گفت‌وگو با «حسین تقدسی» معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران: پذیره‌نویسی تأمین سرمایه کیمیا در اوایل آبان‌ماه در راه است 
چاپ 

گفت‌وگو با «حسین تقدسی» معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران: پذیره‌نویسی تأمین سرمایه کیمیا در اوایل آبان‌ماه در راه است

به گفته «حسین تقدسی» معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی مس، پس از طی شدن مراحل قانونی، شرکت تامین سرمایه کیمیا در اوایل آبان ماه سال جاری پذیره‌نویسی سهام خود را برای ورود به فرابورس آغاز خواهد کرد.

پذیره‌نویسی تأمین سرمایه کیمیا در اوایل آبان‌ماه در راه است

به گزارش مس پرس، «تامین مالی برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی مرتبط»، «ارائه خدمات تامین مالی»، «مدیریت دارایی» و «ارائه خدمات مالی متنوع به سایر حوزه های صنعت» از مهمترین اهداف تاسیس شرکت تامین سرمایه کیمیا است که با پیگیری شرکت ملی صنایع مس ایران مجوز آن از سازمان بورس و اوراق بهادر اخذ شد. به گفته «حسین تقدسی» معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی مس، پس از طی شدن مراحل قانونی، این شرکت در اوایل آبان ماه سال جاری پذیره‌نویسی سهام خود را برای ورود به فرابورس آغاز خواهد کرد. در ادامه، گفت‌وگو با معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران، درباره چگونگی تاسیس و اهداف شرکت تأمین سرمایه کیمیا و آغاز پذیره‌نویسی آن را بخوانید.

٭٭ هدف شرکت ملی صنایع مس ایران از تأسیس شرکت تأمین سرمایه و برنامه‌های آن را تشریح کنید؟

با توجه به اهمیت تأمین مالی تولید در بخش صنعت و معدن و استفاده از پتانسیل نظام تأمین مالی بازار سرمایه، شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۱۴۰۰، درخواست اخذ مجوز تاسیس یک شرکت تامین سرمایه را به سازمان بورس و اوراق بهادار تهران تقدیم کرد.

پس از طی مراحل مختلف اخذ مجوز تاسیس و ارائه مستندات لازم، مجوز تاسیس شرکت تامین سرمایه کیمیا (سهامی عام- در شرف تاسیس) با سرمایه ۲۰٫۰۰۰ (بیست هزار) میلیارد ریال، توسط شورای عالی بورس در اسفندماه سال ۱۴۰۰ صادر شد.

بر این اساس، ۶۰ درصد از سهام شرکت تامین سرمایه کیمیا، به مبلغ ۱۲،۰۰۰ (دوازده هزار) میلیارد ریال، متعلق به شرکت ملی صنایع مس ایران است و ۴۰ درصد از سرمایه آن معادل ۸٫۰۰۰ (هشت هزار) میلیارد ریال از طریق پذیره‌نویسی عمومی در ابتدای آبان ماه سال جاری به عموم سرمایه گذاران محترم عرضه خواهد شد.  

انتخاب شعارهای سال‌های اخیر از سوی مقام معظم رهبری «مد ظله العالی» نشان از اهمیت موضوع پیشرفت تولید و تقویت این بخش در بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی کشور دارد. در همین رابطه، یکی از برنامه‌های مهم دولت محترم توجه به بخش معدن به عنوان پیشران‌ اقتصادی کشور و تلاش برای توسعه نقش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور است.

شرکت ملی صنایع مس ایران، با هدف پشتیبانی از صنعت و معدن و ایفای نقش خود در حمایت از تولید و رونق اقتصادی کشور و توجه به توسعه ظرفیت تامین مالی و سرمایه گذاری از طریق بازار سرمایه، اقدام به تأسیس یک شرکت تأمین سرمایه کرده است و سعی دارد، ساختار تامین مالی تولید را تقویت کرده و در جهت تحقق برنامه های توسعه‌ای کشور در بخش تولید و توسعه ظرفیت‌های تولید مواد معدنی و زنجیره ارزش آن اقدام کند.

در حال حاضر این شرکت برای توسعه ظرفیت تولید محصولات کنسانتره و کاتد، بیش از ۱۰ میلیارد دلار طرح‌ توسعه‌ای تعریف کرده است. هم چنین تامین مالی برای تقویت زیرساخت‌های انرژی برای این توسعه در دستور کار شرکت قرار دارد. دستیابی به هدف تولید ۱ میلیون کاتد، نیاز به استفاده از کلیه ظرفیت‌های تامین مالی دارد و در این راستا، شرکت تامین سرمایه کیمیا به عنوان نهاد تخصصی تامین مالی برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی ایفای نقش خواهد کرد؛ و البته ارائه خدمات تامین مالی، مدیریت دارایی و ارایه دیگر خدمات مالی متنوع به سایر حوزه‌های صنعت نیز در دستور کار این شرکت خواهد بود.  

٭٭فرآیند پذیره نویسی از طریق فرابورس چگونه است؟

۴۰ درصد از سرمایۀ ۲۰٫۰۰۰ (بیست هزار) میلیارد ریالی شرکت تامین سرمایه کیمیا (سهامی عام- در شرف تاسیس) از طریق پذیره‌نویسی عمومی در بازار فرابورس تامین خواهد شد. کلیه سرمایه‌گذاران می‌توانند در اول آبان‌ماه از طریق شرکت‌های کارگزاری، اقدام به ثبت سفارش خرید کنند. قیمت هر سهم در پذیره نویسی، ۱٫۰۰۰ (هزار) ریال است. در پذیره‌نویسی ذکر شده شرکت کارگزاری ارگ هومن، کارگزار عامل و شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه متعهد پذیره‌نویسی خواهد بود. موسسین، همانطور که فرآیند زمان‌بر و طولانی امور ثبت و تاسیس و اخذ مجوز پذیره‌نویسی (که معمولا بیش از یک سال به طول می‌انجامد) را طی چند ماه انجام داده‌اند، بعد از انجام پذیره‌نویسی نیز با جدیت امور مربوط به ثبت پذیره‌نویسی صورت‌گرفته را انجام خواهند داد. 

٭٭پیش بینی شما از بازدهی شرکت تامین سرمایه کیمیا و عملکرد آن چیست؟

شرکت تامین سرمایه کیمیا، با سرمایه ۲۰٫۰۰۰ (بیست هزار) میلیارد ریال راه‌اندازی خواهد شد که در نوع خود قابل توجه است. با رجوع به تجارب حاصل از پذیره‌نویسی‌های صورت‌گرفته در شرکت‌های تامین سرمایه در سنوات گذشته و توجه به برنامه‌های شرکت تامین سرمایه کیمیا، انتظار می‌رود، سهام‌دارانی که در پذیره نویسی عمومی شرکت کنند، از بازدهی مطلوبی بهره‌مند شوند.

در حال حاضر میانگین نسبت ارزش بازار شرکت‌های تامین سرمایه پذیرفته‌شده در بورس به حقوق صاحبان سهام آن‌ها ۵/۴ واحد است که با احتساب همین نسبت مقایسه‌ای، بازدهی مطلوبی برای شرکت‌کنندگان در پذیره‌نویسی پیش‌بینی می‌شود. همچنین از حیث سودآوری با توجه به نوع عملیات شرکت‌های تامین سرمایه و ارائه خدمات مالی به پشتوانه سرمایه و یا حقوق صاحبان سهام شرکت و با توجه به سرمایه مطلوب ۲۰٫۰۰۰ (بیست هزار) میلیارد ریالی، روند سودآوری شرکت مطلوب پیش‌بینی می‌شود.

درباره نویسنده

15363مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو