سخنگوی دولت تشریح کرد/اقدامات دولت در سیل سیستان‌وبلوچستان/نتایج سفر رئیس‌جمهور به الجزایر 
چاپ 

سخنگوی دولت تشریح کرد/اقدامات دولت در سیل سیستان‌وبلوچستان/نتایج سفر رئیس‌جمهور به الجزایر

سخنگوی دولت گفت: سفر رئیس جمهور به الجزایر پس از ۱۴ سال صورت گرفت.

به گزارش یمین نیوز به نقل از ایسنا، علی بهادری جهرمی در نشست خبری هفتگی با نمایندگان رسانه‌ها با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهور به الجزایر، گفت: سفر رئیس جمهور به الجزایر پس از ۱۴ سال صورت گرفت. رئیس جمهور از فرصت دیدارهای دو جانبه و خود اجلاس برای رایزنی و گفت‌وگو درباره بحران غزه استفاده کرد.

وی افزود: گفت‌وگو با روسای جمهور تونس، بولیوی، عراق، لیبی، امیر قطر و موزامبیک صورت گرفت و از این فرصت برای دیدارهای دوجانبه و چندجانبه و طرح مباحث گازی و موارد مشترک ما و الجزایر مورد بحث قرار گرفت.

اقدامات دولت در سیل سیستان‌وبلوچستان

بهادری جهرمی درباره اقدامات دولت در سیل سیستان‌وبلوچستان، اظهار کرد: وزیر کشور بلافاصله بعد از انتخابات وارد استان شد و پیش از آن هم چون استاندار دارای اختیارات ویژه رئیس‌جمهوری و هیئت وزیران است، تمامی اختیارات لازم را برای تصمیم‌گیری داشتند.

دبیر هیئت دولت ادامه داد: در همان دو روز ابتدایی سیل هم دولت مصوب کرد ۵۰۰ میلیارد تومان به‌عنوان تنخواه اولیه برای مدیریت هزینه‌های اولیه امدادرسانی و جبران بخشی از خسارات، در اختیار استان قرار گرفت.

وی ادامه داد: برق همه ۶۴ روستای سیستان و بلوچستان که قطع شده بود، وصل شد. عموم مسائل آبرسانی‌ برطرف شده و بخشی که باقیمانده با حضور مقامات محلی و ملی در حال رفع است. حدود هزار خانوار در چادرهایی که در اختیارشان قرار گرفته اسکان یافتند. راه‌های مواصلاتی باز شد و حدود ۱۰ محور باقی‌مانده که بازگشایی خواهند شد.

سخنگوی دولت گفت: ۳ بالگرد امدادرسانی در همان ابتدا وارد استان شد. اقلام مورد نیاز هم در اختیار سیل زدگان قرار گرفت.

ستاد سفرهای نوروزی با ۲۴ دستگاه آغاز به کار کرد

سخنگوی دولت یادآور شد: از امروز ستاد سفرهای نوروزی با ۲۴ دستگاه آغاز به کار کرد که با محوریت وزارت گردشگری است، در همین راستا یکی از مصوبات اخیر دولت اعطای مجوز به وزارت راه برای استفاده از روش‌های مختلف تامین مالی بانکی و حتی غیرنقدی برای بهسازی و نوسازی جاده‌ها بود که پیش از آغاز سفرهای نوروزی این فرآیند نوسازی شروع شده است.

وی با اشاره به کاهش رشد نقدینگی، گفت:هدف‌گذاری امسال کاهش نرخ رشد نقدینگی به ۲۵ درصد بود. آخرین آمار بانک‌مرکزی هم این نرخ را ۲۵.۴ درصد اعلام کرده که نشان‌دهنده اثرگذاری اقدامات دولت و کاهش ۱۷ درصدی نرخ رشد نقدینگی است. از ابتدای دولت تاکنون حدود ۱۷ درصد کاهش رشد نقدینگی را شاهد بودیم. نرخ تورم نقطه به نقطه بهمن به حدود ۳۵ درصد کاهش یافته که کاهش حدودا ۲۵ درصدی از ابتدای دولت دارد و اثر آن در کاهش تورم سالانه هم دیده خواهد شد.

بهادری جهرمی در حوزه تامین و تخصیص ارز هم آمار گمرک نشان دهنده رکوردشکنی تامین و تخصیص ارز و شکسته شدن رکورد تجارت خارجی هم در حوزه نفتی و هم غیرنفتی است. در طول سال گذشته در مجموع شاهد افزایش حجم تجارت خارجی و درآمدهای ارزی و تخصیص ارز را داشته‌ایم. این جهت‌دهی تامین و تخصیص ارز به سمت کالاهای اساسی، مواد اولیه و تجهیزات تولیدی بود. در حوزه نفت و گاز در پاییز به بالای ۲۰ درصد نرخ رشد اقتصادی داشتیم که در فصول مختلف در مجموع نرخ رشد اقتصادی ما به گزارش مرکز آمار ایران به ۷ درصد هم رسید. نرخ‌های رشد اقتصادی در اکثر فصول بالای ۳ و نیم تا ۴ درصد بود. در بخش مسکن امسال موفق شدیم وارد رشد مثبت شویم در نفت و گاز هم رکودزنی کردیم در برخی حوزه‌ها هم مانند کشاورزی، خشکسالی اجازه نداد به اهداف برسیم با این حال افزایش ۱۲۲ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم از ابتدای این دولت را شاهد بودیم.

نگاه دولت در شورای عالی کار جبران هزینه‌های قشر کارگر است

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره افزایش حقوق کارگران، با بیان این‌که «افزایش آن در شورای عالی کار مشخص می‌شود»، اظهار کرد: این نهاد مبتنی بر سه‌جانبه‌گرایی است و یکی از این سه بخش، یعنی یک‌سوم اعضای این شورا نمایندگان دولت هستند که نگاه آن‌ها جبران هزینه‌ها برای قشر کارگران است و در عین حال کارفرمایان ما هم باید توان اقتصادی تحقق رشد اقتصادی و استمرار ظرفیت تولیدی و اشتغال‌زایی داشته باشند. یعنی هم جبران هزینه تورمی برای کارگران وجود داشته باشد و در عین حال عاملی برای رشد تورم نباشد. امیدواریم برای سال آینده تصمیم مناسبی برای افزایش مناسب حقوق کارگران داشته باشیم.

بهادری جهرمی با بیان این‌که «طرح کالابرگ الکترونیکی با استقبال ۸۰ درصدی مشمولان روبه‌رو شده است»، اظهار کرد: اجرای این طرح تا سه ماه تداوم دارد. استقبال گسترده از این طرح نشانگر تأثیر آن در ایجاد سپری برابر انتظارات و آثار تورمی، به‌ویژه در کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ارائه لیست اموال وزرای دولت به قوه قضائیه، یادآور شد: قانون اساسی همه را ملزم به ارائه لیست اموال به بخش مربوط در قوه قضائیه می‌کند. در ابتدای دولت سیزدهم طبیعتا این الزام، ابلاغ، پیگیری و اجرا شده است.

قراردادهایی با عشایر برای تولید گوشت پیش‌بینی شده است

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های دولت برای تامین گوشت، گفت: اولویت ما حمایت از تولید داخل و احیای دام مولد سبک و سنگین است، دولت پیگیری آن است و در حوزه مرغ و طیور هم اجرا شده و در حوزه دام  نیز به نتیجه رسیده اما طبیعتاً زمان بیشتری می‌برد.

بهادری جهرمی یادآور شد: در این زمینه اقداماتی از جمله قراردادهایی با عشایر برای تولید گوشت پیش‌بینی شده، هم تامین مواد مصرفی دام پیش‌بینی، ذخیره‌سازی و سفارش‌گذاری شده است. در عین حال به منظور جبران کمبودها مجوز لازم به وزارت جهاد داده شده که محدود به این ماه هم نیست. تا زمانی که نیاز داخلی به گوشت از طریق تولید داخل به طور کامل تامین نشود، واردات گوشت ادامه خواهد داشت. واردات گوشت تحت نظارت سازمان دامپزشکی، سازمان استاندارد و سایر نهادهای قانونی مرتبط انجام می‌شود.

دبیر هیئت دولت درباره کشیدن خط لوله گاز ایران به پاکستان، گفت: شب گذشته رئیس‌جمهور تلفنی با نخست‌وزیر پاکستان گفت‌وگو کرد که طی آن از رئیس‌جمهوری برای سفر به پاکستان در سال آینده هم به شکل رسمی دعوت شد.

وی ادامه داد: همچنین موضوع خط لوله گاز در این گفت‌وگو مطرح شد. ایران تعهدات خود را در مورد خط لوله گاز را تقریباً تمام کرده و در حال تکمیل است. مقامات پاکستانی نیز اعلام کرده‌اند که در حال انجام تعهدات خود هستند. امیدواریم هرچه سریعتر این تعهدات مشترک نهایی شده و امکان بهره‌برداری از خط لوله فراهم شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره نوسانات قیمت دلار در بازار، تصریح کرد: دولت و بانک مرکزی سیاست‌های مختلفی را برای تثبیت نرخ ارز اجرا کردند. در حوزه کنترل مصارف ارزی و اولویت‌دهی به آن از جمله در دارو، کالاهای اساسی و کمک به بخش تولید کشور، نیز اقداماتی انجام شد. در حوزه افزایش منابع ارزی با ظرفیت دیپلماسی اقتصادی و با ساماندهی و بازگشت ارزهای ناشی از صادرات، منابع ارزی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که بهبود انتظارات جامعه از طریق پیش‌بینی‌پذیر کردن وضعیت اقتصادی را محور سوم اقدامات دولت در زمینه کنترل نوسانات بازار ارز دانست و اظهار کرد: تلاش شده تا انتظارات تورمی مهار شود. از محورهای جنگ اقتصادی هم ایجاد انتظارات تورمی است. دولت شهریور که کارش را شروع کرد گفتند بناست در آخر ۱۴۰۰ به این عدد در فلان شاخص اقتصادی برسد، چون اینگونه نشد، گفتند اردیبهشت ۱۴۰۱ این اتفاق می‌افتد و بعد گفتند شهریور؛ این همان انتظارات تورمی ایجاد کردن است.

دبیر هیئت دولت یادآور شد: ۲.۵ تا ۳ سال است که مدام می‌گویند به فلان عدد می‌رسیم این همان انتظار تورمی ایجاد کردن است. مردم و فعالان اقتصادی در زمینه تثبیت نرخ ارز کمک کنند تا همگی مبنای برنامه‌ریزی‌مان نرخ‌های رسمی بانک مرکزی و بازار رسمی باشد.

طرح دولت برای حمایت از سبد امنیت غذایی و مصرفی خانوارها

دبیر هیئت دولت در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت برای پایان سال و بازار عید، اظهار کرد: طرح عید تا عید اصلی‌ترین طرح دولت برای حمایت از سبد امنیت غذایی و مصرفی خانوارها  است که شاهد نتیجه‌بخش بودن آن در زمینه تأمین نیازهای مردم هستیم.

بهادری جهرمی ادامه داد: عرضه مستقیم کالاها به منظور تنظیم قیمت کالاها در بازار در قالب نمایشگاه‌هایی بوده که در همین بازه زمانی عید تا عید هدف‌گذاری شده است. گسترش این نمایشگاه‌ها در روزهای پایانی سال بیشتر خواهد شد و تا ۳۸۰ نمایشگاه برای این فروش بهاره تشکیل می‌شود.

سخنگوی دولت یادآور شد: برای کسانی که امکان پرداخت نقدی ندارند، فروش اعتباری در نظر گرفته شده است. با فعال شدن وزارت صمت، نظارت موثری بر بازار و کنترل قیمت‌ها در ایام نوروز و رمضان انجام خواهد شد. در فروشگاه‌ها هم طرح تخفیف یا عرضه با قیمت‌های تنظیم بازاری را اجرا خواهند کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات و مشارکت، گفت: با توجه به حجم گسترده تخریبی که دشمن انجام داد تا مردم را از حضور پای صندوق‌ها منصرف کند، این حضور یک «نه» بزرگ به دشمنان بود. دولت تلاش کرد نقش خود را در راهبردهای چهارگانه‌ی مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت ایفا کند. مردم می‌توانستند طبق سلیقه خود، انتخاب کنند و کسانی هم که مشارکت نداشتند، به کشورشان علاقه دارند و ان‌شاءالله در ادوار بعدی مشارکت خواهند داشت. نگاه دولت به هر دوره مجلس، همکاری برای تعامل و خدمت‌رسانی مناسب به مردم و تسریع در حل مسائل کشور است. مردم با نگاه‌های مختلف از بین گزینه‌های شناخته‌شده و گزینه‌های جوان انتخاب کردند و دولت در چارچوب قانون اساسی با مجلس همکاری خواهد کرد.

دبیر هیئت دولت درباره سرانجام تعطیلی پایان هفته، تاکید کرد: دولت نظر خود را در لایحه به مجلس داده و باید از مجلس پرسیده شود و منتظر تصمیم‌گیری مجلس هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت برای بازگشت نخبگان به کشور، گفت: سال گذشته دو مصوبه در این زمینه داشتیم و اقدامات متعددی هم صورت گرفته است. مجوزهای بورس‌های تحصیلی و امکان جذب برای هیئت علمی، امکان بورسیه شدن نخبگان برای فعالیت در بخش خصوصی، کمک به اشتغال نخبگان در شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت کمّی و کیفی، افزایش سفارشهای مجموعه‌های دولتی به شرکت‌های دانش‌بنیان، تفاهمنامه ساخت مسکن نخبگان و هم‌چنین فراخوان جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی تا با سرعت بیشتری جذب شوند از جمله‌ این اقدامات است.

درباره نویسنده

15444مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو