سخنگوی وزارت امور خارجه: واشنگتن به استفاده از تحریم اعتیاد شدیدی پیدا کرده است 
چاپ 

سخنگوی وزارت امور خارجه: واشنگتن به استفاده از تحریم اعتیاد شدیدی پیدا کرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خاطر نشان کرد: آمریکا برای کسب مجوز ورود به اطاق مذاکره باید رفتار خود را تغییر دهد و تحریم ها را رفع کند.

به گزارش یمین نیوز به نقل از ایسنا، سعید خطیب زاده در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری شینهوا درباره روابط تهران و پکن تصریح کرد: ایران و چین هم‌اکنون با افق جدید همکاری روبرو هستند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر نزدیکی جغرافیایی میان ایران و چین، این تاریخ، فرهنگ، سیاست و روابط مردم با مردم است که دو کشور را که از زمان‌های قدیم از طریق جاده ابریشم به هم وصل بودند، به یکدیگر متصل می‌کند.

خطیب‌زاده ادامه داد: به ویژه، برقراری مشارکت راهبردی جامع میان ایران و چین در ژانویه ۲۰۱۶، یک لحظه بسیار مهم و نقطه عطفی در ایجاد ستون‌های جدید برای روابط دوجانبه بوده است.

به گزارش شینهوا، ایران و چین در جریان سفر وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین به تهران (در فروردین ماه سال‌ جاری) همزمان با بزرگداشت پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک میان دو کشور، یک برنامه همکاری جامع امضاء کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین اظهار داشت: زمانی‌که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اواسط ژانویه به چین سفر کرد دو طرف پس از یک گفت‌وگوی بسیار طولانی و جامع میان وزرای امور خارجه به طور مشترک اجرای طرح همکاری جامع ۲۵ ساله را آغاز کردند. با توجه به تحولات اخیر در روابط دوجانبه، دو کشور اکنون از شروع خوبی برای ورود به جزئیات بیشتر در خصوص اینکه چگونه می توانند به اجرای تفاهمات خود در زمینه ها و بخش‌های مختلف بپردازند، برخوردارند.

این دیپلمات کشورمان افزود: ایران همواره از چین در نگرانی‌های اصلی این کشور در ارتباط با سیاست چین واحد و سایر موضوعات حمایت کرده است و چین نیز همواره به ایران در زمینه‌های مختلف، از جمله مبارزه با کووید-۱۹ در این دوره بسیار سخت کمک کرده است.

وی با تاکید بر اینکه “روابط ایران و چین نه تنها به نفع هر دو کشور، بلکه به نفع منطقه و جهان است” گفت: چرا که دو کشور در حال حاضر به طور مشترک با یکجانبه‌ گرایی و سیاست تهدید و فشار مقابله می کنند که واشنگتن تلاش می‌کند به عرصه بین‌الملل دیکته کند.

خطیب زاده در ادامه درباره اهمیت روابط میان مردم دو کشور در دیپلماسی عمومی بیان کرد: تهران و پکن تصمیم گرفته‌اند که برای نزدیک کردن مردم دو کشور با یکدیگر همکاری کنند و این نیازمند درک بهتر مردم چین و ایران از یکدیگر است.

وی تصریح کرد: در همین راستا ایران تصمیم گرفته است روادید برای گردشگران چینی را لغو کند و اکنون فیلم‌های جدید چینی در ایران نمایش داده می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین به برگزاری دوره‌های زبان چینی در دانشگاه‌های ایران و دوره‌های زبان فارسی در دانشگاه‌های چین اشاره کرد و افزود: اکنون به طور مرتب تعاملات میان نهادهای دو طرف برقرار است. علاوه بر این، نمایشگاه‌های مختلفی توسط چینی ها در ایران برگزار شده است و ایران نیز قصد دارد رویدادهای مشابهی را در چین برگزار کند.

خطیب زاده به شینهوا گفت: ایران و چین تلاش می‌کنند برای مقابله با کمپین‌های نشر اطلاعات غلط که هر دو کشور را هدف قرار می‌دهد و توسط آمریکا و سایر کشورهای غربی صورت می گیرد، به یکدیگر کمک کنند. ما باید از این تبلیغات منفی که تلاش دارد روابط ما را تخریب کند، پرهیز کنیم.

وی در خصوص برخی دسیسه‌ها برای سیاسی کردن بازی‌های المپیک زمستانی پیش رو در پکن تصریح کرد: ایران بارها این گونه تلاش‌ها برای سوء استفاده از این فرصت با هدف پیشبرد برنامه‌های سیاسی مغرضانه را محکوم کرده است. ما نه تنها این اقدامات را محوم می کنیم، بلکه سعی داریم صدایی را در منطقه خود و در جهان مبنی بر این‌ منعکس کنیم که همه باید از فرصت این المپیک زمستانی برای همکاری با یکدیگر استفاده کنند.

خطیب‌زاده تاکید کرد که ایران در بالاترین سطح ممکن در این بازی های المپیک زمستانی پکن حضور خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره مذاکرات ایران و ١+٤ برای بازگشت آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و رفع تحریم های ایران تاکید کرد که واشنگتن تنها در صورتی بلیط ورود به اطاق مذاکره را کسب خواهد کرد که رفتار خود را تغییر دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر واشنگتن خواهان پیوستن مجدد به توافق هسته ای ٢٠١٥ و پذیرفته شدن دور میز مذاکره است، باید اراده کافی از خود نشان دهد و آنچه برای لغو تحریم ها لازم است را انجام دهد تا سایر طرف ها را متقاعد کند که ایالات متحده می تواند به عنوان یک عضو توافق مورد پذیرش قرار گیرد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه “آمریکا نه تنها از برجام خارج شده، بلکه قطعنامه ٢٢٣١ سازمان ملل را نیز نقض کرده است” افزود: علیرغم وعده های انتخاباتی برای بازگشت به برجام، دولت دموکراتیک  ایالات متحده تحت ریاست جمهوری جو بایدن همان سیاست های دونالد ترامپ موسوم به “فشار حداکثری” را ادامه داده که یک سیاست کاملا شکست خورده است.

وی اظهار داشت: واشنگتن به استفاده از تحریم اعتیاد شدیدی پیدا کرده است و تنها زبانی که از آن درقبال کشورهای مستقلی همچون ایران و چین استفاده می کند، زبان تهدید و فشار یا زبان زور است.

این دیپلمات ایرانی افزود: هرچند، این رویکرد محکوم به شکست است، چرا که ایالات متحده نمی تواند خواست خود را به کشورهای مستقلی تحمیل کند که در برابر فشار و زور از خود مقاومت نشان می دهند.

خطیب زاده تاکید کرد: واشنگتن تلاش می‌کند به ملت ایران درد و رنج وارد کند. حتی در شرایط سخت همه گیری کرونا که انتظار می رفت این کشور رفتار خود را علیه کشورهای تحت تحریم تغییر دهد، هیچ چیزی عوض نشد و آمریکا حتی سعی کرد تلاش های ایران برای انتقال پول به منظور خرید واکسن را نابود کند. این رفتار برای آمریکا و برای انسانیت شرم آور است.

وی در ادامه درباره خواست ایران در مذاکرات وین برای دریافت تضمین از سوی واشنگتن در رابطه با توافق جدید گفت: ما ضمانت های عینی می خواهیم که اطمینان یابیم ایالات متحده دیگر نمی تواند زیر توافق بزند. ایران خواهان راستی آزمایی این است که آمریکا دوباره همچون قبل مانع از تعاملات تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها، حتی زمانی که برجام در حال اجرا بود، نخواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره مسئله رفع تحریم ها تصریح کرد: این موضوع پیشرفت چندانی نداشته است زیرا آمریکایی ها هنوز تصمیمات سیاسی خود را در پایتخت نگرفته اند؛ بنابراین هنوز نمی‌توان نتیجه گیری کرد که به زودی به توافق دست می یابیم، اما ما تمام دلایل برای کار روی Plan A را داریم که همانا حصول یک توافق پایدار و قابل اطمینان در وین است.

درباره نویسنده

15363مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو