حمایت‌های اگزیم بانک ایران درمناطق آزاد 
چاپ 

حمایت‌های اگزیم بانک ایران درمناطق آزاد

بانک توسعه صادرات در راستای جلب سرمایه‌های خارجی، جذب و انتقال فن آوری، تربیت نیروی انسانی، فراهم کردن فرصتهای شغلی، نفوذ در بازارهای خارجی، رهایی از اقتصاد تک محصولی و کمک به رشد و توسعه مناطق آزاد،در این مناطق شعبه تاسیس کرده است.

حضوربانکهای تخصصی به منظور فراهم آوردن زیرساختهای لازم برای توسعه اقتصادی این مناطق امری ضروری است.

مناطق آزاد را‌می توان جایگاههایی برای تنوع بخشیدن به تجارت خارجی و فعالیتهای اقتصادی کشورهای منطقه بر شمرد که در چارچوب نظمی معین و فارغ از دیوان سالاری اداری و مقررات حاکم بر سیاست های کلان بازرگانی کشور میزبان، فعالیت ‌می کنند. هر کشوری ممکن است به انگیزه متفاوتی به ایجاد منطقه آزاد دست بزند که مهمترین انگیزه کشورها از ایجاد مناطق آزاد عبارتند از جلب سرمایه‌های خارجی به کشور، جذب و انتقال فن آوری، تربیت نیروی انسانی، فراهم کردن فرصت های شغلی، نفوذ در بازارهای خارجی، رهایی از اقتصاد تک محصولی، ایجاد آزمایشگاه اقتصادی برای اعمال تجارب جدید و کمک به رشد و توسعه منطقه که در ادامه منجر به رفع محرومیت‌می شود می توان نام برد.

کارآیی بهینه مناطق آزاد بستگی به این دارد که کشور چگونه به این مناطق آزاد خدمات ارائه دهد و چطور با هدف های آن همیاری کند. بنابراین برای احیای مناطق آزاد کشور، به یک بسیج عمومی نیاز است. حضور بانک های تخصصی به منظور فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای توسعه اقتصادی این مناطق امری ضروری است. در راستای جلب سرمایه‌های خارجی، جذب و انتقال فن آوری، تربیت نیروی انسانی، فراهم کردن فرصتهای شغلی، نفوذ در بازارهای خارجی، رهایی از اقتصاد تک محصولی و کمک به رشد و توسعه مناطق آزاد، بانک توسعه صادرات در این مناطق شعبه تاسیس کرده است. شعبه قشم و کیش از جمله شعب بانک توسعه صادرات هستند که سایت خبری تحلیلی اگزیم نیوز در گفت و گو با روسای شعب آنها عملکرد یکساله آنها را بررسی کرده است.

شعبه قشم در اسفند ۱۳۷۴ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و در مبحث خرید و فروش ارز و تامین آن به عنوان یکی از عوامل اصلی نقل و انتقالات ارز بانک توسعه صادرات ایران محسوب می شد و تا قبل از سال ۸۸ با راندمانی بالاتر از سقف مورد انتظار و اطلاعاتی به روز در خصوص خدمت مشتربان بوده است.

رسول ایزدپناه قشمی در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: متاسفانه در سالهای ۸۷ تا ۹۴، اعمال تحریمهای گسترده اقتصادی تاثیر منفی خود را بر عملکرد این شعبه گذاشت. قبل ازبرجام روابط کارگزاری بانک توسعه صادرات با بانکهای خارجی قطع شده بود و امکان هیچگونه فعالیت ارزی وجود نداشت اما با گشایش های انجام شده پس از امضای برجام روابط کارگزاری برقرار و حوالجات ارزی صادره از این شعبه ۱۰۰ درصد رشد را شاهد بوده است.

ایزد پناه در خصوص حوالجات ارزی صادره از این شعبه گفت: ۶۵۸ فقره حواله ارزی صادره به مبلغ ۳۵۸ میلیون دلار و حواله ارزی وارده به تعداد ۱۰۳ فقره و مبلغ ۲۱۸ میلون دلار صادر شده است. این شعبه در این حوزه به ۱۰۷۲ درصد از اهداف خود در حوالجات صادره ارزی و به ۱۴۱۵ درصد از اهداف خود در حواله های وارده دست پیدا کرده است. رئیس بانک توسعه صادرات شعبه قشم اذعان داشت این شعبه در حوزه درآمدی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

تأمین مالی در منطقه کیش

سال ۱۳۸۱ شعبه بانک توسعه صادرات در کیش افتتاح و از آن زمان تا کنون این شعبه به اراده خدمات ارزی و ریالی به مشتریان مشغول است. مصطفی مومنی مقدم، رییس این شعبه در تشریح عملکرد این شعبه در منطقه ازاد کیش گفت: تسهیلات پرداختی ریالی تا پایان دی ماه سال جاری ۱۱۰ میلیارد ریال و تسهیلات ارزی ۱۲ میلیون یورو بوده است. مومنی مقدم مانده تسهیلات ریالی و ارزی تا پایان دی ماه را به ترتیب ۳۰۲ میلیارد ریال و ۲۹ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: حجم نسهیلات پرداختی از محل منایع صندوق توسعه ملی ۱۲ میلیون یورو بوده است.

رئبس بانک توسعه صادرات شعبه کیش در ادامه طرح های تامین مالی شده توسط این شعبه را برشمرد و افزود: تامین مالی پروژه پارک آبی کیش، طرح توسعه هتل و تامین سرمایه در گردش یک شرکت داروسازی را از جمله پروژه های تامین مالی این شعبه هستند که برای ۲۴۰ نفر در این طرح ها اشتغالزایی صورت گرفته است.

به گفته وی تامین مالی صادرات کشور، عمده‌ترین وظیفه بانک توسعه صادرات ایران است که با استفاده از ابزارهای مختلف بانکی نسبت به ایفای این نقش اقدام می‌نماید. در این راستا خدمات بانک توسعه صادرات ایران به صادرکنندگان کالا و خدمات فنی و مهندسی و شرکت‌های خرد و کلان کشور از اهداف این بانک در همه مناطق کشور از جمله منطقه کیش به عنوان قطب سرمایه گذاری کشور است.

به گفته وی سیستم بانکی جمهوری اسلامی ایران باید از فرصت پیش آمده پس از برجام نهایت استفاده را برده و حداکثر تلاش خود را جهت برقراری هرچه سریعتر ارتباطات بانکی با بانک‌های معتبر خارجی به عمل آورده و در این راستا باید در همه بخش ها از همه ظرفیت های موجود حداکثر استفاده را برد.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو