Logo of a company

خطیب‌زاده: از هر زمان دیگری به توافق نزدیکتریم /”زندانیان و برجام” دو مسیر جدا هستند/ بدهی کره پرداخت نشده

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه هنوز زمان برگزاری دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان مشخص نشده است، گفت: اولین منتفع از عادی شدن روابط بین ایران و عربستان، منطقه خواهد بود.

به گزارش یمین نیوز به نقل ازایسنا، سخنگوی وزارت خارجه صبح دوشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با بحث مذاکرات وین و آخرین تحولات در جریان این مذاکرات گفت: آنچه که امروز در موضوع مذاکرات وین شاهد آن هستیم این است که پیشرفت گفت‌وگوها در این زمینه در مسیر درستی قرار دارد. ما در چهار حوزه اسنادی برای گفت‌وگو داریم. پیشرفت‌های خوبی انجام شده است. در برخی از اسناد اختلافات و پرانتزها کمتر شده است. موفقیت بزرگ این بود که بسیاری از ایده‌های ایران تبدیل به کلمات شده است از جمله در حوزه تضامین.

وی با بیان اینکه موضوع مهم این است که همه طرف‌ها در مذاکرات به این نتیجه رسیده‌اند که باید تضامینی اخذ شود تا اتفاقات گذشته بار دیگر تکرار نشود و باید تصمیمات و تضامینی در مورد بحث تضامین اندیشیده شود و این موضوع مورد قبول همه اطراف مذاکرات است، گفت: ما در جریان مذاکرات وین ایده‌های اجرایی و عملیاتی با واقع‌نگری ارائه دادیم و فکر می‌کنیم که ایده‌های ما امکان گفت‌وگو در حوزه تضامین را فراهم آورده است.

وی همچنین بار دیگر تأکید کرد: ما در مذاکرات وین حضور پیدا کردیم که به توافقی قابل اتکا و پایدار برسیم و در همین راستا تلاش می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از اخبار موید این است که آمریکایی‌ها برای رسیدن به توافق پیش شرط‌هایی را مطرح کرده‌اند،‌ گفت: ایران هیچ پیش شرطی را از روز اول نپذیرفته است.

وی در ادامه پاسخ به این پرسش تصریح کرد: مذاکرات به اندازه کافی پیچیده است و نباید با اظهارات این چنینی آن را پیچیده‌تر کرد.

خطیب‌زاده همچنین در مورد اظهارات اخیر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات وین در ارتباط با آزادی اتباع آمریکایی در ایران و ارتباط آن با مذاکرات وین اظهار کرد: ما نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت اتباع ایرانی در آمریکا از همان روز اول مطرح کرده‌ایم، چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم و چه پیش از این مذاکرات و چه هم زمان با مذاکرات. البته این دو، دو مسیر مختلف است و اگر آمریکا به توافقات قبلی‌ پایبند باشد این مسئله در کمترین زمان قابل حل است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اتباع ایرانی به بهانه‌های واهی از جمله دور زدن تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا از سوی واشنگتن به گروگان گرفته شده‌اند و برخی از این اتباع در شرایط غیرانسانی نگهداری می‌شوند، این در حالی است که افرادی که در ایران زندانی هستند اتهامات آن‌ها توسط قوه قضاییه اعلام شده است و آن‌ها جرایمی مرتکب شده‌اند و مراحل رسیدگی به جرایم آن‌هادر دادگاه صالحه طی شده است.

وی بار دیگر تأکید کرد: این دو،‌ دو مسیر جدا از هم هستند،‌ البته اگر اراده در طرف مقابل باشد این امکان وجود دارد که در کمترین زمان در مورد دو موضوع به یک توافق پایدار برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین وضعیت بدهی کره به ایران و همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه از طریق بازپرداخت بخشی از بدهی کره به ایران مشکل بوجود آمده در مورد حق رأی ایران در سازمان ملل برطرف شده است، اظهار کرد:‌ متأسفانه بدهی قطعی کره جنوبی به ایران همچنان پرداخت نشده و این بدهی باقی مانده است. گفت‌وگوهایی که بین دو کشور در این زمینه انجام می‌شود با یک سرعت لاکپشتی در حال انجام است و مورد قبول ما نیست و این موضوع از سوی ایران فراموش نمی‌شود. این پول‌های ملت ایران است که در نزد کره امانت است که متأسفانه ما شاهد رعایت امانت نبودیم.

وی همچنین با ارائه توضیحاتی در مورد چگونگی پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل از طریق بخشی از پول‌های ما نزد کره جنوبی گفت:‌ بخشی از این پول‌ از طریق امن به حساب سازمان ملل منتقل شده است.

خطیب‌زاده همچنین با بیان اینکه این عدم پرداخت بدهی طی دو سال گذشته به خاطر تحریم‌های آمریکا بوده است، گفت:‌ متأسفانه ما در این زمینه برخورد مناسبی از دبیرخانه سازمان ملل با توجه به آگاهی آن‌ها از شرایط نبودیم.

وی در مجموع گفت:‌ ما منتظر شرایطی هستیم که امکان دسترسی ما به منابع مالی مان فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در مورد نگاه ایران به تحولات اوکراین نیز گفت: ایران با دقت تحولات اوکراین را پیگیری می‌کند و تلاش کرده‌ایم با طرف‌هایی که وجود دارند رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی داشته باشیم. راه‌حل ما برای حل تنش‌ها راه حل‌های سیاسی و دیپلماتیک است.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد بحث توافق موقت در مذاکرات وین و برخی از اخباری که مجددا در این ارتباط مطرح شده است،‌ گفت: همان طور که پیش از این نیز گفته‌ام موضع ما درباره آنچه که در وین در حال گفت‌وگو است روشن و ثابت است. ما به دنبال توافقی هستیم که پایدار و قابل اتکا باشد و هیچ چیز را کمتر از این نمی‌پذیریم. آنچه که برای ما اصالت دارد کیفیت آن چیزی است که در مورد آن توافق می‌شود نه چیز کمتر و نه بیشتر.

وی افزود: توافق موقت یا چیزهایی شبیه به این هیچ گاه در دستورکار ما نبوده است و امیدواریم نماینده اتحادیه اروپا این را به آمریکایی‌ها منتقل کرده باشد که ضرورت جدی برای رسیدن به توافق کیفی و محتوایی داریم و امیدواریم آمریکایی‌ها این ضرورت را متوجه شده باشند.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه گفته می‌شود که علیرغم امضای قرارداد بین ایران و روسیه برای لغو روادید گروهی جهت سفر به مسکو این توافق هنوز اجرایی نشده و آیا مشکل بوجود آمده برای اتباع ایرانی برای سفر به مسکو در فرودگاه این شهر حل شده یا نه با توجه به رایزنی‌هایی که وزیر خارجه دو کشور در این ارتباط داشتند،‌ تصریح کرد: یکی از موضوعات جدی که بین آقای امیرعبداللهیان و لاوروف در مورد آن بحث و گفت وگو شد موضوع کنسولی شد. در مورد ابعاد مختلف این موضوع بحث شد و قرار شد که رایزنی‌های دو کشور در این زمینه از سوی کارشناسان و بخش کنسولی دو کشور ادامه پیدا کند. پیگیری‌ها در این زمینه ادامه داشته باشد. این موضوع در دستور کار است.

وی همچنین تصریح کرد: لغو روادید گروهی نیز اجرایی شده ولی به خاطر برخی از پروتکل‌های کرونایی و ممنوعیت‌هایی که برای سفر به خاطر این موضوع اعمال شده اجرای آن برخی مواقع با سختی‌هایی همراه بوده ولی باید بگویم به صورت مداوم مباحث مربوط به مسائل کنسولی و آنچه که در این زمینه مطرح شد، در حال پیگیری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد رزمایش مشترک نظامی بین ایران، چین و روسیه که در حال انجام است، گفت: جزئیات این رزمایش باید از سخنگوی نیروهای مسلح پرسیده شود. این رزمایش با شرکت واحدهای مختلف نیروهای مسلح ایران، روسیه و چین در حال برگزاری است. با یک هدف که آن نیز صلح و ثبات و امنیت در این منطقه است.

وی افزود: روابط ایران،‌ روسیه و چین در مسیر رو به گسترش قرار دارد و یکی از ابعاد آن گسترش همکاری‌ها و هماهنگی‌ها در ابعاد نظامی است.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد تحولات یمن و مسائل پیش آمده بین یمن، امارات و عربستان سعودی و نگاه ایران به این تحولات تصریح کرد: امروز بحران یمن به وضعیت تراژدیکی تبدیل شده است. متأسفانه شاهد بمباران‌های ناجوانمردانه مردم یمن هستیم. چرخش  خشونت در این منطقه را شاهد هستیم و این چرخش خشونت قطع نمی‌شود مگر آنکه آن‌هایی که این جنگ نابرابر را آغاز کرده‌اند به راهکار دیپلماتیک اصالت بدهند و در این مسیر حرکت کنند. ایران آمادگی دارد که از تمام توان خود برای حل این موضوع و منازعه ها در چارچوب راه حل سیاسی و دیپلماتیک کمک کند و مهم این است که این مسائل که امروز از این تریبون گفته می‌شود و قبلا نیز گفته شده در پایتخت‌های کشورهایی که درگیر این موضوع هستند نیز شنیده شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین تأکید کرد که ایران همواره در کنار مردم یمن بوده است تا صدای مظلومیت آن‌ها را به گوش جهانیان برساند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه قیس خزعلی از رهبران یکی از جریانات مقاومت در عراق به تازگی در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی فارسی اعلام کرده است که بعد از شهادت سردار سلیمانی حمایت ایران از جریان مقاومت کمرنگ شده و به نظر می‌رسد تجدیدنظرهایی در این زمینه از سوی ایران صورت گرفته است، اظهار کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران همواره حامی مقاومت و در کنار مقاومت بوده است و تلاش کرده که صدای مظلومان را در این زمینه زنده نگه دارد. ایران همواره در کنار کسانی بوده که در برابر تجاوز و ‌ظلم ایستادگی کردند و به تعهدات خود نیز در این زمینه استوار بودند و همه عزیزان نیز این را می‌دانند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی مذاکرات دور هشتم ادامه پیدا می‌کند،‌ گفت: نزدیک یک ماه از دور هشتم مذاکرات گذشته است. البته در این چند هفته ما یک تنفس داشتیم ولی گفت‌وگوها در سطوح مختلف ادامه داشته است. روز گذشته برای اولین بار روسای هیئت های مذاکره‌کننده در فرمتی غیر از کمیسیون مشترک برجام جلسه داشتند و تا مادامی که این موضوعات به نقطه‌ای نرسیده که نیازمند بازگشت همه هیئت‌ها به پایتخت‌هایشان باشند همین دور ادامه پیدا می‌کند ولی اگر به نقطه‌ای برسیم که نیازمند بازگشت هیئت‌ها به پایتخت‌هایشان برای کسب مشورت‌های سیاسی و اخذ تصمیمات خاص باشند غیر از بحث تنفس‌ها،‌ دور هشتم پایان می‌یابد.

وی ادامه داد: در یک ماه گذشته مسیر مذاکرات پیوسته و آهسته رو به پیشرفت بوده است و ما از هر زمان دیگری به نقطه توافق نزدیک‌تر هستیم و همچنین نقطه‌ای که آمریکا باید تصمیمات خاص سیاسی خود را بگیرد.

خطیب‌زاده همچنین در مورد اخبار منتشر شده در مورد پیشنهاد اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای برگزاری نشست در مورد فرمت ۳+۳ تصریح کرد: یک جلسه در این زمینه برگزار شد ولی در مورد اینکه نشست دیگری برگزار شود هنوز توافقی بین اعضا حاصل نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد روابط ایران با آفریقا و کشورهای آمریکای لاتین در دولت سیزدهم و برنامه‌های وزارت خارجه در این زمینه گفت: وزیر خارجه توگو امروز در ایران هستند. سفری نیز برای وزیر خارجه جهت سفر به تعدادی از کشورهای آفریقایی پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه در راستای گسترش روابط با کشورهای آفریقایی فعالیت سفارتخانه‌های ایران در آفریقا گسترش پیدا کرده است، گفت: برای اینکه برخی از تصمیمات قبلی برای کاهش سطح روابط با آفریقا بلااثر شود وزارت امور خارجه و وزیر خارجه برنامه‌ای را برای معرفی سفرای قوی به آمریکا تدارک دیده است. برنامه ما این است که سطح روابط‌مان با آفریقا گسترش پیدا کند نه اینکه روابطمان کاهش پیدا کند.

خطیب‌زاده همچنین با بیان اینکه اخیرا هیئت هایی از ایران برای گسترش روابط به برخی از کشورهای آمریکای لاتین سفر کرده‌اند، گفت: سفر برخی از مقامات ارشد آمریکای لاتین به تهران نیز در دستور کار است.

وی ادامه داد:‌ برنامه‌ای مدون برای تحقق نگاه متوازن ایران در عرصه سیاست خارجی تنظیم و چیده شده است که طی چهار ماه گذشته شما بخشی از آن را دیده‌اید و طی ماه‌های آینده نیز آن را خواهید دید.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران و عربستان سعودی نیز گفت: عادی شدن روابط ایران و عربستان سعودی منافعی برای دو کشور و منطقه دارد. ما باید برای تحقق این منافع از اختلافات عبور کنیم تا به رغم اختلافات موجود براساس منافع مشترک و اهمیت صلح و ثبات در منطقه به این سمت حرکت کنیم. این موضوع باید تبدیل به اراده شود.

وی افزود: اولین منتفع از عادی شدن روابط ایران و عربستان سعودی منطقه است.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد برخی از حاشیه‌های ایجاد شده در مورد عضویت دائم ایران در اجلاس سازمان شانگهای اظهار کرد:‌متأسفانه در برخی از مواقع شاهد هستیم که حاشیه‌ها بر متن غلبه کرده‌اند. در برخی از موضوعات وقتی متن‌های پررنگ داریم عده‌ای تلاش می‌کنند که حاشیه‌ها را پررنگ کنند تا مسیر کمرنگ‌تر شود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: وقتی اجلاس سران شانگهای در دوشنبه تاجیکستان برگزار شد وزارت خارجه بیانیه‌ای منتشر کرد و ما در آن بیانیه گفتیم که فرایند عضویت دائم ایران در این نهاد آغاز شده است و اگر این فرایند بخواهد مانند فرایندی که برای پاکستان و هند طول کشید، به طول انجامد دو الی سه سال طول می‌کشد و مهم این است بعد از ۱۴ سال گفت‌وگوهایی که در این زمینه انجام شده اکنون این فرایند آغاز شده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد وضعیت منطقه و گسترش خشونت‌ها گفت: آنچه که مهم است پایان دادن به جنگ و درگیری در منطقه است و با خشونت و جنگ نمی‌توان به آرامش رسید.

خطیب‌زاده در این زمینه به کشورهایی که باعث ایجاد جنگ و ناامنی در منطقه شده‌اند، ‌گفت: هر چه را که بکارید آن را هم درو می‌کنید.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و همچنین نشستی که در نروژ در ارتباط با موضوع افغانستان در جریان است، گفت: ایران مبتکر گفت‌وگوهای بین الافغانی بوده و تلاش کرده که در این زمینه گفت‌وگوهای اصیلی بین گروه‌های افغانی برگزار شود. دو دور از این مذاکرات در ایران برگزار شده است. در جریان سفر هیئت حاکمه افغانستان نیز این گفت‌وگوها انجام شد و طبق آنچه که به ما گفته شده این گفت‌وگوها، گفت‌وگوهای خوبی بوده است. ما از انجام این گفت‌وگوها در هر کجایی که صورت بگیرد و ادامه پیدا کند استقبال می‌کنیم. ما طرفدار این گفت‌وگوها هستیم و آن را به نفع مردم افغانستان و مسئولیت‌پذیر کردن هیئت حاکمه کنونی افغانستان می‌دانیم. در واقع هر آن چیزی که به مردم افغانستان کمک کند مورد حمایت ایران است. ما همچنین از آزاد شدن وجوه (پول‌)‌های فریز شده مردم افغانستان در راستای کمک به مردم افغانستان استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با تحصن و اعتصاب غذای برخی از افراد در نزدیکی محل مذاکرات وین و برخی از خواسته‌هایی که آن‌ها مطرح کرده‌اند، گفت: البته شنیده‌ام که یکی،‌ دو نفر آن‌ها خسته شده‌اند و از آنجا رفته‌اند و به خانه‌هایشان بازگشته‌اند. من زمانی که در یک کشور اروپایی مأمور بودم تعدادی نمایش این گونه در پایتخت آن کشور اروپایی ایجاد کرده بودند و همزمان با انتشار اعتصاب غذای آن‌ها عکسی منتشر شد که آن هم در پشت در حال خوردن لوبیاپلو بودند.

وی ادامه داد: هر وقت در وین و جریان مذاکرات این تصور ایجاد می‌شود که گفت‌وگوها در حال رسیدن به نتیجه است گروه‌هایی دست به انجام اقداماتی می‌زنند، برخی در داخل آمریکا به خاطر نگاه‌های سیاسی که دارند، برخی در داخل رژیم صهیونیستی و برخی در داخل منطقه و کشورهای اروپایی.

خطیب‌زاده گفت: این مسائل خیلی اهمیت ندارد و آنچه که مهم است رسیدن به یک توافق قابل اتکا و پایدار است که منافع ایران تأمین شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین تحولات بین ایران و عربستان گفت: دیپلمات‌های ایران برای شرکت در نشست آتی سازمان همکاری‌های اسلامی برای اولین بار در چند سال اخیر در عربستان به سر می‌برند. تمرکز ما در حال حاضر بازگشایی نمایندگی ایران در نزد سازمان همکاری‌های اسلامی است.

وی همچنین به روند مذاکرات ایران و عربستان در چهار دور گذشته اشاره کرد و گفت: ما نکاتی را در این مذاکرات مطرح کرده‌ایم و منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم و ان‌شاءالله براساس این پاسخ‌ها و اراده‌ طرف مقابل بتوانیم وارد فاز تنظیم روابط بین دو کشور بشویم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اظهار نظرهای مطرح شده در مورد جاری شدن آب سد کمال خان  به سمت ایران و تکذیب این موضوع از سوی طالبان گفت: آن چه بین ایران و مقامات افغانستان در سال‌های مختلف بحث شده، یک قرارداد الزام آور حقوقی است که در سال ۱۳۵۱ درباره حق‌آبه ایران از هیرمند بین دو کشور امضا شده و لازم الاجرا و حقوقی است. علاوه بر این‌که اصول حقوق بین‌الملل شامل وفای به عهد و اصول حسن همجواری تأکید می‌کند که هر کس در افغانستان حاکم است این حق‌آبه را برای ایران و مردم منطقه و طبیعت منطقه قائل شود.

  این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این که بسیاری از رودهای مرزی از خاک ایران می آمدند و به افغانستان می‌رفتند و امروز با این انحراف در آب نه موضوع حق‌آبه، بلکه موضوع محیط زیست منطقه تحت تاثیر قرار گرفته است ، خاطر نشان کرد : در گفت‌وگوهای اخیر در تهران این مسئله مطرح شد. در سال آبی گذشته کمتر از ۵ درصد از حق آبه ایران براساس این معاهده تامین شد و تاکنون هم حق آبه‌ای تامین نشده است.
 وی در همین راستا تصریح کرد : آن چه به عنوان باز شدن سدهای آبی است باید از وزارت نیرو جزییات فنی را سؤال کرد. به عنوان موضع وزارت خارجه عرض می‌کنم  اجرای  قرارداد ۱۳۵۱ قراردادی است که با جدیت به عنوان وظیفه حقوقی طرف افغانستانی ، پیگیری می‌کنیم.
 خطیب زاده در مورد بحث راستی آزمایی و پیشرفت در مورد این مسئله در مذاکرات وین نیز اظهار کرد : یکی از دلایل کندی در وین آماده نبودن آمریکا درباره برخی ایده‌های ماست. در برخی حوزه‌ها از جمله راستی آزمایی موضوعات بسیار مهمی همچنان باقی مانده برخی این روزها و از جمله دیروز در این ارتباط  گفت‌وگو شده و باید تصمیم سیاسی در واشنگتن درباره برخی موضوعات گرفته شود و امیدواریم این تصمیم سیاسی گرفته شود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص عکس منتشر شده از سوی اولیانوف مبنی بر این‌که گفت‌وگوهای وین  خوب پیش می‌رود و  این که مرندی اظهارات دیگری در مصاحبه اخیر خود گفته است، گفت :  درباره  سفیر روسیه در وین اظهارنظری نمی‌کنم و همه مذاکره کنندگان در وین اظهارات خودشان را داشته‌اند. گفت‌وگوها در مسیر درست با موضوعات مشخص و نقاط اختلافی روشن و دستورکار دقیق در حال انجام است. معتقدیم اگر به آنچه بر روی میز است تعهد دیده شود و اراده را طرف مقابل داشته باشد گفت‌وگوها به نتیجه خودش منجر خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر از  صحبت های خود تاکید کرد : تمامی تحریم‌هایی که ترامپ اعمال کرده فارغ از اینکه چه عنوان و برچسبی داشته، باید برداشته شود. در موضوع هسته‌ای   نیز چیزی بیشتر از تعهدات ذیل برجام نمی‌پذیریم .

 سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آمادگی آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران و واکنش تهران به آن نیز  گفت: آمریکا در دوران ترامپ و پساترامپ از این پیشنهادات غیرعلنی ، با واسطه و بی واسطه داشته و تا موقعی که رفتار آمریکا فشار حداکثری است قطعا ادامه گفت‌وگوها در همین مسیری است که امروز انجام می‌شود.

 خطیب زاده در پاسخ به سؤالی  مبنی بر این که روزنامه ایندپندنت به تازگی خبری  را منتشر کرده که یکی از راهکارهای آمریکا در بحث تضمین این بوده که شرکت های آمریکایی در ایران سرمایه‌گذاری کنند، گفت : درباره گمانه زنی‌های رسانه‌ای کمتر اظهار نظر می‌کنم ولی در این زمینه باید بگویم که برجام به خوبی نشان می‌دهد این آمریکا بوده که تمامی شرکت‌ها و کمپانی‌های آمریکایی را تحریم کرده که وارد ایران نشوند براساس این‌که تحریم‌های اولیه را نگه داشته است .

 وی افزود: اینکه مایلند تحریم‌های اولیه و تحریم‌های خودخواسته را در این زمینه بردارند تصمیم یک طرفه است که خودشان باید بگیرند و ربطی به ایران ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ دیگری در خصوص تحولات یمن ، تاکید کرد : همان طور که اشاره کردم آنچه در یمن اتفاق می افتد، یک تراژدی انسانی است که با سبعیت آغازکنندگان و ادامه دهندگان جنگ و این محاصره غیرانسانی درحال وقوع است.

وی افزود : ایران همواره در کنار مردم یمن است برای این‌که صدای این مردم مظلوم تحت فشار به گوش جهانیان برسد و تلاش کردیم از طریق سازوکارهای سیاسی بتوانیم به فرآیند گفت‌وگوهای یمنی – یمنی کمک کنیم.

خطیب زاده تصریح کرد : متأسفانه آنهایی که منافع زیادی در فروش سلاح دارند، برخی کشورهای اروپایی نظیر انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا به طور مشخص دخالت می‌کنند و این زنجیره بمباران هایی که امروز شاهدش هستیم به خاطر چک سفید امضایی است که به ائتلاف خودخوانده متجاوز  برای کشتار مردم یمن داده شده و این ننگ تاریخی است برای کسانی که این کار را انجام می دهند، البته مردم مقاوم یمن نشان داده اند که این مسائل را از طریق مقاومت حل می کنند.
 خطیب زاده گفت : هرچه زودتر همه طرف ها پایبندی خودشان را به حل سیاسی نشان دهند، قطعا این بحران در شرایط بهتری قابل حل شدن است.

وی همچنین در مورد اظهارات اخیر  نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد ایران و مذاکرات وین اظهار کرد :  درخصوص رژیم جعلی اشغالگر قدس هم، موضع ما همان موضع همیشگی است. این رژیم ذاتاً براساس ترور و خشونت و برهم زدن قطعنامه‌های بین‌المللی استوار است و در نپویستن به معاهدات بین‌المللی در قله دست نیافتنی قرار دارد که هیچ کشوری نمی‌تواند چشم خودش را بر روی نقض‌های مکرر این رژیم ببندد. طبیعی است که موضع آن تغییر نکند و بدون این خشونت و بر هم زدن نظم بین‌المللی امکان حیات در سرزمین‌های اشغالی را نمی‌بیند.

خطیب زاده تاکید کرد : مقامات این رژیم  باید بپذیرند نظم بین‌الملل عوض شده و یک رژیم یاغی نمی‌تواند به یاغی گری‌های خود این چنین ادامه دهد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای این نشست همچون هفته های گذشته ، گزارشی از  فعالیت های وزارت امور خارجه در طول یک هفته گذشته ارائه کرد .