Logo of a company

معاون اول رییس‌جمهور: مردم ایران با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتند/همه برای افزایش اعتماد مردم کمک کنند

معاون اول رییس‌جمهور گفت: همواره باید سر تعظیم در برابر ملت ایران به ویژه طبقات ضعیف فرود آوریم که این روزها را با صبر و تحمل سختی‌ها پشت سر گذاشتند و حاضر نشدند کمترین حرکتی که نشان دهد کشور و نظام در معرض خطر قرار دارد از خود بروز دهند؛ آنها با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتند و کمر خم نکردند.

به گزارش یمین نیوز به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پیش از ظهر دوشنبه در مراسمی که به مناسبت بیست و سومین سالروز ملی صادرات در سالن اجلاس سران برگزار شد با اشاره به گذشت بیش از یک سال و نیم از آغاز اعمال فشارهای جدید از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: آمریکایی‌ها پس از آن که برجام امضا شد و فضای ایران را برای رشد و توسعه فراهم کردیم و کشور در یک تعامل بین‌المللی مناسبی قرار گرفت، با بهانه تغییر رئیس جمهوری در کشورشان به تمام توافقات خود پشت پا زدند.

وی گفت: خروج آمریکا از برجام فشار بسیار سنگین و بی‌سابقه‌ای به ملت و جمهوری اسلامی ایران وارد کرد؛ آمریکایی‌ها این مرتبه خیلی آشکار اعلام کردند که فشارهای جدیدشان بیشترین درد را به جامعه ایران وارد خواهد کرد. آنها همچنین به صراحت از آغاز یک جنگ اقتصادی بزرگ علیه ملت و دولت ایران پرده برداشتند.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ تصور آمریکایی‌ها از ابتدا بر این بود که بر اثر فشارهای اقتصادی جدید، اقتصاد ایران به فروپاشی می‌رسد و بر اثر فشار سنگینی که وارد می‌شود نهایتا اعتراضاتی در جامعه شکل می‌گیرد. آنها همچنین به فروپاشی جمهوری اسلامی ایران و حتی تمامیت ارضی کشور فکر کرده بودند و بر همین مبنا از اردیبهشت ماه سال ۹۷ یا به عبارتی از آذر ۹۶ که اعلام کردند دیگر معافیت‌های تحریمی را تمدید نخواهند کرد تا امروز، هر روز فشار آمریکا بر اقتصاد، فعالان اقتصادی و جمهوری اسلامی ایران اضافه شده است.

جهانگیری همچنین با اشاره به اقدام آمریکا در تحریم مقامات مختلف کشور و افراد تعیین کننده و سیاست‌گذار جمهوری اسلامی ایران افزود: آمریکایی‌ها همه زمینه‌های تعیین کننده در اقتصاد کشور را تحریم کردند. آنها همچنین نفت را تحریم کردند؛ با این وجود گرچه ما مکررا گفته‌ایم که آمریکایی‌ها نتوانستند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، اما با فشارهایی که آنها وارد کردند حتی کشورهای دوست ما نیز جرات خرید نفت از ایران را ندارد و ما به روش‌های دیگری برای فروش نفت خود متوسل شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد:‌ آمریکایی‌ها همچنین در گام بعدی افزایش فشارها علیه اقتصاد ایران محصولات اصلی که بخش مهم تامین کننده نیازهای کشور بودند را شناسایی کردند که از جمله این بخش‌ها می‌توان به صنعت پتروشیمی و فولاد و همچنین شرکت های حمل و نقلی که نقش مهمی در روند صادرات داخلی دارند اشاره کرد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها به معنای واقعی تمام گلوگاه‌های اساسی اقتصاد کشور را بستند، اظهار کرد: با وجود فشارهای شدید آمریکا امروز سرافرازانه اعلام می‌کنیم که ما روی پای خود ایستادیم و اقتصاد ایران با وجود آغاز همزمان جنگ‌های اقتصادی و روانی  رسانه‌ای از سوی آمریکایی‌ها توانست روی پای خود بایستد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به حمایت سعودی‌ها و آمریکایی‌ها از برخی شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان با بیان این که برخی فضا سازی‌های رسانه‌ای در ابتدا موجب وارد شدن یک شوک در جامعه شد،  اظهار کرد:‌ حتما بر اثر فشارهای آمریکا اقتصاد ایران با مشکلاتی مواجه شد ولی روی پای خود ایستاد و صادرکنندگان نشان دادند که علی رغم این که همه مسیرهای صادرات کشور بسته است و با مشکلات بسیاری مواجه اند، می‌توانند کار خود را انجام دهند.

جهانگیری با بیان اینکه کار صادرکنندگان در شرایط فعلی همانند رزمندگی در جنگ و دفاع از کیان کشور است افزود: باید دست کسی که در چنین فضایی موفق می‌شود محصولی را که تحریم شده، صادر کند و از ارز حاصل از آن در بخش واردات استفاده کند، بوسید. در تاریخ ایران این دوره حتما نوشته می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر این که امروز آمریکایی‌ها، سعودی‌ها، اسراییلی ها به دنبال زمین زدن ایران هستند، تاکید کرد:‌ نباید در شرایط فعلی دچار تحلیل‌های اشتباه شویم؛ هر اتفاقی که امروز در ایران می‌افتد به این معناست که این اتفاق برای زمین زدن ایران است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین  ممکن است در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها گاهی اوقات دچار اشتباه شویم که باید سریعا این اشتباهات را جبران کنیم.

جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه صادرات نفت و درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت کاهش یافته اما صادر کنندگان توانستند با فعالیت‌های خود به گونه‌ای عمل کنند که اقتصاد ایران امروز نسبت به سال گذشته وضع بهتری داشته باشد، اظهار کرد: امروز صادرکنندگان کشور موفق شده‌اند که از نظر وزنی در صادرات خود رشد داشته باشند؛ بر این اساس طی ۸ ماه نخست سال جاری صادر کنندگان بیش از ۸۸ میلیون تن با ارزشی بالغ بر ۲۷ میلیارد دلار کالا از کشور صادر کرده‌اند.

وی با اشاره به معیشت اقشاری از جامعه اظهار کرد: اقتصاد کشور توانسته روی پای خود بایستد و به حیات خود دهد، اما در کنار فشارهای اقتصادی که آمریکایی‌ها به اقتصاد کشور وارد کردند، آنها به زندگی مردم نیز فشارهایی وارد کردند. همه باید بپذیریم شرایطی که امروز طبقه‌های ضعیف و متوسط جامعه در آن قرار گرفته‌اند جزو سخت‌ترین شرایط زندگی حداقل در  دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

به گزارش ایسنا، جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود با بیان این که طی سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دو شوک به اقتصاد کشور وارد شد که هر دو در دهه ۹۰ صورت گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: نخستین شوکی که به اقتصاد کشور وارد شد تحریم‌های شورای امنیت در سال ۹۱ بود . در آن سال با وجود وضع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران ، ما روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم ۶۸ میلیارد دلار نیز درآمد داشتیم اما پس از شوک دومی که طی سالهای ۹۷ و ۹۸ به اقتصاد ایران وارد شد با وضعیت سختی مواجه شدیم و صادرات نفت در کشور کاهش یافت؛ در این دو شوک به دلیل تورمی که ایجاد شد قدرت خرید مردم کاهش یافت.

وی با بیان این که در شرایط فعلی دو ماموریت اصلی بر عهده مسئولان و صادر کنندگان و صنعت گران کشور است، خاطرنشان کرد:  نخستین ماموریت‌مان سر پا نگه داشتن اقتصاد، تولید و صادرات و اشتغال کشور است که در این بخش وضع اقتصادی خیلی بهتری نسبت به آنچه که آمریکایی‌ها خواب آن را دیده بودند، داریم.

