Logo of a company

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد/ افزایش ۲ هزار میلیارد تومانی سود شرکت مس با بهره‌برداری از طرح مس درآلو و دره‌زار

دکتر اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این‌که امیدواریم با تلاش تمامی مدیران و پرسنل سخت‌کوش صنعت مس و برنامه‌ریزی هدفمند عملکردی درخشان‌تر از سال گذشته ثبت کنیم گفت: امروز شرکت مس در حوزه[…]

افزایش 2 هزار میلیارد تومانی سود شرکت مس با بهره‌برداری از طرح مس درآلو و دره‌زار

دکتر اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این‌که امیدواریم با تلاش تمامی مدیران و پرسنل سخت‌کوش صنعت مسو برنامه‌ریزی هدفمند عملکردی درخشان‌تر از سال گذشته ثبت کنیم، گفت: امروز شرکت مس در حوزه اقتصادی نقش خاص و حیاتی را دنبال می‌کند و ما وظیفه ‌داریم به‌عنوان سرباز و خادم این نظام، تمام تلاش خود را برای عبور از شرایط فعلی و ثبت بهترین عملکرد تولیدی، فروش و توسعه را داشته باشیم.
به گزارش مس پرس، مدیرعامل شرکت مس وضعیت کنونی این شرکت را مناسب دانست و یادآور شد: در حال حاضر ارزش سهام مس در بازار ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است درحالی‌که این رقم در پایان سال گذشته ۷۲ هزار میلیارد تومان بود.
وی با اشاره به اینکه در سه‌ماهه نخست سال ۹۸ متوسط قیمت مس جهانی ۶۲۱۰ دلار بود که این قیمت در مدت مشابه سال جاری ۵۲۰۷ دلار شد گفت:  قیمت مس در سال جاری هزار دلار نسبت به سال گذشته کمتر است اما در کدال با ثبت ۶۴۸۰ میلیارد تومان فروش نه تنها از فروش سال گذشته عبور کردیم بلکه ۲۵ درصد نیز نسبت به سال قبل جلوتر هستیم.
سعدمحمدی با بیان اینکه شرکت ملی پتانسیل و ظرفیت فراوانی برای تبدیل شدن به بهترین شرکت معدنی کشور را دارد گفت: قطع به یقین با پروژه هایی که در حال شکل‌گیری است این اتفاق برای مس رخ خواهد داد و امیدواریم پروژه ۲۰۰ هزار تنی فاز سوم تغلیظ مجتمع مس سرچشمه که بزرگ‌ترین کارخانه کنسانتره مس کشور و خاورمیانه خواهد بود عملیاتی شود.
وی پروژه دره آلو و دره زار را برای شرکت صنایع مس کلیدی خواند و گفت: باید تمام تلاش خود را برای وارد مدار کردن این دو پروژه داشته باشیم؛ چراکه با اجرای این پروژه‌ها حداقل ۴ هزار میلیارد تومان به درآمد و ۲ هزار میلیارد تومان به سود خالص شرکت مس افزوده خواهد شد.
مدیرعامل شرکت مس تأکید کرد: اگر در مجموعه‌ای توسعه‌ای در کار نباشد آن مجموعه محکوم به نابودی است لذا باید میزان تولید خود را بالا ببریم و برای افزایش ظرفیت تولید ناچار به انجام توسعه‌ها هستیم و این توسعه‌ها هستند که باعث کاهش قیمت تمام‌شده خواهد شد.
سعدمحمدی همچنین ابراز داشت: با توجه به اینکه حجم عملیات معدنی در سرچشمه از ۳۰ میلیون تن به ۶۰ میلیون تن خواهد رسید لذا طرح مکانیزاسیون معدن مس سرچشمه باید شکل بگیرد و در این رابطه خرید ۷ دستگاه شاول و ۴۰ دستگاه تراک ۱۳۶ تن در حال نهایی شدن است.
سعدمحمدی تأکید کرد: هر طرحی که ازنظر اقتصادی مثبت باشد و در راستای افزایش تولید به شمار برود به اجرای آن کمک خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه از بازگشایی ۴ معدن جدید در استان کرمان در سال جاری خبر داد و افزود: معادن سرکوه، کرور، نوچون و یک معدن دیگر مس در استان کرمان اکتشاف خواهد شد.
ورود به صنایع پایین‌دستی اسیدسولفوریک
سعدمحمدی در ادامه با اشاره به اینکه نگهداری اسید به دلیل ماهیت محصول سخت است، افزود: برای حل این موضوع در بندرعباس ۱۱۲ هزار تن مخزن ایجاد کردیم اما در این مخازن نیز امکان بیش از یک ماه نگهداری اسید وجود ندارد بنابراین برای حل این موضوع ورود به صنایع پایین‌دستی مرتبط با اسیدسولفوریک را در دستور کار قرار دادیم.
مدیرعامل شرکت مس ظرفیت تولید اسید را ۹۰۰ هزار تن در مس سرچشمه (ظرفیت کارخانه جدید و قدیم) و ۶۰۰ هزار تن در خاتون‌آباد اعلام کرد و گفت: میزان ظرفیت مصرف اسیدسولفوریک کشور حدود ۴۰۰ هزار تن است بنابراین بهترین راهکار و با توجه به نیاز شدید کشور و همچنین خروج ارز از کشور  باید به سمت احداث کارخانه کود فسفاته با مشارکت بخش خصوصی رفت.
به گفته سعدمحمدی به دلیل این‌که در پروژه کارخانه کود فسفاته مصرف آب بالا وجود دارد و همچنین نیاز به دپوی بالای گچ بازیافتی است  و با توجه به اینکه در بندرعباس مخزن داریم ازنظر اقتصادی منطقی است که این کارخانه در این شهر و در اسکله منطقه ویژه احداث شود.
 وی افزود: با هماهنگی که با وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفته است خرید کلیه کودهای تولیدی را تضمین کرده و هزینه عملیاتی خاک فسفاته بر عهده دولت است و این تفاهم‌نامه بین وزیر صمت و وزیر جهاد کشاورزی به‌زودی امضاء خواهد شد که ۶۰ درصد هزینه آن توسط مس و ۴۰ درصد آن توسط یک بنگاه اقتصادی دیگر تأمین خواهد شد و عملیات احداث این کارخانه اسید فسفریک کلید خواهد خورد.

درخشش مس در ورزش قهرمانی
سعدمحمدی با تأکید بر اینکه توسعه در شرکت مس باید متوازن شکل بگیرد، تصریح کرد: خوشبختانه در ورزش در فوتسال قهرمانی لیگ برتر، در هندبال لیگ برتر مقام قهرمانی، در تیر و کمان قهرمانی کشوری را کسب کردیم و امیدوارم با حضور مس رفسنجان و مس کرمان در لیگ برتر فوتبال نیز در همه سطوح ورزش مس حضور مؤثر و سطح بالایی در کشور داشته باشد.
مدیرعامل شرکت مس به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت مس اشاره و بیان کرد: در بحث کرونا شرکت مس مسئولیت‌های خود را در کشور به‌خوبی انجام داد، همچنین امسال پیش‌بینی می‌کنیم تعداد اردوهای جهادی شرکت مس در روستاها بیش از سال گذشته باشد، تا دعای خیر مردم را بدرقه راه خود قرار دهیم.