Logo of a company

مراسم بهره برداری از ۱۳ پروژه در حوزه حمل و نقل/ روحانی: دولت خبیث آمریکا موجب شد که نوسازی ناوگان حمل و نقل کند شود

رئیس جهور گفت: خباثت دولت آمریکا موجب شد نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور کند شود. دولت آمریکا تلاش زیادی کرد راه‌های اصلی ترانزیت منطقه از ایران عبور نکند.

به گزارش یمین نیوز به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز در مراسم افتتاح پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی با بیان این که افتتاح آزادراه برای صنعت حمل و نقل اهمیت زیادی دارد، اظهار کرد: حمل و نقل یکی از ابزارهای جهش تولید است. اگر حمل و نقل نباشد تولید، توزیع، مصرف، صادرات و واردات دچار مشکل می‌شود. حمل و نقل یکی از ارکان بسیار مهم برای توسعه و تولید و ارتباط با جهان بوده که در زمینه گردشگری هم نقش بسیار اساسی دارد. در آینده واکسن و داروی کرونا تولید می‌شود و در آن شرایط گردشگری برای ما اهمیت زیادی می‌یابد.

روحانی با اشاره به ژئوپولتیک ایران خاطرنشان کرد: ایران برای اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب منطقه جایگاه بسیار مهمی دارد. ایران است که می‌تواند خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند را به آسیای مرکزی ، روسیه و اروپای شمالی و همچنین شرق و غرب منطقه را به هم متصل کند. راه آهن خواف – هرات هفته آینده افتتاح می‌شود و پروژه‌های دیگری هم در این زمینه در دست اجرا است.

روحانی ادامه داد: ترانزیت از شمال به جنوب و از شرق به غرب برای اقتصاد و سیاست خارجی ما مهم است اما یکی از شقاوت‌ها و توطئه‌های آمریکا این بوده که راه‌های ترانزیت منطقه از ایران عبور نکند. در این زمینه هم تلاش زیادی کردند اما موفقیت زیادی به دست نیاوردند. در حال حاضر روزانه ۱۴ هزار پرواز از آسمان ایران انجام می‌شود.

 رئیس جمهور با بیان این که پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد ۳ هزار میلیارد تومان ارزش دارد تصریح کرد: این پروژه‌ها برای محیط زیست، حمل و نقل و سلامت مردم اهمیت دارد. زیرا ایجاد بزرگراه باعث تامین سلامت مردم و صرفه جویی در وقت می‌شود.

روحانی با بیان این که دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه حمل و نقل از فناوری های نوین و شرکت‌های دانش بنیان استفاده کرد گفت: در گذشته یک کامیون از بندر بار می‌آورد و خالی برمی‌گشت و گاهی کالاهای مثل میوه فاسد می‌شد چون وسیله برای حمل و نقل آنها  وجود نداشت اما با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان می‌توان کالاها را در نقاط مختلف شناسایی کرد تا دیگر کامیون با بار خالی بازنگردد.  یکی از کارهای بسیار مهم برای دولت که تا روز پایانی دنبال می‌کرد دیجیتال کردن اقتصاد ، دولت الکترونیک و فعال کردن شرکت‌های دانش بنیان است.

رئیس جمهور با اشاره به  نیاز حمل و نقل کشور به نوسازی خاطر نشان کرد: پس از توافق هسته‌ای حرکت خوبی در نوسازی هوایی آغاز و قراردادهای خوبی امضا کردیم. ۱۶ هواپیمای نو هم وارد کشور شد و اگر این دولت خبیث اخیر آمریکا نبود ده‌ها فروند دیگر هم آماده بود.  در زمینه ریل اقدام بزرگی انجام شده است. در ساخت واگن بخش اعظم لوکوموتیو و ریل به خودکفایی رسیده‌ایم. قصد ما این بود که تمام ناوگان حمل و نقل مسافری و باری را نوسازی کنیم و قرار بود از اوایل دولت دوازدهم تمام کامیون‌ها را نوسازی کنیم. خریدهای خارجی و کارخانه‌های داخلی مشخص شده بود اما خباثت دولت آمریکا موجب شد اجرای این طرح کند شود البته این طرح از طریق دیگر در حال انجام است، اما نه با سرعتی که مدنظر ما است.

رئیس جمهور در پایان با بیان این که مسئله حمل و نقل برای ما مهم است اظهار کرد: دولت در زمینه ترانزیت، ریل، و نوسازی ناوگان هوایی اقدامات مهمی انجام داده است و ۹ پروژه بزرگ آزادراهی امسال و سال آینده در دستور کار دولت قرار دارد.