وزیر اقتصاد خبر داد: بررسی حذف چهار صفر پول ملی در دولت 
چاپ 

وزیر اقتصاد خبر داد: بررسی حذف چهار صفر پول ملی در دولت

وزیر اقتصاد از بررسی پیشنهاد بانک مرکزی در زمینه حذف چهار صفر از پول ملی در هیات وزیران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، به نقل از خبرگزاری خانه ملت، دکتر فرهاد دژپسند درباره حذف چهار صفر از پول ملی، بیان داشت: پیشنهاد بانک مرکزی در این خصوص، به هیات دولت ارسال شده که در صورت تصویب به مجلس فرستاده می شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه موضوع حذف چهار صفر از پول ملی باید در یک فضای آرام و بدون هیچگونه فضاسازی مورد بحث قرار گیرد، گفت: تجربه های مختلف موفق و ناموفقی در حوزه  حذف صفر از پول ملی  وجود دارد که باید تحلیل شود و عوامل موفقیت و عدم موفقیت احصاء و با شرایط کشور تطبیق داده شود.
وی افزود: در ادامه باید دید که در شرایط کنونی کشور این اقدام منتهی به یک تحول اساسی در کشور می شود یا خیر و سپس در این باره تصمیم گیری شود.
وی با اشاره به موضوع خرید مجتمع گوشت اردبیل توسط رییس فعلی سازمان خصوصی سازی ادامه داد: پوری حسینی در مقام رییس سازمان خصوصی معامله مجتمع گوشت اردبیل را انجام نداده و این معامله پیش از تصدی ایشان به این عنوان صورت گرفته است.
دژپسند تاکید کرد: موضوع مهم این است که آیا در فرآیند واگذاری این مجتمع به پوری حسینی، قانون رعایت شده یا خیر که در این خصوص از حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی درخواست شده این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.
وی تصریح کرد: البته در این موضوع که تعارض منافعی وجود نداشته، شکی نیست، چرا که وی در آن زمان مسئولیتی نداشته اما این موضوع که آیا تمام موارد قانون رعایت شده یا خیر؟ در دست بررسی است.
وی با اشاره به اینکه دادستان اردبیل نیز عنوان کرده که موضوع پرونده مجتمع گوشت اردبیل در دست بررسی است، افزود: بدهی پوری حسینی هنوز قطعی نشده و اگر قطعی شده بود حکم صادر می شد، لذا نمی توان آنچه را که در مرحله رسیدگی بوده به عنوان اتهام اعلام جرم بیان کرد.
عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در آیین نامه پیش بینی شده اگر تا دو قسط تاخیر اتفاق بیفتد ایرادی وجود ندارد، اما درباره بیش از دو قسط تاخیر، تعهداتی وجود دارد که می توان اختیارات را به سازمان خصوصی سازی داد تا به این موضوع عمل کند.
وی در پاسخ به اینکه آیا با استعفای رییس سازمان خصوصی سازی موافقت شده یا خیر؟ تصریح کرد: آقای پوری حسینی استعفا را تکذیب کرده و همچنین از سمت خود برکنار نشده است.
دژپسند در خصوص آخرین وضعیت واگذاری تیم های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی نیز گفت: دولت موضوع این واگذاری را تصویب کرده و هیات واگذاری باید تشکیل شود تا بتوان شرایط را تعیین و سپس اقدامات لازم را انجام داد.
وی با بیان اینکه دو باشگاه بزرگ ورزشی شرایطی دارند که واگذاری آنها باید همراه با در نظر گرفتن الزاماتی باشد، ادامه داد: پایه واگذاری باید کارشناسی و در هیات بررسی شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص آخرین وضعیت ارز در بازار، گفت: بر اساس عوامل بنیادینی که برای تعیین نرخ ارز وجود دارد، نرخ ارز باید روند کاهشی را طی کند چرا که با بخشنامه اخیر بانک مرکزی، عوامل افزایش عرضه فراهم شده و این بخشنامه در کارگروهی متشکل از پنج عضو دولت و با همکاری اتاق بازرگانی نهایی شده است.
وی با بیان اینکه سیاست های طراحی شده در خصوص تقاضا مبنی بر تقاضای کنترل شده است، تصریح کرد: هیچگونه عوامل اداری، نرخ ارز را سرکوب نمی کند.
وی یادآور شد: بانک مرکزی در بازار سنا دخالت می کند و در برنامه ششم توسعه نظام ارزی که برای کشور تعیین شده نظام ارزی شناور مدیریت شده است که در این نظام ارزی به بانک مرکزی اجازه داده شده است، اگر نرخ ارز از رقمی بیشتر افزایش یا کاهش یابد این بانک بتواند در بازار مداخله کند.
دژپسند با بیان اینکه شرایط طبیعی، نیاز بازار به مداخله بانک مرکزی را کمتر ایجاب می کند، ادامه داد: فنری در بازار ارز وجود ندارد که بخواهد باز شود، اما عوامل بیرونی که دشمن اعمال می کند نباید آثار سویی در رفتار اقتصادی تجار ایجاد کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: باید از ارزش پول ملی به عنوان هویت ملی دفاع کرد چرا که عوامل بنیادین به سمت و سوی افزایش قیمت ارز نیست.

درباره نویسنده

15363مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو