دهمین نامگذاری اقتصادی سال 
چاپ 

دهمین نامگذاری اقتصادی سال

سال “جهش تولید”؛ این نامی است که رهبر انقلاب اسلامی در پیام نورورزی خود به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ برای سال جدید انتخاب کرده اند و برای دهمین بار است که به خصوص در سال های اخیر بر مساله اقتصاد از سوی مقام معظم رهبری در نامگذاری سال تاکید می شود.

به گزارش ایسنا، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی از سال ۱۳۷۸ به بعد، هر سال در پیام نوروزی خود با توجه به اتفاقات سال پیش رو و انتظاراتی که از مسئولان دارند، نامی را به عنوان شعار سال برای سال جدید انتخاب می کنند. در ادامه نامگذاری سال ۱۳۹۸ که توسط مقام معظم رهبری تحت عنوان “رونق تولید” نامگذاری شده بود، امسال و در آغاز، سال ۱۳۹۹ سال “جهش تولید” نامیده شده است.

رسیدن به جهش تولید در شرایطی که کشور تحت فشار تحریم های ظالمانه آمریکا و متحدانش قرار دارد قطعا می‌تواند راه برون رفت از فشار اقتصادی و تکیه بر تولیدات داخلی باشد و مسئولان از همین ابتدای سال باید اقدامات لازم را برای رسیدن به جهش مورد نظر رهبر انقلاب انجام دهند.

حضرت آیت الله خامنه ای پس از رهبری در ابتدای سال های مختلف در پیام های نوروزی خود روی برخی موارد تاکیدات خاصی داشته اند. به طور مثال در پیام سال ۱۳۶۹  بر “تحول درونی و اصلاح امور”، در سال ۱۳۷۰ بر “امید به صبح روشن”، در سال ۱۳۷۱ بر “تحکیم معنویت”،  در سال ۱۳۷۲ بر “عدالت اجتماعی”، در سال ۱۳۷۳ بر “صرفه‌جویی”، در سال ۱۳۷۴ بر “وجدان کاری، انضباط اجتماعی و انضباط اقتصادی”، در سال ۱۳۷۵ بر “ضرورت پرهیز از اسراف و حفظ ثروت و منابع عمومی کشور”، در سال ۱۳۷۶ بر “توجه به معنویات و فضایل اخلاقی” و در سال ۱۳۷۷ بر “صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف، قناعت و پایداری بر مواضع اسلامی و انقلابی” تاکید کرده بودند، اما نامگذاری سال ها ازسوی ایشان تحت عناوین مختلف و بنا به ضروریات کشور از سال ۱۳۷۸ آغاز شد.

از سال ۱۳۷۸ که نامگذاری سال ها توسط مقام معظم رهبری آغاز شد، در واقع خط مشی و سیاست های کلان کشور هم در همان پیام ابتدای سال ایشان مشخص بود. البته در برخی سال ها به دلیل مناسبت های دینی، نامگذاری ها بر این پایه صورت گرفته است.

رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۳۷۸ را به دلیل صدمین سالگرد میلاد امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی با عنوان سال “امام خمینی (ره)” نامگذاری کردند. سال ۱۳۷۹ هم با توجه به تقویم هجری قمری دو عید غدیر خم را در خود داشت و این سال با عنوان سال “امام علی (ع)” نامگذاری شد. سال ۱۳۸۰ مصادف با برگزاری انتخابات هشتمین دوره ریاست جمهوری بود و احتمال انتخاب مجدد سید محمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور و ادامه دولت وی وجود داشت و به همین دلایل این سال با عنوان “اقتدار ملی و اشتغال آفرینی” نامگذاری شد تا هم نگاهی به برگزاری باشکوه انتخابات داشته باشد و هم وظیفه اصلی دولت دوم خاتمی که ایجاد اشتغال بود، مشخص شود.

در سال ۱۳۸۱ باز هم طبق چرخش های تقویم هجری قمری دو محرم وجود داشت و به همین دلیل این سال “عزت و افتخار حسینی” نامیده شد. سال ۱۳۸۲ هم که همزمان با برگزاری انتخابات مجلس هفتم و ششمین سال دولت خاتمی بود، سال “خدمتگزاری” و سال بعد از آن یعنی ۱۳۸۳ سال “پاسخگویی” نامگذاری شدند.

سال ۱۳۸۴ مصادف با برگزاری انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری و تغییر دولت بود و به همین دلیل سال “همبستگی ملی و مشارکت عمومی” نامیده شد. سال ۱۳۸۵ باز هم تحت تاثیر چرخش تقویم قمری و وجود دو وفات پیامبر اسلام (ص) در این سال با عنوان سال “پیامبر اعظم (ص)” نامگذاری شد.

در سال ۱۳۸۶ کشور انتخابات دیگری را تجربه می کرد و با توجه  به برگزاری انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی و لزوم مشارکت و همبستگی مردم، این سال با عنوان “اتحاد ملی، انسجام اسلامی” نامیده شد.

تقریبا از سال ۱۳۸۷ به بعد رهبر انقلاب اسلامی در نامگذاری سال ها بر مسائل اقتصادی و لزوم پیشرفت اقتصادی و تکنولوژیک کشور تاکید داشتند. به همین دلیل هم سال ۱۳۸۷ با عنوان “نوآوری و شکوفایی” نامگذاری شد و سال ۱۳۸۸ تحت عنوان سال “حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف” نامیده شد تا از همان زمان فرهنگ سازی های لازم برای اصلاح برخی عادات اشتباه صورت گیرد.

در راستای تاکید بر خودکفایی اقتصادی و با توجه به فشارها و تحریم های بین المللی که هر روز از سوی آمریکا و متحدانش به بهانه برنامه هسته ای ایران بیشتر می‌شد، سال ۱۳۸۹ با عنوان “همت مضاعف و کار مضاعف” نامگذاری شد و به دنبال آن سال ۱۳۹۰ سال “جهاد اقتصادی” و سال ۱۳۹۱ تحت عنوان “تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی” نامیده شد.

سال ۱۳۹۲ همزمان با انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بود، اما رهبر انقلاب با نامگذاری این سال به عنوان “حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی” باز هم بر لزوم توجه به اقتصاد علاوه بر مشارکت سیاسی تاکید کردند. در سال ۱۳۹۳ باز هم اقتصاد مورد توجه قرار گرفت و البته بر فرهنگ نیز که همیشه از دغدغه های مقام معظم رهبری بوده در نامگذاری این سال تاکید شد و سال ۱۳۹۳ تحت عنوان “اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی” نامیده شد. در سال ۱۳۹۴ رهبر انقلاب با نامگذاری “دولت و ملت، همدلی و همزبانی” بر این موضوع و کم شدن شکاف بین مردم و مسئولان تاکید کردند.

اما موضوع اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان داخلی که از سال ها پیش مورد توجه مقام معظم رهبری بود این بار مشخصا از سال ۱۳۹۵ به بعد در نامگذاری سال ها مورد تاکید قرار گرفت و به همین دلیل سال ۱۳۹۵ سال “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل”، سال ۱۳۹۶ سال “اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال”، سال ۱۳۹۷ سال “حمایت از کالای ایرانی” و سال ۱۳۹۸ سال “رونق تولید” نام گرفتند.

نامگذاری سال ۱۳۹۹ هم با عنوان “جهش تولید” دقیقا در راستای همان سیاست توجه به اقتصاد مقاومتی و درون زا، حمایت از کالای ایرانی و به دنبال آن بالا رفتن تولید و ایجاد اشتغال  است که امسال هم مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

جدول زیر نامگذاری سال های مختلف از سوی مقام معظم رهبری را نشان می دهد:

سالعنوان
۱۳۷۸امام خمینی (ره)
۱۳۷۹امام علی (ع)
۱۳۸۰اقتدار ملی و اشتغال آفرینی
۱۳۸۱عزت و افتخار حسینی
۱۳۸۲خدمتگزاری
۱۳۸۳پاسخگویی
۱۳۸۴همبستگی ملی و مشارکت عمومی
۱۳۸۵پیامبر اعظم (ص)
۱۳۸۶اتحاد ملی، انسجام اسلامی
۱۳۸۷نوآوری و شکوفایی
۱۳۸۸حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف
۱۳۸۹همت مضاعف و کار مضاعف
۱۳۹۰جهاد اقتصادی
۱۳۹۱تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی
۱۳۹۲حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی
۱۳۹۳اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی
۱۳۹۴دولت و ملت، همدلی و همزبانی
۱۳۹۵اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل
۱۳۹۶اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال
۱۳۹۷حمایت از کالای ایرانی
۱۳۹۸رونق تولید
۱۳۹۹جهش تولید

درباره نویسنده

15363مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو