نایب رئیس مجلس توضیح داد/چرا برجام را آتش‌زدم و چرا از آن دفاع می‌کنم 
چاپ 

نایب رئیس مجلس توضیح داد/چرا برجام را آتش‌زدم و چرا از آن دفاع می‌کنم

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی به منتقدانش درباره علت دفاع از برجام علی‌رغم مخالفت‌هایش در سال‌های پیشین و حتی آتش زدن برجام پاسخ داد.

به گزارش یمین نیوز به نقل از ایسنا، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران به این موضوع پاسخ داد که چرا در سال‌های گذشته و در مجلس قبلی برجام را آتش می‌زد و امروز از پایبندی به آن سخن می‌گوید.

ذوالنور توضیح داد: بعد از گذشت سال‌ها از برجام کاملا مشخص شد حق با آنهایی بود که نسبت به برجام حرف و نظر منفی داشتند چون برجام بدون ضمانت تعقیب می‌شد و از همان زمان معلوم بود خروجی غیر از این ندارد چون در آن هزینه‌ای برای طرف مقابل تعریف نشده بود و آقای ترامپ با یک لگد کاخ برجام را خراب کرد و رفت؛ آیا ما می‌توانستیم آن را تعقیب و مجازات کنیم؟

وی ادامه داد: دوم این‌که ما همه تعهدات‌مان را اجرا کردیم و کسی نمی‌تواند بگوید جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعهداتش کوتاهی کرده است. اکنون برخی می‌گویند چرا ذوالنور و افراد دیگری در گذشته مخالف برجام بودند و حتی ذوالنور هم برجام را آتش زد اما امروز می‌گویند که ما خط مذاکرات برجامی را ادامه می‌دهیم؛ پاسخ آن است که آن زمان بنای من برای آتش زدن برجام آن بود که آقای ترامپ در تبلیغات ریاست جمهوری در زمان صحبت درباره برجام گفت که ما برجام را پاره می‌کنیم و رهبری فرمودند اگر آنها پاره کنند ما آتش می‌زنیم؛ یعنی ما جلوتر و سخت‌تر از آنها هستیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی دونالد ترامپ از برجام خارج شد آیا می‌توانستیم پاره کردنی بدتر از این را برای برجام تصور کنیم؟ وظیفه ما در آن زمان چه بود؟ آیا کوتاه آمدن و بدون عکس العمل بودن را توقع داشتید و این‌که به دشمن بگوییم دستت درد نکند و عین خیال‌مان نیست که آمریکا از برجام بیرون آمده است و موضع‌گیری مثل آقای روحانی داشته باشیم. همان زمان من نسبت به موضع ایشان موضع بد و تندی گرفتم.

وی یادآور شد: آقای روحانی آن زمان گفت که یک مزاحمی خارج شد که بهتر هم هست؛ من گفتم آقای روحانی آیا واقعا ایشان مزاحمی بود که خارج شد که شما برجام را خوب اجرا کنید یا این‌که تا جایی که می‌توانست هزینه‌ها را گرفت و جیب شما را زد و شیره جان شما را کشید و الان که باید به تعهداتش عمل کند بیرون رفته تا بیشتر بتواند مزاحمت ایجاد کند؛ وقتی آنها بیرون رفتند ما باید چه کاری می‌کردیم ما باید عکس‌ العمل نشان می‌دادیم؟

بازگشت به برجام تعهد جدیدی برای ما ایجاد نمی‌کند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: این‌که اکنون چرا می‌گویم که باید مذاکرات ادامه پیدا کند این است که هزینه جدیدی برای بازگشت به برجام نداریم و ما هزینه‌هایمان را داده‌ایم و تمام تعهدات‌مان را انجام داده‌ایم امروز بازگشت به برجام تعهد جدیدی ایجاد نمی‌کند و نوبت آنهاست که تعهدات‌شان را انجام بدهند. ما می‌خواهیم حق‌مان را از حلقوم آنها بکشیم چون آنها تا نیمه راه آمده‌اند ما تمام تعهدات‌مان را انجام داده‌ایم اما آنها به تعهدات‌شان عمل نکردند.

ذوالنور در جمع‌بندی بیان کرد: بر این اساس آنهایی که با تقطیع مطلب در فضای مجازی اقدام به تخریب می‌کنند، وامانده، شکست خورده و بی‌آبروهایی هستند که آبرویشان در برجام رفته و از جیب مردم هزینه دادند و چیزی نصیب مردم نکردند. آنها امروز می‌خواهند جای قاتل و قاضی را عوض کنند و کاسه کوزه را سر دیگران بشکنند؛ اینها همه روشن است یا باید بگوییم این افراد در حدی از عقب افتادگی فکری و ذهنی هستند که این مطالب را نمی‌توانند درک کنند و نمی‌فهمند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین کاملا موضع درست بوده و دولت هم موضع درستی گرفته است، منتها فرق این دولت با دولت قبلی این است که همه تخم‌مرغ‌ها را در مسیر برجام نگذاشت؛ داستانی است که می‌گویند کسی روی ریل قطار خوابیده بود و چند نان بربری کنارش بود از او پرسیدند که چه کاری می‌خواهد انجام دهد پاسخ داد که می‌خواهد قطار از رویش رد شده و خودکشی کند. باز از او پرسیدند که پس نان بربری برای چیست پاسخ داد که اگر قطار دیر رد شد باید از گرسنگی بمیرم! حالا این حکایت ما است که اگر دشمن با ما کنار نیامد و وظیفه‌اش را انجام نداد آیا ما باید منطقه و ارتباط با همسایه و دنیا را تعطیل کنیم تا هرچه اراده آنهاست محقق شود؟

ذوالنور تصریح کرد: این دولت برای آنکه اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران اجرا نشود که ما را مقصر عدم اجرای برجام تلقی کنند بیان داشت که ما به مذاکرات برجامی ادامه می‌دهیم، از آن طرف با توجه به این‌که ما دشمن را می‌شناسیم و نباید دو بار از یک سوراخ گزیده شویم، پس مسیر استغنا از آمریکا و اروپا را همزمان پیگیری کردیم که بتوانیم رابطه‌مان را با کشورهای همسایه، منطقه و دنیا فعال کنیم. اکنون هم روز به روز شاهد یخ شدن آب‌ها هستیم.

رابطه ایران و عربستان در حال بهتر شدن است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما به شانگهای پیوسته و عضو بریکس شدیم و رابطه‌مان با کشورهای همسایه خوب  و رابطه‌مان با عربستان سعودی که دیگران فاصله را زیاد کرده و مشکل درست کرده بودند در حال بهتر شدن است. حفظ و اصلاح رابطه با عربستان در رابطه با تعداد کشورهای عربی تاثیرگذار بود و ما اینها را شاهد هستیم.   

وی ادامه داد: این‌که کسی از روی جهل و نداشتن بینش سیاسی و فکر رسانه‌ای و عدم آشنایی با خطوط متقابل دنیا و دشمنی غرب با ما و عدم اطلاع از محتوای برجام و تلاش‌های اواخر دولت روحانی برای احیای برجام و پشت پرده‌ها اطلاعی نداشته و مواضعی بگیرد، قابل گذشت است اما کسانی که عالمانه می‌دانند چه بلایی بر سر ما با برجام آمد و اگر قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی نبود دست دیپلمات‌ها برای چانه‌زنی خالی بود، موضوع را به طور دیگری جلوه می‌دهند آنها دچار بی‌انصافی، غرض‌ورزی و فریبکاری هستند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره آخرین اخبار پیرامون احیای مذاکرات تصریح کرد: دولت مسیر را ادامه می‌دهد و دیپلماسی فعال در جریان است دیروز هم وزیر خارجه موضع‌گیری کرد که اگر آمریکایی‌ها بخواهند حقوق مردم را به رسمیت بشناسند توافق مجدد برجام دور از انتظار نیست و امروز جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی در این رابطه ندارد.

جمهوری اسلامی هیچ‌گاه از احیای برجام استنکاف نکرده است

وی یادآور شد: بنده به آقای باقری در دور اول مذاکرات گفتم که شما بگو خودکار دست ماست و توافقی که منابع‌مان را تامین کند را امضاء می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از احیای برجام استنکاف نکرده است منتها اگر قرار نباشد ضمانت جدیدی در برجام برای حقوق مردم ما ایجاد شود لااقل برجامی نباشد که تعهدی به تعهدات ما اضافه کند بلکه باید مر برجام اجرا شود.

ذوالنور ادامه داد: این‌که چرا دیروز نگرانی داشتیم ولی امروز نداریم به این دلیل است که دولت فعلی دولتی نیست که بخواهد برجام را به هر قیمتی احیا کند، دولتی است که می‌خواهد تعهد، قرار و معاهده قیمتی ایجاد کند و نه برجام به هر قیمتی؛ این نگاه در دولت گذشته وجود نداشت.

دولت نگرانی از خروج طرف‌ها از برجام ندارد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دوم این‌که دولت قدرت بازگشت‌ پذیری در بحث هسته‌ای را به جایی رسانده که نگرانی از خروج طرف‌ها از برجام ندارد. اگر در زمان روحانی طرف‌ها از برجام خارج می‌شدند دو سال طول می‌کشید ما سرخط شویم و آنها ما را در این دو سال بمباران تحریم می‌کردند و ما نمی‌توانستیم عکس‌العملی داشته و آنها را پشیمان کنیم. اما در این دولت بازگشت پذیری به جایی رسیده که نگرانی نداریم که وارد یک معاهده شویم و برجام را اجرا کنیم. اگر آنها بخواهند تخلف کرده و از برجام خارج شوند ما سریع طی چند هفته همین جایی که هستیم می‌رسیم و قادر به مقابله هستیم.

درباره نویسنده

15455مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو