Logo of a company

رئیس قوه قضائیه: ماموریتم در گام دوم انقلاب اجرای عدالت و مبارزه با فساد است

رئیس قوه قضائیه گفت: در ۴۰ ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات زیادی انجام گرفته، گام‌های بسیاری برداشته شده و تلاش بسیاری صورت گرفته اما امروز بعد از ۴۰ سال با نگاهی به آنچه انجام شده و نگاه به اهداف، می‌بینیم که وضع موجود با وضع مطلوب متفاوت است.

به گزارش یمین نیوز به نقل از ایسنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور که پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) برگزار شد با اشاره به موضوع گام دوم انقلاب اظهار کرد: ماموریت بنده در گام دوم انقلاب اجرای عدالت و مبارزه با فساد است.


وی افزود: بکی از موضوعات منشور هفت‌گانه مقام معظم رهبری موضوع عدالت است. در مفاهیم دینی ما بعد از توحید شاید هیچ مفهومی فراگیرتر و گسترده‌تر از عدالت نباشد. رییس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: عدالت در همه حوزه‌ها مانند عدالت و خلقت، عدالت و بعثت، عدالت و معاد، عدالت اقتقادی، اجتماعی، قضایی و… مفهوم گسترده داشته و در مفاهیم دینی ما نیز اینگونه است. لکن سخن ما در عدالت به معنی عدالت ثبوتی است و بحث و نظر نیست.


وی افزود: سخن در اجرای عدالت و عدالت اثباتی است و اینجاست که باید گفت به برکت نام امیرالمومنین آثار گرانبهایی در این باب داریم.


رئیسی با بیان اینکه سخن در باب عدالت اجرایی است، اظهار کرد: در راس عدالت اجرایی امام عادل است که اگر جامعه بخواهد این را حس کند اقتضائات خاص خودش را دارد که اگر جامعه بخواهد شیرینی آن را حس کند باید قانونگذار عادل و اجرای عادل وجود داشته باشد.


وی افزود: همه در نظام ایفای نقش می‌کنند و همه جامعه باید شیرینی عدالت را لمس کنند.

رئیسی در ادامه اظهار کرد: همه کسانی که در جای جای حکومت و نظام ایفای نقش می‌کنند باید از ملکه عدالت بهره مند شوند والا جامعه مزه شیرین عدالت را نخواهد چشید ولو اینکه امام مسلمین در باب هدایت جامعه سخن بگوید و امر کند ولی اگر یک مجری، قاضی و خدمت‌گذاری در گوشه‌ای آنطور که باید عمل نکند، در همان حوزه مشکلات جدی ایجاد می‌شود.

رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: اگر بر اساس قانون بخواهیم ملاکی را برای اجرای عدالت تعریف کنیم که در میدان اجرا بخواهد عمل کند، ملاک دیگری فعلاً در دست نداریم و بهترین معیار برای اجرای عدالت این است که فعلاً بر اجرای قانون توافق کنیم.


وی افزود: به هر میزان که عدالت در جامعه نقض شده اگر بخواهیم ملاک و شاخصی پیدا کنیم باید بگوئیم بی‌قانونی عمل شده است.


رییسی گفت: هیچکس در جامعه اجازه ندارد که اجرای قانون را در جامعه تعطیل کند و اجرای عدالت مخدوش شود.


وی خاطرنشان کرد: در ۴۰ ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات زیادی انجام گرفته، گام‌های بسیاری برداشته شده و تلاش بسیاری صورت گرفته اما امروز بعد از ۴۰ سال با نگاهی به آنچه انجام شده و نگاه به اهداف، می‌بینیم که وضع موجود با وضع مطلوب متفاوت است.


رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: آرمان‌های بلندی که باید پیش روی همه مسئولان باشد کاملاً در گام دوم تبیین شده است. باید در مجموعه نظام باید نگاه کنیم چه انجام شده و چه باید انجام شود.


وی افزود: زیبنده نظام اسلامی اجرای عدالت در همه زمینه‌هاست و آنچه زیبنده نیست فساد خرد یا کلان است. طبیعتاً بخش‌های مختلفی باید با هم کار کنند و برخی اقدامات مانند منافذ فساد تقدم دارد و طبیعتاً بخش‌های مختلف باید با هم کار کنند.

رئیسی در ادامه گفت: بستن منافذ فساد در قانونگذاری که وظیفه قوه مقننه است. مثل اصلاح بسترهای فساد که وظیفه قوه مجریه است. هر بستر فسادزا را باید از بین برد.

وی یادآور شد: سال ۷۳ و ۷۴ به عنوان مسئول بازرسی کل کشور توفیق داشتم و در آن زمان پرونده ۱۲۳ میلیارد مطرح بود و دادگاه برخورد کرد، و چندی بعد پرونده دیگری مطرح شد و مبلغ چند برابر این بود و متهمین آن فرق می‌کرد، همین‌طور پررونده‌های مختلف بود که اخیراً هم پرونده ۳ هزار میلیاردی مطرح شد و بعد هم موارد دیگری که در افواه و روزنامه‌ها مطرح شد. مبالغ و متهمین متفاوت بود اما جنس تمام این پرونده‌ها معلوم است که از یک منفذ است و خسارت بسیار می‌دهیم. اگر نظام پولی و مالی و بانکی اصلاح نشود هر روز شاهد تولید یک پرونده خواهیم بود.

رئیس قوه قضائیه گفت: باید نظام بانکی، پولی، واردات و صادرات و مالیاتی اصلاح شود که این موضوع همواره در برنامه‌های توسعه‌ای اول تا ششم تاکید شده است. و همچنین در همه برنامه‌ها تاکید شده که دولت باید از تصدی گری اقتصادی دست بردارد.

رئیسی با بیان اینکه راه اصلاح اقتصادی ما این است که دولت باید ناظر باشد نه متصدی، گفت: بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ما قبل از خصوصی سازی و در حال حاضر هم به همین میزان اقتصاد دولتی است. باید خصوصی سازی انجام شود. در هر شش برنامه توسعه‌ای بر کاهش تصدی گری دولت و افزایش نظارت دولت تاکید شده است. این امر بسیار ضروری است و حتماً هم باید انجام گیرد تا یکی از زمینه‌های فساد از بین برود.

وی در رابطه با موضوع خصوصی سازی اظهار کرد: در فرمایشات مقام معظم رهبری بر آسیب‌های آن تاکید شده است. موضوع دوم توانمندسازی بخش خصوصی است. همه در کشور می‌گویند افزایش نقدینگی در کشور باعث بروز مشکل است. افزایش نقدینگی هیچ راهی در کشور ندارد جز اینکه به سمت تولید برود و اگر به سوی دلالی برود مانند سیل بنیان کن در همه حوزه‌ها مشکلات جدی ایجاد می‌کند.

رئیس قوه قضائیه گفت: طبیعتاً باید هم در حوزه نظارت و حوزه قضاوت برخوردی عبرت آموز با مفسدان اقتصادی داشت.

رئیسی در خصوص گام‌های ضروری برای اجرای عدالت در جامعه اظهار کرد: اولین گام که بسیار اهمیت دارد این است که معنویت، اخلاق، توجه به خدا و توجه به اجرای قانون در جامعه و میان همه آحاد و به ویژه مدیران باید افزایش یابد که در این حوزه نقش بزرگان، نخبگان و ائمه جمعه نقش برجسته‌ای است.

وی تاکید کرد: در نظام مدیریتی امروز می‌گویند که کارآمدترین نظام کنترلی، خود کنترلی است که فرد خود را در همه جا در محضر خدا ببیند.

رئیس قوه قضائیه خطاب به ائمه جمعه، گفت: نقش شما نقش مهم و سازنده‌ای در احساس مسئولیت در جامعه است و اصل مهم در این مورد امر به معروف و نهی منکر است.

وی با بیان اینکه دشمن می‌خواهد از جامعه حساسیت زدایی کند، بیان کرد: همچنین دشمن می‌خواهد که حس یاس و ناامیدی ایجاد کند که از دست من و شما هیچ کاری بر نمی‌آید. در روایات ما جامعه و فرد بی حس یعنی کسی که نسبت به معروف‌ها و منکرها در جامعه احساس مسئولیت نکند مرده شناخته شده است.

رئیس قوه قضائیه گفت: دشمن به دنبال حساسیت سنجی است و گاهی دنبال آن است که اگر حساسیت سنجی کرد ببیند موفق بود حساسیت زدایی کند تا احساس مسئولیت در جامعه کم شود و ائمه جمعه باید به دنبال آن باشند که حس مسئولیت را در جامعه احیا کنند.

رئیسی گفت: ما در قوه قضائیه اعلام کردیم که حتماً از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه گزارشگران فساد باید مورد تشویق قرار گیرند، گفت: کسی که گزارش می‌دهد که در سازمان، بخش و یا اداره‌ای فساد انجام می‌شود باید به عنوان انسان دارای حس مسئولیت مورد تشویق قرار گیرد و ما به همکارانمان در دستگاه قضایی هم تاکید کرده‌ایم که گزارشگران فساد باید مورد تشویق قرار گیرند. این مطلب باید مورد تاکید ائمه جمعه در سراسر کشور نیز باشد.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: مساله دیگری که می‌تواند در اجرای عدالت نقش داشته باشد سازمان‌هایی است که نظارت در آنها نهادینه شده است. هم در قوه مقننه، قوه قضائیه و مجریه هیچ مدیری را ما در کشور نمی‌شناسیم الا اینکه وظیفه نظارت را انجام دهد. یکی از وظایف مهم مدیران نظارت علی الدوام در مجموعه است که لغزشی در مجموعه اتفاق نیفتد.

وی افزود: آخرین راه این است که اگر همه این سازوکارها موثر نشد، بالطبع موضوع به دستگاه قضایی مطرح شده و باید به صورت صریح و دقیق و با صدور حکم مناسب مردم احساس امنیت کنند.

رئیس قوه قضائیه گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و آنچه در گام دوم فرمودند همه تلاشمان این است که زمان دادرسی را کوتاه کنیم و بر اتقان احکام صادره تاکید داریم و به دنبال این هستیم که نظام دادرسی را اصلاح کرده و ارتقا ببخشیم و به نقطه‌ای برسیم که مقام معظم رهبری فرمودند دستگاه قضایی باید ملجا و پناهگاه مردم شود.

رئیسی در خصوص موضوع امید آفرینی در مردم اظهار کرد: این مساله بسیار مهم است و من در این چند ماهه تلاش کردم که در خصوص ارتباطاتی که باید دستگاه قضایی با بزرگان، نخبگان و عموم مردم برقرار کند گام برداریم و تلاش کنیم. دستگاه قضایی جایگاهی انقلابی، مردمی، کارآمد و ضد فساد باشد.

وی خطاب به ائمه جمعه افزود: هدایت شما بزرگان در این مساله بسیار مهم است.

رئیس قوه قضائیه در ارتباط با موضوع پیشگیری از وقوع جرم خطاب به ائمه جمعه اظهار کرد: نقش شما بزرگان را در این خصوص بسیار برجسته دانسته و آن را از ابتدای تشکیل یک خانواده موثر می‌دانیم و تربیت از زمینه‌های پیشگیری از وقوع جرم.

رئیسی در خصوص پیشگیری از وقوع جرم گفت: اولین شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم را با حضور سه قوه تشکیل دادیم و بعد از این نیز تداوم خواهد یافت. هیچ مدیر، اداره و سازمانی را در کشور نمی‌شناسم جز اینکه وظیفه پیشگیری از وقوع جرم را انجام دهد. دستگاه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و همگان وظیفه دارند ناهنجاری‌ها را در جامعه کاهش دهند و هنجارهای اجتماعی را افزایش دهند. ما به دنبال آن هستیم که از کمک و همکاری همه دستگاه‌ها در کشور استفاده کنیم. زیبنده

وی با بیان اینکه این میزان جرم زیبنده جامعه پاک و شهدای عالیقدر ما نیست، گفت: حتماً باید در جهت جرم و پرونده در کشور تلاش جدی صورت گیرد و همه بخش‌ها در این خصوص باید فعال باشند.

رئیس قوه قضائیه نقش ائمه جمعه در حقوق عامه را نقش برجسته‌ای خواند و گفت: نباید اجازه داد حقوق عامه مورد تعدی و تجاوز قرار گیرد و سوداگران و متجاوزان به حقوق مردم به سهولت رفتار کنند. در این رابطه بخشی را در قوه قضائیه فعال کردیم که این موضوعات را دنبال می‌کند. مقام معظم رهبری نیز در این خصوص به بنده امر فرمودند که سازوکاری را در این خصوص فعال کنم.

وی نقش ائمه جمعه در فرهنگ‌سازی، تذکر و هشدار را مهم خواند و تاکید کرد: نقش علما و ائمه جمعه در موضوع حقوق عامه بسیار کمک کننده و موثر به همکاران ما خواهد بود.

رئیسی در مورد نقش ائمه جمعه در کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا گفت: یکی از راه‌هایی که شما را به همکاری می‌طلبم در بخش کدخدامنشی و ریش سفیدی است که حضور ائمه جمعه در این مورد بسیار موثر است که در فرهنگ ملی و ارزشی ما هم بر آن تاکید شده است. مسائلی مانند داد و ستد و خانوادگی می‌تواند از این طریق وارد دستگاه قضا نشود.

وی تاکید کرد: معتقدم بسیاری از مسائل مالی و خانوادگی با کدخدامنشی و ریش سفیدی می‌تواند حل شود و این کار در جهت کاهش ورودی به دستگاه قضا باشد تا ما بتوانیم به جرایم سازمان یافته و مفسدین اقتصادی برسیم و کمر کسانی که با قوانین و امنیت جامعه بازی می‌کنند را بشکنیم.

رئیسی با بیان اینکه با وجود همه مشکلات ما آینده را بسیار روشن می‌بینیم، اظهار کرد: یقین داریم ریشه‌های این درخت تنومند در خون پاک شهداست و امکان ندارد کسی به این خون‌ها خیانت کند.

وی تاکید کرد: الان در منطقه آنجا که به حرف رهبری عمل شده ما تفوق و برتری جبهه اسلامی را می‌بینیم و وضع ما در منطقه چه وضعیتی است و وضع دشمن چگونه است. امروز دست برتری در منطقه با جبهه انقلاب اسلامی است. هر جا ما حضور مقتدرانه و مبتنی بر اعتماد به خداوند متعال به میدان رفتیم، آنجا میدان موفقیت بود. آنجایی که مشکل داریم جایی است که نگاهمان به دستان بی کفایت بیگانگان بوده است.

رئیس قوه قضائیه گفت: ما و ملت باور داریم آنجایی که با اتکا بر خداوند متعال و اعتماد داشته‌های خودمان، نیروی جوان و مدیران باکفایت و مردم متدین کار انجام شده حوزه موفقیت ما بوده است روحیه گره گشا در این رابطه روحیه جهادی و انقلابی خواهد بود که در هر حوزه‌ای در کشور گره‌گشا خواهد بود. هر جا که با این روحیه کار شده موفق شده‌ایم.

رئیسی اظهار کرد: بسیاری از مسائل در دستگاه قضایی تاثیر گذار است که خود ما در جهت ایجاد آن تاثیر نداریم. مثلاً نوسانات اقتصادی باعث می‌شود که میلیون‌ها چک برگشتی در جامعه داشته باشیم. در نوسانات اخیر اقتصادی بیش از ۱۵ میلیون چک برگشتی داشتیم که تعدادی از آن پرونده قضایی شده است. تصمیمات اقتصادی، مالی و یا اجتماعی باید با نگاه کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و کاهش ورودی پرونده و رسیدن این مسائل به دادگستری و عدلیه باشد.

وی در پایان گفت: امیدواریم خداوند متعال عنایت کند و گام‌هایی که امروز مورد انتظار عموم است را برداریم. نگاه شما بزرگان به بنده از ابتدای ورودم این است که وظیفه صیانت خود را در دستگاه قضایی نسبت به همه ادارات و سازمان‌ها انجام دهم و ارتقای اعتماد عمومی نسبت به نظام و کارآمدی نظام را در دستور کار داشته باشم و در این جهت دشمن را مایوس کنیم.