به دلیل قطع برق مقطعی در کشور، خدمات بیمارستانی دچار وقفه نمی شود 
چاپ 

به دلیل قطع برق مقطعی در کشور، خدمات بیمارستانی دچار وقفه نمی شود

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تمام اتاق های عمل و بخش های بیمارستانی، مجهز به برق اضطراری هستند و با قطعی های برق در کشور، هیچ آسیبی به  مردم وارد نشده و لایه های مختلف ذخیره برق در بیمارستان ها پیش بینی شده است.

 

به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری این هفته در مورد پخش کلیپی در فضای مجازی مبنی بر قطع یک دقیقه ای برق برخی اتاق های عمل، گفت:  حدود ۱۰۰۰ بیمارستان در کشور وجود دارد که که هر کدام از این بیمارستانها، از ۴ تا ۵۰ اتاق عمل دارند و گله داریم که برخی از همکاران ما، قطع یک دقیقه ای برق در یک اتاق عمل را به عنوان نقیصه مطرح می کنند و البته در کلیپ هم می گویند که برق، بعد از یک دقیقه وصل شد.

 

وی در ادامه اظهار داشت: تمام اتاق های عمل و بخش های بیمارستانی، مجهز به برق اضطراری هستند و با قطعی های برق در کشور، هیچ آسیبی به  مردم وارد نشده و لایه های مختلف ذخیره برق در بیمارستانها  پیش بینی شده است.

 

 

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در خصوص رشد شاخصهای بهداشتی درمانی در کشور گفت: در بیست سال منتهی به سال ۹۵، مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال، به عنوان یکی از شاخص های مهم بهداشتی – درمانی و حتی توسعه ای کشور از ۴۵٫۳ در هزار تولد زنده با کاهش بیش از ۶۵ درصدی به ۱۵٫۵ در ۱۰۰۰ رسیده است واین بدین معنی است که به دلیل پیشرفت های بهداشتی – درمانی کشور از ۱۰۰۰ نوزاد متولد شده، ۹۸۵ کودک به سن بالای ۵ سالگی می رسند، در حالی که این میزان در قبل از انقلاب در حدود ۸۰۰ در ۱۰۰۰ بوده است.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه به عبارت دیگر در سال های ۱۳۵۰ و قبل از آن، از هر ۱۰۰۰ تولد زنده، ۱۸۵ تا ۲۰۰ کودک در زیر ۵ سالگی فوت می کردند، گفت: همچنین مرگ و میر کودکان زیر یک سال با کاهش ۶۳ درصدی از ۳۶٫۲ در ۱۰۰۰ تولد زنده به ۱۳٫۴ در ۱۰۰۰ تولد زنده رسیده است و هر دو این موارد این پیشرفت بسیار مهم و چشمگیری است که با کاهش مرگ و میر در کودکان باعث شده است که رشد جمعیت علی رغم عدم رشد یا کاهش میزان زاد و ولد در بعضی از سال های گذشته حفظ شود.

 

 

چندین دانشگاه کشور جزو برترین دانشگاه های دنیا و حائز رتبه زیر ۵۰۰ شده اند

سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از طرف دیگر امید به زندگی در بیست سال منتهی به سال ۹۵ از ۶۸٫۳ به ۷۵٫۴ رسیده است، افزود: این افزایش بیش از ۷ سال امید به زندگی کلی با کاهش مرگ و میر، باعث افزایش رشد جمعیت شده است و با افزایش زمان و مفید امید به زندگی سالم به همین میزان، علاوه بر بهبود قابل توجه شاخص های سلامتی کشور، باعث افزایش دسترسی به نیروی کار و ایجاد فرصت برای افزایش بهره وری در کشور شده است.

 

دکتر حریرچی  با بیان اینکه نتایج رتبه بندی دانشگاه های جهان توسط سیستم دانشگاه شانگهای در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است ، گفت: رتبه بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه بندی ها برای دانشگاه های جهان است.

 

وی با اشاره به این که خوشبختانه دانشگاه های علوم پزشکی ایران، دارای جایگاه مهم در میان چندین هزار دانشگاه جهان هستند و چندین دانشگاه کشور جزو برترین دانشگاه های دنیا و حائز رتبه زیر ۵۰۰ شده اند، افزود: همچنین دانشگاه های علوم پزشکی کشور در چندین سال گذشته روند رو به رشد قابل توجهی در کسب رتبه های جهانی و ارتقای در این زمینه داشته اند.

 

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه به عنوان مثال در گروه داروسازی و علوم دارویی، دانشگاه علم پزشکی تهران جزو گروه دانشگاه های با رتبه ۵۱ تا ۷۵ در کل دانشگاه های جهان قرار گرفته است و دانشگاه های علوم پزشکی مشهد، آزاد اسلامی، شهید بهشتی و تبریز به ترتیب در رتبه های ۱۵۱ تا ۵۰۰ قرار دارند، گفت: در گروه پزشکی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی تهران حائز رتبه ۳۰۱ تا ۴۰۰ شده است و در گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و تربیت مدرس و تهران دارای رتبه ۲۰۱ تا ۳۰۰ در بین دانشگاه های جهان هستند.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه در رشته دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران به رتبه ۱۵۱ تا ۲۰۰ در بین دانشگاه های جهان دست یافته است و دانشگاه های آزاد اسلامی و شهید بهشتی و شیراز رتبه ۲۰۱ تا ۳۰۰ را کسب کرده اند، بیان داشت: در گروه مهم بهداشت عمومی و سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، حائز رتبه ۱۵۱ تا ۲۰۰ و دانشگاه های اصفهان، آزاد اسلامی و شهید بهشتی حائز رتبه ۴۰۱ تا ۵۰۰ در بین دانشگاه های جهان شده اند، که امید است با همت اساتید و دانشمندان ایرانی پیشرفت های بسیار بیشتری داشته باشیم.

 

۲۴۳ گروه داوطلب با حمایت وزارت بهداشت در مناطق محروم  در حال ارائه خدمت هستند/ مردم از کمک به بیماران ساختگی و افراد بیمارنمای سودجو دوری کنند

دکتر حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حجم کمک و مساعدت خیرین در حوزه سلامت و نحوه کمک به بیماران نیازمند از جمله موضوعات مهم بوده است، افزود: درحال حاضر ۸۹۰ موسسه خیریه سلامت شناخته شده در کشور مشغول به فعالیت هستند که ۴۰۷ موسسه دارای مرکز درمانی شامل ۳۷ بیمارستان خیریه و ۳۷۰ درمانگاه خیریه در کشور در حال خدمت رسانی هستند

 

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین با اشاره به اینکه علاوه براین تعداد، ۲۴۳ گروه داوطلب با حمایت وزارت بهداشت در مناطق محروم  در حال ارائه خدمت هستند، نیز افزود: در سال ۱۳۹۵ خیرین سلامت، ۱۵۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۶ خیرین سلامت، ۱۷۰۰ میلیارد تومان به حوزه سلامت کمک کرده اند که رقم قابل توجهی است.

 

وی همچنین ادامه داد: با توجه به تغییر الگوی بیماری ها در ایران مشابه سایر کشورها به بیماری های غیر واگیر مزمن و پرهزینه، درخواست خدمتگزاران حوزه سلامت، ادامه و گسترش این کمک ها به بیماران و گسترش کارهای خیر بهداشتی و پیشگیرانه از طرق و روش های مطمئن است. درخواست می کنم که مردم از کمک به بیماران ساختگی و افراد بیمارنمای سودجو دوری کنند.

 

دکتر حریرچی تصریح کرد: بهترین راه برای کار خیر و کمک به بیماران از طرق شناخته شده و رسمی است و مراکز دولتی بیش از ۹۰ درصد هزینه های بیماران را پوشش می دهند و اگر مردم عزیز به فردی به صورت موردی می خواهند کمک کنند، حتی المقدور مبلغ کمک را به مراکز ارائه خدمت نظیر بیمارستان و درمانگاه و داروخانه پرداخت کنند و از پرداخت نقدی و موردی که موجب سوءاستفاده افراد می شود، خودداری کنند.

 

 

اقدامات گروههای جهادی در کشور

دکتر حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص شرایط اردوهای جهادی برای خدمات دندانپزشکی نیز با اشاره به این که اکثر گروه های جراحی در حوزه دندانپزشکی و بیماری های دهان و دندان، بسیار مجهز هستند و برخی از این گروه ها، وسایل و مواد مورد نیاز را خودشان تامین می کنند، عنوان کرد:  یک گروه جهادی در حوزه جراحی پلاستیک، حتی با اعمال جراحی پیشرفته، شکاف لب بیماران را درمان می کنند ودر برخی موارد، ممکن است یک دندان بیمار، قابل نگهداری نباشد که باید کشیده شود.

 

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین افزود: در کشور گروه جهادی را سراغ نداریم که امکانات لازم را نداشته باشد. با این وجود ممکن است یک گروه که به یک روستای دورافتاده برود و وسایل پیشرفته مانند ایمپلنت یا عکس برداری را به همراه نداشته باشد، این در حالی است که برخی از گروه های جهادی خیریه، یونیت های سیار را تهیه کرده اند.

 

وی گفت: ۸۰ کلینیک سیار دندانپزشکی که دارای یونیت و امکانات مناسبی هستند، در کشور توزیع شده است و در یک سال گذشته، این کلینیک ها، ۱۰۶ هزار خدمت دندانپزشکی رایگان در مناطق محروم به وسیله دندانپزشکان داوطلب، ارائه کرده اند.

 

برنامه ریزی برای تولید واکسن HPV در داخل کشور

دکتر حریرچی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این که برای تولید واکسن HPV در داخل کشور برنامه ریزی هایی برای آینده انجام شده و با تامین منابع، این واکسن در کشور تولید می شود، افزود:  وقتی این واکسن در داخل کشور تولید شد، توصیه های لازم براساس کمیته کشوری، اعلام می شود.

 

مصدومان زلزله دیروز تازه آباد کرمانشاه به صورت سرپایی درمان شدند

سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص زلزله دیروز با اشاره به این که در زلزله روز گذشته تازه آباد کرمانشاه، ۲۶۰ نفر مصدوم شدند که اکثر آنها به صورت سرپایی درمان شدند، اعلام کرد: ۲۱ نفر از مصدومان در بیمارستان های کرمانشاه، جوانرود و اسلام آباد بستری هستند که مشکل چندانی ندارند و ترخیص می شوند.

 

آغاز اقدامات جدید نظارتی برای کاهش تخلفات تعرفه ای در مطب ها

وی همچنین با اشاره به این که رقم ویزیت در بخش خصوصی برای پزشک عمومی، ٢۴ هزار و ۵٠٠ تومان، برای پزشک متخصص ٣٨ هزار و ۴٠٠ تومان و برای پزشک فوق تخصص نیز ۴٧ هزار و ٩٠٠ تومان است، افزود: در بخش خصوصی هر پزشکی که ویزیت را خارج از این سه رقم دریافت کند، تخلف کرده است و ارقام بالاتر مورد تایید نیستند.

 

دکتر حریرچی گفت: در اکثر شهرستان ها، ویزیت خارج از رقم مصوب دریافت نمی شود، اما در تهران تخلفات قابل توجهی وجود دارد و وزارت بهداشت و دستگاه های نظارتی در این زمینه برنامه هایی دارند و در قدم اول به ارائه دهنده خدمت تذکر داده می شود که تعرفه مصوب را دریافت کند و در قدم بعدی با اینگونه تخلفات به صورت قانونی برخورد می شود.

 

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه عمده بررسی های وزارت بهداشت در بیمارستان ها بوده که در نتیجه آن، تخلف در بیمارستان های خصوصی و عمومی و دولتی شهرستان ها بسیار کم شده و در بیمارستان های تهران نیز به ندرت دیده می شود، تاکید کرد: برای نظارت در مطب ها اقدامات جدیدی آغاز شده تا تخلفات تعرفه ای در مطب ها نیز کاهش یابد.

 

آغاز اتصال داوطلبانه مطب پزشکان به پرونده سلامت از امروز

دکتر حریرچی همچنین از آغاز اتصال داوطلبانه مطب پزشکان به پرونده سلامت از امروز خبر داد و اظهار داشت: ۱۲ گام مربوط  به استقرار پزشک خانواده و نظام ارجاع اعلام شده و اولین گام آن، اتصال سراسری مراقبین سلامت در مراکز بهداشتی درمانی و مراکز جامع خدمات سلامت به سامانه الکترونیک سلامت است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه مطب ها، بیمارستان ها، درمانگاه ها و مراکز ارائه خدمات پاراکلینیکی هم، به تدریج به این سامانه متصل می شوند، گفت:  در ابتدا برنامه ما ایجاد زیرساخت های لازم و اتصال گروه های داوطلب به پرونده سلامت و بعد، اتصال اجباری به این سامانه است.

 

درصورت کمبود مقطعی بعضی اقلام دارویی، چند قلم کمبود به نسبت چندین هزار قلم دارو در کشور، زیاد و قابل توجه نیست

سخنگوی وزارت بهداشت  در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص وضعیت توزیع داروی IVIG گفت: در تیرماه، ۲۰ هزار IVIG با دوز ۵ گرم و ۱۲۲۰ داروی IVIG  دو و نیم گرمی در کشور توزیع شده است، اما متاسفانه برخی افراد مصاحبه هایی می کنند که صحیح نیست.

 

دکتر حریرچی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۴۸۰۰ داروی IVIG با دوز دو و نیم گرم و ۵ هزار واحد از این دارو با دوز ۵ گرمی در شبکه دارویی کشور موجود است، تصریح کرد: یکی از شرکت ها ۷۰ هزار واحد داروی IVIG وارد کرده و آماده حمل هستند، اما ۲۰ هزار واحد دیگر از این دارو، آماده تخصیص ارز است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است در بعضی مقاطع، برخی کمبودها در مورد بعضی از اقلام دارویی پیش بیاید، اما چند قلم کمبود به نسبت چندین هزار قلم دارو در کشور، زیاد و قابل توجه نیست./

درباره نویسنده

15456مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو