دکتر مرتضی اکبری/ مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران یکدهه بانکداری ناب اسلامی 
چاپ 

دکتر مرتضی اکبری/ مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران یکدهه بانکداری ناب اسلامی

هنگامیکه سخن از بانکداری اسلامی به میان آمد، بسياري از کارشناسان نظام پولي و بانکي استقرار اين مدل را به چالش كشيدند و تصور موفقيت اين ديدگاه كه مبتني بر اقتصاد معنوي و بدور از رويكردهاي مرسوم سودآوري نظام سرمايه داري بود، هرگز در ذهن متبادر نمي شد.

اگرچه بازخوانی مسیر استقرار بانکداری اسلامی هميشه منتقداني بهمراه داشته است، اما دستاوردها موثر اين مدل در قالب تسهيلات قرض الحسنه همواره اثرات قابل توجهي در برداشته است. نتايجي درهم تنيده با ساختارها و بنيان هاي اقتصاد اسلامي که در خود اعتمادسازي و حس تعلق خاطر اجتماعي را مستتر ساخته است.
یکدهه قبل که تفکر تجمیع تسهیلات قرض الحسنه با مشارکت ۱۰ بانك دولتی، نطفه تشكيل بانك قرض الحسنه مهر ايران را بنا نهاد، طراحان اين بانك بارويكرد حل نيازهاي ضروري اقشار مختلف جامعه در قالب تسهيلات بدون بهره، استراتژي هاي اين بانك را ترسيم نمودند.
با آغاز فعالیت این بانک و ایجاد اعتمادی متقابل ميان ذينفعان کليدي  بانک و مشتريان بسياري از مايحتاج خرد جامعه از مسير تسهيلات قرض الحسنه مرتفع گرديد و در اين يکدهه مردم نيز به پاس در اختيار داشتن چنين موهبتي كه ثمره بانكداري ناب اسلامي است، خود را متعهد به باز پرداخت وام هاي اخذ شده دانستند؛ ميزان معوقات اين بانك در حال حاضر كمتر از يك درصد است درحاليكه آمار استاندارد جهاني در معوقات بانكي ۲ درصد اعلام شده است، كه اين خود يكي از دستاوردهاي سنت نيكوي قرض الحسنه محسوب مي گردد.
با توسعه فعالیت های این بانک و نگاه تعاملی جامعه به مشارکت در تامين منابع مورد تسهيلات قرض الحسنه، عملاً اين بانک به بانکي اجتماعي مبدل گرديد؛ بانكي كه امروز بدور از بنگاهداري با تراز مثبت مالي خود در عرصه مسئوليت اجتماعي نيز پيشگام است و با تاكيد بر اصل شفافيت توانسته است بعنوان معمار يك بازي برد – برد در ميان جامعه جايگاه رفيعي كسب كند.
برگزاری مجمع عمومی سالیانه با کمترین انحراف از برنامه، در قياس با ساير بانک ها خود دال بر شفافيت موجود در اين مجموعه بانکي است که مرهون انديشه بلند بانكداري اسلامي حاكم بر فعاليت هاي اين بانك است.
در این یکدهه که بانک قرض الحسنه مهرایران با کارنامه درخشان خود در كنار مردم ایران فعاليت كرده، سعي بر آن بوده است تا تفكر سازماني موجود نيز همگام با استراتژي هاي بنيادين بانك به سوي رفع نيازهاي اجتماعي متمركز باشد؛ از اينرو مشاركت با بسياري از سازمان هاي اجتماعي و عام المنفعه همچون سازمان بهزيستي كشور، كميته امداد امام خميني (ره) ، مجمع خيرين سلامت و ده ها نهاد و موسسات ديگر با هدف هم افزايي منابع در مسير خدمت به اقشار كمتر برخوردار، در دستور كار اين بانك قرار گرفته است.
امروز کارکنان این بانک به خود می بالند که بعنوان یك نهاد پولی و بانكي نه در مناسبات تجاري بلكه در مراودات و ملاحظات اجتماعي از بيماري تا ازدواج فرزندان در كنار مردم ايران بعنوان بازويي حمايتي نقش آفرينند؛ بي شك دستاوردهاي ذكر شده از بركات بانكداري ناب اسلامي است؛ مدلي كه همواره در بسياري از كشورها مورد توجه واقع گرديده و بانك هاي بهره مند از اين مدل پويا عملاً با ايجاد تعامل دوسويه رضايتمندي مشتريان و در نهايت افزايش منابع خود را محقق مي سازند.
امیدوارم در آستانه یکدهه خدمت در حوزه بانکداری ناب اسلامی، ضمن تسري روح مشارکت جمعي و مسئوليت اجتماعي از مسير رويکرد هاي ذكر شده، اين بانك بعنوان بانكي اجتماعي بتواند، ضمن تامين مايحتاج ضروري مردم ايران در مسير توسعه ايران عزيز گام هاي بلندي بر دارد و در صلابت، رونق و مهرورزي كشور سهيم باشد.

درباره نویسنده

15500مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو