کارشناسان بین‌المللی: قیمت مس تا سال 2025 افزایشی است 
چاپ 

کارشناسان بین‌المللی: قیمت مس تا سال ۲۰۲۵ افزایشی است

مس، ازجمله فلزات بسیار مهم و ارزشمند در بازار جهانی است که قیمت آن طی یک سال اخیر دو برابر شده است، به طوری که اواسط ماه می امسال با قیمت بالغ بر ۱۰ هزار دلار مبادله شد و تا سال ۲۰۲۵ نیز افزایشی خواهد بود.

قیمت مس تا سال 2025 افزایشی است


به گزارش مس پرس به نقل از خبرگزاری‌های بین‌المللی، اگرچه در روزهای پایانی این ماه قیمت این فلز به حدود ۹ هزار و ۸۰۰ دلار تنزل پیدا کرد اما مجددا به کانال ۱۰ هزار دلار بازگشته است. حال سؤال این است که این بازار در ماه‌های آتی چه وضعیتی خواهد داشت؟
به گفته کارشناسان، به نظر نمی‌رسد، چین بتواند نقشی در بازار مس دنیا ایفا کند، زیرا هم اکنون، قیمت مس تحت تأثیر افزایش تقاضا قرار دارد و پیش بینی‌ها، نشان می‌دهد تا پایان نیمه اول دهه جاری، شاهد رشد بیشتر تقاضای مس و در نهایت، افزایش قیمت آن خواهیم بود.
عواملی که مس را بالا می‌کشد
درهمین خصوص «ماکس لیتون»، یکی از تحلیل گران بانک «سیتی گروپ» معتقد است: دولت چین قدرت زیادی در این بازار ندارد. قیمت مس را عرضه در بازارهای بزرگی مانند شیلی و استرالیا تعیین می‌کند. بازارهایی که هنوز هم نتوانسته‌اند تولید خود را به سطح قبل از کرونا باز گردانند.
او پیش بینی می‌کند: روند افزایشی قیمت مس در بازار جهانی تازه شروع شده باشد. با شروع همه گیری کرونا، شوک بزرگی به بازار مس وارد شد و زمینه را برای افزایش قیمت فراهم کرد. از یک طرف تولید کم شد و از طرف دیگر تقاضا برای بازسازی خانه‌ها و استفاده از تکنولوژی‌های کم کربن افزایش پیدا کرد و همه این عوامل باعث رشد تقاضا برای مس شده است.
از طرف دیگر با کاهش شدت کرونا در دنیا و افزایش سرعت واکسیناسیون به خصوص در کشورهای صنعتی و از سرگیری سفرها، تقاضا برای خودرو به عنوان یکی از صنایع مهم مصرف کننده مس هم رشد کرده است. با توجه به تمام این فاکتورها باید منتظر افزایش قیمت مس در بازار بود و اطمینان داشت که روند افزایشی قیمت، ادامه خواهد داشت.
افزایش ۵۰ درصدی قیمت مس
علاوه براین، شرکت خدمات مالی امریکایی «گلدمن ساکس» نیز در پیش بینی اخیر خود با تأیید برهم خوردن توازن در بازار مس اعلام کرد: روند افزایشی قیمت مس نه تنها تا انتهای امسال، بلکه تا انتهای سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت. تا آن زمان شاهد افزایش ۵۰ درصدی قیمت مس نسبت به متوسط قیمت ماه اخیر خواهیم بود. بر این اساس قیمت هر تن مس به مرز ۱۵ هزار دلار خواهد رسید که رقمی بی سابقه برای مس در دنیا محسوب می‌شود و بدون شک روی صنایع پایین دستی هم تأثیر منفی خواهد داشت./ کالا خبر

درباره نویسنده

15353مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو