نخستین جلسه دادگاه بابک زنجانی؛ ۱۱ مهر 
چاپ 

نخستین جلسه دادگاه بابک زنجانی؛ ۱۱ مهر

eejj

سخنگوی قوه قضائیه:‌ نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی یازدهم مهر تعیین شده است و امیدواریم تا این روز مشکلی پیش نیاید و جلسه برگزار شود.

به گزارش یمین  نیوز،  محسنی اژه ای در نشست خبری افزود: وکلای این پرونده مطالب پرونده را مطالعه کردند و وکلای شاکی هم این پرونده را مطالعه کرده اند و قاضی پرونده به وکلا توصیه کرده است وقت بیشتری برای مطالعه پرونده صرف کنند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره علنی یا غیرعلنی برگزار شدن این جلسه اظهار بی اطلاعی کرد .

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه گفت: در پرونده (بابک زنجانی) برای سه نفر کیفرخواست صادر شده اما پرونده برای افراد و متهمان دیگر آن مفتوح است.

محسنی اژه ای در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید برخی نمایندگان اعلام کرده اند که حساب میلیاردر نفتی در خارج از کشور خالی است و شرکای وی حساب های او را به حساب های دیگر منتقل کرده اند، قوه قضائیه برای بازگرداندن این پول‌ها چه اقدامی انجام داده است ، گفت: این متهم وجهی را که دریافت کرده و قرار بود از فروش نفت برگرداند متأسفانه چون صداقت لازم را در اظهارات خود ندارد و حداقل بنا به نقل بازپرس و کارشناسان متهم در بازجویی ها صداقت لازم را نداشته مشخص نیست این پول‌ها را چه کرده است.

وی ادامه داد: ایشان مدعی بود این پول‌ها موجود است اما به علت تحریم نمی تواند به کشور بازگرداند بنابراین هیئت هایی از دادستانی، بانک، وزارت نفت، وزارت اطلاعات تشکیل شده اند و از دو بانکی که متهم مطرح کرده بود بررسی کردند اما دیدند چنین وجهی وجود ندارد.

محسنی اژه ای گفت: تاکنون بخش عمده ای از این پول‌ها پرداخت نشده و به دست نیامده است و مشخص نیست کجاست. سخنگوی قوه قضائیه افزود: قوه قضائیه از طریق سیستم بازرسی وزارت اطلاعات دنبال آن است که این پول‌ها را برگرداند.

وی گفت: خود متهم مدعی است و اخیراً نیز نامه ای خطاب به نمایندگان نوشته است که من قصد خلاف نداشتم و خدمت کردم و به علت تحریم با مشکلات مواجه شدم و اکنون اگر خودم حضور داشته باشم می توانم این پولها را به داخل کشور برگردانم.

محسنی اژه ای افزود: امیدواریم خودش و بستگانش اگر می دانند جای پول ها کجاست آن را برگردانند و بدانند این به نفعش است.

وی درباره اینکه به غیر از متهم ردیف اول برای افراد دیگری نیز کیفرخواست صادر شده است یا خیر؟ گفت: برای سه نفر کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال و در دادگاه تعیین وقت شده است اما پرونده برای افراد دیگر همچنان مفتوح است.

پیش از این گفته شده بود که  دادگاه بابک زنجانی به ریاست قاضی صلواتی و در دادگاه انقلاب برگزار می شود .

سخنگوی قوه قضائیه همچنین از برگزاری جلسه دادگاه پرونده شیراز ( تعرض به نماینده مجلس ) در فردا خبر داد.

محسنی اژه ای گفت: به مناسبت عید سعید فطر ۲۰ نفر از محکومان ضد امنیتی مشمول عفو قرار گرفته اند که ۱۶ نفر آزاد شده اند و مجازات حبس  ۴ نفر هم تقلیل پیدا کرد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به این مطلب که امیدوارم هرچه زودتر حکم پرونده مهدی هاشمی نیز اجرا شود، گفت: من تا این لحظه چیزی درباره توافق برای عدم اجرای حکم این محکوم نشنیده‌ام.

به گزارش یمین  نیوز، محسنی اژه‌ای در هشتاد و دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به ناصر یمین مردوخی کردستانی روزنامه نگار و پیشکسوت اصحاب رسانه، سر دبیر طوفان نیوز و یمین نیوزگفت: پرونده مهدی هاشمی پس از آنکه در دادگاه تجدید نظر قطعی شد به شعبه بدوی بازگشت تا مراحل اجرای حکم انجام شود.

وی گفت: قاضی شعبه بدوی نیز حکم را برای اجرا به دادسرای اجرای احکام فرستاده تا مراحل اجرای حکم انجام شود.

به گفته وی حکم  محکومیت  مهدی هاشمی به اجرای احکام رفته و به زودی اجرای احکام به وظیفه خود عمل می کند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگر مردوخی مبنی بر اینکه ایا ایشان فرار نکرده است؟ گفت:خیر همچین چیزی من نشنیده ام

مجددا سر دبیر طوفان نیوز و یمین نیوز اظهار داشت:روز نامه کیهان و برخی از منابع خبری نوشته اند که مقصر اصلی فتنه سال ۸۸ پدر مهدی هاشمی است،و من هم به حکم رسالت مطبوعاتی باید بگویم پدر مهدی هاشمی مقصر این فتنه بوده که سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد:من در این زمین جوابی نمی دهم.

وی تصریح کرد: ما زمان متعارفی برای اجرای حکم عموماً نداریم اما از آنجا که تشریفات اجرای حکم عموماً زمان‌بر تلقی می‌شود، این زمان ۴۵ روزه رقم زیادی نیست ولی علی‌ایحال ما هم امیدواریم این پرونده هرچه زودتر حکمش اجرا شود.

اژه‌ای در پاسخ به این سوال که در برخی محافل شنیده شده درخواست‌هایی مبنی بر توافق برای عدم اجرای حکم هاشمی صورت گرفته است، گفت: اگر کسی درباره پرونده‌ای اطلاعاتی دارد و می‌خواهد اطلاعاتش را بدهد ربطی به اجرای حکم محکومیتش ندارد و در خصوص این پرونده تاکنون توافقات این‌چنینی نشده و قرار نیست حکم این محکوم اجرا نشود.

دادگاه مرتضوی آخرین جلسه بود

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه گفت: دادگاه روز گذشته آقای مرتضوی آخرین جلسه دادگاه بود اما شنیدم که وی ارائه لایحه دفاعیه مکتوب به دادگاه را درخواست کرده است.

محسنی اژه ای در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید دادگاه سعید مرتضوی روز گذشته برگزار شد، آیا این آخرین جلسه دادگاه بود یا خیر؟ همچنین وی  از حضور نیافتن وزیر کار و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در جلسه دادگاه خبر داد، در این خصوص توضیح دهید.

محسنی اژه ای گفت: اگر فرض کنیم متهمی در دادگاه تقاضا کند تا کسی به دادگاه احضار شود و در دادگاه حضور پیدا کند این گونه نیست که هر کس را که متهم درخواست می کند، احضار کنند مگر در مواردی که حضور آن فرد در جلسه دادگاه تعیین کننده باشد و یا متوقف به تهدید و شهادت باشد.

وی افزود: دادگاه در موارد ضروری اقدام و کسی را احضار می کند و اگر در جایی الزام نداشته باشد احضار کسی به جلسه دادگاه بستگی به تشخیص خود قاضی دارد، در واقع اگر تشخیص بدهد که اگر کسی بیاید به روشن شدن کار کمک می کند، محسنی اژه ای گفت: البته در این جلسه معاون حقوقی (وزارت کار) و مدیرکل حقوقی سازمان ذی ربط در جلسه دادگاه حضور یافتند و مطالب مورد نظر مرتضوی را به دادگاه ارائه کردند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: البته من مطلع نیستم آیا این پرونده متوقف به حضور شخص وزیر در جلسه دادگاه بوده است یا خیر.

محسنی اژه ای درباره آخرین جلسه دادگاه مرتضوی گفت: من شنیده ام که آخرین جلسه دادگاه بود، البته ایشان درخواست کرده است علاوه بر دفاعیات شفاهی، دفاعیه کتبی نیز ارائه کند که دادگاه بعد از ارائه دفاعیات ظرف مدت قانونی حکم را صادر خواهد کرد.

آتش سوزی هتل هرمز عمدی بود

سخنگوی قوه قضائیه گفت: بر اساس تحقیقاتی که تا کنون شده، آتش سوزی مجتمع ستاره جنوب غیرعمدی و آتش سوزی هتل هرمز عمدی بوده است.

آقای محسنی اژه ای افزود: هشتم و نهم مرداد امسال دو آتش سوزی در مجتمع ستاره جنوب و در هتل هرمز رخ داد که بر اساس تحقیقات صورت گرفته و احضار و تحقیق از برخی مسئولان، آتش سوزی در مجتمع ستاره جنوب غیرعمدی بوده است.

وی گفت: تحقیقات و شواهد نشان می دهد که آتش سوزی هتل هرمز عمدی بوده است و در این آتش سوزی چند نفر فوت کردند و برخی مجروح شدند و بر همین اساس دو نفر در همان روزهای اول بازداشت شدند و یک فرد متواری هم شناسایی و دستگیر شد.

محسنی اژه ای در بخش دیگری از سخنانش از صدور کیفرخواست در خصوص پرونده مربوط به سیگار مارلبورو خبر داد و افزود: برای ۷ نفر از متهمان این پرونده قرار مجرمیت صادر شد و پرونده به دادگاه ارسال شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از آنجایی که جلسه مسئولان عالی قضایی از روز چهارشنبه به روز دوشنبه موکول شده است نشست سخنگوی قوه قضائیه حتماً از روز دوشنبه به روز یکشنبه یا سه شنبه تغییر خواهد کرد که در این خصوص اطلاع رسانی خواهیم کرد.

موضوع شخصی علت قتل پزشک اردبیلی

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به حادثه ایجاد شده برای دو پزشک در اردبیل و ممسنی گفت: متأسفانه گاهی اوقات شتابزدگی در خبررسانی موجب ایجاد مشکل برای فرد یا افرادی خاص می شود.

محسنی اژه ای افزود: چندی پیش حادثه ای تأثرآمیز برای پزشکی در اردبیل رخ داد که این پزشک متخصص با ضربات چاقو به قتل رسید، اما قبل از بررسی این موضوع، اظهارنظرهایی در جامعه پزشکی و اخبار جهان دیدیم که بعداً مشخص ش د این موضوع ربطی به بیمار و پزشک نداشت و قتل به سبب موضوعی شخصی بود.

وی گفت: این اظهار نظرها به شدت به ضرر جامعه پزشکی و مقتول تمام شد.

محسنی اژه ای افزود: در ممسنی نیز حادثه ای برای پزشک محترمی رخ داد که متأسفانه در همین ارتباط پزشک دیگری که مسئولیتی در نظام پزشکی داشت در مصاحبه با رادیو ایران مطالبی گفت که به نظر می رسد اطلاعات غلط به او داده بودند. وی در حالی که مشروح این مصاحبه را به عرض خبرنگاران می رساند گفت: این آقای پزشک در مصاحبه اش شش مورد خلاف واقع گفت و برای مثال گفته بود که یک قاضی با مأموری که همراهش بود به خانم پزشک حمله کردند و به او شلاق زدند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: وی بر اساس اطلاعات غلط و بدون تحقیق این مصاحبه را کرد و گفتن این مسائل برای نظام پزشکی و جامعه پزشکی زیبنده نبود و چه بسا برای این فرد مشکل قانونی ایجاد شود.

محسنی اژه ای در بخش دیگری از سخنانش از خبرنگاران حاضر در این نشست خبری خواست مطالب را دقیق منتقل کنند.

وی افزود: اگر هم در سخنان من نارسایی و یا ابهامی بود سؤال کنید تا مطالب درست منعکس شود.

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو