نشست خبری رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس/گروسی: مسائلی میان ایران و آژانس وجود دارد که باید شفاف سازی شود/اسلامی: اگر قطعنامه‎ای علیه ایران صادر شود مراجع ذیربط تصمیم گیری می‎کنند و طبق آن اقدام می‎کنیم 
چاپ 

نشست خبری رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس/گروسی: مسائلی میان ایران و آژانس وجود دارد که باید شفاف سازی شود/اسلامی: اگر قطعنامه‎ای علیه ایران صادر شود مراجع ذیربط تصمیم گیری می‎کنند و طبق آن اقدام می‎کنیم

نشست خبری رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال برگزاری است.

به گزارش یمین نیوز به نقل از خبرگزاری میزان – محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از مذاکرات نهایی خود در یک نشست مطبوعاتی شرکت کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی: ابهامات درباره غنی سازی ۸۴ درصدی حل شده است/واکنش به صدور احتمالی قطعنامه علیه ایران


اسلامی در آغاز این نشست مطبوعاتی، گفت: دیدار اخیر با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس که از دیروز بعدازظهر آغاز شد، پیام آور همکاری بین آژانس و سازمان انرژی اتمی است.


وی افزود: نکته حائز اهمیت برای ما این است که اعتماد آفرینی وجود داشته باشد و ما بتوانیم با پرهیز از ورود عناصر و عوامل برهم زننده، عادی و حرفه ای همکاری کنیم به طوریکه این همکاری پایدار بماند تا آژانس بتواند وظایف خود را در قبال ایران درچارچوب پادمان انجام دهد.


رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین اعلام کرد که موضوع مهم مورد توافق شب گذشته درباره کنفرانس هسته‎ای با مشارکت آژانس بیم المللی انرژی اتمی خواهد بود که به ارائه ظرفیت ایران کمک می‎کند.

وی ادامه داد: سهم بانوان ایرانی که دانشمند هسته‎ای هستند موضوع فوق العاده ای بود که سبب شگفتی گروسی و همراهانش شد.

اسلامی در بخشی دیگر، گفت: همواره ایران برای پیشبرد ابعاد کار خود مصمم بوده و منافع ملی خود را با چیزی جابجا نمی کند؛ اگر قرار باشد قطعنامه‎ای صادر شود مراجع ذیربط تصمیم گیری می‎کنند و ما طبق آنها اقدام می کنیم؛ ما اجازه نخواهیم داد عناصری و برخی اقدامات انطباق با ضوابط را زیر سوال ببرد؛ کار ما به صورت مستمر ادامه خواهد داشت و نمی گذاریم موضوعی که باعث عدم اطمینان شود رخ دهد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره موضوع توافق ایران وآژانس بر سر مسائل باقی مانده پادمانی یا اختلاف نظر‌های اخیر و همچنین توضیحات ایران در مورد غنی سازی ۸۴ درصدی،گفت: در صورت مراجعه به گزارش آژانس مشاهده می‌کنید که گروسی توضیحات ایران را پذیرفته است و این ابهام قابل تعمیق نیست و در واقع حل و فصل شده است؛ در مورد سه مکان ادعایی هم ما قبلا توافق کرده بودیم؛ ما براساس الگوی رفتاری و حرفه‌ای در این مسیر پیش می‎رویم و امکان ارائه جدول زمانی نداریم، چون مذاکرات در حال برگزاری است.

اسلامی در بخشی دیگر، گفت: سه کشور اروپایی و کسانی که با آنها همکاری می کنند بر روی تعهدات برجامی تمرکز می‎کنند؛ تعهدات برجامی به طور مشخص تعهد طرف مقابل نیز است؛ وقتی به تعهدات خود عمل نمی کنند نمی توانند فشار بیاورند که ما تعهدات خود را عمل کنیم؛ ما توافق کردیم که در چارچوب پادمان روابط خود را تنظیم کنیم.

توضیحات مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره توافق ایران و آژانس و درز گزارش‎های مربوط به ایران


رافائل گروسی، نیز در ادامه این نشست خبری، گفت: خوشحالم که سفر مجددی به ایران داشتم؛ دیدارهایی دیشب و امروز برگزار شد؛ در این دیدارها بسیار مهم است که ما این کار را پیش ببریم


وی افزود: همچنین دیشب این فرصت را داشتم که نشست تاثیرگذاری با دانشمندان هسته ای ایران داشته باشم.


مدیرکل آژانس، اضافه کرد: مذاکرات از دیشب آغاز شد و امروز هم ادامه دارد؛ دو مساله بسیار مهم وجود دارد؛ اولا توقعات بسیار بالاست و همین امر در حضور شما با تعداد بالا مشخص است.


به گفته وی، کارهای مشترک و مسائلی میان ایران و آژانس وجود دارد که باید شفاف سازی شود؛ همچنین تضمین‎هایی باید داده شود.


مدیرکل آژانس ادامه دارد: بخش دوم و بسیار مهم، همکاری های فنی و علمی میان ایران و آژانس است.

وی اظهار کرد: قرار است یک رویداد سنتی شخصیت بین‌المللی پیدا کند تا ببینیم چه طور آژانس می‌تواند به ایران کمک کند و این نشست در سال آینده برگزار می‌شود.

رافائل گروسی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه من همواره از دیدار با آقای اسلامی استقبال می‎کنم اما بحث ما بحث کاری است و بحث ضرورت است، افزود: ما به دنبال گفت‎وگو با ایران هستیم؛ از سفر قبلی من خیلی گذشته است اما مسائلی بود که باید صحبت می‎کردیم و این فرصت دست داد تا با همکارانم گفت‎وگو کنم؛ همکاران من در حال گفت‎وگو و کار هستند تا مسائل را حل و فصل کنند؛ همچنین قرار است با دیگر مقام‎های ایران دیدار داشته باشم اما جوی که حاکم است جوی کاری است که مبتنی بر صداقت است.

مدیرکل آژانس همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برنامه هسته‎ای رژیم صهیونیستی، گفت: این سوال، سوال مهمی است؛ آژانس بازرسی‎هایی که از کشورها انجام می‎دهد بر اساس توافق‎های قانونی است که با آنها دارد؛ کشورهایی که عضو ان پی تی هستند توافقات پادمانی با آژانس دارند.

وی ادامه داد: من را مقصر ندانید چرا که من مشخص نمی‎کنم کجا باید بازرسی شود؛ البته کشورهایی هستند که عضو ان پی تی نیستند و ما با آنها توافق متفاوتی داریم؛ این را روشن کنم که من تعیین نمی‎کنم با کدام کشور شدیدتر برخورد شود و با کدام کشورها برخورد نشود؛ البته اجازه بدهید بگویم که از نظر من مهم است که همه کشورها باید عضو ان پی تی شوند.

گروسی، همچنین در پاسخ به پرسشی درباره درز کردن اسناد و گزارش‎های محرمانه درباره موضوع هسته‎ای ایران در رسانه های غربی، بیان کرد: من شخصا از این موضوع ناامید و عصبانی می شوم اما من به عنوان مدیرکل نمی توانم همه اعضا را چک کنم؛ این موضوع، موضوع خوشایندی نیست اما این مسئله نشان می دهد که چقدر ضروری است که با یکدیگر گفت‎وگو داشته باشیم تا شایعات قوت نگیرد.

مدیرکل آژانس همچنین اظهار کرد: سخت روی موضوع سه مکان در حال کار هستیم و امروز مجددا این مذاکره را ادامه می‎دهیم و نتیجه را در پایان مذاکرات می‎گوییم.

رافائل گروسی، در بخشی دیگر در پاسخ به پرسشی درباره مداخله برخی کشورها در رابطه با صدور قطعنامه  های ضد ایرانی، گفت: مسائل حیاتی وجود دارد و کشورهای مختلف با انگیزه های متفاوت به دنبال تاثیرگذاری هستند؛ همچنین این موضوع بار دیگر نشان می‎دهد که چقدر ایران و آژانس باید گفت‎وگو و همکاری داشته باشند.

مدیرکل آژانس در پایان در پاسخ به پرسشی دیگر درباره این که آیا تضمین‌هایی داده می‎ شود که از آژانس به عنوان ابزار سیاسی استفاده نشود، گفت: من می خواهم بگویم که هیچ وقت از آژانس به عنوان ابزار سیاسی استفاده نمی‌شود و آژانس تحت دستورالعمل هیچ کشوری عمل نمی‌کند، بنابراین از کسی دستور نمی‌گیریم؛ برای ما عمل کردن مهم است و ما به حرف‎ های دیگران توجهی نمی‌کنیم؛ برای ما همکاری با ایران بر اساس پادمان‌ها مهم است؛ در مورد مذاکرات احیای برجام هم باید بگویم که این مذاکرات در دستور کار قرار دارد و البته این کاری که ما انجام می‌دهیم به احیای برجام کمک خواهد کرد.

درباره نویسنده

15493مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو