رئیس کل بانک مرکزی: روند رشد تورم در سال آینده کاهش چشمگیری خواهد داشت / نرخ ارز حتما تعدیل می‌شود 
چاپ 

رئیس کل بانک مرکزی: روند رشد تورم در سال آینده کاهش چشمگیری خواهد داشت / نرخ ارز حتما تعدیل می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در سال آینده عوامل تاثیر گذار بر تورم در سال جاری را نخواهیم داشت و انتظار ما این است که تورم به صورت چشمگیری کاهش یابد.

به گزارش یمین نیوز به نقل از خبرگزاری میزان_ علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه صف اول به تشریح آخرین تحولات نقدینگی، پایه پولی و مدیریت بازار ارز پرداخت و اظهار داشت: تورم ریشه های متعددی دارد؛ یک ریشه تورم، عوامل عرضه و فشار ناشی از هزینه ها است، مثل قیمت های جهانی که باعث می شود تورم افزایش یابد. عامل دیگری که بر تورم موثر است عامل تقاضا است که به نقدینگی و پایه پولی برمی گردد، بنابراین عامل نقدینگی عامل دومی است که روی تورم اثر می گذارد و عامل سوم اثرگذار بر تورم، انتظارات است.

وی افزود: پایه پولی، پولی است که بانک مرکزی به جامعه تزریق می کند، بخشی از آن به خرید ارزهای دولت برمی گردد که بانک مرکزی برای خرید آن، ریال می پردازد و به جامعه تزریق می شود. موضوع دوم بدهی دولت به بانک مرکزی است و موضوع سوم بدهی بانک ها به بانک مرکزی است و اوراق دولتی که بانک مرکزی از بانک ها خریداری می کند که پایه پولی را افزایش می دهند.

تشکیل کمیته رصد نقدینگی و پایه پولی در بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: ابتدای امسال یک برنامه پولی نوشتیم که در آن مشخص کردیم تا پایان سال پایه پولی و نقدینگی باید به چه میزانی رشد کند. از سال گذشته در بانک مرکزی، کمیته پایه پولی و کمیته نقدینگی تشکیل دادیم و ماه به ماه این اعداد و ارقام را پایش می کنیم و اگر انحرافی دیدیم، دلیل انحراف و راه های جبران آن را اعلام می کنیم.

صالح آبادی بیان داشت: یکی از دلایل رشد نقدینگی، تنخواه بانک مرکزی به دولت در ابتدای سال و به موجب قانون بودجه است که آن را حذف کردیم؛ باید حدود ۶۰ همت نقدینگی به جامعه تزریق می شد که با هماهنگی با دولت این مبلغ تزریق نشد و دولت توانست از سپرده های خود نزد بانک مرکزی استفاده کند و ما پول جدیدی به دولت پرداخت نکردیم.

رشد نقدینگی زیر ۳۰ درصد تا پایان سال

وی از کاهش رشد نقدینگی به کمتر از ۳۰ درصد تا پایان سال خبر داد و گفت: در حال حاضر پایه پولی در پایان آبان ماه نسبت به پایان اسفند ماه ۲۰.۵ درصد و رشد نقدینگی نیز ۲۲ دهم درصد بوده است و انتظار ما این است که در کمتر از ۳۰ درصد نقدینگی بتوانیم امسال را به اتمام برسانیم.

روند رشد نقدینگی کاهنده است

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه روند رشد نقدینگی، روند کاهنده ای است، اظهار داشت: روند ۱۲ ماهه رشد نقدینگی در ابتدای دولت سیزدهم ۴۲.۸ درصد بوده که در پایان آبان ماه به ۳۴.۳ درصد رسیده است و در ۱۲ ماهه امسال نیز انتظار بر این است که روند رشد نقدینگی به کمتر از ۳۰ درصد برسد و برای سال آینده نیز برنامه این است که این نرخ را به زیر ۲۵ درصد برسانیم.

صالح آبادی افزود: رشد خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی نیز در آبان ماه ۱۴۰۱ نسبت به آبان ماه ۱۴۰۰، ۱۷.۹ درصد بود که امسال در آبان ماه به ۳.۸ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه سپرده قانونی بانک ها را در اجرای کنترل مقداری ترازنامه بانک ها از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد افزایش دادیم، ادامه داد: موضوع دیگر بحث خزانه داری دولت است‌، بانک مرکزی خزانه دار دولت است،‌ زمانی که پول دولت از اخذ مالیات، عوارض و امثالهم از بانک ها جمع می شود و به بانک مرکزی می رسد برخی از بانک ها با کمبود نقدینگی مواجه شوند که ممکن است سبب اضافه برداشت از بانک مرکزی شود که برای آن برنامه داریم به گونه ای که با ابزار دیگری همان نقدینگی به بانک برگردد تا تعادل منابع و مصارف بانک حفظ شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: موضوع دیگری که در کنترل پایه پولی و نقدینگی مهم است، کنترل ترازنامه بانک ها است که در این رابطه سپرده قانونی بانک ها را از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد افزایش دادیم تا ترازنامه بانک ها کنترل شود. کنترل نقدینگی از اهداف اصلی بانک مرکزی است، برای هر بانک جهت رشد ترازنامه یک عدد مشخص تعیین شده که این عدد بین ۱.۵ تا ۲.۵ درصد متغییر است.

بانک های دولتی و شبه دولتی، امسال حدود ۳۵ همت افزایش سرمایه خواهند داشت

صالح آبادی ادامه داد: امسال دولت در بانک های دولتی و شبه دولتی حدود ۳۵ همت افزایش سرمایه می دهد، بانک های دیگری را هم ملزم کردیم که افزایش سرمایه دهند. برای هر بانکی برنامه اصلاحی در نظر گرفتیم؛ هر بانکی برنامه اصلاحات خود را به بانک مرکزی داده و ما نیز آن را تائید کرده ایم و در چارچوب آن برنامه، ماه به ماه بانک را کنترل می کنیم که اصلاحات خود را انجام دهد.

شعب بانک ها جزء لیست اموال مازاد بانک ها قرار ندارد

وی تصریح کرد: در برنامه اصلاح ساختار بانک ها، تراز نقدینگی بانک ها باید اصلاح و فروش اموال مازاد باید به صورت جدی دنبال شود؛ عمده اموال مازاد بانک ها به سهام آن ها بازمی گردد و‌شعب بانک ها جزء لیست اموال مازاد قرار ندارد.

کاهش چشمگیر روند رشد تورم در سال آینده

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه اظهارات خود در رابطه با موضوع تورم نیز اذعان داشت:در خصوص تورم تولید کننده، شاخص بهای تولید کننده در ابتدای دولت، حدود ۸۲.۶ درصد بوده که اکنون به ۳۹.۱ درصد رسیده است و ‌شاخص تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت ۱۴۰۰ حدودا ۱۰۳ درصد بوده که در حال حاضر به ۳۲.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

صالح آبادی ادامه داد: همچنین شاخص ۱۲ ماهه بهای مصرف کننده در ابتدای دولت ۵۹.۳ درصد بوده که به ۳۹.۹ درصد رسیده است و شاخص نقطه به نقطه آن از ۵۴.۹ درصد به ۴۴.۳ درصد رسیده است. نرخ تورم ماهانه در آبان ماه سال گذشته ۲.۴ درصد بوده است که در پایان اسفند سال گذشته به نیم درصد می رسد اما مجددا از ابتدای سال تا خردادماه روند افزایشی را دارد(۲.۱ درصد، ۵.۱ درصد و ۱۰.۶ درصد) و دوباره در تیرماه روند کاهشی به خود می گیرد.

وی تصریح کرد: دلایل عمده این افزایش تورم ماهانه، اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها، افزایش حقوق ها و تغییر مبنای عوارض گمرکی و حقوق ورودی بود که حدود نصف تورم امسال مربوط به این سه عامل است و اگر این سه عامل نبود تورم کنونی بسیار کمتر بود اما در سال آینده دیگر این عوامل را نخواهیم داشت و انتظار ما این است که سال آینده تورم به صورت چشمگیری کاهش خواهد یافت. بدون شک، انتظارات تورمی و روند تورمی در ماه ها و سال آینده کاهشی خواهد بود و دیگر شوک های سال ۱۴۰۱ را نخواهیم داشت.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: اگر طرح مردمی سازی یارانه ها، افزایش حقوق و تغییر مبنای حقوق گمرکی نبود انتظارمان این بود که امسال تورم به زیر ۲۵ درصد کاهش پیدا کند اما با این اتفاقاتی که افتاد، تورم مقداری بیشتر شد. بعد از بهبود وضعیت کرونا در کشور رشد ۵.۴ درصدی بخش خدمات را شاهد بودیم و رشد بخش صنعت، معدن و کشاورزی نیز قابل توجه بوده است.

صالح آبادی با بیان اینکه بخشی از کنترل تورم به انضباط بخشی در بانک ها و انضباط بخشی در دولت برمی گردد و امیدواریم بودجه با منابع واقعی دیده و بسته شود، گفت: در بودجه امسال توان بانک ها برای پرداخت تسهیلات تکلیفی مشخص شده است تا بتوانیم به هدف رشد نقدینگی دست پیدا کنیم لذا از مجلس انتظار داریم که در چارچوب آن عدد پیش بینی شده، تسهیلات تکلیفی را در نظر بگیرند چراکه هدف اصلی همه از مجلس تا دولت باید کنترل تورم باشد.

وی درباره نرخ ارز نیز اظهار داشت: نمودار نرخ نیما نوسانات نرخ ارز نیمایی از اردیبهشت ۱۳۹۷ تا ۲۴ آذر ۱۴۰۱ را نشان می دهد که بیشترین نرخ نیما مربوط به سال ۱۳۹۷ بوده است. نرخ ارز در این سامانه در اوایل دولت جدید از ۲۳ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان رسیده است.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: ارز نیما برای واردات کشور تامین می شود و حجم بالای ارز کشور در این سامانه است، این ارز را دولن از فروش نفت، میعانات گازی و … و صادرکنندگان غیر نفتی تامین و خریداران هم، واردکنندگان کالا هستند.

از ابتدای سال تا کنون ۴۶.۵ میلیارد دلار ارز در بازار فروخته ایم

صالح آبادی اعلام کرد: از ابتدای سال تا کنون ۳۲.۱ میلیارد دلار حجم مبادلات در این سامانه بوده است، سال گذشته در همین مدت ۱۹.۶ میلیارد دلار در سامانه نیما معامله داشتیم که نشان از افزایش عرضه ارز توسط صادر کنندگان است. در مجموه چه در سامانه نیما و چه غیر از این سامانه، مجموعا ۴۶.۵ میلیارد دلار از ابتدای سال تا کنون ارز در بازار فروخته ایم.

وی درباره دلایل نوسانات نرخ ارز نیز گفت: بخشی از نوسانات به تقویت دلار در دنیا باز می گردد البته محدودیت ها، حوادث اخیر کشور و پدیده قاچاق نیز در بازار ارز اثر گذار است همچنین نوسانات فصلی هم داریم که در پایان سال میلادی معمولا روند افزایشی است.

نرخ ارز حتما تعدیل می شود

رئیس کل بانک مرکزی درباره اختلاف قیمت ارز در سامانه نیما و بازار گفت: در بازار غیر رسمی، با یک حجم معاملات کمی، بازار نرخ تعیین می کند و اعتقاد ما بر این است که آن نرخی که در آن بازار وجود دارد نرخ واقعی نیست و افزایش های هیجانی داشته که این افزایش تعدیل می شود و ما هم در بانک مرکزی برای تعدیل در آن بازار، هم به عنوان بازارساز و هم به عنوان سیاست گذار ارزی‌، در هر دو حوزه برنامه ها و سیاست هایی را داریم که آن ها را پیگیری می کنیم. قطعا ما راضی به این نرخ ها نیستیم و حتما باید تعدیل شود و ثبات به بازار برگردد که این جزء اهداف اصلی بانک مرکزی است که آن را دنبال خواهد کرد.

افزایش عرضه ارزهای پرطرفدار از امروز

صالح آبادی اظهار داشت: ما در سیاست گذاری ارزی برنامه های متنوع و متعددی را دنبال می کنیم که یکی از بحث های جدی ما در این رابطه این است که نقشه ارزی ما باید منطبق با نقشه تجاری منطبق باشد، کمیته مشترکی بین بانک مرکزی، وزارت نفت و وزارت صنعت معدن و تجارت ایجاد کردیم تا نقشه تجاری مان را بر نقشه ارزی مان منطبق کند که بیشتر ارزهایی که پرطرفدارتر است آن را تامین و عرضه کنیم که این کار را شروع کردیم و از شنبه آن را تشدید خواهیم کرد، قطعا ارزهای پرطرفدارتر بیشتر عرضه خواهد شد بگونه ای که نقشه تجاری ما بر نقشه ارزی ما منطبق باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: روابط ایران و چین راهبردی است، در حوزه بانکی هم تفاهم نامه های خیلی خوبی انجام شده و معاون ارزی جدید هم با انرژی خیلی خوب کارها را دنبال می کند و شاهد تحولات مثبتی در بازار ارز خواهیم بود.

درباره نویسنده

15500مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو