نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه/ 
چاپ 

نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه/

کنعانی: رویکرد ایران پایبندی به مسیر مذاکرات است/ ضربه ایران به گروه‌های معاند در خاک عراق متعاقب اقدام‌های رسمی پیشین انجام گرفت

نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران برگزار شد.

خبرگزاری یمین نیوز به نقل از میزان – «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در آغاز نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران، ضمن اشاره به شروع هفته وحدت، گفت که این هفته، هفته برادری، دوستی و مودت است.

کنعانی: رویکرد ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکرات است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: در بحث موضوع‌های مربوط به مذاکرات و گفت‌وگوها بارها اعلام شده که رویکرد ایران پایبندی به مسیر مذاکره است؛ توافقی که ضمن تامین منافع ایران، ماندگار و پایدار باشد؛ جزئیات برای طرف‌ها کاملا مشخص است و مواضع ایران بارها بیان شده و آماده هستیم در این مسیر به توافق جامعی برسیم که تامین کننده منافع همه طرف‌ها باشد.

«کنعانی» اظهار کرد: مسیر مذاکره همچنان دایر است؛ حتی در سفری که رئیس جمهور و وزیر خارجه به نیویورک داشتند، گفت‌وگوهایی صورت گرفت و پس از آن تبادل پیام‌هایی انجام شد؛ مسیر مذاکره باز است و امکان دستیابی به توافق براساس متن پیشنهادی در کوتاه ترین زمان ممکن وجود دارد.

وی در ادامه اظهارکرد: این موضع مورد تاکید ایران است و اخیرا در گفت‌وگوی وزیر امور خارجه با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مجددا مورد تاکید قرار گرفته که ایران همچنان پایبند به مسیر مذاکره است؛ ما برخی از صداها را از اروپا و آمریکا می‌شنویم که روند مذاکره را به مسائل اخیر ربط داده اند و به اخبار غلط دامن می‌زنند.

«کنعانی» در واکنش به موضع گیری برخی از کشورها درباره تحولات اخیر در ایران و ارتباط دادن آن به مذاکرات نیز تصریح کرد: موضوع داخلی ایران مربوط به دولت و ملت ایران است و اجازه دخالت در امور داخلی را به کسی نمی‌دهیم؛ این موضع روشن ما درباره مذاکرات رفع تحریم‌هاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: در برابر هرگونه تلاش طرف‌ها مشخصا طرف‌های غربی و آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید و برای امتیاز خواهی و باج خواهی و هر اقدام‌محدود کننده با جدیت ایستادگی می‌کنیم و به موقع به آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

«کنعانی» همچنین، گفت: ما متاسفانه شاهد رفتار دوگانه آن‌ها در حوزه حقوق بشر هستیم؛ غرب و مشخصا آمریکا و کشورهای اروپایی همزمان با توصیه به ایران برای خویشتنداری در برابر افراد با اقدامات مخل امنیت عمومی، اقدامات مداخله جویانه انجام می‌دهند؛ ایران بارها اعلام کرده است که شنونده انتقاد و اعتراض است، به نگاه انتقادی توجه می‌کند، به گفت‌وگو اعتقاد دارد، در عین حال جمهوری اسلامی ایران در مقابل آشوب و اغتشاش نمی‌تواند دست بسته باشد؛ اعتراض و اغتشاش دو رویکرد متفاوت با دو نتیجه مختلف هستند.

وی در بخشی دیگر بیان کرد: آن‌هایی که ایران را به زعم خود به خویشتنداری دعوت می‌کنند، به متعرضان اجازه می‌دهند تا به سفارتخانه‌های ایران تعرض کنند و به خشونت طلبان اجازه می‌دهند به دیپلمات‌های ایران متعرض شوند؛ آن‌ها اجازه می‌دهند فرد مهاجمی با سلاح سرد به سفارت ایران وارد شده و سفیر ایران را که یک خانم است، مورد هجوم قرار دهد و کارمند سفارت را مجروح کند.

«کنعانی» تاکید کرد: ایران موظف به تامین امنیت برای شهروندان خود است؛ این کشورها به گروه‌هایی مجال و میدان می‌دهند تا علیه شهروندان ایران دست به خشونت بزنند؛ ما توصیه می‌کنیم نفاق و دورویی را کنار گذاشته و امنیت دیپلمات‌های ایران را تامین کنند.

آزادسازی اموال بلوکه شده ارتباطی با تبادل زندانیان ندارد

«کنعانی» در مورد موضوع تبادل زندانیان گفت: تبادل زندانیان برای ایران اهمیت زیادی دارد و افرادی را که به اتهام‌های واهی بازداشت شده اند، در اسرع وقت آزاد می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: درباره آزادسازی اموال ایران در هر کشوری باید بگویم که این موضوع ارتباطی با تبادل زندانیان ندارد؛ پیشرفت‌هایی درباره آزادسازی اموال بلوکه شده ایران حاصل شده است.

هیچ اقدام محدودکننده اروپا در زمینه روادید قابل قبول نیست

«کنعانی» گفت: در موضوع روادید، هیچ اقدام محدودکننده ای از سوی کشورهای اروپایی قابل قبول نیست؛ این یک رویکرد متناقض و متعارض از سوی این کشورهاست.

وی همچنین تاکید کرد که صدور هشدار عدم سفر به ایران از سوی برخی از کشورها، خلاف واقعیت‌های موجود در ایران و اقدامی کاملا سیاسی است.

امیدواریم آزادی اسدی محقق شود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پیگیری‌های ما درباره اسدالله اسدی در حوزه‌های سیاسی، حقوقی و کنسولی ادامه دارد و امیدواریم آزادی وی محقق شود.

ضربه ایران به گروه‌های معاند در خاک عراق متعاقب اقدام‌های رسمی پیشین بود

«کنعانی» گفت: اقدامی که ایران در برخورد با گروه‌های معاند در خاک عراق انجام داد براساس اقدامات رسمی و شفافی بود که پیش از آن انجام شد؛ اقدام ایران در ضربه زدن به مقرهای گروه‌های معاند و تجزیه طلب در خاک اقلیم کردستان عراق متعاقب اقدامات رسمی پیشین ایران بود.

وی افزود: در این زمینه یادداشت‌هایی نیز به مقامات دولت محلی کردستان عراق ارائه شده و در نهایت با توجه به عدم اتخاذ اقدامات بازدارنده، جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت شهروندانش اقدام کرد که براساس منشور سازمان ملل کاملا قانونی بود؛ انتظارات ایران مبتنی بر جلوگیری از تبدیل خاک عراق به عنوان سکوی تعرض به شهروندان و مرزبانان ما، به طرف عراقی به صورت واضح ارائه شده و به طور جدی مورد تاکید قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران ضمن حفظ آمادگی جهت برخورد با هرگونه اقدام غیرقانونی، در انتظار اقدام دولت عراق است.

گزارش تایید شده از اخراج دانشجویان ایرانی از اوکراین دریافت نکردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد موضوع‌های پیرامون ادعای فروش پهپاد ایرانی به روسیه در جریان بحران اوکراین گفت: موضع ما در مورد بحران اوکراین روشن است و مناسبات ما با هر دو طرف جنگ در چارچوب منافع و مصالح مشترک بوده و ادامه پیدا کرده است؛ ما اتهام‌ها در این زمینه را نخواهیم پذیرفت.

وی همچنین اظهار کرد: گزارش تایید شده از اقدام دولت اوکراین برای اخراج دانشجویان ایرانی دریافت نکرده ام اما خبرهایی شنیده ام؛ پیگیری‌های ما در این رابطه ادامه دارد.

شهروندان خارجی در ایران باید به قوانین ما پایبند باشند

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد نقش داشتن برخی از شهروندان خارجی در تحولات اخیر در ایران، تصریح کرد: این اتفاق علی القاعده نباید رخ می‌داد؛ به سفارت متبوع این افراد اطلاع رسانی شده و به طور طبیعی انتظار این است که آن‌ها به هر دلیلی که در ایران هستند، به قوانین پایبند باشند.

وی در ادامه اظهار کرد: ایران برای سفر گردشگری و تجاری همه شهروندان خارجی کشور امنی است، اما در شرایط خاص انتظار این است که شهروندان خارجی به موازین و مقررات پایبند باشند.

«کنعانی» همچنین ضمن هشدار به کشورهای غربی برای اجتناب از فرافکنی به موضوع بازداشت شماری از شهروندان ایرانی در این کشورها مانند «حمید نوری» اشاره کرده و گفت: ما توصیه‌های فرافکنانه کشورهای مورد نظر را رصد می‌کنیم تا در زمان مقتضی به آن واکنش نشان دهیم.

مرزهای ژئوپلتیک در قفقاز جنوبی نباید تغییر کند

«کنعانی» در مورد تحولات قفقاز جنوبی گفت: موضع رسمی ما این است که مرزهای ژئوپلیتیک تغییری نداشته باشد؛ ما حتما از حل و فصل اختلافات دو کشور استقبال می‌کنیم.

وی همچنین گفت: سرکنسولگری ایران در ارمنستان از دو هفته پیش براساس منافع مشترک دو کشور مستقر شد و فعالیت خود را رسما آغاز کرد.

ایران در عالی ترین سطح دیدگاه خود در پرونده مهسا امینی را اعلام کرد

«کنعانی» در موضوع پرونده «مهسا امینی» گفت: ایران در عالی ترین سطح دیدگاه خود را اعلام کرد؛ به طور طبیعی دولت ایران در تعامل مستقیم و قانونی با این موضوع تعامل کرده و پزشکی قانونی نتایج فنی خود را اعلام کرده است؛ مداخلات کشورهایی که به بهانه یک رخداد به خود حق دخالت می‌دهند، مردود و غیرقابل قبول است.

وی تاکید کرد: کشورهایی در خصوص موضوع حقوق زنان و حقوق بشر اعلام موضع می‌کنند که در تاریخ معاصر خود دارای صفحات مشمئزکننده حقوق بشری در ارتباط با کشور خود یا شهروندان کشورهای دیگر هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: یکی از کشورهایی که اکنون مدعی است، مامور رسمی آن کشور به بدترین شیوه با یک شهروند خانم ایرانی برخورد می‌کند؛ به گونه ای که صدای پارلمان آن کشور هم در آمده است؛ چنین کشوری توصیه‌های اخلاقی درباره حقوق زنان و عدم خشونت دارد؛ کشوری که اکنون پرچمدار اقدام جمعی علیه ایران است، از مجرمان اساسی تجهیز رژیم بعث به سلاح است.

ادعای برخی از کشورهای اروپایی درباره خروج اتباع خود از ایران فرافکنی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری ضمن اشاره به اینکه ادعای برخی از کشورها درباره اتباع و شهروند خود که مدعی در معرض بازداشت بودن در ایران هستند، یک فرافکنی و یک اتهام بی اساس است.

وی با بیان اینکه در هر موردی که بازداشت صورت گرفته دلایل این موضوع از طریق ارتباطات دوجانبه و کانال‎های دیپلماتیک و قضایی به آنها ارائه شده است، تاکید کرد: بر مبنای قانون مدنی ایران، ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‎شناسد.

«کنعانی»، ادامه داد: موضوع عدم سفر به ایران یک اقدام سیاسی از سوی برخی از کشورهای اروپایی است

بحران انرژی اروپا با مذاکرات رفع تحریم‌ها ارتباطی ندارد

«کنعانی» گفت: جنگ اوکراین تاثیرات گسترده ای در حوزه‌های بین المللی داشت از جمله بر موضوع انرژی؛ این موضوع ربطی به مذاکرات رفع تحریم‌ها ندارد، اما اگر کشورهای شرکت کننده در مذاکرات بخواهند با ایران در زمینه تامین انرژی خود مذاکره کنند، ایران به عنوان صادرکننده بزرگ نفت و انرژی می‌تواند با آن‌ها مذاکره کنند.

کشورهای مدعی باید مسئولیت میزبانی از اماکن دیپلماتیک را انجام دهند

«کنعانی» در مورد تعرض به سفارت ایران در انگلیس گفت: اقدامات انجام شده علیه سفارت خانه‌های ما در برخی کشورها، فی نفسه بی ارزش است اما نکته حائز اهمیت مسئولیت کشور پذیرنده است؛ انگلیس از جمله کشورهای مدعی در این زمینه است اما نمایندگی ما در این کشور بارها در سال‌های اخیر مورد تعرض قرار گرفته است؛ ما بر وظیفه انگلیس در تامین امنیت اماکن دیپلماتیکمان تاکید می‌کنیم و به همین دلیل مقام‌های سفارت انگلیس را احضار کردیم.

ایران بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اقدام‌های تروریستی اخیر در افغانستان، ضمن ابراز تاسف از این جنایات، تاکید کرد: هیئت حاکمه افغانستان مسئول تامین امنیت مردم این کشور و نهادهای حقوق بشری است؛ ایران در حوزه سیاسی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید دارد.

از تلاش‌های دولت عراق برای برگزاری مذاکرات ایران و عربستان تشکر می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان در مورد مذاکرات ایران و عربستان در «بغداد»، پایتخت عراق اعلام کرد: از تلاش‌های صمیمانه و مبتنی بر حسن نیت دولت عراق استقبال و تشکر می‌کنیم و امیدواریم اتفاقات مثبتی رخ دهد.

درباره نویسنده

15468مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو