سفیر ترکیه در تهران: گفت‌وگوی نزدیکی بین مقامات امنیتی ایران و ترکیه ایجاد شده/ ترامپ همچنان فکر می‌کند مجری شو است 
چاپ 

سفیر ترکیه در تهران: گفت‌وگوی نزدیکی بین مقامات امنیتی ایران و ترکیه ایجاد شده/ ترامپ همچنان فکر می‌کند مجری شو است

سفیر ترکیه در تهران با ابراز تاسف از تنش موجود بین روابط ایران و عربستان، اظهار کرد: ما از این موضوع خوشحال نیستیم و برای رفع اینگونه مسائل تلاش می‌کنیم و معتقدیم که باید ایران و عربستان به یک اراده مشترکی برسند تا این مسائل حل شود گرچه در حال حاضر چنین فضایی دیده نمی‌شود.

رضا هاکان تکین سفیر ترکیه در تهران در گفت‌وگو با برنامه سفیران با اشاره به اشتراکات فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی ایران و ترکیه، اظهار کرد: طبق آمار در سال ۲۰۱۷ حدود ۲.۵ میلیون نفر از ایران به ترکیه سفر کرده‌اند و در واقع بعد از روسیه و آلمان، ایران سومین کشوری است که تعداد زیادی از شهروندان آن به ترکیه سفر کرده‌اند.

این دیپلمات ترک در تهران با بیان اینکه ترکیه در رتبه ششم الی هفتم جذب توریسم در عرصه جهانی قرار دارد گرچه در طی سال‌های اخیر به خاطر برخی از مسائل تعداد توریست در ترکیه کاهش پیدا کرده ولی دوباره این رقم در حال افزایش است و ما در تلاشیم که به رقم قبلی دست پیدا کنیم، در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت منطقه و ثباتی که در ایران وجود دارد، گفت: در حال حاضر منطقه خاورمیانه و منطقه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم با مشکلاتی همچون بحث تروریسم روبروست.

وی با بیان اینکه بی‌ثباتی در دو کشور همسایه جنوبی ترکیه یعنی عراق و سوریه مشکلاتی را برای امنیت ملی این کشور نیز ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: ترکیه حدود ۴۰ سال است که در حال مبارزه با تروریسم است. ما از مدت‌ها قبل در حال مبارزه با پ.ک.ک هستیم. از دیگر سو با سازمانی که چندی پیش در ترکیه اقدام به انجام کودتای نافرجام کرد نیز مبارزه می‌کنیم.

تکین با بیان اینکه ما در ترکیه با همسایگان خود در بحث مبارزه با تروریسم همکاری‌هایی داریم، ادامه داد: در حال حاضر همکاری‌های نزدیکی بین ایران و ترکیه در بحث مبارزه با تروریسم وجود دارد و ما معتقدیم که پ‌.ک‌.ک تهدیدی مشترک برای دو کشور است.

وی با بیان اینکه در طی مدت اخیر گفت‌وگوهای نزدیکی بین مقامات امنیتی دو کشور ایجاد شده است، در پاسخ به سوالی در ارتباط با کیفیت محصولات ایرانی از جمله محصولات کشاورزی، گفت: در مورد بحث کیفیت محصولات کشاورزی ایران ما مشکلی را نمی‌بینیم البته به نظر می‌رسد که در موضوع بحث بسته‌بندی و تبلیغات باید اقدامات بیشتری صورت بگیرد و این کالاها به صورت مناسب‌تری معرفی شود.

سفیر ترکیه در تهران همچنین با بیان اینکه در حوزه نانوتکنولوژی نیز تلاش می‌کنیم که همکاری‌های مشترکی بین ایران و ترکیه صورت بگیرد، ادامه داد: ایران در حوزه دانشگاهی و آکادمیک و همچنین حوزه تولید علم در جایگاه خوبی قرار دارد. ایران از نیروی انسانی دانش آموخته قوی برخوردار است و این توانمندی مهمی است. دو کشور می‌توانند در این حوزه‌ها با یکدیگر همکاری کنند و این موضوع به نفع دو کشور است.

تکین همچنین در مورد تلاش‌ها و توافقات دو کشور جهت انجام معاملات اقتصادی به ارز ملی ایران و ترکیه و حذف دلار از این مبادلات، گفت: گام‌های مهمی در مورد تجارت با پول‌های ملی دو کشور برداشته شده است. بعد از سفر آقای اردوغان در ماه اکتبر به ایران توافقنامه‌ای بین مقامات دو کشور در این ارتباط به امضا رسید و در این چارچوب لازم است که یک بانک از هر دو کشور سازوکارهای لازم در این زمینه را فراهم کند. چندی پیش مدیرعامل دو بانک ترکیه و همچنین معاون رییس بانک مرکزی ترکیه به ایران آمدند. با مقامات بانکی ایران در این ارتباط رایزنی کردند، با من نیز گفت‌وگوهایی انجام دادند و می‌توانم بگویم که در این زمینه طراحی‌های لازم انجام شده است.

این دیپلمات ترک در تهران در همین چارچوب تاکید کرد: نکته مهم در این زمینه آن است که در تجارت دو کشور تعادل ایجاد شود و اگر چنین تعادلی در واردات و صادرات موجود بین دو کشور وجود نداشته باشد تحقق این موضوع سخت خواهد شد و این نکته‌ای است که باید هر دو طرف به آن توجه داشته باشند.

تکین همچنین در مورد صحبت‌های رییس‌جمهور آمریکا در مورد ایران، گفت: این صحبت‌ها خیلی نیازی به توضیح ندارد. این صحبت‌ها با واکنش در تمام دنیا روبرو شده است و فقط مربوط به ایران نیست. صحبت‌های او در مورد دیگر مسائل نیز با واکنش روبرو شده است و تیتر بسیاری از روزنامه‌ها شده است.

او در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر اینکه که به نظر وی،‌ آیا ترامپ یک سیاستمدار است یا یک کاراکتر سینما، اظهار کرد: به نظر می‌رسد او هنوز فکر می‌کند مجری برنامه‌های شو است. (ترامپ مدتی پیش از حضور جدی در عرصه سیاست، مجری برنامه رئالیتی شو بود).

سفیر ترکیه در تهران همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با این برنامه تلویزیونی به برخی از مشکلات موجود بین آمریکا و ترکیه بر سر بحث کردهای سوریه اشاره کرد و گفت: با آنکه آمریکا و ترکیه هر دو عضو ناتو هستند ولی آمریکایی‌ها در زمینه بحث کردهای ترکیه با ما همکاری نمی‌کنند،‌ از دیگر سو ما در مورد شخص فتح‌الله گولن نیز با آمریکا مشکل داریم. او کسی است که کودتا در ترکیه را سازماندهی کرد. در آمریکا زندگی می‌کند و ما از آمریکا خواستیم که او را به ترکیه باز گرداند یا بازداشتش کند تا جلوی فعالیت‌های او گرفته شود ولی خواسته ما از سوی مقامات آمریکایی اجرایی نشد.

تکین همچنین در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر اینکه آمریکا پایگاه نظامی اینجرلیک را در ترکیه در اختیار دارد و آیا زمانی دولت ترکیه اجازه می‌دهد که واشنگتن از این پایگاه نظامی علیه ایران استفاده کند، تصریح کرد: در ابتدا من باید این موضوع را اصلاح کنم که این پایگاه نظامی مربوط به ناتو است. از دیگر سو ما با هیچ کشوری از جمله آمریکا که بخواهد علیه ایران اقدامی انجام بدهد همکاری نمی‌کنیم و ترکیه در گذشته نزدیک نیز در برابر فشارهای آمریکا علیه ایران از جمله تلاش برای انزوای ایران و افزایش فشارها علیه تهران ایستادگی کرده است. ایران کشور دوست ماست. ما با یکدیگر همکاری متقابل داریم و ما با آمریکا و یا هیچ کشور دیگری در پروژه علیه ایران همکاری نمی‌کنیم.

تکین همچنین در مورد برجام نیز  گفت: برجام که یک قرارداد بین‌المللی است به ایجاد ثبات در منطقه کمک کرده است. از دیگر سو اتفاق نظری نیز در مقامات آمریکایی در ارتباط با خروج از برجام در حال حاضر وجود ندارد و ما باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه اقدامی رخ می‌دهد.

وی افزود: اگر آمریکا بخواهد از برجام خارج شود ما باید به این نکته توجه کنیم که رخ دادن این موضوع به این معنا نیست که در آخر دنیا قرار گرفته‌ایم و ما مجبور به پذیرش سیاست‌های تحمیلی هیچ کشوری نیستیم.

سفیر ترکیه در تهران همچنین با تاکید بر اینکه ترکیه از تنش‌های موجود بین ایران و عربستان خوشحال نیست و از این موضوع ناراحت است، گفت: ما برای رفع این مسائل و تنش‌ها تلاش می‌کنیم و از دیگر سو معتقدیم که باید دو کشور برای حل این مسائل به اراده مشترک دست پیدا کنند گرچه چنین فضایی در  حال حاضر بین ایران و عربستان وجود ندارد و ما امیدواریم چنین فضایی در کوتاه مدت بین عربستان و ایران ایجاد شود.

سفیر ترکیه در تهران همچنین با بیان اینکه رویکرد ترکیه در مورد اقدام کردهای عراق در ارتباط با برگزاری رفراندوم جهت استقلال مشخص است، ادامه داد: ما در همان زمان اقدامات مشخصی را انجام دادیم و پیام‌هایی را به حکومت اقلیم کردستان ارسال کردیم گرچه متاسفانه در آن مقطع مقامات کردستان عراق به این پیام‌ها توجه نکردند و در نهایت شکست خوردند.

وی همچنین در مورد حمایت صهیونیست‌ها از این اقدام کردستان عراق، گفت: صهیونیست‌ها با اهداف گوناگونی از این موضوع حمایت می‌کردند و برادران کرد ما باید به این موضوع توجه کنند که اهداف اسرائیلی‌ها از حمایت از این موضوع به آنها کمکی نمی‌کند. امیدواریم برادران کرد در این مدت متوجه اشتباهات خود شده باشند و درصدد جبران این اشتباهات باشند.

وی همچنین در مورد حذف صفر از پول رایج این کشور، گفت: ترکیه بحث حذف صفر را از پول رایج (لیر) با موفقیت انجام داد البته برای تحقق این موضوع در اقتصاد یک کشور در ابتدا باید اقتصاد به نقطه ثبات برسد و تورم کنترل شود و ما با روند چنین مولفه‌هایی صفر را حذف کردیم. امیدواریم در ایران نیز اقتصاد به این سمت برود تا ایرانی‌ها نیز بتوانند صفرها را حذف کنند. در ایران یکی از مشکلات در کنار بحث ریال و تومان، همین موضوع صفرهاست که بعضا باعث ایجاد مشکل می‌شود.

تکین در پایان این برنامه بار دیگر با اشاره به پیوندهای جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی موجود بین ایران و ترکیه، گفت: متاسفانه در برخی از مواقع از این پیوندها غفلت کرده‌ایم. ما باید با استفاده از این پیوندها به نقاط مشترک دست پیدا کنیم. خاطرات خوبی از ایران در ذهن من هک شده است و من تلاش می‌کنم که همواره دوستی برای ملت ایران بمانم.

درباره نویسنده

15444مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو