دکتر غریب پور: زنجیره فولاد باید به صورت مجموعه کامل دیده شود/ احداث فولادسازی در سنگان غیر اصولی است 
چاپ 

دکتر غریب پور: زنجیره فولاد باید به صورت مجموعه کامل دیده شود/ احداث فولادسازی در سنگان غیر اصولی است

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: در توسعه زنجیره فولاد، همه بخش ها اعم از معدن و کارخانه های فرآوری را باید به صورت کامل مد نظر قرار داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خداداد غریب پور عصر امروز در “پنل تخصصی دهمین همایش فولاد و معدن با نگاهی به بازار” ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: انتقاد وارده به طرح جامع فولاد این است که می بایست به طور کامل زنجیره صنعت، مصوب می شد و فراتر از آن اقدامی نمی شد.

وی ادامه داد: کار اشتباه این است که معدنی ها فولادساز شده اند و فولادسازها معدن دار. اکنون، ۵۰ درصد ظرفیت فولاد کشور بدون معدن است. به طوری که ذوب آهن ۱۰۰ درصد و فولاد مبارکه ۵۰ درصد بدون معدن بوده و فولاد تربت و آهن پاسارگاد شیراز نیز بدون معدن هستند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: احداث فولادسازی در سنگان غیرکارشناسی است و باید کنسانتره تولیدی به فولاد خوزستان و فولاد مبارکه حمل تا به محصول تبدیل شود.
وی ادامه داد: اکنون نیز باید پیگیری افزایش ظرفیت کارخانه اپال پارسیان به ۵ میلیون تن باشیم.
غریب پور درباره برنامه افزایش سرمایه چادرملو گفت: معتقدم افزایش سرمایه چادرملو نیز صرف اکتشافات منطقه مرکزی ایران شود.

ذخایر زیرزمینی ایران مرکزی
غریب پور خاطرنشان کرد: ذخایر زیرزمینی سنگ آهن در منطقه مرکزی ایران به اندازه ای هست که سال ها ماده معدنی خواهیم داشت.
غریب پور با اشاره به انتقاد موجود مبنی بر مداخله دولت در قیمت معدن و فولاد، تصریح کرد: اگر قیمت سنگ آهن آزاد شود، باید به قیمت ۶۰۰ تومان به فروش برسد. همچون نفت که با قیمت ۹۵ درصد فوب خلیج فارس فروخته می شود و محصولات آن در بورس به فروش می رسد.
وی ادامه داد: اکنون، قیمت کنسانتره داخلی، ۷۰۰ تومان و قیمت صادراتی ۹۴۰ تومان است. همچنین، قیمت آهن اسفنجی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و قیمت صادراتی آن، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. به گفته غریب پور، علت اینکه مصرف آهن اسفنجی در داخل کشور بالا رفته، به دلیل جذاب شدن قیمت آن است.

ضرورت اصلاح در قانون رفع موانع تولید
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه سالانه ۱۰ میلیون تن فولاد در کشور مصرف می شود، گفت: این میزان مصرف، معادل ارز نیمایی، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می شود که برای هر نفر ۱۲۰ میلیون تومان می شود و گویا داریم برای کشور درآمد ایجاد می کنیم.
وی افزود: باید اصلاحاتی در قانون رفع موانع تولید صورت بگیرد و اجازه داشته باشیم ۶ میلیون سنگ آهن مازاد را به ذوب آهن تحویل دهیم. چرا که معتقدیم فولاد مبارکه نباید ۱۰ درصد زیر راندمان آن تولید کند.

درباره نویسنده

15353مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو