وزیر نیروخبر داد/عایدی ۱۰۰ میلیارد دلاری قانون مدیریت مصرف سوخت طی شش سال 
چاپ 

وزیر نیروخبر داد/عایدی ۱۰۰ میلیارد دلاری قانون مدیریت مصرف سوخت طی شش سال

وزیر نیرو گفت: دو مسیر را در بخش انرژی پیگیری می‌کنیم که یکی توسعه و دوم کاهش مصرف و تنظیم تقاضا بوده که تفاوت اولی و دومی از زمین تا آسمان است، هزینه ایجاد ظرفیت در انرژی ۱۰ برابر کاهش مصرف ناشی از مدیریت مصرف است.

به گزارش یمین نیوز به نقل از ایسنا، علی اکبر محرابیان – وزیر نیرو در همایش “اقتصاد ایران اصلاح ساختارها و رفع ناترازی‌ها” با بیان اینکه افزایش راندمان و ایجاد بهره‌وری و استفاده از محصولات با بهره‌وری بالا موجب می‌شود که هزینه‌های توسعه کشور به شدت کاهش پیدا کند، اظهار کرد: این کاهش به معنی کاهش نیازهای مالی و کاهش مصارف بودجه‌ای است و به ما این فرصت را می‌دهد که برای رفع ناترازی‌ها اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه در قانون مدیریت مصرف سوخت که به عنوان یک قانون در مجلس به تصویب رسیده بخش تولید و مصرف مورد توجه قرار گرفته است، یعنی کاهش مصرف بدون کاهش رفاه خانوار و بنگاه مد نظر قرار دارد، اظهار کرد: در طول شش سال اجرای این قانون از حدود ۱۰۰ میلیارد دلار تولید و واردات بنزین جلوگیری شد. بدون اینکه به رفاه مردم آسیب برسد و در مقابل رفاه بسیار مناسبی برای مردم فراهم آمد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در تابستان ۱۴۰۰ خاموشی‌های بسیار گسترده‌ای در سطح کشور داشتیم که این ناترازی از سال ۱۳۹۶ آغاز شده بود و از آن سال تا ۱۴۰۰ این ناترازی‌ها تبدیل به قطعی برق به ویژه در بخش خانگی شد. در سال ۱۴۰۰ تا دو یا سه نوبت خاموشی را شاهد بودیم، افزود: در بخش تولید و صنعت میزان خاموشی‌ها بسیار بیشتر از بخش خانگی بود. در سال ۱۴۰۰ از ابتدای خرداد تا ۱۵ مهر که دوره گرم سال محسوب می‌شود تقریباً ۴۸ میلیارد کیلووات مصرف برق خانگی بوده است.

محرابیان با اشاره به روند رشد مصرف برق در ۳۰ سال گذشته خاطرنشان کرد: در ۳۰ سال اخیر سالانه بین ۴.۵ تا ۵ درصد رشد مصرف برق خانگی داشتیم. اگر می‌خواستیم با روند گذشته به مصرف ادامه دهیم، باید به ۵۰ میلیارد کیلووات ساعت در تابستانی سال جاری می‌رسیدیم اما در سال ۱۴۰۲ به ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت رسیدیم. البته در بخش صنایع عدد ۳۶.۷ میلیارد کیلووات ساعت به ۴۰.۶ میلیارد کیلووات ساعت افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: تقریباً حدود ۸۵ درصد ظرفیت‌های برق به بخش تولید اختصاص پیدا کرده، بدون اینکه به بخش خانگی محدودیتی تحمیل شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه به اذعان مجامع بین المللی و نهادهای سازمان ملل، تابستانی که پشت سر گذاشتیم، گرمترین تابستان ثبت شده در تاریخ بوده است تصریح کرد: این در حالی است که برای اولین بار در تاریخ صنعت برق کشور در این دوره تامین برق صنایع از برق خانگی پیشی گرفت.

به گفته محرابیان ما می‌خواهیم این ناترازی را تحلیل کنیم، سوال این است که آیا مجبوریم این نوع ناترازی را به رسمیت بشناسیم یا روش‌های ارزان‌تر از توسعه برای رفع ناترازی داریم یا خیر، در کشور فیلیپین کل مصرف این کشور ۱۶ هزار مگاوات است یعنی حدود دو برابر مصرف کشور فیلیپین، فقط مصرف کولرهای ماست در حالی که جی‌دی‌پی فیلیپین حدوداً ۴۰۰ میلیارد دلار است. در بخش صنعت اگر کل ظرفیت نیروگاه‌های منصوبه را بر جی‌دی‌پی خودمان تقسیم کنیم به ازای هر سنت دلار از تولید ناخالص داخلی ۲۵ وات ظرفیت منصوب داریم.

وی با بیان اینکه با استفاده از تکنولوژی نوین می‌توانیم مصرف انرژی در بخش کولرها را به نصف کاهش دهیم، گفت: روزی که این طرح را شروع کردیم به عنوان یک طرح دانشگاهی مطرح بود اما امروز وارد خط تولید شده و بیش از ۳۰۰ هزار کولر با این تکنولوژی تولید شده و این مساله باعث کاهش ۵۰ هزار مگاوات مصرف برق می‌شود. در صورت اجرای کامل این طرح معادل برقی که در فیلیپین مصرف می‌شود با تغییر یک موتور کولر آبی یا اینورتر پربازده کولر گازی می‌توان صرفه‌جویی کرد.

درباره نویسنده

15444مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو