Logo of a company

ایران مصمم در اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی

با وجود در جریان بودن مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا با محوریت فرانسه، انتظار می‌رود تهران ۱۵ شهریور گام سوم خود در جهت کاهش تعهدات برجامی‌اش را اجرا کند.

به گزارش یمین نیوز به نقل از ایسنا، در ادامه اجرای تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش در مقابل خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها ایران در گام سوم بخشی دیگر از تعهدات خود را لغو خواهد کرد.

ایران خواستار آن است که برای ماندن در برجام در وهله نخست فروش نفتش به قبل از خروج آمریکا از برجام بازگردد و بتواند پول حاصل از فروش نفت خود را نیز دریافت کند یا محدودیتی در این که پول نفت خود را به چه شکل دریافت یا کالا خریداری کند نداشته باشد.

با وجود مذاکرات سیاسی و دیپلماتیک میان تهران – پاریس که در هفته‌های اخیر در سطح رییسان جمهور، وزیران خارجه و هیات‌های کارشناسی سیاسی و اقتصادی در جریان است به نظر می‌آید تصمیم ایران برای اجرایی کردن گام سوم جدی است.

در گام نخست ایران در ۱۸ اردیبهشت، عدم پایبندی خود به تولید اورانیوم غنی شده تا ۳۰۰ سقف کیلوگرم و تولید آب سنگین تا سقف ۱۳۰ تن را لغو کرد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ۲۲ مرداد ماه اعلام کرد: موجودی اورانیوم غنی شده ۴.۵ درصد کشورمان حدود ۳۷۰ کیلوگرم است.

در همین راستا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود که ۸ شهریور منتشر و در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار گرفت اعلام کرد تا تاریخ ۲۸ مرداد (۱۹ اوت ۲۰۱۹) میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده تا ۳.۶۷ ۲۴۱.۶ کیلوگرم بوده است. از این میزان ۲۵ کیلوگرم آن اورانیوم ۴.۵ درصد است.

*گفتنی است میزان ۳۰۰ کیلوگرم UF6 معادل با ۲۰۲.۸ کیلوگرم اورانیوم است.

ایران در ۱۶ تیرماه در گام دوم تعهداتش مبنی بر این‌که میزان درصد و غلظت غنی سازی خود را فراتر از ۳.۶۷ افزایش ندهد را لغو کرد و عدم پایبندی خود را به انجام غنی‌سازی کمتر از ۳.۶۷ اعلام کرد.

در آستانه اجرای گام سوم ایران در روز جمعه ۱۵ شهریور گمانه‌زنی‌ها درباره جزییات این گام بیشتر شده است.

بر اساس اطلاع ایسنا، تغییر نسل سانتریفیوژها فراتر از نسل اول، افزایش تعداد سانتریفیوژها فراتر از ۵۰۶۰، عدم پایبندی به سطح غنی سازی ۴.۵ درصد، توسعه غنی سازی در نطنز و برداشتن محدودیت‌ها در تحقیق و توسعه از جمله گسترش نسل‌های سانتریفیوژ از جمله اقداماتی است که در گام سوم پیش‌بینی می‌شود.

اقدامات ایران در گام سوم یکی از مهم‌ترین ابعاد و پایه‌های ایجاد برجام را نشانه می‌گیرد؛ این‌که ایران با برداشتن این گام بر دروازه “گریزپذیری” قرار می‌گیرد و این مساله مهم‌ترین نگرانی و دغدغه‌ای است که کشورهای اروپایی و آمریکا همواره بر آن تاکید داشتند. کشورهای گروه ۱+۵ منهای آمریکا با توافق هسته‌ای مدعی بودند که اکنون ایران تا رسیدن به آنچه دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌خوانند یک سال فاصله دارد. اما تنها راه رفع این نگرانی این است که ایران غنی سازی خود به سطح ۳.۶۷ بازگرداند و از سویی تولید آب سنگین خود فراتر از ۱۳۰ تن را متوقف کرده و به ساخت راکتور ۴۰ مگاواتی تحقیقاتی اراک باز نگردد.

به گزارش ایسنا، ایران در ابتدای سال جاری سیاست چشم در برابر چشم را انتخاب کرد و از اجرای یک طرفه برجام بازگشت. اکنون ایران گام به گام از تعهدات برجامی خود عقب‌نشینی می‌کند همان طور آمریکا تحریم‌هایش علیه ایران را بازگرداند و اروپا از اجرای تعهداتش نیز گام به گام بیشتر و بیشتر عقب نشست.

در عین حال مقامات کشورمان همواره اعلام کرده‌اند که همزمان با اجرای گام‌ سوم اگر مذاکرات با طرف‌های اروپایی به ویژه در پاریس موفقیت‌آمیز باشد و به نتیجه‌ منجر شود و ایران بتواند فروش نفت خود را از سر بگیرد آماده است تا اجرای گام‌هایش را متوقف کند.