Logo of a company

ابهام ادامه‌دار برای کاربری سازه‌ی مجاور «تئاتر شهر»

وضعیت سازه مجاور مجموعه تئاتر شهر که حتی چند ماه پیش افتتاح آن وعده داده شده بود، به‌گونه‌ای است که با هر اظهار نظر جدیدی بر پیچیدگی مساله‌ی کاربری آن افزوده می‌شود. تازه‌ترین اظهار نظر در این زمینه نیز از شهردار تهران بوده است.

به گزارش یمین نیوز ،محمدعلی نجفی – شهردار تهران – در حالی بر کاربری مذهبی و دینی ساختمان کنار تئاتر شهر تاکید دارد که ظاهر و داخل این ساختمان هیچ نشانه‌ای از مسجد ندارد.

ساختمان ساخته شده در کنار تئاتر شهر اگرچه تقریبا کامل شده، اما هنوز به بهره برداری نرسیده است و در دوره جدید مدیریت شهرداری تهران نیز انتظار  می‌رود حداقل خواسته‌های اهالی فرهنگ و هنر برای تعیین یک کاربری متناسب در بنایی که در مجاورت تئاتر شهر قرار گرفته و نیز در محدوده‌ای خاص مثل چهارراه ولیعصر (عج) است، برآورده شود.

محمدعلی نجفی اخیرا در گفتوگویی با ایسنا بیان کرده است: هنوز درباره کاربری مسجد مقابل تئاتر شهر تصمیم‌گیری نکرده‌ایم اما قطعا این محل کاربری مذهبی و دینی خواهد داشت و درباره سیستم مدیریت و نوع فعالیت‌ها قرار است ظرف یک ماه آینده جلساتی برگزار و تصمیم گیری نهایی را انجام دهیم.

او همچنین درپاسخ به سوال دیگر این نقطه‌نظر که هنرمندان از تصرف پارکینگ تئاتر شهر گله مند هستند و می‌شود این ساختمان را حداقل به جایی برای برپایی نمایش‌های آیینی و مذهبی اختصاص داد فقط به گفتن این جمله اکتفا کرد که «نظر هنرمندان نیز در نظر گرفته خواهد شد.»

۱۴ سال قبل وقتی کلنگ احداث یک مسجد به جای پارکینگ  در کنار تئاتر  شهر زده شد، هنرمندن اعتراض زیادی کردند ولی گله و شکایت آن‌ها و حتی در مقطعی تصمیم به تحصن راه به جایی نبرد و در نهایت ساختمانی با نام «مسجد و مجتمع فرهنگی و مذهبی ولیعصر (عج)» ساخته شد که نه در ظاهر شباهتی به مسجد دارد و نه در باطن. داخل این ساختمان که به نظر می‌رسد  شهردار تهران هننوز  از آن دیدن نکرده است، بیشتر شبیه محلی برای برگزاری مجالس ختم و همایش است که امکان پذیرایی تجاری و صرف غذا برای مهمانان این مجالس را هم فراهم می‌کند و البته دو نمازخانه کوچک زنانه و مردانه هم در دو طبقه دارد.

این در حالی است که پیش‌تر ایسنا در گزارش‌هایی مفصل به چگونگی روند ساخت این بنا که به بهانه مسجد بوده ولی حتی در برخی مکاتبات اداری هم نامی از مسجد در میان نبوده و فقط به نمازخانه اشاره شده،پرداخته است.

با این حال احمد مسجد جامعی – عضو شورای شهر تهران – مدتی قبل در اختتامیه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی تاکید کرد که به جای ساختمانی که کنار تئاترشهر بنا شده قرار بوده «تکیه شهر» ساخته شود و طرح آن هم تهیه شده  بود که احتمالا باید هنوز در فرهنگستان هنر موجود باشد.

او چند سال قبل در مقاله‌ای که به طور مفصل به قدمت ساخت تکیه در تهران اشاره دارد، درباره این طرح نیز توضیحاتی را ارائه کرده است.

در بخشی از این مقاله آمده بود: «ساختن محلی برای اجرای تعزیه و نمایش‌های آیینی و سنتی از نیازهای شهر بزرگ و ماشین زده تهران است که دست کم حدود ۱۵۰ سال پیش بین ۵۰ تا ۷۰ تکیه محلی داشته است و با وجود فراز و فرودهای بسیار مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) به ویژه در ماه محرم در آن پیوسته رو به گسترش بوده است. نخستین بار در سومین شورای شهر تهران این مساله مورد توجه قرار گرفت و پیشنهاد شد که در کنار تئاتر شهر، موزه تعزیه و تکیه شهر ساخته شود.

در این موزه اشیایی مانند سیاهه‌ها، پرچم‌ها، علم‌ها، پارچه‌ها، صورتک‌ها، شیرها، کتل‌ها، لباس‌ها، شمشیرها، سپرها، نیزه‌ها، چکمه‌ها، زین‌ها، گاهواره‌ها، نخل‌ها و… گذاشته می‌شد و نمادی از تاریخ تحولات اجتماعی و فرهنگی را به نمایش می‌گذاشت. مجموعه‌ای ارزشمند از این قبیل آثار را مرحوم فیاض معین البکاء در اختیار داشت که زمینه واگذاری آن نیز فراهم شد.»

حال باید منتظر ماند تا ببینیم شهردار تهران برای کاربری ساختمانی که در طول یک دهه گذشته ماجرایی طولانی و عجیب داشته چه تصمیمی می‌گیرد و آیا برخی شایعات درباره اهداف اقتصادی و سودمحوری که از ساخت این بنا شنیده می شد، رنگ واقعیت می‌گیرد یا خیر؟!