Logo of a company

احتمال قوی رؤیت هلال ماه مبارک رمضان در چهارشنبه/رمضان امسال ۲۹روزه است

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: پیش‌بینی ما این است که رؤیت هلال ماه مبارک رمضان در روز چهارشنبه به‌راحتی صورت گیرد و روز پنج‌شنبه، اول ماه مبارک رمضان باشد.

به گزارش یمین نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران پویا؛ حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد صبح امروز در نشستی خبری درباره رؤیت هلال ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در روز چهارشنبه مصادف با ۲۹ شعبان حدود ۱۲۰ گروه استهلال در نقاط مختلف کشور برای رؤیت هلال ماه مستقر می‌شوند.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که رؤیت هلال ماه مبارک رمضان در روز چهارشنبه به‌راحتی صورت گیرد و روز پنج‌شنبه، اول ماه مبارک رمضان باشد.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه تمرکز ۱۲۰ گروه مستقر برای رؤیت هلال ماه مبارک رمضان بیشتر در چه‌نقاطی از کشور است، گفت: هرچه به جنوب کشور پیش برویم، احتمال رؤیت بیشتر می‌شود اما با این حال پیش‌بینی می‌کنیم شرایط آسانی برای رؤیت هلال ماه مبارک رمضان در نقاط شمالی و جنوبی کشور وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام موحدنژاد افزود: البته پراکندگی گروه‌ها به ستادهای استانی بستگی دارد و برخی استانها نظیر اصفهان، فعال هستند و ستاد برخی دیگر نظیر کرمانشاه و کردستان، دیر تشکیل شده است؛ با این حال معتقدیم هرچه پراکندگی گروه‌ها بیشتر باشد، امکان رؤیت سریعتر را در شرایط سخت نظیر هوای ابری راحت‌تر می‌سازد.

وی با تأکید بر اینکه سن ماه امروز در تهران ۳ ساعت و ۴۴ دقیقه است و فردا به ۲۷ ساعت و ۴۵ دقیقه می‌رسد، متذکر شد: امکان رؤیت هلال ماه مبارک رمضان برای امروز وجود ندارد اما ممکن است برخی کشورهای اسلامی نظیر عربستان بنابر قاعده ام‌القراء فردا را ماه رمضان اعلام کنند.

حجت‌الاسلام موحدنژاد تصریح کرد: قاعده ام‌القرا این است که اگر ماه از مقارنه گذشته باشد و بعد از خورشید غروب کند، تقویم ام‌القراء می‌تواند بگوید که هلال امروز دیده شده و فردا ماه رمضان است.

عضو ستاد استهلال ماه مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: بر اساس داده‌های تجربی و نجومی بین‌المللی، رؤیت هلال امروز در هیچ کدام از خشکی‌های جهان قابل انجام نیست و هلال ماه تنها در غرب آمریکای شمالی و اقیانوس آرام قابل دیدن است.

وی درباره ماه مبارک رمضان امسال گفت: ماه مبارک رمضان امسال ۲۹روزه است.