Logo of a company

دهقانی: اروپایی‌ها در مقابل اقدامات خلاف قانون آمریکا نسبت به برجام ایستادگی نکردند

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که «اروپایی‌ها در مقابل اقدامات خلاف قانون آمریکا نسبت به برجام ایستادگی نکردند» گفت که فرانسه و انگلستان کمتر از حیثیت و استقلال خود دربرابر دیدگاه برتری آمریکا در روابط بین‌الملل عکس العمل نشان داده‌اند.

به گزارش یمین نیوز یه نقل از کمال دهقانی فیروزآبادی  با اشاره به واکنش فرانسه نسبت به کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: ما شاهد این هستیم که ترامپ نه برای حیثیت آمریکا جایگاه و شأنی در روابط بین‌الملل قائل شده نه برای شورای امنیت سازمان ملل به عنوان عالی‌ترین رکن سازمان ملل در برقراری نظم و امنیت جهانی و قطعنامه‌های آن و نه توافق‌نامه‌های بین‌المللی. علاوه بر این که کشورهای اروپایی را هم عددی حساب نمی‌کند.

وی افزود: ترامپ خودش معتقد به یکجانبه‌گرایی در سطح روابط بین‌الملل است و در گردابی که ایجاد کرده به حیثیت خودش و آمریکا لطمه می‌زند و حیثیت برخی متحدینش را هم زیر سوال می‌برد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: کشورهای اروپایی اگر چه گفتند که در برجام می‌مانند ولی مهمتر از حضور آنها در برجام باید سوال کرد چقدر در مقابل اقدامات خلاف قانون آمریکا ایستادند؟ آیا دچار ترس هستند؟ آیا از خودشان چیزی ندارند؟ آیا ضعیف و وابسته هستند و استقلالی ندارند.

دهقانی با اشاره به عضویت دائم انگلستان و فرانسه در شورای امنیت گفت: طبیعتاً تصمیمی که خودشان می‌گیرند باید برای جامعه جهانی لازم‌الاجرا باشد و اگر یکی از اعضای دائم مثل آمریکا از این قرارداد خارج می‌شود آنها باید موضع گیری شفاف و اقدام عملی کنند و این کار را نه به خاطر ایران بلکه به خاطر حیثیت و منافع بلند مدت خود در اروپا انجام دهند وگرنه ایران دیر یا زود راهش را پیدا می‌کند. ما مسیر را با همین سختی‌ها طی کردیم و خیلی از سختی‌ها را فرصتی برای رفع و رجوع عیب و ایرادهای خود دیدیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: ما کمتر دیدیم که فرانسه و انگلستان از حیثیت و استقلال خود در برابر هیمنه آمریکا یا دیدگاه هژمونیک و برتری آمریکا در روابط بین‌الملل و اقدامات خلاف قوانین بین‌المللی عکس‌العمل نشان دهند. این موضوع به اندازه‌ای که برای منافع بلند مدت امنیتی و منافع ملی آنها می‌تواند مشکل ایجاد کند برای ایران مشکل ایجاد نمی‌کند.