مهاجرانی: جامعه انتظار دارد روابط‌ عمومی‌ها عددسازی و داستان‌سرایی نکنند 
چاپ 

مهاجرانی: جامعه انتظار دارد روابط‌ عمومی‌ها عددسازی و داستان‌سرایی نکنند

سخنگوی دولت گفت: جامعه انتظار دارد روابط عمومی‌ها روایتی از واقعیت به آنان ارائه دهد که عددسازی، داستان‌سرایی و مطالب غیرواقعی نداشته باشند.

به گزارش یمین نیوز به نقل از ایسنا، فاطمه مهاجرانی در گردهمایی مدیران روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دستگاه‌های اجرایی کشور با بیان اینکه روابط عمومی‌ کار دشوار روایت‌گری برای تصویرسازی مردم را بر عهده دارند، اظهار کرد: ما آنچه می‌بینیم را در باورمان می‌گنجانیم. کار روابط عمومی‌ها این است که بتوانند روایت منسجم بسازند.

سخنگوی دولت تأکید کرد: وقتی دستگاه‌ها کار تخصصی انجام می‌دهند، گاهی هم به صورت متحد در اجزا عمل نمی‌کنند چون کار دشواری است و از این منظر روایت‌گری منسجم هم کار ساده‌ای نیست.

مهاجرانی ادامه داد: جامعه انتظار دارد روابط عمومی‌ها بتوانند تصویر یکپارچه روایت‌گری از آنچه درون سازمان‌ها در راستای رفع نیازهای مردم محقق می‌شود ارائه کنند شاید برای مردم چندان اهمیت ندارد چند تفاهم‌نامه میان دستگاه اجرا می‌شود اما مردم می‌خواهند بدانند چه گره‌ای از مشکلات آنان باز می‌شود.

وی تصریح کرد: جامعه انتظار دارد روابط عمومی‌ها روایتی از واقعیت به آنان ارائه دهند که عددسازی، داستان‌سرایی و مطالب غیرواقعی در آن وجود نداشته باشند.

سخنگوی دولت با اشاره به لزوم حفظ گفتار صادقانه در روابط عمومی‌ها، اظهار کرد: این تنها راهی است که آن‌ها می‌توانند جای خود را میان مردم باز کنند و اطمینان دارم که این امر قابل‌تحقق است.

روابط عمومی‌ها روایت‌گران اصلی دولت‌اند

الیاس حضرتی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در گردهمایی مدیران روابط عمومی‌ و اطلاع‌رسانی دستگاه‌های اجرایی کشور که صبح امروز در موزه ملی ایران برگزار شد، با اشاره به انتظارات از مدیران روابط عمومی‌ها و اطلاع‌رسانی دولت گفت: پیچیدگی کار روابط عمومی‌ها بسیار زیاد است. هر کجا که خلائی پیش می‌آید و مشکلی ایجاد می‌شود به روایتی کاسه و کوزه‌ها بر سر روابط عمومی سرازیر می‌شود و این نقطه حساس است.

وی با اشاره به ضرورت صیانت از جایگاه روابط عمومی‌ها گفت: نزدیک ۸ ماه از عمر دولت چهاردهم گذشت. امروز در زمانی دور هم نشستیم که کارهایی انجام شده و قرار است انجام شود. دست‌مان برای روایت ساختن پر است. باید دید چگونه این عملکرد را به سمع و نظر مردم و افکار عمومی برسانیم تا بتوانیم به فهم مشترک برسیم. این چگونگی، درس اول روابط عمومی‌ها است.

زمان دشوار آغاز به کار دولت چهاردهم

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به زمان روی کار آمدن دولت چهاردهم گفت: دکتر پزشکیان زمانی وارد میدان شد که جامعه از ایجاد روزنه و تحول خسته و ناامید بود و کشور با جریان‌های مختلف که تنگ نظرانه بودند مواجه بود.

سه مسئله فوری و بنیادین کشور از منظر دولت

حضرتی با اشاره به ماموریت‌های روابط عمومی‌های دستگاه‌های دولتی در این شرایط گفت: زمان آغاز فعالیت دولت چهاردهم تمامی صاحب‌نظران و تحلیلگران اعلام کردند که اگر می‌خواهید مسائل ایران را بفهمید سه موضوع مهمترین، ضروری‌ترین و فوری‌ترین وجود دارد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت افزود: موضوع اول و مهمترین مشکل و گره ایران که دغدغه روزمره مردم بود مشکلات اقتصادی بوده که آخرین نظرسنجی‌ها از جمله در ایسپا، گرانی، بیکاری، ضعف تولید، اجاره مسکن و مواردی مشابه را نشان می‌داد.

سیاست خارجی، کلید گشایش اقتصادی

حضرتی تصریح کرد: مسایل اقتصادی حل نمی‌شود مگر اینکه مسائل سیاست خارجی حل شود؛ تا تحریم‌ها حل نشود و مشکلات فروش نفت حل نشود این وزنه‌های سنگین بر پای اقتصاد کشور بسته شده و نمی‌شود گام برداشت.

نیاز به سیاست خارجی برای امیدآفرینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت افزود: موضوع سوم و فوری‌ترین مساله در زمان آغاز به‌کار دولت چهاردهم، سیاست خارجی برای رسیدن به امید اجتماعی است. همه نظرسنجی‌ها نشان می‌داد امید به آینده جزو ابربحران‌ها است.

حضرتی ادامه داد: آقای دکتر پزشکیان با این سه برنامه دستور کارش مشخص بود و حالا امروز نیز در شورای اطلاع رسانی دولت چهار پروژه بزرگ تنظیم شده است. یکی از پروژه‌ها تحت عنوان امید برای همه ایران است که در ذیل آن موضوع اقوام است؛ برای اینکه در کابینه، اهل سنت یا بلوچ یا عرب استفاده کنیم تابوی وحشتناک و دیوار بتنی وجود داشت. تعدادی نگران می‌شدند. آقای پزشکیان اعلام کردند که من دعوایی ندارم؛ چهل سال به خالص‌سازی رسیدیم و عجیب اینکه خالص‌سازی لحظه به لحظه نیز دایره‌اش تنگ می‌شد، اما آقای پزشکیان گفتند من از همه فرزندان ایران شکاف‌های جنسیتی و قومیتی را برمی‌دارم.

بازنگری در گزینش‌ها؛ بازگشت هزاران نیروی رد شده

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مساله گزینش‌ها اشاره کرد و گفت: داستان گزینش‌ها در زمان آغاز به کار دولت چهاردهم داستان وحشتناکی بود. ۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر برای مسایل مختلف از جمله اینکه چادر ندارند یا کتانی می‌پوشند و موضوعاتی از این قبیل رد شدند اما با یک اصلاح آیین‌نامه در دولت چهاردهم ۲۵ هزار نفر برگشتند.

تحرک در سیاست خارجی؛ آغاز دوره جدید مذاکرات

وی با اشاره به ۲۰ کار بزرگ آقای پزشکیان که در خصوص امید برای ایران انجام شد به اقدامات دولت در حوزه سیاست خارجی اشاره کرد و افزود: آقای پزشکیان ارتباطات بین‌المللی را روان کردند. امروز تاریخ ملت ایران ورق دیگری می‌خورد و از موضع قدرت در مذاکرات شرکت می‌کنیم و دولت تصمیم دارد مذاکرات را به صورت جدی به نتیجه برساند.

وی افزود: امیدوارم از طرف مقابل کارشکنی نباشد چرا که از سمت داخل، اراده در همه سطوح به صورت هماهنگ شکل گرفته و این گونه نیست که ارتش یا مقامات نظامی یا سران قوا حرف‌هایشان متفاوت باشد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به نتایج مثبت مذاکرات در بحث امیدآفرینی گفت: بالای ۲۰ تا ۲۵ درصد امیدواری مردم با شروع مذاکرات بیشتر شده است.

حضرتی افزود: در مذاکرات پیش رو از موضع قدرت امتیاز می‌دهیم و می‌گیریم و مذاکرات برد- برد است.

عدالت آموزشی؛ از جلسات منظم تا نهضت مدرسه‌سازی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، نهضت عدالت آموزشی را پروژه دیگر شورای اطلاع‌رسانی دولت عنوان کرد و گفت: آرزو داشتم رئیس‌جمهوری بیاید که به اهمیت آموزش و پرورش واقف باشد؛ چراکه ریل توسعه همین‌جاست.

الیاس حضرتی با بیان اینکه ارتباط آموزش و پرورش با رییس‌جمهور در حد زنگ مهر را زدن و سوالات مهر بود تصریح کرد: آقای پزشکیان با این باورند که تغییر نگرش و قانون گرایی و نظم پذیری از الزامات  آموزش و پرورش توسعه یافته است. بنا به این رویکرد ارتباط رئیس جمهور با آموزش پرورش طی هشت ماه ابتدای فعالیت دولت، به حدود ۳۰ جلسه رسید که هفته‌ای یک جلسه می‌شود.

وی افزود: هر کسی در حوزه آموزش و پرورش چه در حوزه سخت افزار و چه نرم افزار ایده گ‌ای داشت مطرح کرد. آقای دکتر پزشکیان بر این باورند  که در حوزه سخت افزار آموزش و پرورش نه فقط از طرف خیرین بلکه باید از ظرفیت آحاد ملت بهره برد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: رئیس‌جمهور تاکید دارند که مدارس کانکسی، چادری و کپری بعد از چهل سال شایسته کشور نیست و نهضت مدرسه‌سازی باید با سرعت پیش برود. استراتژی رییس جمهور پزشکیان این است که کیفیت سطح آموزشی در مدارس دولتی احیا شود.

ناترازی انرژی؛ چالش انباشته و برنامه جدی دولت

وی افزود: آخرین و چهارمین پروژه اطلاع‌رسانی دولت ناترازی انرژی (حوزه آب، برق، گاز و بنزین است) که اولین حرکت اصلاح مسایل اقتصادی و اجتماعی است.

حضرتی با اشاره به برنامه دولت برای نصب پنل‌های خورشیدی در  وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی تا پایان خرداد ماه گفت: تا یکسال و نیم آینده برای تولید ۷۰ هزار مگاوات برق برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: در هر صورت ناترازی انرژی موضوعی است که از گذشته انباشت شده است. ما دنبال دعوا نیستیم اما اینها واقعیت است و یک شبه نمی‌توان مشکلات را حل کرد.

لزوم فعالیت روابط عمومی‌ها در شبکه‌های اجتماعی و پاسخگویی هوشمندانه

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با بیان اینکه در چهار پروژه تعریف شده همه باید جدی باشیم و سهمی داشته باشیم و آن را با ظرافت به مردم برسانیم گفت: باید در گفت‌وگوها با مردم به فهم مشترک برسیم و اگر نرسیم باید از کار کنار برویم.

حضرتی گفت: کسی که در شبکه اجتماعی فعال نیست یعنی تردید دارد. روابط عمومی ‌ها باید در شبکه‌های اجتماعی فعال باشند و اگر فعال نباشیم یعنی تماشاگر هستیم و راه را اشتباه می‌رویم. اگر هفته‌ای یک کتاب نخوانیم به درد روابط عمومی نمی‌خوریم.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که عضو یک خانواده هستیم و باید نسبت به مسئولان تعصب داشته باشیم.

روایت هنرمندانه، کلید موفقیت اطلاع‌رسانی دولت

حضرتی در پایان با تاکید بر ضرورت پاسخگویی به ابهامات گفت: اقدامات انجام شده باید یه شکل هنرمندانه به افکار عمومی ارائه شود.

شنیدن صدای منتقدین یکی از شاخص‌های اطلاع‌رسانی در دولت چهاردهم است

به گزارش ایسنا همچنین  محمد گلزاری در گردهمایی مدیران روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دستگاه‌های اجرایی کشور که با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت و الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در موزه ملی ایران برگزار شد، درخصوص مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی دولت چهاردهم در سال ۱۴۰۴ که باید با هماهنگی دستگاه‌ها انجام شود، اظهار کرد: جامعه شناسان رسانه امروز از اصطلاح “جامعه بیش رسانه‌ای” استفاده می‌کنند که در ادبیات جامعه‌شناسی رسانه استفاده می‌شود. جهان امروز و ایران امروز ما در جامعه بیش رسانه‌ای قرار دارد که در آن فوران اطلاعات و داده‌ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: قطعا یکی از ملزومات جامعه بیش رسانه‌ای این است که ایمان بیاوریم دیگر فقط صدای معتبر در جامعه، صدای رسانه رسمی نیست و باید انواع صداها را معتبر شمرد. در عین حالی که با رسانه رسمی تعامل داریم باید بدانیم صداها متنوع شده‌اند.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان اینکه اطلاع‌رسانی در دولت چهاردهم شاخص‌های خود را دارد، درباره این شاخص‌ها توضیح داد: حوزه اطلاع‌رسانی مبانی قطعی نظیر شفافیت و پاسخگویی به مردم دارد که اگر رعایت نشود نظام ارتباطی و اطلاع‌رسانی مختل است. این‌ها مولفه‌های اصلی نظام ارتباطی و اطلاع‌رسانی در تمام دوره‌ها و جزء حداقل‌هاست که باید رعایت شود. اما رئیس‌جمهور پزشکیان دو شاخصه برای اطلاع‌رسانی دارد که یکی از آن دو، خوب شنیدن است.

گلزاری با بیان اینکه بی‌شک شنیدن صدای متفاوت و صدای منتقدین یکی از شاخص‌های اطلاع‌رسانی در دولت چهاردهم است، خاطرنشان کرد: به منتقد هم نباید صفت داد و گفت انتقاد منصفانه و غیر منصفانه بوده است. منتقد هم می‌تواند از جریان رقیب باشد و هم می‌تواند همان ۵۰ درصدی باشد که پای صندوق رای نیامدند. لذا خوب شنیدن یکی از خصلت‌های مهم اطلاع‌رسانی در این دولت باید باشد.

وی ادامه داد: مولفه دوم که از صحبت‌های رییس جمهور بر می‌آید این است که در اطلاع‌رسانی دعوا نمی‌کنیم. دوره اینکه ذره‌بین بگذاریم که در گوشه‌ای از یک رسانه‌ای چه کسی چه حرفی زده و نهضت پاسخگویی برای آن رسانه راه بیاندازیم تمام شده و ما فرصت این کار را نداریم. حتما افرادی هستند که غرض‌ورزانه درباره شما مطلب می‌نویسند. اگر قرار است در دور باطل جواب دهی بیافتیم، نتیجه‌اش می‌شود همین راهی که تاکنون رفتیم. البته این امر با پاسخ به شبهه متفاوت است. در شبهه اتفاقا نیازمند پاسخگویی سریع و با سرعت هستیم.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وظیفه رسیدگی به شکایات دستگاه‌های اجرایی از رسانه‌ها بر عهده کمیته‌ای ذیل شورای اطلاع‌رسانی دولت قرار دارد، خاطرنشان کرد: در این مدت چندین پرونده بررسی کردیم. بعضا به مدیر ما اتهام زدند. با آن‌ها صحبت کردیم و گفتیم بالاتر از رئیس جمهور که نیستید، رئیس‌جمهور گفت من از این مسائل میگذرم. پس شما هم بگذرید. بعضا واقعا اتهامی زده شده بود اما رویه ما وارد این دعوا شدن‌ها نیست. بسیاری از شکایات نقد بوده و اگر این نقد نادرست بوده به دستگاه‌ها گفتیم می‌توانید پاسخ دهید. در این مسیر شش و یا هفت شکایت را چراغ خاموش و بعضا با بزرگواری کنار گذاشتیم چراکه مبنای ما این نیست که وارد این دعواها شویم.

گلزاری تصریح کرد: اگر کسی مطلبی برایمان از رسانه‌ای فوروارد کرد نباید سریع هیجان‌زده شویم و فکر کنیم باید در دام پاسخگویی بیافتیم. مردم این را نمی‌خواهند. برخی از این رفت و برگشت‌های رسانه‌ای و دعوای رسانه‌ای برای هیچ کسی ارزش ندارد و جز اتلاف انرژی حاصلی ندارد. خوب شنیدن و دعوا نداشتن باید به شیوه‌های اطلاع رسانی اضافه شود که برگرفته از منش شخص رئیس‌جمهور است.

وی در بخش دیگر سخنان خود به بیان مهم‌ترین پروژه‌های راهبردی نظام ارتباطی و اطلاع‌رسانی دولت در سال ۱۴۰۴ که مبنای آن داشتن اشتراک با دستگاه‌های اجرایی است، پرداخت و گفت: از جمله مهم‌ترین پویش‌هایی که با همکاری دستگاه‌ها در شش ماه اول ۱۴۰۴ باید انجام دهیم؛ ابتدا ناترازی انرژی، دوم عدالت آموزشی، سوم امید برای ایران و چهارم تحقق شعار سال سرمایه گذاری برای تولید است. شعار سال نیز در هیات وزیران ذیل آیین‌نامه تحقق شعار سال به تصویب رسید. مقام معظم رهبری نزدیک ۱۴ سال است در موضوع تولید تاکید دارند. این موضوع را موضوع اصلی کشور می‌دانند. امسال نیز در دولت آیین‌نامه آن تصویب شد. ریاست آن با معاون اول رئیس جمهور و دبیرخانه آن در وزارت اقتصاد است و برای همه دستگاه‌ها وظایف تعیین شده است.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان اینکه بخش دوم وظایف ما معطوف به اقدامات توسعه‌ای و زیرساختی می‌شود، ادامه داد: ذیل نظام اجرایی بیش از ۲۱۰۰ دستگاه هست که همگی شبکه ارتباطی دارند. ما این انسجام را تا امروز نداشتیم و از این رو سامانه‌ای باید در این مسیر طراحی شود. هدف اول پیاده‌سازی سامانه یکپارچه و هوشمند در این ارتباط است. بانک اطلاعاتی برای ما مهم است و مستندسازی ما نیازمند این است در فضای مشخصی اطلاعات ذخیره شود. این امر با هدف طراحی یک سامانه با پوشش سه محور اعم از بانک اطلاعاتی، شبکه ارتباطی و نظام ارزیابی در راستای ارتقای کیفیت اطلاع‌رسانی عمومی کشور طراحی شده است.

گلزاری اقدام مدیریت و انتشار محتوا را سومین اقدام در طرح یادشده عنوان کرد و افزود: مدیریت و انتشار محتوا مهم ترین موضوع ما است. اینکه قرار است این شبکه چطور تصویر دولت را ارائه دهد، مهم است. باید بدانیم شبکه ارتباطی ما در کل کشور چه پیامی را باید صادر کند. بگذریم از اینکه بعضا روابط عمومی دستگاه‌ها پیام متفاوت مخابره می‌کنند و این خود معضل است. رویکرد ما پیام یکپارچه و یکسان است. شبکه ارتباطی به مثابه مویرگ است. بسیاری از اتفاقات در استان‌های مختلف رخ می‌دهد که تصویر آن‌ها بسیار ارزشمند است اما چون مسیر اطلاع‌رسانی وجود ندارد به آن‌ها پرداخته نمی‌شود. باید از دورترین نقاط شبکه ارتباطی ما پیام را به ما برساند.

وی افزود: سامانه‌ای برای انگیزش کارکنان در این نرم افزار خواهیم داشت. قطعا باید افکارسنجی و نظرسنجی را در سامانه جدی گرفت. بیش از ۲۰ هزار کارمند روابط عمومی در سراسر کشور داریم و اینها فرصت است که بدون افکارسنجی کاری را انجام ندهیم و اگر کاری انجام شد بازخورد بگیریم. در خصوص مدیریت امکانات نیز در استان ها بعضا اداره و سازمانی هست که همه نوع امکانات دارد اما در همان استان سازمانی هست که هیچ امکاناتی ندارد. ناترازی در امکانات را باید رفع کنیم. ارزیابی عملکرد برای ما مهم است. سعی داریم ارزیابی عملکرد را آنلاین کنیم.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره طراحی پلتفرم واکنش سریع و بازطراحی نظام پاسخگویی نیز توضیح داد: مگر در جامعه پر از اطلاعات می‌توان فردی مسائل را رصد کرد؟ به لحاظ قانون هم ما در این زمینه مساله داریم. سال ۹۰ بخشنامه‌ای به کلیه دستگاه‌ها در خصوص ارسال پاسخ مستند به انتقادات رسانه‌ها ارسال شد. آیین نامه روشنگری نیز سال ۹۲ تدوین شد که طبق آن ظرف ۷۲ ساعت باید به رسانه پاسخ داده می‌شد. در حالی که با رسانه‌های امروزی، ۷۲ ساعت شوخی است. رسانه عوض شده است. شما اگر ظرف ۳ ساعت پاسخ به شبهه دهید شاید بتوانید بخشی از موج ایجاد شده را بگیرید. برای تحقق این امر نیاز به پلتفرم داریم. بخش سوم مساله ما به مسائل پژوهشی و آموزش معطوف می‌شود. در خصوص پژوهش، سندی در حال تدوین است که شهریور ۱۴۰۳ رئیس جمهور پزشکیان دستور تدوین آن سند راهبردی ارتباطی و اطلاع رسانی دولت را دادند و با دستور رئیس‌جمهور این امر در دستور کار قرار گرفت.

گلزاری با بیان اینکه تدوین نظام جامع ارتباطی و اطلاع‌رسانی دولت را باید به تصویب هیات وزیران برسانیم، ادامه داد: دستگاه‌ها نماینده خود را در این سند معرفی کردند و این سند بدون همراهی بین دستگاهی تدوین نخواهد شد. در خصوص پژوهش و آموزش، آموزش‌های محوری در روابط عمومی در خصوص ارتباطات بحران و کاربرد هوش مصنوعی و… برایمان بی‌نهایت اهمیت دارد. دستگاه‌های ما نیازمند شناسایی بحران بالقوه هستند و باید بتوانند برای آن سناریو طراحی کنند. این را جزو اولویت خود قرار می‌دهیم. دیگر صدای درست و رسمی در کشور متعلق به رسانه‌های رسمی نیست و رسانه‌های اجتماعی را باید جدی گرفت.

به گفته وی، مهم ترین پروژه‌های شورای اطلاع رسانی دولت در سه بخش پویش‌ها، اقدامات توسعه‌ای و زیرساختی و اقدامات پژوهشی و آموزشی تعریف می‌شود.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: ما وظیفه ایجاد کنیم. امید و ارائه تصویر مطلوب از دولت داریم. داشتن زبان گویا نیازمند برنامه ریزی و طراحی است.

انتهای پیام

درباره نویسنده

16853مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو