Logo of a company

اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد به افزایش ۲۲ درصدی شهریه

دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد با تشکیل کمپین “#نه به افزایش شهریه علوم پزشکی” نسبت به افزایش ۲۲ درصدی شهریه این رشته‌ها برای سال جاری اعتراض کردند.

به گزارش یمین نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس اعلام دانشگاه آزاد شهریه دانشجویان این دانشگاه برای سال جاری بین ۱۵ تا ۲۲ افزایش یافته و این میزان افزایش برای دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی ۲۲ درصد اعلام شده است. در واقع متوسط افزایش شهریه برای دانشجویان غیرپزشکی ۱۵ درصد است.

شهریه دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد در حالی امسال تا ۲۲ افزایش داشته است که وزارت بهداشت برای مهر جاری افزایش شهریه‌ای برای دانشجویان پردیس‌ها و شهریه‌پرداز دانشگاه‌های زیر مجموعه خود اعمال نکرده است. در همین رابطه دکتر حمید اکبری قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت به ایسنا گفت: افزایش شهریه دانشجویان شهریه‌پرداز رشته‌های علوم پزشکی معمولا هر سال و در شهریور ماه بر اساس درخواست‌های هیات امنای دانشگاه‌ها اتخاذ و به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود و تاکنون درخواستی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی مبنی بر افزایش شهریه دانشجویان به وزارت بهداشت ابلاغ نشده است.

قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر درخواستی مبنی بر افزایش شهریه دانشجویان شهریه‌پرداز صورت بگیرد، این افزایش بین ۱۰ تا ۱۵ درصد خواهد بود و بیشتر از این میزان ما افزایشی در شهریه دانشجویان اعمال نخواهیم کرد.

دکتر اکبری افزود: با توجه به اینکه تاکنون درخواستی مبنی بر افزایش شهریه دانشجویان شهریه‌پرداز رشته‌های علوم پزشکی از سوی هیات امنای دانشگاه‌ها به معاونت آموزشی وزارت بهداشت ارسال نشده است، بنابراین افزایش شهریه برای مهر ماه جاری نخواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، در پی افزایش ۲۲ درصدی شهریه دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد برای سال جاری، بیش از ۲۲۰۰ نفر دانشجویان  واحدهای مختلف این دانشگاه آزاد با امضای نامه‌ و تشکیل کمپین “#نه به افزایش شهریه علوم پزشکی” نسبت به افزایش بی رویه شهریه این رشته‌ها اعتراض کردند.

متن این نامه که خطاب به علی‌اکبر ولایتی رییس هیات امنای دانشگاه آزاد نوشته شده است و اسامی امضاکنندگان آن در ایسنا محفوظ می‌ماند به شرح ذیل است:

“همانگونه که مستحضرید رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی برای سال تحصیلی پیش رو با افزایش ۲۲ درصدی شهریه مواجه شده است. انتشار این خبر، موج گسترده‌ای از نگرانی را در میان دانشجویان این رشته‌ها و خانواده‌های آنان به وجود آورده است.

به نظر می‌رسد این افزایش شهریه بار مالی سنگینی را به دانشجو و خانواده‌هایشان تحمیل می‌کند. افزایش ۲۲ درصدی برای دانشجویانی که شهریه‌ای معادل پنج میلیون تومان و یا بیشتر می‌پردازند مبلغی در حدود یک میلیون تومان است. در حالی که تعداد خانواده‌هایی که با توجه به تمکن مالی نسبت به افزایش شهریه بی‌تفاوت هستند، کمتر از ۱۰ درصد است.

بارها گفته و شنیده‌ایم که بنیان دانشگاه آزاد اسلامی براساس تحصیل قشر ضعیف جامعه شکل گرفته تا باری از دوش آموزش عالی کشور برداشته شود و هیچ استعدادی نباشد که شرایط تحصیلات عالیه را از دست بدهد. اما با توجه به افزایش نرخ تورم و کاهش درآمد عموم خانواده‌ها و همچنین نبود فرصت‌های شغلی مناسب در کنار تحصیل برای دانشجویان، احتمالاً با این افزایش شدید شهریه‌ها شاهد انصراف تعداد زیادی دانشجو خواهیم بود که برخلاف مصلحت دانشگاه و کشور بوده و موجب کند شدن روند تحول و اصلاح دانشگاه است.

البته ما نیز بر این باوریم که باتوجه به شرایط حاکم بر کشور هزینه‌های آموزش برای دانشگاه‌ها افزایش یافته و مطلع هستیم که به تناسب آن شهریه‌ی دانشجویان نیز افزایش می‌یابد اما رشد ۲۲ درصدی بسیار بیشتر از میزان معقول افزایش شهریه بوده و حتی در کوتاه مدت ممکن است روند جذب دانشجویان به دانشگاه را با کندی یا خلل مواجه سازد و با بهم خوردن ترکیب جمعیتی دانشگاه از طریق ورود حداکثری قشر ثروتمند ولو با رتبه‌های علمی پایین‌تر، جایگاه علمی دانشگاه و ترکیب فرهنگی آن با خطرات جدی مواجه شود. لذا پیشنهاد می‌شود طبق سنوات گذشته نهایتاً افزایش ۱۰ درصدی شهریه‌ها اعمال شود و با این تدبیر، امیدواریم از شکل گیری حواشی و اعتراضات جدید در فضای رسانه‌ای کشور نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی، پیش‌گیری لازم به عمل آید.

در این راستا خواهشمندیم در موضوع میزان افزایش شهریه‌ی دانشجویان علوم پزشکی، دستور تجدید نظر صادر فرموده و با صدای دانشجویان، همراه باشید”.