جهانگیری گفت: ماموریت دوم ما مربوط به حوزه معیشت مردم می‌شود؛ در این بخش نیازمند اقدامات جدی‌تری هستیم و همواره باید سر تعظیم در برابر ملت ایران به ویژه طبقات ضعیف فرود آوریم که این روزها را با صبر و تحمل سختی‌ها پشت سر گذاشتند و حاضر نشدند کمترین حرکتی که نشان دهد کشور و نظام در معرض خطر قرار دارند از خود بروز دهند. آنها با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتند و کمر خم نکردند.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: از ابتدا کار منطقی این بود که ما برای تاب آوری اقتصادی کشور در برابر راهبرد فشار آمریکایی‌ها سیاستی کامل تهیه کنیم که این سیاست در همه بخش‌ها اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و سیاست خارجی باشد؛ چرا که راه حل مسائل  اقتصادی کشور بیش از آنکه راهکار اقتصادی باشد، بدون تردید در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی است.

وی تصریح کرد: آن چیزی که امروز می‌تواند کشور را از گردنه سخت شرایط دشوار عبور دهد یک اجماع مهم و یک همبستگی و انسجام ملی است. برای عبور دادن کشور از این دوره باید اجماعی داخلی شکل گیرد.

وی ادامه داد: هیچ کس نباید در شرایط امروز به دنبال فرصت طلبی باشد و فکر کند فرصتی برای تسویه حساب مهیا شده است؛ ایران امروز در خطر است و آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی ها برای تمامیت ارضی کشورمان برنامه ریزی کردند. در این شرایط با یک اجماع داخلی می‌توانیم تمامی تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه اعتماد عمومی و مشارکت مردم مهمترین نیاز امروز کشور است، خاطرنشان کرد: همه باید کمک کنند تا اعتماد و امید مردم به آینده افزایش یابد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه انتخابات پیش‌رو نماد مشارکت مردم است ادامه داد: باید در انتخابات پیشرو شرایطی را به وجود آوریم که درآن همه جریانات سیاسی و مردم احساس کنند میان کاندیداها، کاندیدای مورد نظرشان وجود دارد.

جهانگیری تصریح کرد: یک مشارکت معنادار در انتخابات آینده می‌تواند امنیت و منافع ملی کشور را تامین و تنظیم کند. ما نیز امیدواریم همه با کمک یکدیگر این مسیر را طی کنند.

به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از صبحت‌های خود در پاسخ به برخی از مطالبات مطرح شده از سوی تعدادی از صادرکنندگان حاضر در جلسه تاکید کرد: امروز همه دستگاه‌های تولیدی و اقتصادی کشور وظیفه دارند سنگی از جلوی مسیر صادرات بردارند؛ هر کسی در این زمینه کوتاهی کنند حتما به فکر منافع کشور نیست.

وی همچنین با تاکید بر اینکه امروز کار صادرات به معنای جنگیدن است در پاسخ به انتقاد و مطالبه برخی از صادرکنندگان در خصوص وضع ممنوعیت صادراتی در کشور گفت:  ممنوع کردن صادرات بسیار آسیب زننده است اما باید بپذیریم در مقاطعی که ممکن است شرایط مردم در داخل از وضعیت فعلی سخت تر شود، برخی محدودیت‌ها اعمال شود که البته در این شرایط نیز صادرکنندگان باید در جریان موضوع قرار بگیرند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به وجود آمادگی در دولت در زمینه حمایت از صادرات، بر لزوم رفع موانع پیشروی فعالیت صادرکنندگان تاکید کرد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم توجه صادرکنندگان به کشورهای همسایه گفت: بر اساس گزارشی که تهیه شده، امروز ۱۵ همسایه کشور بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان واردات انجام می‌دهند که اگر صادر کنندگان ما بتوانند درصد پایینی از این رقم را عهده دار شوند، صادرات کشور با افزایش چشمگیری مواجه خواهد شد.

جهانگیری در ادامه بر لزوم توجه صادرکنندگان به فرصت ایجاد شده در خصوص همکاری‌های میان ایران و اتحادیه اوراسیا اظهار کرد: زمانی که روسیه از سوی اتحادیه اروپا تحریم شد، آقای پوتین از ما خواست که در غیاب ترکیه و کشورهای اروپایی دیگر بازار کشاورزی این کشور را عهده دار شویم.

وی در پایان تصریح کرد: باید به سمت تشکیل شرکت‌های بزرگ صادراتی و برندهای بزرگ و مطرح برای حضور در بازارهای بین المللی حرکت کنیم.