Logo of a company

سرکوب در عربستان به خارج از مرزهای آن کشیده شده است

روزنامه لوفیگارو در گزارشی درباره اوضاع عربستان نوشت، بی‌پروایی و بی‌تجربگی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و حمایت ترامپ از او، سرکوب در این کشور را به خارج از مرزهای آن کشانده است.

به گزارش یمین نیوز به نقل از  ایسنا، لوفیگارو می‌نویسد، این بی‌تجربگی و بی‌پروایی در برخی از اقدامات محمد بن سلمان از جمله اقدام اخیر وی در رابطه با بازداشت “جمال خاشقجی”، روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی دیده می‌شود. این درحالی است که این روزنامه نگار در زمان بازداشت در خارج از عربستان و در کشور دیگری بوده است.

در همین راستا، جورج مالبرونو، نویسنده، خبرنگار و محقق مشهور فرانسوی معتقد است که بازداشت خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول همراه با رویدادهای دیگر، تصویر محمد بن سلمان در غرب را مشوش می‌کند که آیا این فرد همانی است که امید می‌رفت این کشور سنتی و بسته را به کشوری پیشرفته و باز تبدیل کند؟ و یا اینکه وی پادشاهی است مستبدتر از پادشاهان پیشین این کشور؟

مالبرینو در پاسخ به این دو سؤال می‌گوید: محمد بن سلمان کمپین دستگیری را راه انداخت که هیچ فردی، چه لیبرال و چه افراد مذهبی و حتی فعالان در زمینه دفاع از حقوق زنان از آن در امان نمانده‌اند و برخی از این افراد را به ارتباط با قطر متهم کرده که از نظر وی “خیانت” است.

وی ادامه داد، دستگیری‌ شاهزادگان برجسته و تاجران و همچنین اخاذی از این افراد برای آزادی و مجبور کردنشان به اقرار به بدهکار بودن به حکومت، به محمد بن سلمان در جمع آوری بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کمک کرد.

این “انفجار بزرگ” نه تنها منجر به فرار بخشی از سرمایه این کشور شد، بلکه باعث ایجاد تنش در داخل خانواده حاکم بر عربستان شد که تصمیمات خود را به اتفاق آرا اتخاذ می‌کرد.

نه به دموکراسی

این نویسنده فرانسوی در ادامه گفت: تمامی این اتفاقات باعث شد تا ملک سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان در مقابل برخی از اقدامات پسرش از جمله قرار دادن سهام شرکت “آرامکو” در بورس بایستد و به طرح صلح آمریکا برای فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به “معامله قرن” که پسرش و جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ بر روی آن حساب باز کرده بودند، اعتراض کند.

مالبرونو افزود: در رابطه با آن دسته از کشورهایی که جرات انتقاد از او را دارند، محمد بن سلمان با تهدید به لغو قراردادهایی که پیشتر میان عربستان و این کشورها منعقد شده در ادامه مسیر اخاذی تردید نکرده و در این زمینه موفق بوده است.

آلمان و همچنین اسپانیا به دنبال تهدید ولیعهد عربستان به خروج بخشی از سرمایه‌گذاری خود از این کشورها مجبور به از سرگیری روابط خوب با عربستان شدند. این درحالی است که فرانسه زمانی که ریاض سفیر کانادا را اخراج کرد در مقابل این تصمیم سکوت کرد و یک دیپلمات فرانسوی در این باره گفت که “هیچ کاری در این رابطه از دستمان بر نمی‌آید”.

مالبرونو به نقل از یک منبع مطلع در خاندان سعودی می‌گوید، بن سلمان مشروعیت خود را از سرکوب می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد که حتی در خارج از عربستان در کارش دخالت کنند.

بن سلمان دوست ندارد که دموکرات نامیده شود، چرا که وی پیشتر در جریان دیدار با یکی از مقامات بین‌المللی در ریاض گفته بود که ” من را با حقوق بشر تحریک نکنید، چرا که این موضوع برای من مهم نیست”.