پروفسور “رضا” درگذشت 
چاپ 

پروفسور “رضا” درگذشت

پروفسور فضل‌الله رضا دانشمند ایرانی در سن ۱۰۵ سالگی چشم از دنیا فروبست.

پروفسور فضل‌الله رضا دانشمند ایران و رییس پیشین دانشگاه تهران در ۱۰۵ سالگی و در اتاوای کانادا چشم از جهان فرو بست.

وی مهندس برق، استاد دانشگاه، چهره ماندگار، رئیس سابق دانشگاه تهران، دومین نایب‌التولیه دانشگاه صنعتی شریف، سفیر سابق ایران در یونسکو و کانادا و برادر بزرگتر عنایت‌الله رضا فلسفه‌دان، نویسنده و مترجم و محقق تاریخ و جغرافیای تاریخی ایرانی بوده است.

“رضا”، طی سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۴ عضو گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی دانشگاه کاتولیک آمریکا و سپس دانشگاه‌MIT در بوستون آمریکا بود. این دانشمند ایرانی در سال ۱۹۶۵ به‌دلیل مشارکت در نظریه  شبکه و اطلاعات، به‌عنوان عضو پیوسته مادام‌العمر IEEE برگزیده شد. او همچنین عضو پیوسته AAAS است. “رضا” عضو افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

وی از سال ۱۳۵۷ تاکنون استاد دانشگاه‌های کنکوردیا در مونترئال در کبک کانادا و دانشگاه مک‌گیل مونترئال بوده است و در سمت‌های استاد افتخاری دانشگاه تربیت مدرس، رئیس انجمن علمی ایرانیان در آمریکای شمالی، رئیس گسترش زبان و ادب فارسی و مشاور و همکار فعال موسسات علمی و ادبی فراوانی مشغول به فعالیت بوده‌است.

رضا یکی از پایه‌گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان است و تحقیقات گسترده‌ای در زمینه ظرفیت شنون و ارسال حداکثر اطلاعات در کانال‌های مخابراتی نویزدار، نظریه اطلاعات و فرایندهای تصادفی، سیستم‌های خطی آنالیز عمومی، نظریه سیستم‌ها و مدارها، نظریه کنترل سیستم‌های پویا، فضاهای خطی، انتقال و تلفات انرژی در شبکه‌های n دهانه‌ای انجام داده‌است.

پروفسور رضا یکی از بنیان‌گذاران نظریه اطلاعات و ارتباطات در جهان است. او تحقیقات گسترده‌ای در زمینه‌هایی مانند نظریه حداکثر انتقال اطلاعات در کانال‌های ارتباطی، نظریه اطلاعات و فرایندهای تصادفی، سیستم‌های خطی، تجزیه و تحلیل شبکه، نظریه سیستم‌ها و مدارهای الکتریکی، نظریه کنترل سیستم‌های دینامیکی، فضاهای خطی در مهندسی، اپراتورهای خطی، انتقال و استهلاک انرژی در شبکه‌های دروازه را انجام داده است. از او تاکنون بیش از ۱۰۰ مقاله علمی به زبان‌های انگلیسی و فرانسه در مجلات و کنفرانس‌های معتبر خارجی و بیش از ۵۰ مقاله ادبی و فرهنگی به زبان فارسی در نشریات خارجی و داخلی منتشر شده است.

درباره نویسنده

15353مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو