مقابله یکپارچه و منسجم با پدیده شوم فرار مالیاتی 
چاپ 

مقابله یکپارچه و منسجم با پدیده شوم فرار مالیاتی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در همایش تبادل تجارب و برنامه ریزی برای مقابله یکپارچه و منسجم با پدیده شوم فرار مالیاتی، از ارتقای همکاری های فراقوه ای با حضور دستگاه های ذیربط در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی و فرار مالیاتی در کشور خبر داد.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر امید علی پارسا، روز چهارشنبه ۱۳ شهریور ماه، در این همایش که با حضور مسئولان دستگاه‎های اجرایی، قضایی، مالیاتی، بازرسی، نظارتی و انتظامی در استان اصفهان برگزار شد، تاکید کرد: در شرایطی که اقتصاد کشور در معرض یک جنگ اقتصادی است، فرار مالیاتی، اصل و کیان کشور را هدف قرار داده; لذا مقابله جدی و فراقوه ای با این پدیده شوم یک ضرورت اساسی است.

وی خاطرنشان کرد: توفیق در مبارزه با فرار مالیاتی در کشور، منوط به همکاری و هم افزا کردن اقدامات دستگاه‎های اجرایی ذیربط در سطح سه قوه است و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مقابله با فرار مالیاتی و جرم انگاری آن، مصمم هستیم که علاوه بر یکپارچه‎سازی و انسجام اقدامات برای مبارزه با این پدیده شوم، مالیات هوشمند را در کشور اجرایی کنیم که یک راهکار موثر برای مقابله با فرار مالیاتی و یک راه حل اساسی برای تحول در نظام مالیاتی همچون کشورهای توسعه یافته به شمار می رود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه هدف اصلی نظام مالیاتی اصلاح نظام درآمدی و اقتصادی کشور و حرکت به سمت توسعه و عدالت اجتماعی است، عنوان داشت: وصول مالیات، هدف اصلی و معیار ارزیابی نظام مالیاتی نیست و در حقیقت وصول با اصول در دستور کار ماست که براساس آن، فضای کسب و کار در کشور بهبود می یابد.

دکتر پارسا افزود: برای تحقق عدالت مالیاتی، مالیات باید متناسب با ثروت، درآمد و مصرف افراد اخذ شود و در حقیقت، با یک نظام مالیاتی کارا، منصف، عادل و شجاع می توان انتظار تحقق عدالت در جامعه را داشت.

وی اضافه کرد: نظام مالیاتی برای ایجاد تحول، دو گام اساسی در پیش رو داشت که گام نخست تحت عنوان طرح جامع مالیاتی، اجرایی شده و هم اکنون در گام دوم تحول، یعنی مدرن سازی و هوشمند سازی نظام مالیاتی قرار داریم.

وی ادامه داد: مدرن سازی و هوشمند سازی نظام مالیاتی به این معنا است که تمامی ریزداده های مربوط به ثروت، درآمد و مصرف مودیان طبق مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم، از دستگاه های ذیربط اخذ و در بانک اطلاعاتی سازمان ذخیره شود. همچنین عملیاتی‎سازی سامانه پایانه های فروشگاهی کشور نیز بخش مهم دیگر مدرن سازی نظام مالیاتی است و در این رابطه نیز نیازمند حمایت ارکان مختلف نظام هستیم.

وی همچنین اظهار داشت: با تحقق گام دوم و براساس ریزداده های اطلاعاتی موجود، اظهارنامه برآوردی یا پیش‌فرض مودیان تهیه و اطلاعات دقیق و واقعی، مبنای تشخیص مالیات قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته به همین شیوه عمل می شود و اظهارنامه توسط نظام مالیاتی تهیه می شود، عنوان داشت: در این شیوه، دیگر جایی برای اعتراض و جدل باقی نمی ماند و فرایند طولانی دادرسی مالیاتی نیز به حداقل می رسد و مالیات عادلانه منجر به افزایش تمکین مودیان می شود.

وی، وصول مالیات، حمایت از تولید کننده واقعی، مبارزه با فرار مالیاتی و مقابله با فساد را چهار اقدام کلیدی این دستگاه برشمرد و گفت: در خصوص مبارزه با فرار مالیاتی نیازمند همکاری های فراقوه ای هستیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: در کنار مقوله مبارزه جدی با فرار مالیاتی، سیاست حمایت از تولید، البته به صورت محدود، مشروط، کاهنده و تضمین دار، در دستور کار نظام مالیاتی قرار دارد و ظرفیت های قانونی برای تحقق این سیاست نیز ایجاد شده است.

وی در خاتمه سخنان خود، این همایش را پایه و اساس یک حرکت بزرگ فراقوه ای برای مبارزه با فرار مالیاتی در کشور قلمداد کرد که چشم انداز روشنی را در پیش روی اقتصاد کشور قرار خواهد داد.

درباره نویسنده

15363مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو