Logo of a company

محسنی‌اژه‌ای: بهتر است افراد جوان و تازه کار جایگزین بنده شوند

معاون اول قوه قضاییه خطاب به رییس جدید قوه قضاییه گفت: بهتر است افراد جوان و تازه کار جایگزین من شود و من حتما در کنار آنها و شما خواهم بود.

به گزارش  یمین نیوز به نقل از ایسنا، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در مراسم تودیع ومعارفه رییس قوه قضاییه خطاب به رییس جدید قوه قضاییه  گفت: انچه در توان دارم بکار میبرم و اعلام میکنم که حتما بهتر است افراد جوان و تازه کار جایگزین بنده شود و من حتما در کنار انها و شما خواهم بود.

محسنی اژه‌ای ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رجب گفت: چهار دهه از انقلاب گذشته و جمهوری اسلامی ایران مراحل بسیار بالایی را از آنچه که مورد نظرش بوده طی کرده و الان به فضل خداوند و تلاش همه مسئولان با همه گرفتاری‌هایی که دشمنان و شیطان بزرگ در سر راه این نظام ایجاد کرده، رو به پیش و نزدیک‌تر به اهداف خود بوده است.

وی افزود: قوه قضاییه در این ۴۰ سال گذشته، با  مسئولین عالم، وارسته، دلسوز نظام و خیرخواه انقلاب و با تلاش‌های شبانه روزی همه کارکنان این قوه، خدمات ارزشمندی به نظام تقدیم کرده است. در دهه اول با ریاست شهید بهشتی و سایر اعضای شورایعالی قضایی و بعد از ان با آیت الله یزدی و بعد با آیت الله مرحوم شاهرودی و در دهه چهارم با آیت املی لاریجانی این قوه موفقیت‌های چشم گیری داشته است.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: این مسئولین با تلاش‌های شبانه‌روزی خود خدمات ارزشمندی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه کردند و توانسته‌اند قوه قضاییه را به جایگاه فعلی خود برسانند البته  تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی یادآور شد: قوه قضاییه در زمان انقلاب و پس از آن در زمان تثبیت انقلاب و در سال‌های بعد در جهت برقراری امنیت نقش بسزایی داشته است و گرفتن حق مظلوم از ظالم و برگرداندن اموال بیت‌المال را سرلوحه کار خود قرار داده است.

وی یادآور شد: در  دوره گذشته (دوره چهارم ) با ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی  که عالمی وارسته و دقیق بود، با مشورت همه خیرخواهان در داخل و خارج حوزه و با همکاری و همیاری همه مسئولان، قوه قضاییه توفیقات خوبی پیدا کرده و ارتقای قابل توجهی یافت.

محسنی اژه‌ای افزود: آملی لاریجانی در بدو ورود به قوه قضاییه کار بسیار خوبی انجام داد؛ از جمله تلفیق نیروهای جدید با نیروهای قدیمی بود که به این ترتیب  فضلای حوزه علمیه قم که افراد مستعد بودند را به قوه قضاییه وارد کردند و در کنار نیروهای با تجربه قبلی کار را به پیش بردند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در طول ۱۰ سال گذشته از عمر فعالیت آیت الله آملی لاریجانی ۲۲ هزار نیروی جوان خوش استعداد و دارای بنیه‌های تحصیلی بالا در قوه قضاییه مشغول به کار شدند که  ۶ هزار نفر آنها قاضی و ۱۶ هزار و ۲۰۰  نفرشان کارمندان دستگاه قضایی بودند که این خود اقدام بزرگی بود.

وی افزود: قوه قضاییه در طول برنامه هایش موفق بود و در دو سه مساله با جهش روبرو شد که یکی استفاده از فناوری‌های نوین بود. پیشرفت قوه قضاییه در این زمینه روبه جلوست. باید بگویم که چند ده هزار ابلاغ الکترونیکی انجام شده که یک اقدام کوچک از اقدامات قوه قضاییه بود.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: همه این انتظار را داشتند که باید در درون قوه قضاییه نظارت بیشتری باشد لذا در این راستا بخش نظارتی قوه قضاییه ایجاد شد و نیز فعالیت و نظارت حفاظت اطلاعات قوه قضاییه تشدید شد.

محسنی اژه‌ای افزود: در کنار این اقدامات در آغاز کار در سال ۸۸ همراه با فتنه بود و بعد از آن تحریم‌های ظالمانه را دیدیم و  افزایش پرونده ها را داشتیم. لذا لازم شد برای آسیب شناسی و کم کردن ورودی پرونده‌ها هم قانون اصلاح شود و هم معاونت اجتماعی وپیشگیری تاسیس و فعال شد.

وی افزود: در راستای مساله کاهش زندانی و کاهش مشکلات زندان‌ها هم در اصلاح قانون و هم در اصلاح آیین‌نامه‌ها کارهای خوبی انجام شد و تلاش شد مجازات جایگزین حبس تا جایی که لازم است انجام شود.

محسنی اژه‌ای تاکید کرد: اقدام مهم دیگر تحقق عدالت و گسترش عدالت و قضاوت بی طرفانه و استیفای حقوق مردم و صیانت از ارزش ها و جلوگیری از فساد بود.

وی افزود: امر قضا امر خطیری است و مساله عدالت لفظش راحت است اما تحقق عدالت کار اسانی نیست. لذا تلاش شد با روش‌های جدید هم در جهت احیای حقوق عامه و هم در راستای مبارزه با فساد و هم در بی طرفی و حفظ استقلال قاضی و قوه قضاییه اقدامات انجام شود.

محسنی اژه‌ای افزود: در یکی دو سال اخیر  در یک نوع از پرونده‌های تعاونی اعتبار با بیش از دو  میلیون نفر در ۵ تعاونی اعتبار  مواجه بودیم و نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر طرف قوه قضاییه بودند . در این زمینه تلاش شد تا جایی که امکان دارد با دقت و اقتدار و توام با رافت کار انجام شود.

وی افزود: امروز در اولین دهه پنجم  انقلاب چه کسی می خواهد سکان قوه قضاییه را عهده دار شود و مسئولیت سنگین امر قضا را برعهده بگیرد و آن شخص بزرگوار که بهره‌مند از معلومات حوزوی و دانشگاهی و در سطح دکتر است و تجربه ۴۰ ساله دارد حضرت آقای رییسی است و فرزند حوزه و انقلاب و فرزند قوه قضاییه است. جزو افتخارات قوه قضاییه است که فرزند این قوه به عنوان مسئول و عهده‌دار این مسئولیت خطیر می‌شود و افراد مختلف هم از آن استقبال کردند.

محسنی اژه‌ای در پایان گفت: ما بودجه و نیروی کافی نداریم و حتما کمبودهایی داریم انتظار و توقع به حق رهبری این است که تحول ایجاد شود و این تحول باید با مدیریت و تدبیر و مشورت باشد. ما از نقدهای دلسوزانه و خیرخواهانه استقبال می کنیم و با شناخت ۴۰ ساله‌ای که از آقای رییسی دارم مطمئنم که اهل مشورت و تدبیر است و مدیریت هم می‌کند. من آنچه در توانم هست را به کار می‌برم ‌و اینجا اعلام می‌کنم که حتما بهتر است افراد جوان و تازه کار جایگزین بنده شوند و من هم حتما در کنار آنها و شما خواهم بود.