جزئیات برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات تشریح شد 
چاپ 

جزئیات برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات تشریح شد

زمان واگذاری و آماده سازی غرفه ها اعلام شدpÿÿO«ç

نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات ۱۱ آبان ماه در محل سالن کنفرانس های معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی برگزار شد.

به گزارش  یمین  نیوز،حسین انتظامی، رئیس بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات در این نشست خبری که به صورت زنده از شبکه خبر سیما پخش می شد با اشاره به برگزاری نمایشگاه از روز شنبه ۱۶ تا ۲۲ آبان ماه در محل شبستان اصلی مصلای بزرگ امام خمینی(ره) گفت: این نمایشگاه بزرگترین محفل رسانه های کشور  است و امیدواریم با نشاطی که روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ما دارند، شاهد حضور فعال آن ها باشیم.

انتظامی با اشاره به اینکه نمایشگاه مطبوعات با کمک و طراحی خود اهالی رسانه انجام شده است،‌ تاکید کرد: نمایشگاه مطبوعات و تمام فعالیت‌های رسانه باید توسط خود اهالی رسانه صورت بگیرد و دولت تنها باید به تحقق این پدیده‌ها کمک کند. همان‌طور که می‌دانید ما سال گذشته نیز شعارمان همین بود که برگزاری نمایشگاه و تمام رویدادهای رسانه‌ای باید توسط خود اصناف صورت بگیرد.

وی ادامه داد: به همین جهت شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه از میان تشکل‌های صنفی مدیریتی مطبوعات تشکیل شده است که همین جا از همکاری و تلاش آن‌ها تشکر می‌کنم و امیدوارم که در جهت نشاط بیشتر نمایشگاه و کار تشکل‌های صنفی، تشکل‌های دیگری نیز به این دایره بپیوندند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان اینکه پنج تشکل مدیریتی مجموعا شورای هماهنگی نمایشگاه مطبوعات را تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: شرکت تعاونی مطبوعات،‌ انجمن صنفی روزنامه‌های غیردولتی، انجمن مدیران مسوول نشریات کشور،‌ انجمن صنفی مدیران رسانه‌ای استان تهران و انجمن نشریات کشاورزی به همراه قائم مقام ستاد نمایشگاه و مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه را تشکیل می‌دهند که از چند ماه پیش فعالیت‌هایشان را آغاز کردند و هم اکنون تحولات و اتفاقات مثبتی که شاهد آن هستیم ثمره تلاش آن‌هاست.

انتظامی با اشاره به الکترونیکی شدن فرایند ثبت نام و جانمایی رسانه‌ها در نمایشگاه عنوان کرد:‌ ما معتقدیم حرکت در مسیر دولت الکترونیک به عدالت بیشتر، تسریع و تسهیل بیشتر در امور مطبوعاتی کمک می‌کند. سال گذشته این حرکت آغاز و امسال به شکل کامل اجرا شد.

رئیس بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات با بیان اینکه امسال هم همانند سال گذشته در نمایشگاه مطبوعات تقسیم‌بندی‌های موضوعی داریم، گفت: برآورد همکاران رسانه‌ای ما در سال گذشته این گونه بود که تقسیم‌بندی موضوعی به بهتر دیده شدن رسانه‌ها کمک می‌کند ولی این تقسیم‌بندی شامل خبرگزاری‌ها،‌ روزنامه‌ها، موسسه‌های مطبوعاتی و نشریات استانی نمی‌شود.

معاون مطبوعاتی در ادامه به ارائه آمار رسانه ها در گروه های مختلف اشاره و اضافه کرد: گروه دین و اندیشه با ۲۷ ، فرهنگی و هنری ۵۷، سیاسی و اقتصادی ۷۹، آموزشی و تخصصی ۷۱، عمومی و خانواده ۴۴ و کودک و نوجوان با ۷ شرکت‌کننده در نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا کرده‌اند.

او با بیان اینکه سایر بخش‌های حاضر در نمایشگاه مطبوعات موضوعی هستند و به همین منظور موسسات مطبوعاتی ۲۲ شرکت‌کننده دارند، اظهار کرد: یکی از سیاست‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد دنبال می‌کند، تشویق رسانه‌ها برای فعالیت‌های موسسه‌ای است؛ چرا که به این شکل هم فعالیت‌های آن‌ها تجمیع می‌شود و هم اثربخشی فعالیت‌هایشان بیشتر خواهد شد.

 

انتظامی تعداد نشریات استانی، منطقه‌ای و محلی را ۳۳ نشریه اعلام و در ادامه خاطرنشان کرد:‌ این نشریات شامل سایت‌های خبری نیز می‌شوند. ما در حال حاضر در کشور بالغ بر ۱۰۰۰ سایت خبری قانونی دارای مجوز داریم و در همین راستا یکی دیگر از سیاست‌هایی که امور مطبوعاتی به شکل جدی دنبال می‌کند این است که سایت‌های خبری بتوانند به شکل قانونی فعالیت کنند و مجوز بگیرند. لذا با تمهیداتی که در هیات نظارت مطبوعات وجود دارد در یکی، دو سال گذشته توجه زیادی به مجوز دادن به سایت‌های خبری شکل گرفته است.

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امسال هم همچون سال‌های گذشته نشریات دانشجویی در نمایشگاه مطبوعات حضور دارند آن‌ها را در سه حوزه تقسیم‌بندی کرد و گفت:‌ این نشریات دانشجویی در سه حوزه وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان فعالیت‌های آماتوری در نمایشگاه مطبوعات امسال شرکت می‌کنند که حضور آن‌ها به نشاط فعالیت‌های رسانه‌ای کمک می‌کند و حضور آن‌ها باعث می‌شود تا مقدمه پیوستن آن‌ها به فعالیت‌های حرفه‌ای باشد.

انتظامی با اشاره به حضور نشریات آماتور در این نمایشگاه بیان کرد: حضور این رسانه‌های غیرحرفه‌ای می‌تواند به هم‌افزایی بیشتر در نمایشگاه مطبوعات کمک کند و به همین خاطر نشریات مربوط به کانون‌های مساجد در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند.

وی در ادامه متذکر شد: کسب و کارهای مرتبط هم همانند سال گذشته در نمایشگاه حضور دارند؛ چرا که یکی از تعاریف نمایشگاه مطبوعات این است که صنوف مرتبط با موضوعات گوناگون مرتبط با رسانه حضور داشته باشند. این بهترین فرصت برای آن‌هاست تا بتوانند با مخاطبان ارتباط بگیرند. برای نمونه صنایع کاغذ، ‌صنایع شرکت‌های توزیع و انفورماتیک و مقولاتی دیگر از این دست که به نحوی به رسانه مربوط می‌شود در نمایشگاه مطبوعات امسال حضور پیدا کرده‌اند.

معاون مطبوعاتی با اشاره به پیش ثبت‌نام نمایشگاه مطبوعات اعلام کرد:‌ در ابتدا حدود ۷۳۰ متقاضی اعلام حضور کردند که بخشی از آن‌ها به دلایلی قبول نشدند؛ برای مثال یا رسانه‌هایی بودند که مجوز نداشتند و یا در تقسیم‌بندی‌هایی که پیش‌تر عرض کردم، حضور نداشتند؛ البته بعضی‌ها هم اشکالاتی در سامانه جامع رسانه‌ها داشتند.

وی اظهار کرد:‌ از این ۷۳۰ متقاضی، ۱۳۰ رسانه در دو سال اخیر مجوزشان را کسب کرده بودند و به نوعی از همکاران جدید رسانه‌ای ما محسوب می‌شوند و ۲۸ درصد از رسانه‌های حاضر در نمایشگاه مطبوعات را به خودشان اختصاص داده‌اند.

انتظامی با بیان اینکه ۳۴۰ رسانه بخش خصوصی در نمایشگاه حضور دارند، گفت:‌ یکی از سیاست‌های امور مطبوعاتی توجه به رسانه‌های بخش خصوصی است و به همین منظور دولت نباید خودش را رقیب بخش خصوصی بداند. همچنین بعضی از نشریات با وجود اینکه در ابتدا ثبت‌نام کرده بودند به شکل تجمعی مجوز گرفتند؛ مثل نشریات کشاورزی و نشریات مربوط به ستاد کل نیروهای مسلح که در یک سال گذشته فعالیت‌های خوبی داشته‌اند.

معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی دیگر از سیاست‌های این معاونت را حمایت از نشریات محلی دانست و خاطرنشان کرد: همان‌طور که می‌دانید در جدولی که اعلام شد، شرایط رسانه‌های محلی متفاوت از سایر رسانه‌ها بود؛ چرا که ما معتقدیم از این رسانه‌ها حمایت و کمک بیشتری به آن‌ها شود تا بهتر دیده شوند.

 

رئیس نمایشگاه مطبوعات همچنین با سپاس از سازمان صدا و سیما به عنوان برادر بزرگتر رسانه‌ها، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چه تعداد رسانه اصولگرا و چه تعداد رسانه اصلاح‌طلب در نمایشگاه امسال حضور دارند، ضمن اعلام اینکه سال گذشته ۵۲۰ رسانه در نمایشگاه مطبوعات حضور داشتند و امسال ۶۰۰ رسانه، گفت: نمایشگاه بیشتر یک جنبه حرفه‌ای دارد و ما خیلی تقسیم‌بندی‌های سیاسی را در آن نمی‌پسندیم.

انتظامی در عین حال متذکر شد: البته بسیاری از رسانه‌ها مشخص است که به کدام گرایش نزدیک هستند و در نمایشگاه هم این بروز و ظهور را شاهد هستیم، اما می‌توانم بگویم که نمایندگان نحله‌های مختلف فکری در نمایشگاه حضور دارند.

 

وی در پاسخ به انتقادی در مورد عدم رعایت ضوابط نمایشگاه و بلند شدن صدای بلندگوهای برخی از رسانه‌ها در فضای شبستان، از رسانه‌ها خواست نسبت به رعایت آیین‌نامه انضباطی نمایشگاه کوشا باشند و گفت: استفاده از بلندگوهای بالاتر از ۱۰ وات در نمایشگاه ممنوع است.

رئیس نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به سئوالی در مورد علت غیبت برخی از رسانه‌ها و آنچه تحریم نمایشگاه از سوی آنها خوانده شده است، گفت: وقتی جانمایی‌ها الکترونیک باشد، قطعا گلایه‌ها کمتر است. ما همان طور که گفتم لاگ‌های مربوط به زمان تعیین غرفه و ثبت‌نام رسانه‌ها را در نمایشگاه روی سایت قرار دادیم و بر این اساس مشخص است که چه رسانه‌ای، چه ساعتی ثبت‌نام کرده است. طبیعی است رسانه‌هایی که زودتر وارد سامانه مربوطه می‌شوند جاهایی را که از نظر آنها مرغوبیت و مطلوبیت بیشتری داشته، انتخاب کرده‌اند و نمی‌توان این‌گونه اندیشید که این کار توسط ستاد نمایشگاه انجام شده است.

وی اضافه کرد: البته مرغوبیت و مطلوبیت جای غرفه یک مسئله نسبی است؛ ممکن است مرغوبیت یک ‌جا، به همسایگان آن جا برگردد و ممکن است جایی که ما مرغوب می‌دانیم، برخی مرغوب ندانند.

انتظامی در خصوص مشارکت نکردن برخی رسانه‌ها در نمایشگاه امسال هم گفت: من به عنوان رئیس نمایشگاه حتی نمی‌توانم بگویم چرا عده‌ای به نمایشگاه آمده‌اند، چه برسد به اینکه بگویم چرا عده‌ای به نمایشگاه نیامده‌اند! البته برخی رسانه‌ها مشکلات مالی داشتند و این را به من هم گفتند و برخی رسانه‌های استانی و محلی هم معذوریت‌های دیگری داشتند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین با بیان اینکه ۳۵ رسانه هم‌اکنون در لیست انتظار برای حضور در نمایشگاه مطبوعات به سر می‌برند ابراز امیدواری کرد با تخصیص برخی غرفه‌های احیانا خالی و یا انصراف برخی‌ها از حضور در نمایشگاه، این رسانه‌ها هم امکان حضور در نمایشگاه را پیدا کنند.

در پایان این نشست،‌ رییس نمایشگاه مطبوعات به سوالات دیگر خبرنگاران نیز پاسخ داد.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو