رئیس مرکز ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد/نحوه طراحی سوالات آزمونهای نهایی از میزان آسانی تا دشواری آنها 
چاپ 

رئیس مرکز ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد/نحوه طراحی سوالات آزمونهای نهایی از میزان آسانی تا دشواری آنها

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش توضیحاتی پیرامون سطح دشواری سوالات آزمون‌های نهایی ارائه کرد.

محسن زارعی در بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با حضور در غرفه ایسنا، در پاسخ به اینکه عنوان می‌شود سطح سوالات طراحی شده برای آزمون‌ نهایی “متوسط به بالا” بوده است که این امر شائبه سختی سوالات را برای دانش‌آموزان شهرهای کوچک و حاشیه‌ای به لحاظ عدم دسترسی شایسته به آموزش با کیفیت بدنبال دارد، توضیح داد: در این رابطه دبیرخانه‌های راهبری آموزش و پرورش کارهای تحقیقی خوبی انجام داده‌اند که بر اساس آن؛ درصدی از سوالات متوسط به بالا بوده است و نسبت به سالهای قبل این درصد بیشتر شده است؛ یک آزمون استاندارد هم همین است.

وی افزود: طراحی سوالات صرفا از کتب درسی است و از طراحان خواسته شده درصدی از سوالات به سوالات آسان‌ و بخش عمده سوالات در حد متوسط باشد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش بیان کرد: همچنین تعدادی از سوالات سطوح بالای شناختی را مورد ارزشیابی قرار می‌دهد.

زارعی تاکید کرد: وقتی می‌گوییم آزمون نهایی است یعنی رویکرد، ارزشیابی دانش‌آموزان سراسر کشور مورد نظر است؛ به عبارت دیگر سوال طراحی شده برای کل کشور یکسان است.

وی یادآور شد: در طراحی سوال یکی از قواعدی که رعایت می‌کنیم این است که از طراحان سراسر کشور بهره ببریم و این موضوع ناظر به دانش آموزانی است که در مناطق مختلف کشور مشغول تحصیل هستند، این طراحی صورت گیرد. قطعا این طراحی سوالات برای سراسر کشور یکدست خواهد بود و یک نمونه سوال ارائه خواهد شد اما اینکه در طراحی سوالات تفکیک مناطق کمتر برخوردار از مناطق برخوردار لحاظ شود، باید گفت که در اعلام نتایج ، سهمیه بندی مناطق براساس سوابق تحصیلی لحاظ می‌شود و آنجاست که این تقسیم اتفاق می‌افتد.

درباره نویسنده

15444مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو