سخنگوی شورای نگهبان: طرح اصلاح قانون انتخابات تایید شد/ بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ نهایی شده است  
چاپ 

سخنگوی شورای نگهبان: طرح اصلاح قانون انتخابات تایید شد/ بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ نهایی شده است 

سخنگوی شورای نگهبان ازنهایی شدن بخش دوم لایحه بودجه خبر داد و گفت: طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات جمهوری اسلامی ایران نیز پس از بررسی خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

به گزارش یمین نیوز به نقل از خبرگزاری میزان – هادی طحان‌نظیف امروز، شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ در نشستی خبری  ضمن ارائه گزارشی از نتیجه بررسی ۱۲ طرح و لایحه و ۱۱ استعلام صورت گرفته از دیوان عدالت اداری بیان کرد: طرح اصلاح مواد (۱۹) و (۲۲) قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در این مصوبه مطرح شده این بود که احراز هویت با شناسنامه و کارت ملی امکان‌پذیر است که به انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری هم می‌رسد.

وی درباره بخش دوم لایحه «بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور» نیز بیان داشت: بخش جداول (قسمت اول) در انتهای سال گذشته تبدیل به قانون و ابلاغ شد. بخش دوم نیز در هفته‌های اخیر با رفت و آمد‌هایی داشت. ما نسبت به این مصوبه ایرادات و ابهاماتی در مراحل قبل داشتیم که در رفت و آمد این موارد مرتفع شد.

طحان‌نظیف عنوان کرد: صرفاً یک مورد باقی مانده بود که آن هم با اصراری که نمایندگان مجلس نسبت به مصوبه داشتند به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد. ظاهرا در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام (چهارشنبه گذشته) این مورد هم به نتیجه رسید؛ لذا می‌توانیم بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور را نهایی‌شده و قانون بدانیم که ان‌شاالله مراحل ابلاغش را طی کند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به لایحه «موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه» گفت: ما در مرحله قبل نسبت به این مصوبه ایراداتی داشتیم. با اصلاحاتی که مجلس در مورد این لایحه انجام داد و با بررسی‌هایی که داشتیم، این مصوبه هم مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و می‌تواند مراحل ابلاغ را طی کند.

وی درباره لایحه «موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قرقیزستان» بیان داشت: نسبت به این مصوبه صرفاً یک ایراد مربوط به اصل ۱۱۵ قانون اساسی یعنی استفاده از ادبیات و اصطلاحات غیرفارسی داشتیم. با اصلاحی که مجلس انجام داد، آن ایراد برطرف شد و مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان‌نظیف ضمن اشاره به لایحه «موافقتنامه تاسیس و چارچوب مراکز فرهنگی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه بیان کرد: این مصوبه در مرحله قبل با ابهامات و ایراداتی مواجه بود. با اصلاحاتی که مجلس انجام داد و در جلسات شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه بیان گزارشی از نتایج بررسی ۱۲ طرح و لایحه به طرح «اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی» اشاره کرد و در این باره گفت: این طرح در خصوص جرایم قابل گذشت و غیر قابل گذشت است که در قانون مجازات اسلامی ذکر شده بود. در مرحله قبل نسبت به این مصوبه ایراداتی داشتیم. با اصلاحاتی که در مجلس به عمل آمد، این مصوبه هم خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و ان‌شاالله برای اجرا، مراحل ابلاغ را طی خواهد کرد.

طحان‌نظیف گفت: طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها چندباری در رفت‌وآمد بین مجلس و شورای نگهبان بود و هیئت عالی نظارت هم نسبت‌به این مصوبه ایراداتی داشت، در مرحله آخر صرفاً یک ایراد باقی‌مانده بود که با تأکید و اصرار مجلس موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و در جلسه اخیر مجمع این یک مورد هم تعیین تکلیف شد و می‌توانیم از این به بعد این مصوبه را قانون بدانیم.

آموزش ناظران شورای نگهبان برای برخورد با تخلفات انتخاباتی

وی در پاسخ به میزان درباره همکاری قوه قضاییه با شورای نگهبان برای برخورد با تخلفات انتخاباتی گفت: یکی از کار‌های ما تشکیل ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی است که این ستاد در تهران و مراکز استان‌ها تشکیل شده‌است. نکته دیگر آموزش ناظران شورای نگهبان است که این کار انجام شده که با تخلفات چگونه برخورد کنند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: نکته دیگر کمیسیون بررسی تبلیغات است که درباره تبلیغات کاندیدا‌ها و مشخصاً تبلیغات تلویزیونی مقررات را باید مدنظر داشته باشد.

وی گفت: اخیراً انتخابات مجلس را داشتیم که همکاری خوبی میان قوه قضاییه و شورای نگهبان انجام شد و امیدواریم در انتخابات پیش‌رو نیز همین همکاری را داشته باشیم.

میزان مشارکت برای شورای نگهبان مهم است

طحان‌نظیف در پاسخ به سوالی درباره تاثیر عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها بر افزایش مشارکت در انتخابات گفت: متأسفانه برخی از سیاسیون از این حرف‌ها می‌زدند، این حرف‌ها هیچ‌وقت مبنای علمی و کارشناسی دقیقی نداشته است.

وی با بیان اینکه نه نظرسنجی‌ها این ادعاها را تأیید می‌کنند و نه تحلیل‌های دقیق سیاسی گفت: انتظار ما این است که همه عزیزان واقع‌بینانه و منصفانه به مسائل کشور نگاه کنند. موضوع مشارکت حتماً برای شورای نگهبان مهم است و شورای نگهبان همواره تلاش خود را در این زمینه انجام داده‌ است.

طحان‌نظیف گفت: در همین انتخابات گذشته بیش‌از ۱۵ هزار نفر برای انتخابات مجلس تأیید صلاحیت شدند و به ازای هر کرسی بیش‌از ۵۰ نفر امکان رقابت داشتند.

وی بیان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری هم همواره به‌همین شکل بوده و در انتخابات پیش رو نیز به‌همین شکل خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در مسئله مشارکت باید به همه عوامل توجه کرد و همه عوامل را مدنظر داشت. قطعاً شورای نگهبان به سهم خودش توجه دارد منتهی باید به همه عوامل ازجمله عمل به وعده‌های مسئولان و حل مسائل کشور مخصوصاً مسائل اقتصادی و معیشتی توجه شود.

وی افزود: رسانه‌ها در چنین شرایطی همه وظیفه دارند که ایجاد امید و شور و نشاط انتخاباتی را در دستور کار قرار بدهند و از بیان صحبت‌های القاکننده یأس و ناامیدی پرهیز کنند. گاهی دیده می‌شود که برخی از رسانه‌ها و حتی برخی از شخصیت‌های سیاسی صحبت‌هایی می‌کنند که مردم را از صندوق رأی ناامید می‌کنند. هیچ تغییر و بهبودی جز از مسیر صندوق و اخذ رأی امکان‌پذیر نخواهد داد.

وی درباره سوالی مبنی بر مشخصات‌ رجل سیاسی گفت: اصل ۱۱۵ قانون اساسی، ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری و مصوبه شورا درباره تعاریف رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن مبنای بررسی صلاحیت‌هاست.

سخنگوی شورای نگهبان به سوالی درباره انتخابات الکترونیک هم اینگونه پاسخ داد: در مرحله اول انتخابات مجلس در ۴ حوزه و در مرحله دوم در ۸ حوزه از جمله تهران انتخابات به‌صورت تمام الکترونیک برگزار شد که بحمدالله رضایت‌بخش بود، با توجه به شرایط پیش‌آمده زمان زیادی تا انتخابات نداریم و طبعاً باید دستگاه‌ها و نرم‌افزار‌ها و سایر موضوعات این شکل برگزاری انتخابات آماده‌سازی شود و به انتخابات برسد.

وی افزود: در این خصوص جلساتی با وزارت کشور داشته‌ایم اگر به جمع‌بندی برسیم اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

طحان‌نظیف درباره مصوبه سه ساله شدن شورای شهر گفت: از سال‌های گذشته این قانون به تصویب رسیده بود که انتخابات ریاست‌جمهوری و شورا‌ها به‌صورت تجمیع شده برگزار شود، براساس قانون انتخابات در چنین شرایطی که انتخابات ریاست‌جمهوری زودتر از موعد خود برگزار می‌شود مجلس باید در خصوص انتخابات شورا‌ها تعیین تکلیف نماید که مجلس یازدهم با مصوبه اخیر خود این کار را انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: براساس مصوبه اخیر مجلس، شورای شهر فعلی چهارساله خواهد بود و در موعد خود یعنی سال آینده به اتمام می‌رسد، ولی دوره بعدی شورا‌ها ۳ سال خواهد بود تا مجدداً با انتخابات ریاست‌جمهوری به صور تجمیع شده برگزار شود.

تعطیلی شنبه‌ها در نوبت بررسی است

سخنگوی شورای نگهبان درخصوص بررسی مصوبه تعطیلی شنبه‌ها در شورای نگهبان گفت که ما در روز‌های پایانی مجلس یازدهم مصوبات زیادی را دریافت کردیم و درحال بررسی آن‌ها هستیم و این مصوبه هم در نوبت رسیدگی قرار دارد که به‌محض رسیدگی نسبت‌به آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی در خصوص فقدان آیت‌الله رئیسی و آیت‌الله آل‌هاشم از اعضای فقید مجلس خبرگان رهبری و برگزاری همزمان انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان با ریاست جمهوری، تصریح کرد: این موضوع در شورا بررسی شد و با توجه به اینکه انتخابات خبرگان شرایطی مانند برگزاری آزمون و … را دارد، لذا انتخابات میان دوره‌ای را در هشتم تیر نخواهیم داشت و در ادوار دیگر انتخابات برگزار خواهد شد.

طحان‌نظیف گفت: معیار شورای نگهبان اصل ۱۱۵ قانون اساسی ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و مصوبه شورای نگهبان درخصوص تعریف، معیار‌ها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزد‌های ریاست‌جمهوری است که درباره آن‌ها اطلاع‌رسانی هم شد و همان‌طور که قبلاً گفته شد در ثبت‌نام و بررسی صلاحیت‌ها مبنای عمل خواهد بود.

وی اظهار داشت: در همه دوره‌ها تنوع سلایق وجود داشته است. در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در میان کاندیداها، افراد مختلف از جریانات سیاسی مختلف وجود داشته‌اند، رئیس‌جمهور منتخب مردم نیز با اراده رأی و انتخاب مردم از میان جریانات سیاسی مختلف وجود داشته است در این دوره هم این موضوع این‌گونه خواهد.

درباره نویسنده

15725مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو