معاون آموزشی وزارت بهداشت مطرح کرد؛افزایش ظرفیت نباید محدود به رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی باشد/حقوق دستیاران افزایش می‌یابد 
چاپ 

معاون آموزشی وزارت بهداشت مطرح کرد؛افزایش ظرفیت نباید محدود به رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی باشد/حقوق دستیاران افزایش می‌یابد

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیرشورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه افزایش ظرفیت رشته‌های دانشگاهی باید به صورت متوازن باشد، تصریح کرد: افزایش ظرفیت نباید محدود به رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی باشد. کشور به بهداشت‌کار، پرستار، ماما و فیزیوتراپ نیاز دارد. نباید از سایر رشته‌ها غفلت کرد و تمام امکانات نباید به رشته‌ پزشکی محدود شود.

به گزارش یمین نیوز به نقل از ایسنا، دکتر ابوالفضل باقری فرد در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه شب ۱۳ فروردین، درباره عدم تخصیص منابع بودجه افزایش ظرفیت پزشکی و دندان‌پزشکی گفت: وزارت بهداشت در ارتباط با افزایش ظرفیت رشته پزشکی وظیفه خود را به درستی انجام داده است. تصمیم بر این بود که در سال نخست افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی، ظرفیت رشته پزشکی در دانشگاه‌ها به میزان ۱۶۰۰ نفر افزایش یابد اما ۲۰۰۰ نفر افزایش ظرفیت داشتیم. 

وی درباره افزایش ظرفیت رشته‌ دندان‍پزشکی گفت: همچنین تصمیم بر این بود که ظرفیت در رشته دندان‌پزشکی به میزان ۱۵۰ نفر باشد اما افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها برای این رشته به میزان ۳۵۰ نفر بود.

دبیرشورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه تاکنون هیچ منابع مالی درباره افزایش ظرفیت به وزارت بهداشت اختصاص پیدا نکرده است، خاطر نشان کرد: دانشجویان رشته پزشکی در دو سال نخست تحصیل خود در کلاس حضور دارند و از سال سوم به بیمارستان وارد می‌شوند. اگر تخت آموزشی برای دانشجویان وجود نداشته باشد، ۵۰ نفر بر سر تخت یک بیمار حاضر می‌شوند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: مشکلات دانشجوی رشته پزشکی ورای دیگر دانشجویان است؛ بر همین اساس، تخصیص منابع افزایش ظرفیت رشته پزشکی باید صورت بگیرد.

دکتر باقری‌فرد با بیان اینکه افزایش ظرفیت در آزمون دستیاری تخصصی نیز صورت گرفته است، توضیح داد: افزایش ظرفیت در آزمون دستیاری تخصصی مبتنی بر نیاز کشور است و برای رشته های پرمتقاضی مانند پوست، جراحی پلاسیتک و زیبایی نیست. ما باید تقاضا را به سمت نیاز کشور سوق دهیم.

آموزش پزشکی عمومی مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی است

معاون آموزشی با بیان اینکه تربیت پزشک و به ویژه تربیت پزشکان متخصص باید از کیفیت لازم برخوردار باشد، گفت: اگر دانشگاه آزاد از شرایط کافی برای تربیت پزشک متخصص برخوردار باشد، این موضوع را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌کند. کارشناسان و ارزیابان وزارت بهداشت، شرایط دانشگاه آزاد را بررسی می‌کنند. اگر دانشگاه آزاد از شرایط لازم یعنی از بیمار، تجهیزت لازم و استاد کافی برخوردار باشد، می‌تواند دوره تخصصی داشته باشد. شرایط آموزشی باید به نحوی باشد که فرد پس از گذراندن یک دوره ۳ یا ۴ ساله بتواند مشکلات مردم را حل کند.

وی ادامه داد: شرایط نباید به نحوی باشد که یک فرد تنها روپوش سفید بپوشد، فقط دوران آموزشی خود را به پایان برساند و نتواند مشکلات مردم را حل کند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دو موضوع «کمیت» و «کیفیت» در آموزش توجه می‌کند. آموزش پزشکی عمومی ایران مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی است. 

افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره وضعیت افزایش رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی در سال ۱۴۰۱ گفت: ظرفیت رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۰ درصد افزایش یافت. نتایج افزایش ظرفیت رشته‌های تحصصی و فوق‌تخصصی در ۴ سال آینده نمایان می‌شود چرا که این افراد در ۴ سال آتی وارد بازار کار می‌شوند. 

بومی‌گزینی مورد تاکید است

دکتر باقری‌فرد با بیان اینکه پرسش «چرا تعداد پزشکان متخصص در کشور کم است؟» مطرح می‌شود، گفت: ما به موضوع کمبود پزشکان متخصص در کشور اذعان داریم. تعداد پزشکان متخصص در مقایسه با پزشکان عمومی کم است. شرایط سختی برای دستیاران تخصصی تا کنون وجود داشته است. حقوق دستیاران تخصصی به مدت ۲۰ سال حدود ۲ میلیون  تومان بود؛ به عبارت دیگر، پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم، دستیاران تخصصی ۲ میلیون حقوق دریافت می‌کردند. چه کسی می‌تواند با حقوق ۲ میلیون تومانی ۴ سال زندگی خود را اداره کند؟ 

دبیرشورای آموزش پزشکی و تخصصی ادامه داد: حقوق ۲ میلیون تومانی دستیاران تخصصی افزایش یافت و به مبلغ قابل قبول یعنی ۸ میلیون تومان رسید. در سال جاری، حقوق دستیاران افزایش خواهد یافت. تغییرات کوچکی برای رشته‌های دستیاری تخصصی صورت گرفته است؛ به طور مثال، برای نخستین بار در تاریخ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ به جای ۳۴۰۰ نفر حدود ۴۰۰۰ نفر  در سال ۱۴۰۱ پذیرش داشته‌ایم. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر پذیرش دستیار بومی تاکید دارد، تلاش می‌کنیم افراد بومی را جذب رکنیم که پس از تمام تحصیلات خود مجبور نباشند به یک شهر دیگر بروند. وزات بهداشت می‌خواهد که دستیاران در شهر خود بمانند و تعهدشان را انجام دهند. این موضوع می‌تواند مشکل کمبود پزشک متخصص به ویژه کمبود پزشک متخصص در شهرهای محروم را تا حدودی مرتفع کند.

افزایش سرانه پزشک عمومی و متخصص تا سال ۱۴۰۸

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه بر مبنای استانداردهای سازمان بهداشت جهانی بهداشت، سرانه پزشک عمومی و متخصص درنظر گرفته شده است؛ توضیح داد: آخرین آمار سرانه پزشک متخصص و عمومی در کشور ایران که برای سال ۲۰۱۸ است، به ازای هر ۱۰ نفر جمعیت سرانه پزشک ۱۵.۸ نفر است.  میزان سرانه پزشک عمومی و متخصص به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت در سال ۲۰۲۰ برای کشورهای عراق، پاکستان و ترکیه به ترتیب ۹.۶، ۱۱ و ۱۹.۳ است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درنظر دارد که سرانه پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت را تا سال ۲۰۲۸ به بالای ۲۰ برساند. 

دکتر باقری‌فرد توضیح داد:کشورهای آسیای شرقی مانند ازبکستان و قزاقستان از سرانه بسیار بالایی برخوردار هستند اما از وضعیت بهداشت مناسب برخوردار نیستند. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، اگر  یک کشور از سرانه بالای ۱۰ پزشک عمومی و تخصصی به ازای هر ۱۰ نفر جمعیت برخوردار باشد از وضعیت مناسبی برخوردار است. اگر سرانه مجموع پزشک عمومی و متخصص بین ۲۰ تا ۲۵ باشد، می‌توانیم بگوییم که وضعیت مطلوب است.  

۳۰۰ بیمارستان آموزشی داریم

دکتر باقری فرد  درباره وضعیت بیمارستان‌های آموزشی گفت: ۶۰۰ بیمارستان دولتی و ۳۰۰ بیمارستان آموزشی داریم. دستیاران تخصصی در بیمارستان آموزشی فعالیت می‌کنند که تمام این افراد تحت نظر اساتید متخصص و فوق تخصص است و دستیاران به خودی خود تصمیم نمی‌گیرند. 

درباره نویسنده

15468مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو