Logo of a company

تهران در تابستان ۴۲ ساعت خاموش شد

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران گفت: در تابستان امسال دو هفته شاهد خاموشی بودیم که براساس برآوردها باید گفت که ۴۲ ساعت خاموشی در تهران در زمان پیک بار اتفاق افتاده است.

به گزارش یمین نیوز به نقل از  ایسنا، حسین صبوری امروز در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که در تابستان شاهد چه میزان خاموشی بوده‌ایم، ‌گفت: تقریبا دو تا سه ساعت آن هم نه در تمام مناطق تهران خاموشی اتفاق افتاده که درمجموع این مساله دو هفته نیز بیش‌تر طول نکشید و توانستیم با انجام تدابیری این مسئله را مدیریت کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر تدبیر شرکت توزیع برای مقابله با دستگاه‌های دولتی که از تبصره دولت تبعیت نکرده‌اند اظهار کرد: برای تمام دستگاه‌های دولتی از خرداد تا شهریورماه، ۲۰ درصد افزایش تعرفه در نظر گرفته شد که همین مساله نیز تاثیر بسیار بالایی در میزان مصرف مشترکان دارد.

او با بیان این‌که سالیانه ۱۰۰ میلیارد تومان برای بهینه‌سازی و نوسازی شبکه برق شهر تهران هزینه می‌شود، گفت: علاوه بر این مساله سالیانه به‌طور میانگین ۱۰۰ هزار مشترک جدید به مشترکان شهر تهران اضافه می‌شود که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان برای توسعه شهر تهران سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد.

صبوری با اشاره به برنامه‌های شهر تهران برای مقابله با خاموشی اظهار کرد: دو برنامه را تحت عنوان برنامه گذر از زمستان و برنامه گذر از فصل تابستان در نظر می‌گیریم و با ایجاد برنامه‌ها و تدابیری سعی در حل چالش‌ها و تنش‌های موجود داریم که در حال حاضر برنامه‌ریزی برای گذر از فصل تابستان انجام شده است.

وی با اشاره به تدابیر شرکت توزیع برای فصل تابستان گفت: توسعه و بهینه‌سازی شبکه مدیریت و کاهش بار از جمله اقداماتی است که برای گذر از پیک بار تابستان انجام می‌گیرد.

به گفته وی امسال به دلیل کاهش بارندگی که در کشور اتفاق افتاد، با کمبود تولید در شهر تهران مواجه شدیم اما یک کار جهادی و وسیع موجب شد تا مشکلات در پیک بار به حداقل برسد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با بیان این‌که پیک شهر تهران در تابستان سال ۱۳۹۶، ۴۶۶۶ مگاوات بود که طبق برآوردهای صورت گرفته باید به ۴۹۰۰ مگاوات می‌رسید، گفت: براساس هدف‌گذاری‌های انجام شده، قرار شد که میزان پیک بار به بیش از ۴۵۰۰ مگاوات نرسد که برای انجام این کار باید ۴۰۰ تا ۵۰۰ مگاوات مدیریت بار صورت می‌گرفت.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این راستا، اظهار کرد: فعالیت‌هایی هم‌چون اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، تغییر ساعات ادارات، استفاده از مولدهای تولید برق بخش خصوصی و دولتی و هم‌چنین همکاری مستمر و جدی مردم موجب شد تا حدود ۳۰۰ مگاوات در پیک تابستان سال جاری مدیریت مصرف صورت بگیرد.

صبوری افزود: اقدامات انجام شده موجب شد تا به‌جای رسیدن به عدد ۴۹۰۰ مگاوات میزان پیک بار ۴۵۶۷ مگاوات ثبت شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با بیان این‌که از طریق تغییر ساعات ادارات ۲۵۰ مگاوات صرفه‌جویی صورت گرفت، اظهار کرد: ۲۵۰ اکیپ عملیاتی، میزان مصرف برق ۱۲۰۰ مرکز دولتی بزرگ در شهر تهران را رصد کردند که براساس نتایج به دست آمده ۲۰۰ دستگاه به مصوبه هیات دولت مبنی بر این‌که راس ساعت یک سیستم‌های سرمایشی را قطع کنند، عمل نکرده و شرکت برق نیز برای مقابله با آن‌ها به قطع برق این مجموعه‌ها اقدام کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های شرکت توزیع برق برای گذر از پیک سال ۱۳۹۸، ادامه داد: طبق برآوردهای صورت گرفته باید ۶۰۰ مگاوات مدیریت بار در تابستان سال ۹۸ انجام شود که برای این مساله نیز برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده است.

او با تاکید بر این‌ مساله که در شهر تهران تنها ۳۰۰ ساعت با مشکل جدی تامین برق آن هم در ساعت ۱۲ و پنج بعد از ظهر مواجه هستیم، اظهار کرد: با توجه به این‌که در مابقی ساعات مازاد تولید داریم، هیچ دلیل منطقی برای احداث نیروگاه وجود ندارد، چراکه می‌توان این کار را با مدیریت مصرف پیش برد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با اشاره به یکی دیگر از برنامه‌های گذر از خاموشی در پیک سال ۱۳۹۸ بیان کرد: تعویض پنج میلیون لامپ دستگاه‌های دولتی با لامپ‌های ال ای دی در دستور کار شرکت قرار گرفته که البته هنوز این کار به ما ابلاغ نشده است.

صبوری درباره میزان کمبود برق در شهر تهران در فصل تابستان، گفت: ما در شهر تهران کمتر از یک درصد انرژی مورد نیاز را نتوانستیم در زمان پیک تامین کنیم که همین مساله نیز مشکلاتی را در حوزه خاموشی به وجود آورد، اما تدابیر زیادی برای حل این مساله اندیشیده شده تا سال آینده با مشکلی مواجه نشویم.

وی درباره میزان طلب شرکت توزیع برق یادآور شد: در حال حاضر ۴۰۰ میلیارد تومان از مشترکان طلب داریم و باید گفت که یکی از اصلی‌ترین مشکلات صنعت برق، عدم وصول مطالبات است که امیدواریم برای این مساله نیز تدابیری در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با اشاره به درآمد شرکت نیز اظهار کرد: سالانه معادل ۳۰۰۰ میلیارد تومان از فروش انرژی به دست می‌آید که این مبلغ را مستقیما به حساب خزانه واریز می‌کنیم.