نگاهی به محورهای ده‌گانه مورد تاکید رئیس قوه قضاییه؛ از «تمرکز بر رفع مشکلات مردم و کارکنان قضایی» تا «پیگیری مصوبات بر زمین‌ مانده سفر‌های استانی» و «تقویت همکاری با سایر قوا و نیرو‌های امنیتی و انتظامی» 
چاپ 

نگاهی به محورهای ده‌گانه مورد تاکید رئیس قوه قضاییه؛ از «تمرکز بر رفع مشکلات مردم و کارکنان قضایی» تا «پیگیری مصوبات بر زمین‌ مانده سفر‌های استانی» و «تقویت همکاری با سایر قوا و نیرو‌های امنیتی و انتظامی»

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به ۱۰ دستوری که حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان جلسه اخیر شورای عالی قوه قضاییه صادر کرد، تصریح کرد: بخشی از محور‌های ده‌گانه اعلامی از ناحیه ریاست قوه قضاییه برگرفته از کانال ارتباطی ایجاد شده با اساتید حوزه و دانشگاه و اصحاب فرهنگ و رسانه و پیشنهادات واصله از ناحیه آنها بوده است.

به گزارش یمین نیوز به نقل ازخبرگزاری میزان – صبح روز دوشنبه ۲۱ تیر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در اولین جلسه شورای عالی قوه قضاییه پس از انتصابش به سمت ریاست دستگاه قضا، ۱۰ دستور مهم صادر کرد.

مأموریت معاونت منابع انسانی برای احصا مشکلات کارکنان دستگاه قضا و ارائه راهکار‌های پیشنهادی؛ مأموریت به بازرسی ویژه برای احصا مشکلات مردم در مراکز قضایی؛ دستور بررسی عملکرد ۷ هزار نمایندگی قوه قضائیه و ارائه گزارش در این حوزه؛ دستور تهیه گزارش از مصوبات بر زمین مانده سفر‌های استانی؛ دستور برای شناسایی نیرو‌های مستعد ولایت‌مدار با روحیه جهادی درون قوه قضائیه برای استفاده در سطوح مختلف مدیریتی؛ دستور به دادستان کل کشور برای ارائه راهکار‌های تقویت همکاری با نیرو‌های امنیتی و انتظامی برای کشف توطئه‌ها و نفوذ دشمنان؛ مأموریت طراحی ساز و کار پیشنهادی برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر؛ دستور طراحی ساز و کار همکاری قوه قضائیه با سایر قوا به خصوص کمک به دولت؛ دستور برای نظارت بر اجرای سند تحول بر اساس زمان‌بندی مشخص؛ دستور برای بررسی دلیل عدم استفاده همه‌جانبه از ظرفیت‌های موجود در حوزه فناوری‌های نوین.

موارد فوق‌الذکر ۱۰ دستوری است که حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در اولین جلسه شورای عالی قوه قضاییه پس از انتصابش به سمت ریاست دستگاه قضا، صادر کرد.

زمینه صدور بخشی از محور‌های ده‌گانه رئیس قوه قضاییه ؛ ۵۶۰ پیشنهاد و نظریه نخبگان

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در جریان نشست خبری روز سه‌شنبه ۲۲ تیر خود با اشاره به ۱۰ دستوری که حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان جلسه اخیر شورای عالی قوه قضاییه صادر کرد، تصریح کرد: بخشی از محور‌های ده‌گانه اعلامی از ناحیه ریاست قوه قضاییه برگرفته از کانال ارتباطی ایجاد شده با اساتید حوزه و دانشگاه و اصحاب فرهنگ و رسانه و پیشنهادات واصله از ناحیه آنها بوده است.

بنا به گفته اسماعیلی، در همین چند روز که از انتصاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای به سمت ریاست دستگاه قضا می‌گذرد و با ایجاد مسیر و کانال ارتباطی با نخبگان و اصحاب فرهنگ و رسانه بیش از ۵۶۰ پیشنهاد و نظریه واصل شده است.

تاکید بر اجرای دستورات ده‌گانه رئیس قوه قضاییه در زمان‌بندی تعیین شده

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه محور‌های ده‌گانه صادره از سوی رئیس قوه قضاییه با زمان‌بندی مشخص شده مورد توجه قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: تاکید شده است که تمام این وعده‌ها و رویکرد‌ها باید در زمان معین شده حتماً منتهی به نتیجه شوند و اگر نتیجه‌ای حاصل نشد، اجرا نشد یا ناقص اجرا شد پاسخ آن همراه با دلایل توجیهی عدم انجام این ماموریت‌ها ارائه شود.

مأموریت معاونت منابع انسانی برای احصاء مشکلات کارکنان دستگاه قضا و ارائه راهکار‌های پیشنهادی

رئیس قوه قضاییه در جریان جلسه روز دوشنبه ۲۱ تیر شورای عالی قوه قضاییه در نخستین دستور خود از معاونت منابع انسانی خواست که با همکاری معاونت‌های مالی و پشتیبانی و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و سایر بخش‌ها ظرف سه هفته مشکلات کارکنان دستگاه قضا را احصاء و راهکار‌های پیشنهادی خود برای حل این مشکلات را همراه با یک زمانبندی مشخص ارائه دهد.

////

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در تبیین این موضوع بیان کرد: کار همکاران دستگاه قضایی دشوار است و در کنار سختی کار، مشکلات اداری نیز وجود دارد که باید همه تلاش خود را به کار گیریم تا این مشکلات چه از لحاظ استخدامی و اداری و چه از لحاظ رفاهی و معیشتی برطرف شده یا به حداقل برسد. مردم ما نیز در طول ۴۲ سال گذشته امتحان خود را به خوبی پس دادند و ما مدیون آن‌ها خصوصا کسانی هستیم که در راه اسلام و قرآن و انقلاب از جان و مال و آبروی خود گذشتند. حل برخی از مشکلات مردم در حوزه اختیارات و وظایف مجلس و دولت است، اما بخشی از این مشکلات مربوط به دستگاه قضا می‌شود که ما وظیفه داریم با حل این مشکلات، صادقانه و بی‌منت به مردم خدمات ارائه دهیم.

مأموریت به بازرسی ویژه برای احصاء مشکلات مردم در مراکز قضایی

رئیس قوه قضاییه در جریان جلسه اخیر شورای عالی قوه قضاییه در دومین دستور خود به بازرسی ویژه ماموریت داد که ظرف حداکثر سه هفته با همکاری دادستان انتظامی قضات و دیگر بخش‌ها از جمله سازمان زندان‌ها، سازمان ثبت و بازرسی کل کشور، مشکلات مراجعین به دستگاه قضا را احصاء و همراه با راه حل و زمانبندی مشخص برای اقدام لازم ارائه کند.

////

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در این زمینه به ذکر دو نمونه از مشکلات مردم پرداخت و گفت: یکی از مشکلات این است که برخی از مردم نمی‌دانند وقتی مشکل قضایی دارند باید به کجا مراجعه کنند و وقتی مراجعه می‌کنند نیز با مشکلات دیگری مواجه می‌شوند. وی همچنین یکی دیگر از مشکلات را دستگیری یک فرد بدون اطلاع به خانواده وی عنوان کرد و گفت که شاید چند ساعت بازداشت یک فرد برای ما عادی باشد، اما حتما بی اطلاعی خانواده او، برای اطرافیانش نگرانی ایجاد می‌کند که این مسئله باید برطرف شود.

دستور بررسی عملکرد ۷ هزار نمایندگی قوه قضائیه و ارائه گزارش در این حوزه

رئیس قوه قضاییه در سومین دستور خود در جریان جلسه اخیر شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به وجود ۷ هزار نمایندگی دستگاه قضایی در دستگاه‌های مختلف کشور اظهار داشت: برخی از نمایندگان قوه قضاییه ۱۰ یا ۱۵ سال از ماموریت‌شان گذشته یا حتی برخی از آن‌ها بازنشسته شده‌اند که باید بررسی شود آیا از ظرفیت این مجموعه‌ها استفاده می‌شود و اثربخشی دارند یا خیر. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر همین اساس به معاونت راهبردی ماموریت داد که با همکاری بخش‌های ذی‌ربط همچون معاونت‌های مالی و پشتیبانی و همچنین معاون امور استان‌های معاون اول، وضعیت و عملکرد نمایندگی‌های قوه قضاییه در دستگاه‌ها و میزان اثرگذاری آن‌ها را بررسی و در این خصوص گزارش دهد.

////

دستور تهیه گزارش از مصوبات بر زمین مانده سفر‌های استانی

رئیس قوه قضاییه در چهارمین دستور خود در جریان جلسه اخیر شورای عالی قوه قضاییه به رئیس حوزه ریاست دستگاه قضا ماموریت داد که با همکاری معاونت راهبردی و دیگر بخش‌های مرتبط، ظرف یک هفته کلیه مصوبات سفر‌های استانی رئیس قوه قضاییه در دوران مدیریت آیت‌الله آملی لاریجانی و آیت‌الله رئیسی را بررسی و موارد بر زمین مانده را همراه با علت اجرا نشدن آن‌ها و پیشنهادات عملیاتی برای تحقق این مصوبات، احصاء و اعلام نماید.

////

دستور برای شناسایی نیرو‌های مستعد ولایت‌مدار با روحیه جهادی درون قوه قضائیه برای استفاده در سطوح مختلف مدیریتی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در پنجمین دستور خود در جریان جلسه اخیر شورای عالی قوه قضاییه به دادستان انتظامی قضات ماموریت داد که با همکاری معاونت منابع انسانی و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و بازرسی دادستانی کل کشور و بازرسی و نظارت دیوان عالی کشور ظرف دو ماه، نیرو‌های مستعد ولایتمدار، انقلابی و باروحیه جهادی در درون قوه قضاییه را برای استفاده در سطوح مختلف مدیریتی شناسایی و معرفی کند.

////

دستور به دادستان کل کشور برای ارائه راهکار‌های تقویت همکاری با نیرو‌های امنیتی و انتظامی برای کشف توطئه‌ها و نفوذ دشمنان

رئیس قوه قضاییه در ششمین دستور خود در جریان جلسه اخیر شورای عالی قوه قضاییه به دادستان کل کشور ماموریت داد که ظرف سه هفته با همکاری بخش‌های مرتبط، نحوه تعامل ضابطان و قضات و همچنین همکاری نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی با قوه قضاییه در کشف توطئه‌ها، پیشگیری و جلوگیری از نفوذ دشمنان و کشف، تعقیب و پیگیری جریانات باندی و مرتکبان جرایم سازمان‌یافته و پیچیده را بررسی و پیشنهادات خود برای بهبود و تقویت این همکاری را ارائه دهد.

////

مأموریت طراحی ساز و کار پیشنهادی برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در هفتمین دستور خود در جریان جلسه اخیر شورای عالی قوه قضاییه به رئیس حوزه ریاست دستگاه قضا ماموریت داد که با همکاری نماینده دستگاه قضا در ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، سازوکار‌های حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را که از مطالبات رهبری و مردم است پیشنهاد دهد. وی در همین راستا با اشاره به اصل مهم قانون اساسی در اجرای امر به معروف و نهی از منکر گفت: اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه با ضوابط و شرایط و دستورالعمل‌هایش موجب کاهش ورودی پرونده‌ها به قوه قضاییه و اقدامات قهرآمیز می‌شود.

////

دستور طراحی ساز و کار همکاری قوه قضائیه با سایر قوا به خصوص کمک به دولت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در هشتمین دستور خود در جریان جلسه اخیر شورای عالی قوه قضاییه به معاون اول ماموریت داد که با همکاری سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، دادستانی کل، معاونت حقوقی و مرکز آمار و فناوری اطلاعات، سازوکار عملی و برنامه عملیاتی برای همکاری و هم افزایی قوه قضاییه با سایر قوا به خصوص کمک به دولت را طراحی و ارائه نماید.

////

رئیس قوه قضاییه در همین راستا تصریح کرد: می‌خواهیم با تمام توان با قوای دیگر همدلی و همکاری کامل داشته باشیم و این مسئله با حرف تحقق نمی‌یابد و نیاز به سازوکاری دارد تا اقدامات مشترک برای رفع مشکلات مردم و هم افزایی و استفاده متقابل از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قوا به طور مشخص تبیین شود.


دستور برای نظارت بر اجرای سند تحول بر اساس زمان‌بندی مشخص

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در نهمین دستور خود در جریان جلسه اخیر شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به اهمیت تداوم حرکت قوه قضاییه در چارچوب سند تحول، به معاونت راهبردی ماموریت داد که بر فرآیند اجرای سند تحول در زمانبندی مشخص خود نظارت داشته باشد و با همکاری بخش‌های مربوطه، مشکلات اجرای سند را احصاء و پیشنهادات خود را برای رفع نواقض و ارتقاء سند ارائه دهد. وی با بیان اینکه برخی محور‌ها و بند‌های سند تحول عقب‌تر از زمانبندی اجرایی است، متذکر شد: اجرای برخی مواد سند در گرو همکاری دیگر قوا و دستگاه‌هاست و هر جا لازم است من با مسئولان امر مذاکره و مکاتبه خواهم کرد تا در روند اجرای سند خللی ایجاد نشود.

////

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه از زمان تصدی مسئولیت دستگاه قضا رئیس جمهور سه مرتبه در دیدار حضوری و تماس تلفنی با او برای همکاری با قوه قضاییه در اجرای سند در مدت باقیمانده از این دولت اعلام آمادگی کرده، از معاونت راهبردی خواست که با همکاری معاونت‌های منابع انسانی و پشتیبانی، مسائلی که دولت و مجلس می‌توانند قوه قضاییه را در اجرای سند یاری کنند، احصاء کند تا کار با سرعت بیشتر پیگیری شود.


دستور برای بررسی دلیل عدم استفاده همه‌جانبه از ظرفیت‌های موجود در حوزه فناوری‌های نوین

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در دهمین دستور خود در جریان جلسه اخیر شورای عالی قوه قضاییه، به رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ماموریت داد با همکاری معاونت‌های راهبردی و پشتیبانی و حقوقی، بررسی کند که دلیل عدم استفاده همه جانبه از ظرفیت‌های موجود در حوزه فناوری‌های نوین چیست و چگونه می‌توان این ظرفیت‌ها را بالفعل کرد. وی همچنین از رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه خواست که پیشنهادات و راهکار‌های خود را برای حرکت مضاعف در جهت هوشمندسازی قوه قضاییه در دوره جدید مدیریت بر اساس اولویت‌های سند تحول قوه قضاییه ارائه دهد.

////

رئیس قوه قضاییه در همین راستا با بیان اینکه محور کار دستگاه قضا در دوره تحول و تعالی، سند تحول قضایی و یکی از مهمترین محور‌های این سند «هوشمندسازی همه بخش‌های قضایی» است، اظهار داشت: با تلاش‌هایی که در مرکز آمار و فناوری اطلاعات با حضور دکتر زارع‌پور انجام شده، پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است.رئیس قوه قضاییه در عین حال گفت که در حال حاضر از همه ظرفیت‌های نوین که در دستگاه قضایی ایجاد شده به خوبی استفاده نمی‌شود و باید با یک برنامه دقیق تلاش کرد که از این ظرفیت‌ها بیش از پیش استفاده شود تا شاهد یک جهش در دوره تحول و تعالی باشیم.

درباره نویسنده

15353مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو