چه زمانی بانک مرکزی در سیاست‌های ارزی موفق است؟ 
چاپ 

چه زمانی بانک مرکزی در سیاست‌های ارزی موفق است؟

یک عضو جامعه حسابداران رسمی ایران معتقد است که بانک مرکزی در ماه‌های اخیر توانسته بازار ارز را به خوبی کنترل کند ولی زمانی این بانک در سیاست‌های ارزی خود به موفقیت می‌رسد که نرخ ارز در بازار آزاد به نرخ نیمایی نزدیک شود.

غلامرضا سلامی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بازار متشکل ارزی که مدتی است موضوع راه‌اندازی‌اش مطرح شده است، گفت: در بسیاری از کشورها بازار ارز وجود دارد ولی نه برای معاملات فوری بلکه برای معاملات آتی.

وی با تاکید بر اینکه در دنیا برای برای پوشش ریسک‌های موجود بازار متشکل ارز وجود دارد، اظهار کرد: در این بازارها صادرکنندگان و واردکنندگان ارز خود را خرید و فروش می‌کنند و این خرید و فروش به بازار قیمت می‌دهد و نوعی سازو کار مفید است.

 

این عضو جامعه حسابداران رسمی ادامه داد: ولی اینکه جایی در بورس باشد که مردم هر لحظه خواستند ارز را خرید و فروش کنند درست نیست، بلکه این، کارِ صرافی‌ها و بانک‌هاست و نیازی به بازار جدید ندارد.

 

سلامی درباره عملکرد بانک مرکزی طی چند ماه گذشته نیز گفت: نتیجه عملکرد بانک مرکزی در مورد کنترل ارز بد نبوده و در این چند وقت با توجه به اختیاراتی که به بانک مرکزی دادند نتیجه مثبت است. در این مدت تب شدید بازار ارز فروکش کرد و اکنون روی این ارقام ساکن شده است ولی وقتی این قیمت به ارز نیمایی نزدیک شود آن موقع می‌توان گفت که سیاست های بانک مرکزی موفق بوده است.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر فاصله قیمتی بین بازار آزاد و ارز نیمایی زیاد است. این اتفاق مستلزم این است که مردم در مسیر سرمایه‌گذاری‌های مولد پیش رود. از دید من در آینده میان مدت قیمت ارز دچار نوسان شدیدی نخواهد شد ولی سیاست‌های بانک مرکزی نقش مهمی در این بین ایفا می کند.

 

به گزارش ایسنا، چندی پیش عبدالناصر همتی، رئیس‌ بانک مرکزی از راه‌اندازی بازار متشکل ارز برای معامله آزاد اعم از نقد و حواله خبر داده و گفته بود که یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی در ماه‌های اخیر برای ساماندهی بازار ارز و پاسخگویی به نیازهای طبیعی مردم، راه‌اندازی یک بازار متشکل ارزی برای معامله آزاد، اعم از نقد و حواله اسعار بین‌المللی توسط کارگزاران (بانک‌ها و صرافی‌های مجاز) بوده است.

 

در روزهای گذشته نیز در جلسه‌ای با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس‌ سازمان بورس و اوراق بهادار صحبت هایی درباره چگونگی شکل‌گیری این بازار انجام شده است.

 

درباره نویسنده

15363مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو