یکسان سازی نرخ ارز عملیاتی می شود 
چاپ 

یکسان سازی نرخ ارز عملیاتی می شود

seefیکی از مسائلی که نقش ثبات در اقتصاد را دارد ، یکسان سازی نرخ ارز است که این مساله در دامنه شش ماهه عملیاتی می شود.

ولی اله سیف با اشاره به جلسه مشترک صبح امروز معاون اول رئیس جمهور با مدیران ارشد بانک مرکزی و درخواست آقای جهانگیری برای یکسان سازی نرخ ارز افزود: ما می توانیم فضا را به سمتی هدایت کنیم که به این هدف دست یابیم .

رئیس کل بانک مرکزی نرخ سود بازار بین بانکی به ۱۹ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است، گفت : بنابر این نرخ سود نظام بانکی نیز با توجه به بازار بین بانکی به سمت پایین حرکت خواهد کرد.

ولی الله سیف پس از نشست معاون اول رئیس جمهور با مدیران ارشد بانک مرکزی در جمع خبرنگاران افزود : دولت یازدهم با بهره گیری از انضباط مالی – نرخ تورم را از۴۰ درصد به حدود ۱۳ درصد کاهش داده است و این روند تا دستیابی به نرخ تورم تک رقمی ادامه خواهد یافت.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود بانکی باید همپایه با نرخ تورم خود را تغییر دهد ، گفت : این رقم می تواند یک تا دو درصد بالاتر از نرخ تورم باشد و بانک مرکزی برای دستیابی به این هدف از ابزارهای مختلف استفاده می کند.

سیف گفت : البته پیشنهادهایی در خصوص مصوبه شورای پول واعتبار و اعلام نرخ دستوری در زمینه نرخ سود دریافت شده اما تجربه سالهای گذشته نشان می دهد این شیوه دارای هزینه است و امیدواریم با توجه به تغییرات نرخ سود بازار بین بانکی به دامنه مورد نظر دست یابیم.

وی پیگیری و حل و فصل وضعیت موسسات بدون مجوز را از دیگر موارد مطرح شده در جلسه امروز ذکر کرد و گفت : البته در این زمینه به نتایج مثبتی دست یافتیم و این امر با همکاری های سایر دستگاه ها به نتیجه رسید و امیدواریم به شرایطی برسیم که موسسه غیر مجازی امکان فعالیت نداشته باشد.

رئیس شورای پول و اعتبار تنگنای نظام بانکی کشور و انباشت دارایی های منجمد را یکی از مشکلات نظام بانکی دانست و گفت : در فضای پس از برجام باید بانک ها را با استانداردهای موجود هماهنک کنیم ، زیرا در حالی که نرخ کفایت سرمایه در بانک های دنیا حدود ۱۲ درصد است میانگین آن در بانک های کشور ۵.۵ درصد است بنابر این باید این امر در اولویت ویژه قرار گیرد.

سیف درباره حجم مطالبات معوق بانک نیز گفت : این رقم حدود ۹۰۰ هزار میلیارد ریال است که ۴۳ درصد ذخیره و بقیه قفل شده و یکصد هزار میلیارد تومان هم بدهی دولت به نظام بانکی است و بنابراین بخشی از دارایی ها منجمد شده است.

وی با بیان اینکه تامین مالی دراقتصاد از سه منبع بانک ها ، بازار سرمایه و منابع خارجی انجام می شود ، گفت : سهم نظام بانکی در تامین مالی بیش از ۸۵ درصد و سهم دو بخش دیگر در حد ۱۵ درصد است و سهم نظام بانکی در سایر کشورها در تامین مالی ۳۰ تا ۴۰ درصد است بنابراین باید بازارسرمایه را تقویت کنیم.

سیف با اشاره به اتصال بانک های تحریم شده به سوئیفت از روز گذشته گفت : مشکل بین المللی در این زمینه نداریم اما این احتمال وجود دارد یک یا دو بانک در نصب نرم افزارهای مربوطه با مشکلاتی مواجه باشد که این امر نیز رفع می شود.

 

وی افزود : بانک های غیرتحریمی از گذشته به سوئیفت متصل بودند اما از آنجایی که ارتباطات کارگزاری محدود بود امکان بهره گیری زیاد را از آن نداشتند ضمن اینکه ۹ بانک تحریمی نیز با اجرای برجام بلافاصله مجوز جدید دریافت کردند و در دو هفته این اتصال برقرار شد .

وی در پاسخ به این پرسش که سخنگوی دولت منابع آزاد شده بعد از برجام را ۱۰۰ میلیارد دلار اعلام کرده است ، گفت : دو سال پیش عنوان شد خزانه ۱۰۰ میلیارد دلار منابع دارد که ۵۰ میلیارد دلار به نفت داده شده و ۲۲ میلیارد دلار در چین بعنوان وثیقه مورد بهره گیری قرار گرفت و ۳۱ تا ۳۲ میلیارد دلار منابعی است که آزاد می شود و از این میزان نزدیک به ۴ میلیارد دلار متعلق به دولت است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره جابجایی ۳۲ میلیارد دلار منابع آزاد شده نیز گفت : برای اطمینان از این امر پس از برجام دو هفته پیش تصمیم گرفتیم دستوراتی را برای جابجایی منابع و حواله انجام دهیم تا مطمئن شویم این منابع آزاد شده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت : برخی از این جابجایی ها در همان زمان انجام شده اما برخی دیگر به دلیل وجود ابهام به تاخیر افتاد در هر حال اقدامات لازم در این خصوص انجام شده است و مشکلی وجود ندارد.

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو