات و اندوخته های علمی به خوبی واقف است که گام برداشتن برای بهبود شرایط بنگاه بزرگ اقتصادی نظیر بانک صادرات ایران مستلزم همکاری همه مجموعه و تعامل با سایر اجزای اقتصادی کشور است و هماهنگی با سازمان های مختلف و استفاده از توان همه بخش های بانک را مورد توجه می دهد و به جای جزیر¬ه¬ای عمل کردن و تکروی، راه هماهنگی، همدلی و همراهی و مقاوم سازی را در پیش گرفته است.

کاهش مطالبات

در این راستا ماموریت بانک صادرات را کاهش مطالبات معوق، پرداخت تسهیلات بر اساس رویکردهای اقتصاد مقاومتی و توجه به بخش های واقعی اقتصاد و جذب منابع اعلام کرده که تحقق  آن ضامن موفقیت و مقاوم سازی بانک صادرات است.

هماهنگی بانک ها در عین رقابت

در تفکر زراعتی در عین حال که رقابت میان اجزا شبکه بانکی وسیله و عامل موثری برای ارتقای کیفیت خدمات و بهبود فرایند فعالیت های اقتصادی است اما ضرورت همگرایی و تعامل و هم افزایی بین بخشی در شرایط حساس کشور نیز مورد توجه است. او تاکید دارد که بانک ها به جای جنگ قیمتی و نرخ های سود بالا برای جذب منابع بیشتر، باید هماهنگ عمل کنند تا هزینه ها کاهش یابد و فشار بر بانک ها تبدیل به بهبود فضای کسب وکار، کاهش هزینه های مالی تولدی و واحدهای اقتصادی شود.

نقشه راه

از سوی دیگر سیاست گذاری و اتخاذ رویه هایی برای حمایت و صیانت بیشتر از حقوق سهامداران و سپرده گذاران با توجه به برخی تحولات در این عرصه در زمره اولویت هایی است که در تعیین نقشه راه بانک صادرات ایران توسط مدیر عامل مورد اشاره قرار گرفته است.

این امر منوط به وجود مقررات کافی در زمینة حمایت از حقوق سرمایه گذاران و سهامداران اعم از خرد و کلان و تأمین خواسته آنان یعنی شفافیت و مسئولیت پذیری از جانب مدیران است که زراعتی به صراحت به آن اشاره کرده است، این جهت گیری می تواند آثار بسیار مطلوبی از جمله افزایش سهم بازار سرمایه در نظام تأمین مالی را در پی داشته باشد.

تقویت بانکداری الکترونیک

تقویت زیر ساخت های بانکداری الکترونیک، بهبود فرایند ارایه خدمات بانکی، تکریم مشتریان و اهتمام بیشتر به روابط انسانی از جمله مواردی است که مشتریان به عنوان اصلی ترین بخش فعالیت اقتصادی را از نظر پایبندی بانک صادرات ایران به شعارهای مشتری مدارانه اقناع می کند.

درباره نویسنده

15444مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو