گزارش| «تشخیص با قوه قضاییه است» 
چاپ 

گزارش| «تشخیص با قوه قضاییه است»

همانطور که رهبر انقلاب عنوان کردند این قوه قضاییه است که باید به تناسب مشارکت افراد در تخریب‌ها و ضربه به امنیت خیابان‌ها مجازات تعیین کند و همچنین مطابقت دهد که موضع‌گیری‌های برخی چهره‌های ورزشی و هنری عناوین مجرمانه دارد یا خیر.

به گزارش یمین نیوز به نقل از خبرگزاری میزان – همراهی برخی از سلبریتی‌ها با اغتشاشات و ناامنی‌های ایجاد شده به بهانه درگذشت مهسا امینی در مقایسه با اغتشاشات گذشته بیش از پیش قابل مشاهده بود، برخی از چهره‌های هنری و ورزشی همراه با شبکه‌های معاند از همان ساعات نخست بر لزوم بالا رفتن سطح اعتراضات و تبدیل آن به رویارویی با نظام و حضور خیابانی تا رسیدن به نتیجه تاکید داشتند و برخی از آن‌ها پا را فراتر گذاشته و آموزش‌هایی خطاب به اغتشاشگران در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر کردند.

واکنش عجولانه آن‌ها به اعتراضات قبل از روشن شدن ابعاد مسئله به وجود آمده بیش از آنکه نشان از دغدغه‌مندی آن‌ها در رابطه با مسائل اجتماعی باشد دلایل مختلفی داشت که باید در زمان خود به آن پرداخت.

اجبار سلبریتی‌ها به موضع گیری تحت تاثیر زامبی‌های رسانه‌ای و مجازی در شبکه‌های اجتماعی اینبار در ابعاد وسیعی قابل اثبات است، از تحت فشار قرار گرفتن فوتبالیست‌های ملی و تهدید آن‌ها توسط خواننده زن خارج نشین به افشای مکالمات خصوصی تا حمله به حسن یزدانی برای ادعای کذب آنفالو کردن علی کریمی توسط این قهرمان جهان و المپیک و اجبار به حمایت از این فوتبالیست تنها نمونه‌های کوچکی از فشار بر سلبریتی‌ها برای همصدایی با اغتشاشگران بوده است.

این موضع‌گیری‌ها اما در مقابل با واکنش خشمگینانه مردم مواجه شد، آن‌ها با محکومیت این اظهار نظرهای ساختارشکنانه خواستار برخورد با سلبریتی‌هایی شدند که با استفاده از امکانات عمومی پیشرفت کرده و حالا به ناامن کردن کشور مشغولند.

در این میان برخی از چهره‌های سیاسی نیز خواستار توقیف اموال آن‌ها و اختصاص این دارایی‌ها برای جبران خسارات وارد شده بر اموال عمومی خسارت دیده در اغتشاشات شدند.

در همین راستا مقام معظم رهبری در مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح، نکات مهمی را کردند.

ایشان فرمودند: این کسانی که در خیابان‌ها فساد و تخریب می‌کنند، همه یک حکم ندارند برخی جوانان و نوجوانانی هستند که بر اثر هیجان ناشی از ملاحظه یک برنامه اینترنتی به خیابان می‌آیند. چنین افرادی را می توان با یک تنبیه متوجه کرد که اشتباه می‌کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه در مجموع همه کسانی که به خیابان آمده‌اند در مقابل ملت ایران و جوانان مؤمن و غیور، عده بسیار کمی هستند، گفتند: البته برخی از این افرادی که به خیابان می‌آیند، از بازمانده‌های عناصر ضربه خورده از جمهوری اسلامی همچون منافقان، تجزیه‌طلبان، سلطنت‌طلبان و خانواده‌های ساواکی‌های منفور هستند که قوه قضاییه باید به تناسب مشارکت در تخریب‌ها و ضربه به امنیت خیابان‌ها، مجازات تعیین، و آنها را محاکمه کند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین به موضع‌گیری‌های برخی چهره‌های ورزشی و هنری اشاره و خاطرنشان کردند: از نظر من این موضع‌گیری‌ها هیچ اهمیتی ندارد و نباید در مورد آنها حساسیت به خرج داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین افزودند: تطبیق اینکه موضع‌گیری آنها عناوین مجرمانه دارد یا نه با قوه قضاییه است ولی از لحاظ عمومی، موضع‌گیری این افراد ارزشی ندارد و جامعه هنری و ورزشی با این مواضع دشمن شادکن آلوده نخواهد شد.

همانطور که رهبر انقلاب عنوان کردند این قوه قضاییه است که باید به تناسب مشارکت افراد در تخریب‌ها و ضربه به امنیت خیابان‌ها مجازات تعیین کند و همچنین مطابقت دهد که موضع‌گیری‌های برخی چهره‌های ورزشی و هنری عناوین مجرمانه دارد یا خیر.

برهمین اساس قوه قضاییه نیز از همان ابتدا بر برخورد با افراد براساس موازین قانونی تاکید کرده است.

۳۱ شهریور ماه بود که حجت ‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، طی تماس‌های جداگانه‌ای با دادستان کل کشور و مراجع قضایی، خطاب به آن‌ها دستور داد در راستای حفظ امنیت و آرامش شهروندان و صیانت از زندگی عادی و روزمره آن‌ها در سراسر کشور و مقابله با عناصر اصلی اغتشاشگر و آشوب‌طلب حرفه‌ای، مخلان آرامش شهروندان و امنیت روانی مردم، افرادی که به اموال عمومی و دولتی خسارت وارد کرده‌اند و در برابر پلیس تمرد می‌کنند، مرتبطین با سرویس‌های جاسوسی خارج از کشور برخورد بازدارنده طبق قانون صورت گیرد و در تکمیل و رسیدگی به پرونده‌های قضایی آن‌ها هم تسریع شود.

رئیس قوه قضاییه کلیه دادستان‌ها و مسئولان قضایی ذیربط در نقاط مختلف کشور را مکلف و موظف کرد، در این راستا بدون هیچ‌گونه اغماض و کوتاهی و در چهارچوب موازین قانونی اقدام کنند.

در ادامه اقدامات دستگاه قضا در خصوص بررسی پرونده اغتشاشگران، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محسنی اژه‌ای روز شنبه (دوم مهر) به صورت سرزده از دادسرای شهید مقدس – جرائم امنیتی تهران بازدید به عمل آورد.

رئیس قوه قضاییه در جریان این بازدید به صورت ویژه وضعیت بازداشت‌شدگان اغتشاشات اخیر را مورد بررسی و رسیدگی قرار داد و توصیه‌هایی را درخصوص تسریع در تکمیل و رسیدگی به پرونده‌های قضایی آن‌ها خطاب به مسئولان ذیربط مطرح کرد.

در جریان این بازدید رئیس عدلیه همچنین به دادستان‌ها و مقامات قضایی سراسر کشور دستور داد به صورت مستمر از بازداشتگاه‌هایی که عناصر اغتشاشات اخیر در آن‌ها نگهداری می‌شوند، بازدید به عمل آورند و به صورت کامل در جریان کم و کیف روند رسیدگی به پرونده این افراد قرار گیرند.

همچنین قاضی‌القضات دستورات و توصیه‌هایی را نیز درخصوص تسریع در روند رسیدگی به پرونده عناصر اصلی و حرفه‌ای اغتشاشات اخیر و افرادی که به نحوی از انحاء با جریانات تابلودار ضدانقلاب و وابستگان گروهک‌ها و سرویس‌های بیگانه مرتبط هستند، صادر کرد.

«بررسی وضعیت سوابق کیفری عناصر اغتشاشگر بازداشت‌شده که احیانا دارای سوء‌سابقه هستند»، «چگونگی رصد اطلاعاتی و پیگیری‌های فنی درخصوص نحوه‌عمل عناصر حرفه‌ای اغتشاشات که وابسته به گروهک‌ها و سرویس‌های بیگانه می‌باشند» و «واکاوی دلایل و علل گرفتار شدن عناصر تهییج‌شده این اغتشاشات در دام شگردهای جنگ روانی و تبلیغاتی دشمنان» از جمله محورهای گفت‌وگوی رئیس قوه قضاییه با مسئولان ذیربط دادسرای امنیت و برخی بازداشت‌شدگان بود.

قاضی‌القضات بر این نکته نیز تصریح کرد که در قبال تخریب‌کنندگان اموال عمومی، مرتبطین با سرویس‌های جاسوسی بیگانه و گروهک‌های ضدانقلاب و عناصری که تحت القائات دروغین و جنگ روانی دشمنان در خیابان‌ها و معابر امنیت مردم را سلب می‌کنند، مطابق موازین قانونی برخورد بازدارنده صورت خواهد گرفت.

هشدار جدی رئیس قوه‌قضاییه به بازیگران و آتش بیاران معرکه اغتشاشات

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در روز دوشنبه (۴ مهر) طی سخنانی در جلسه شورای‌عالی قوه قضاییه اظهار کرد: با اغتشاشاگران، متعرضین به مال، جان و عرض مردم برخورد بازدارنده می‌شود و کسانی که با دشمن کینه‌توز هم‌صدا و همدست شدند و جوانان را تحریک کرده و آنان را به خیابان آوردند و عناصری که به عنوان عوامل مزدور دشمن به جان و مال مردم تعرض کردند، بدانند که با آنها برخورد سختی می‌شود و این حکم عقل و شرع و قانون است که دست و پای دشمن در سرزمینمان قطع شود.

قاضی‌القضات ادامه داد: کسانی که اینگونه وارد میدان می‌شوند و با انواع سلاح‌ها و ترفندها و با توطئه‌ و برنامه‌ریزی و سازماندهی منسجم علیه امنیت، مال و جان مردم اقدام می‌کنند، باید به مجازات و سزای اعمال‌شان برسند و بدانند که به زودی با همه آنها که به خیابان آمدند، آنهایی که بسیجیان را شهید کردند، آنهایی که در برابر حافظان امنیت مردم ایستادند و این حافظان را مجروح و مصدوم کردند؛ آنهایی که اموال عمومی و امول مردم را به آتش کشیدند و حتی از تخریب آمبولانس‌ها و اتوبوس‌ها نیز نگذشتند و مردم را در کوچه و بازار به زحمت انداختند و کسانی که از اینها پشتیبانی کردند، در نهایت اقتدار و قاطعیت برخورد خواهد شد.

رئیس عدلیه در ادامه به اقداماتی که از جانب برخی چهره‌های مشهور برای تحریک جوانان به اغتشاش‌آفرینی صورت می‌گیرد نیز اشاره کرد و تصریح کرد: کسانی که با حمایت این نظام مشهور شدند و بجای اینکه در روز سختی در کنار مردم باشند با دشمن هم‌صدا شدند و دشمن از طریق زبان و صفحات مجازی آن‌ها اغتشاش ایجاد کرد و جوانان را بدین وسیله تحریک کردند که به خیابان‌ها بیایند و مسببین این اعمال، پشتیبانان آن‌ها و کسانی که با جعل و نشر مطالب کذب، مردم را تحریک کردند، همه آن‌ها بدانند که خسارت‌های مادی و معنوی به بار آمده برای مردم و کشور را باید پس دهند و پرداخت کنند و این بار به کمک مردم و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی عوامل اصلی شناسایی خواهند شد و به سزای اعمالشان خواهند رسید.

فقط کسانی که به خیابان آمدند مجرم نیستند؛ مشوقان و پشتیبان‌های اغتشاشگران مجرمند و به پرونده آن‌ها رسیدگی خواهد شد

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: فقط کسانی که به خیابان آمدند مجرم نیستند، آن‌ها که تشویق کردند، پشتیبانی کردند؛ آن‌هایی که آب به آسیاب دشمن ریختند و نقشه‌های دشمنان را پیاده کردند؛ آن‌هایی که با بیگانگان ارتباط داشتند و کسانی که با ضدانقلاب خارج‌نشین همدست شدند و این جنایت‌ها و خیانت‌ها را علیه مردم و کشور مرتکب شدند، همه آن‌ها مقصر هستند و به تقصیر همه آن‌ها باید به حسبه رسیدگی شود و ان‌شاء‌الله رسیدگی خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه اظهار کرد: ممکن است صحنه و موضوع برای برخی افراد در ساعات اولیه و روز نخستی که از فوت خانم «مهسا امینی» می‌گذشت و احساسات‌شان جریحه‌دار شده بود، روشن نبوده باشد اما در روزهای بعد کاملاً ابعاد موضوع مشخص شد و آشکار گشت که عناصر اغتشاشگر و تهدیدکننده امنیت مردم که به خیابان‌ها ریخته‌اند، فوت خانم امینی را بهانه قرار داده و علیه نظام و ارزش‌های اسلامی هستند لذا دیگرهیچ عذری از کسانی که از روزهای بعدی در صحنه اغتشاشات بودند پذیرفته نیست.

دستور مهم قاضی‌القضات خطاب به دادستان‌ها: پرونده افراد دستگیرشده در اغتشاشات اخیر هرچه زودتر در دادسراها تکمیل و به دادگاه ارسال شود

رئیس دستگاه قضا روز دوشنبه (۱۱ مهر) در نشست شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به ابلاغ بخشنامه دادستان کل کشور درباره نحوه رسیدگی به پرونده‌ متهمان اغتشاشات اخیر، گفت: پرونده افراد دستگیرشده در اغتشاشات اخیر بویژه آن دسته از افرادی که مبادرت به آتش زدن اموال عمومی و مردمی کردند و در قتل و مجروح کردن افراد مباشرت و معاونت داشتند، هرچه زودتر در دادسراها تکمیل گردد و به دادگاه ارسال شود؛ مقامات قضایی در محاکم و دادگاه‌های ذیربط نیز به محض وصول پرونده دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر، سریعاً در راستای رسیدگی به آنها اقدام کنند.

رئیس عدلیه همچنین بر اعمال نهایت دقت و سرعت در تکمیل پرونده‌های ناظر بر افراد جان‌باخته اغتشاشات اخیر به صورت موردی و همچنین شناسایی قاتلین، ضاربین و مسببین جان‌باختن آنها نیز تاکید کرد.

رئیس دستگاه قضا همچنین روز پنجشنبه ۱۳ مهر ماه در در نشست  شورای عالی قوه قضاییه با رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها این دستور را هم خطاب به مقامات قضایی سراسر استان‌های کشور صادر کرد که افرادی که به انحاء مختلف از جمله تَسبیب، مشارکت و مُباشرت، موجبات وارد آمدن خسارت به اموال عمومی و مردمی و خصوصی را فراهم آورده‌اند، به موجب قانون، محکوم کنند تا خسارت اموال اسیب دیده از ناحیه آنها تادیه شود.

درباره نویسنده

15474مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو