شریعتمداری به سوال ارزی پاسخ نداد 
چاپ 

شریعتمداری به سوال ارزی پاسخ نداد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با برنامه‌های وزارتخانه متبوع خود در شرایط فعلی ارز گفت: این مسائل را از بخش‌های بانکی پیگیری کنید.

به گزارش  یمین نیوز به نقل از ایسنا، محمد شریعتمداری امروز (دوشنبه) در حاشیه دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان در جمع خبرنگاران حاضر شد و در ابتدا در خصوص سوالاتی که در ارتباط با نامگذاری سال مبنی بر حمایت از تولید داخل مطرح شد، توضیحات مبسوطی ارائه کرد اما در پاسخ به پرسش ایسنا در ارتباط با برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط فعلی نرخ ارز اینگونه اعلام کرد که بهتر است این موضوعات از مراجع بانکی و مالی پیگیری شود.

شریعتمداری در بخش‌های دیگر صحبت خود در ارتباط با اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره نام‌گذاری سال جاری توضیح داد: در این شرایط ما جهت ارتقای سطح کیفیت و کمیت تولیدات داخل برنامه‌های خاصی در نظر گرفته‌ایم و تلاش داریم تا کیک تولید ملی، حجم بیشتری پیدا کند.

وی همچنین به مذاکراتی که با مجلس صورت گرفته تا بتواند برای بخش تولیدی یارانه‌هایی در نظر گیرد، اشاره کرد و گفت: گام دیگر گشایش بازارهای بین‌المللی و حمایت از صادرات غیرنفتی محسوب می‌شود.

شریعتمداری ادامه داد: در این زمینه نیازمند اعطای مشوق‌های صادراتی بودیم که اکنون در مجلس منابع لازم در این زمینه پیش‌بینی شده تا بتوان از این طریق جوایز صادراتی را برای حضور کالاهای ایرانی در بازارهای هدف ایجاد کنیم.

برنامه‌های متنوع بانکی را برای کارت اعتباری

این عضو کابینه دولت دوزادهم همچنین به قدرت خرید مردم اشاره کرد و گفت: از سال گذشته سیستم‌های اعتباری خرید را با نظام بانکی طراحی کردیم و طبق اخباری که از رئیس کل بانک مرکزی داریم، نظام بانکی تشویق شده است که در سال جاری برنامه‌های متنوع بانکی را برای کارت اعتباری به اجرا بگذارد تا تقاضایی مطمئن ایجاد شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال از پیگیری‌هایی که برای اصلاح مالیات ارزش افزوده صورت گرفته یاد کرد و این بخش را یکی از موانع جدی تولید دانست.

وی در عین حال تاکید کرد: قرار بر اصلاح این مالیات است و صحبتی از حذف این بخش مالیاتی نیست.

شریعتمداری در بخش پایانی صحبت‌های خود نیز به ارائه توضیحاتی درباره اقدامات صورت گرفته برای فعالیت بیشتر در بازار کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: علاوه بر عراق که اقدامات خوبی در آن صورت گرفته در کشوری مانند آذربایجان با سرمایه‌گذاری ۷۵ درصدی طرف مقابل، خودروی ایرانی تولید می‌شود. از سوی دیگر در برخی کشورها تولید داروی ایرانی در دستور کار قرار گرفته و اکنون ما پیگیری نظام تعرفه‌های ترجیحی تلاش داریم منافع صادراتی کشور محقق شود.

تجارت جهانی ایران ۲۰۰ میلیارد دلار است

شریعتمداری همچنین در مراسم دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان گفت: در سال گذشته صادرات نفتی ایران حدود ۵۲ میلیارد و صادرات غیرنفتی حدود ۴۷ میلیارد دلار بوده و بیش از ۵۰ میلیارد دلار واردات صورت گرفته است که با محاسبه مجموع این موارد، حجم روابط تجاری ایران به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار می‌رسد و این رقم برای انتخاب ایران به عنوان شریک تجاری رقم مناسبی به‌شمار می‌رود.

وی افزود: با توجه به نقشه راهی که توسط رؤسای جمهور دو کشور آماده شده ما مکلف هستیم گام‌های اساسی در راستای افزایش همکاری‌های تجاری دو کشور را برداریم.

او با اشاره به پتانسیل‌ها و توانایی‌های ایران در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: علاوه بر تجهیزات فنی – مهندسی و پیشرفت‌های صورت گرفته در صنایع پتروشیمی ایران ما سال گذشته در تولید خودروهای سبک و سنگین از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال قبل عبور کردیم.

شریعتمداری با اشاره به وضعیت خوب ایران در صنایع پایه‌ای مانند فولاد، اظهار کرد: در تولید مصالح ساختمانی حدود ۱۲۰ صنعت در کشور ما فعالیت دارند که علاوه بر آنها در بخش‌هایی مانند صنایع خانگی، برق و الکترونیک پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته و صنایع دارویی ما نیز در سال گذشته جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده و ما ۹۶ درصد مصرف دارویی کشور را در داخل تولید می‌کنیم. همچنین علاوه بر صادرات به کشورهای همسایه، طرح‌های مشترک تولید داروی ایرانی در کشورهای همسایه را نیز آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: خط تولید خودروهای ایرانی نیز در برخی کشورها آغاز به کار کرده و در سال‌های اخیر رشد منفی صنعتی ایران به رشد مثبت مستمر تبدیل شده است.

رشد اقتصادی امسال بیش از ۴ درصد است

وزیر صمت با بیان این‌که در سال ۱۳۹۶ رشد اقتصادی ایران حدود پنج درصد بوده است، گفت: طبق گزارش‌های آی ام اس پیش‌بینی شده است که این رشد در سال جاری نیز بیش از چهار درصد باشد.

شریعتمداری همچنین به بحث توسعه روابط ترانزیتی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: نه تنها در چارچوب موافقت‌نامه عشق‌آباد بلکه در قالب کریدور چهارجانبه ترکمنستان، عمان، ازبکستان و ایران همکاری‌های مشترک در این زمینه دنبال خواهد شد.

وی همچنین تجارت آزاد میان ایران و ازبکستان را از موارد مهمی دانست که باید پیگیری شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در زمینه‌ حمل و نقل نیز باید سند الحاقی به موارد قبلی افزوده شود که امید می‌رود وزارت راه و شهرسازی همکاری‌های لازم را در این زمینه داشته باشد.

شریعتمداری در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اهمیت بحث تجارت آزاد میان دو کشور، گفت: می‌دانیم که این مذاکرات امری زمان‌بر است اما ما علاقه‌مند به پیگیری این موضوع هستیم.

وی مسائل بانکی را از دیگر موارد دارای اهمیت در روابط تجاری دو کشور دانست و گفت: در حال حاضر ما با روسیه و ترکیه به این نتیجه رسیده‌ایم که افراد می‌توانند در کشور مقابل از دستگاه‌های پز بانکی استفاده کنند. ما فکر می‌کنیم چنین رابطه‌ای باید با تمام کشورهای همسایه ایجاد شود و اگر صحبت از توسعه گردشگری می‌شد، این موضوع لازمه کار است.

وزیر صمت پیشنهاد تشکیل کمیته مشترکی در این زمینه داد و افزود: وزرای نیروی دو کشور نیز در زمینه آب پیشنهاد تشکیل کمیته مشترکی را داده‌اند.

اتاق مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان ۲۰ سال در حال بررسی!

وی تسهیل همکاری‌های گمرکی را از دیگر موضوعات مهم دانست و اهمیت آن را حتی بیش از ویزا برشمرد.

شریعتمداری تاسیس اتاق بازرگانی مشترک میان ایران و ازبکستان را هم بحثی دانست که از ۲۰ سال قبل تاکنون مورد بررسی قرار دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه صحبت‌های خود زمینه‌هایی مانند صادرات محصولات کشاورزی و شیلات، خدمات فنی- مهندسی، ایجاد نیروگاه‌های مختلف گازی، بادی و آبی، صادرات مصالح ساختمانی، تولید ماشین‌آلات کشاورزی، ایجاد شبکه‌های انتقال و توزیع برق و روشنایی و شناسایی معادن از طریق ژئوفیزیک را از دیگر پتانسیل‌های ایران دانست که می‌تواند در کنار موضوعات نفتی  در دستور کار قرار گیرد.

همچنین آچیلفای رحمت اف – معاون اول نخست وزیر ازبکستان – در این مراسم به ارائه توضیحاتی درباره روابط تجاری دو کشور پرداخت و گفت: ایران یکی از شرکای اقتصادی مهم ما به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۷، ۳۲۵ میلیون دلار تبادلات تجاری میان دو کشور صورت گرفته است.

وی ضمن ابراز امیدواری به افزایش این عدد به ۵۰۰ میلیون دلار در سال جاری گفت: کشور ازبکستان در حوزه صنایع نساجی، کفش، حبوبات، میوه، گندمف سبزیجات، صنایع پتروشیمی، صنایع ماشین‌سازی، وسایل الکترونیک خانگی، لوله‌های مسی و … که کالاهایی هستند که در بازار ایران برای آنها تقاضای زیادی وجود دارد، آمادگی صادرات کالا را دارد.

او اعلام کرد: ازبکستان آمادگی دارد برای اقتصاد رو به رشد خود اجناس متنوعی را خریداری کند.

همچنین یادآور شد: در حال حاضر سالانه یک میلیون تن مواد نفتی از ایران خریداری می‌شود که آمادگی وجود دارد این حجم تا سالی سه میلیون تن افزایش پیدا کند.

نخست وزیر ازبکستان همچنین به اهمیت موضوع ترانزیت اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۹۱۱ تن کالا میان دو کشور ترانزیت شده است و ما از ایران بابت تخفیف‌هایی که به طور دائم به ازبکستان داده می‌شود، تشکر می‌کنیم.

وی با تاکید بر لزوم گسترش شیوه‌های حمل و نقل و ترانزیت میان دو کشور متذکر شد ایجاد پروازهای مستقیم میان ایران و ازبکستان اهمیت ویژه‌ای دارد و پیشنهاد ما آن است که در وهله اول هفته‌ای دو پرواز میان دو کشور برقرار شود.

اما در این نشست برخی دیگر از مسئولان کشور ازبکستان نیز به صحبت پرداخت و از پیگیری تسهیل صادرات ۱۰۰ هزار تن گندم ازبکستان به ایران خبر داده و اعلام کردند برای حبوبات ازبکستان تقاضای زیادی وجود دارد؛ به گونه‌ای که در سال گذشته ۱۳۱ هزار تن محصول در این بخش صادر شده و امسال ازبکستان تلاش دارد این رقم را به ۲۰۰ هزار تن برساند. همچنین اعلام شد کشور ازبکستان با هفت منطقه آزاد تجاری خود آمادگی دارد تا با تمامی مناطق آزاد تجاری ایران همکاری داشته باشد. علاوه بر این در این مراسم از علاقه‌مندی ازبکستان به پیگیری همکاری‌های دارویی با ایران اشاره شد و از افتتاح خانه تجاری ازبکستان در ایران به عنوان امری مثبت یاد شد.

درباره نویسنده

15363مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو