دلار کوتاه بیا نیست که نیست 
چاپ 

دلار کوتاه بیا نیست که نیست

دلار روی تابلو ۴۴۷۶ تومان است؛ توی دست ۴۷۸۰ تومان. بسیاری مردم کارشان این شده از صبح خروس‌خوان تا بوق شب در صف صرافی‌های بانک‌ها با هدف خرید دلار ۴۴۶۷ تومانی بایستند تا در کف پیاده‌رو بالای ۴۷۰۰ تومان بفروشند. سودش هم بد نیست. هر ۲۰۰۰ دلار تقریبا ۶۰۰ هزار تومان سود دارد. حالا می‌توان فهمید چرا اکثر افراد در صف را شهروندان عادی تشکیل داده‌اند که هیچ قصدی برای مسافرت خارج از کشور ندارند. شواهد نشان می‌دهد دلار قصد پایین آمدن ندارد و اقدامات پلیسی هم بی‌نتیجه بوده است.

به گزارش  یمین نیوز به نقل از ایسنا، دلار هفته‌هاست که یکه‌تازی می‌کند و به مهم‌ترین خبر اقتصادی تبدیل شده است. انگار بعضی‌ها دوست ندارند قبول کنند که نرخ ارز جهش کرده است. بسته سه‌گانه ارایه کردند و با هدف کنترل نرخ ارز، سود بانکی را به ۲۰ درصد رساندند. برای فروکش کردن مقطعی قیمت، مسکن خوبی بود اما انگار دارد کمک می‌کند تا ارز پرش بیشتری داشته باشد؛ چرا که اقتصاددانان علت اصلی جهش دلار را سودهای موهوم بانکی و رشد افسارگسیخته‌ی نقدینگی از ۴۸۰ هزار میلیارد تومان به ۱۴۵۰ هزار میلیارد تومان از سال ۱۳۹۲ به بعد می‌دانند. حسین عبده تبریزی می‌گوید: “به‌دلیل همین نقدینگی است که حالا تقاضا برای ارز تا این حد افزایش یافته است. شگفتا که حالا می‌خواهیم با توزیع سود موهوم بیشتر، قیمت ارز را کنترل کنیم! با این خط استدلال، اگر قیمت ارز کنترل نشد، آیا باید نرخ سود سپرده را به ۲۵ و ۳۰ درصد برسانیم!؟ به‌نظر می‌رسد جای علت و معلول را اشتباه گرفته باشیم”.

فردوسی همچنان شلوغ است

امروز هم بازار فردوسی شلوغ‌تر از بازارهای کیف و کفش بود. گزارش میدانی امروز ایسنا نشان می‌دهد زن و مرد و پیر و جوان در صف صرافی‌ها ایستاده‌اند تا در این تجارت پرسود از غافله عقب نمانند. تا ساعت ۱۴ نرخ خرید دلار براساس آنچه روی تابلوهای صرافی‌ها درج شده، ۴۴۷۶ تومان و نرخ فروش آن ۴۴۸۴ تومان است. اما نرخ دلاری که تحت عنوان دلار آزاد این روزها در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد ۴۷۸۰ تومان است.

سکه در حباب

در طرح سه‌گانه بانک مرکزی، کنترل قیمت سکه نیز هدف‌گذاری شده بود اما ظاهرا این طرح هم با شکست مواجه شده است. با وجود عرضه بیش از یک میلیون سکه از طریق حراجی و پیش فروش طی سه ماه اخیر به بازار این کالا همچنان حباب دارد، در عین حال که کاهشی در قیمت آن اتفاق نیفتاده است. قیمت سکه تمام بهار آزادی از اواخر تابستان روند رو به رشدی در پیش گرفت و رکوردهای تازه‌ای به ثبت رسید. در ادامه بانک مرکزی برای حباب حدود ۲۵۰ هزار تومانی که برای این کالا ایجاد شده بود، حراج سکه در بانک کارگشایی را آغاز کرد. در این مدت با وجود برگزاری حراج سکه و افزایشی که در نتیجه بالا بودن قیمت دلار و البته اونس جهانی در قیمت آن اتفاق می‌افتاد اما در هر حال حباب سکه در حال تخلیه شدن بود و به طوری که چندی پیش حتی اعلام شد حباب سکه به کمتر از ۵۰ هزار تومان و در حد بسیار پایینی قرار گرفته است. گزارش ایسنا از آخرین وضعیت سکه را این‌جا بخوانید.

مسکن در انتظار فروکش التهاب دلار

همان‌طور که در گزارش‌های قبلی اشاره کردیم، کلیه سطوح اقتصاد ایران در انتظار تعیین وضعیت نرخ دلار هستند. از جمله بخش مسکن که تجربه نشان داده بعد از جهش دلار در فاصله‌ی زمانی کوتاه تاثیر می‌گیرد. رییس اتحادیه املاک می‌گوید که سال آینده سرمایه‌ها از بازار ارز به سمت بازار مسکن می‌آید. استدلالش هم این است که به دلیل ضعف صنعت و تولید، مسکن تنها بازاری است که قابلیت جذب سرمایه‌ها را دارد. مصطفی‌قلی خسروی، امروز درنخستین نشست خبری خود این را هم گفت که قیمت مسکن در سال آینده مطلقا پرش نخواهد کرد اما حدود ۲ درصد بالاتر از نرخ تورم می‌ایستد.

تهدید کارت‌های بانکی را جدی بگیرید!

از بازارهای سکه و دلار که اخبار امیدوارکننده‌ای از آنها به گوش نمی‌رسد کمی دور شویم و توجه شما را به یک هشدار جلب می‌کنیم. “مراقب تهدید کارت‌های بانکی باشید” این تیتر گزارشی است که نشان می‌دهد بانکداری الکترونیکی مقوله‌ای است که همانند دیگر اشکال بانکداری، امکان بروز خطاها و حتی سوءاستفاده‌هایی در آن وجود دارد؛ موضوعی که می‌توان درصورت توجه به نکات ایمنی در استفاده از کارت‌های بانکی و فرایندهای الکترونیکی مرتبط با آن مخاطرات مربوطه را به حداقل ممکن رساند. به همین دلیل کارشناسان تاکید دارند که برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، حتما نرم‌افزارهای همراه بانک را از وب‌سایت اصلی بانک‌ها و یا دیگر منابع قابل اعتماد و مورد تأیید بانک دریافت کنید و در زمان نصب نسخه جدید همراه بانک، ابتدا نسخه قبلی را از گوشی خود حذف کنید. همچنین از کلیک کردن برروی لینک‌ها و یا دریافت فایل‌های ضمیمه پیام‌هایی که از طرف اشخاص ناشناس برای شما و یا در گروه‌های مختلف ارسال می‌شود، پرهیز کنید.

کوئیک استارت زد

بالاخره خودرویی که مدت‌ها اخبار تولید آن به گوش می‌رسید از امروز به روانه بازار شد و ۱۰۰ دستگاه از آن به دست مشتریان رسید. محسن جهرودی مدیرعامل سایپا، امروز در مراسم عرضه این خودرو گفت که هنوز نمی‌توان قیمت نهایی و دقیق کوئیک را اعلام کرد. با این حال کسانی که این خودرو را پیش خرید کرده‌اند، با همان قیمت‌های قبلی خودرو به آن‌ها تحویل داده خواهد شد.

میوه شب عید درخشید

سری هم به بازار میوه و تره‌بار بزنیم. بررسی‌های ایسنا نشان می‌دهد در آستانه شب عید و درحالیکه بازار میوه داغ‌تر از هر روز دیگری است و وزارت کشاورزی بارها اعلام کرده که در تولید، تامین و عرضه انواع میوه و تره بار هیچ مشکلی در بازار وجود ندارد، قیمت این محصولات فاصله زیادی با نرخ منطقی که قانون برای فروش میوه مشخص کرده دارد و در این میان به نظر می‌رسد که جای بازرسان و ناظران در این بازار خالی است. در فاصله دو هفته مانده به عید نوروز اختلاف فاحشی با نرخ منطقی آن بر اساس قیمت عمده فروشی و سود ۳۵ درصدی منطقی این محصولات دارد و از ۱۱ درصد برای محصولاتی مانند خیار گلخانه ای تا ۷۸ درصد برای پرتقال رسمی شمال و ۹۸ درصد برای نارنج متفاوت است.

وزیر نیرو خانه‌تکانی کرد

در آستانه‌ی سال نو، وزیر نیرو دست به خانه‌تکانی زد. با صدور احکامی از سوی رضا اردکانیان، برخی از سمت‌های کلیدی این وزارتخانه دچار تغییر شد و در نهایت بعد از نزدیک به شش ماه از آغاز به کار دولت دوازدهم، پست‌های مهم وزارت نیرو تا حدودی سر و سامان گرفت. عصر دوشنبه معاون جدید آب و آبفای وزارت نیرو معرفی شد که براساس آن عباس سروش، مسئولیت منابع آبی کشور را برعهده گرفت. پیش از آن رحیم میدانی در دولت یازدهم این مسئولیت را برعهده داشت که اکنون با حکم وزیر نیرو بازنشسته شده است. علاوه بر این، فرهاد یکه‌یزدان‌دوست به عنوان مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل و سرپرست مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق منصوب شد که براساس حکم وزیر نیرو تحقق اهداف توسعه ارتباط موثر بین‌المللی در جهت تحقق دیپلماسی آب و انرژی و همچنین توسعه و راهبری سرمایه‌گذاری در صنعت آب و برق در لیست ماموریت‌های مهم وی قرار گرفته است. از سوی دیگر با حکم صدرنشین وزارت نیرو، علی‌اصغر میرزایی به عنوان مشاور پیگیری‌های ویژه وزیر نیرو منصوب شد. البته رضا انجم‌شعاع نیز مسئولیت معاونت حقوقی، پشتیبانی و مجلس وزیر نیرو را بر عهده دارد.

درباره نویسنده

15363مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو