Logo of a company

جانسون: خروج از توافق هسته‌ای اشتباه خواهد بود

وزیرامورخارجه انگلیس در یادداشتی با تاکید بر اینکه خروج آمریکا از برجام یک اشتباه خواهد بود، از رئیس‌جمهور آمریکا خواست تا توافق هسته‌ای را نابود نکند.

به گزارش یمین نیوز به نقل از  ایسنا، بوریس جانسون، وزیرامورخارجه انگلیس در یادداشت خود که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده است، با اشاره به اینکه مهلت تعیین شده از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای رو به پایان است، نوشت: به طور قطع این توافق نقاط ضعفی دارد اما من متقاعد شده‌ام که این موضوعات می تواند اصلاح شود. در حقیقت در این برهه زمانی انگلیس با دولت ترامپ و متحدان فرانسوی و آلمانی‌مان تلاش می کند تا تضمین کند که آنها هستند.

جانسون در ادامه با تکرار ادعاهای غرب و آمریکا در گذشته مبنی بر اینکه ایران به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای بوده است و اکنون این توافق مانع از وقوع چنین اتفاقی می شود، نوشت که با اجرای توافق هسته‌ای تعداد سانتریفیوژهای ایران و ذخیره اورانیوم غنی شده این کشور کاهش یافت و به علاوه بازرسان آژانس بین‌المللی  انرژی اتمی دسترسی بیشتری برای نظارت بر تاسیسات هسته‌ای ایران پیدا کردند.

وی همچنین با اشاره به اینکه انگلیس و آمریکا نگرانی‌های مشترکی درباره سیاست‌های منطقه‌ای ایران دارند، تصریح کرد: در این شرایط حساس خروج از توافق هسته‌ای و حذف محدودیت‌هایی که این توافق بر ایران اعمال کرده است، یک اشتباه خواهد بود. من بر این باورم که حفظ این محدودیتها در برنامه هسته‌ای ایران به مهار رفتار منطقه‌ای این کشور کمک خواهد کرد.

وزیرامورخارجه انگلیس در ادامه با بیان اینکه تنها ایران است که از رفع این محدودیت‌های هسته‌ای نفع می‌برد، نوشت: من همچنین از یک چیز اطمینان دارم: هر گزینه در دسترس دیگری بدتر خواهد بود. عاقلانه‌ترین کار این است که این دستبندها را ارتقا دهیم نه اینکه آنها را باز کنیم.

به گزارش ایسنا، ویر امورخارجه انگلیس در حالی ادعاهای بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای کشورمان را در این شرایط بازگو کرده است که ایران همواره در گذشته هرگونه ادعا مبنی بر وجود انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای‌مان را رد و تاکید می‌کرد که برنامه هسته‌ای ایران ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و جمهوری اسلامی هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین ارزیابی خود از مسائل باقیمانده درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران که پیش از اجرای برجام منتشر شد، تاکید کرد که شواهدی دال بر وجود انحراف در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی وجود ندارد و پرونده مربوط به برنامه هسته‌ای ایران کاملا بسته شده است.