فرمانده یگان حفاظت اعلام کرد: سازمان میراث فرهنگی پادگان نیست 
چاپ 

فرمانده یگان حفاظت اعلام کرد: سازمان میراث فرهنگی پادگان نیست

فرمانده یگان حفاظت اعلام کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پادگان نیست که نیروهای یگان حفاظت آن بخواهند در همه موارد از اسلحه استفاده کنند اما در مواقع خاص مانند دیگر ضابطان قانونی، از اسلحه نیز استفاده می‌کنیم.

به گزارش یمین نیوز به نقل از ایسنا، سردار امیر رحمت الهی در نشست هم اندیشی با خبرنگاران میراث فرهنگی که دوشنبه ۷ اسفند در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، در پاسخ به پرسش‌های متعدد خبرنگاران مبنی بر علت کمبود تعداد نیروهای یگان حفاظت در سراسر کشور و در محوطه‌ها و بناهای تاریخی مختلف برای حفاظت بهتر از آثار تاریخی اظهار کرد: تطابق منطقی بین استعداد نیروی انسانی و تعداد آثار تاریخی نیست، در واقع همیشه در امور انتظامی و حفاظتی نیروی انسانی زیاد کارگشا نبوده است.

او با بیان این که امروز سیاست کیفری در معنای گسترده‌تری میراث فرهنگی را دربرمی‌گیرد، جلب مشارکت مردمی را نکته‌ی مهمی در امر حفاظت از بناهای تاریخی دانست.

وی با تاکید بر این‌که اجرای آیین دادرسی کیفری جدید باعث شد تا نیروهای یگان حفاظت آموزش‌های خاص ضابطان قضایی را ببینند، افزود: براین اساس برای تعدادی از مأموران نیروی یگان حفاظت نیز کارت ضابط خاص صادر شده است، از نظر قانونی ضابطان عام و خاص داریم.

*سازمان میراث فرهنگی پادگان نیست

او درباره‌ی علت استفاده نکردن نیروهای یگان حفاظت از اسلحه به عنوان یک اهرم بازدارنده بهتر با هدف جلوگیری از تخریب بیشتر آثار تاریخی ادامه داد: حتی نیروی انتظامی که ضابطی، عام است در بسیاری از مأموریت‌هایش حمل سلاح دارد. یگان حفاظت میراث فرهنگی نیز در برخی از مواقع ممکن است مجبور به استفاده از اسلحه باشد. اما این روند باید براساس قانون انجام شود. با این وجود خوشبختانه در بکارگیری سلاح تا امروز ضرورت چندانی احساس نکرده‌ایم.

سردار رحمت‌اللهی در پاسخ به علت استفاده نکردن سلاح توسط نیروهای یگان حفاظت در مقابل تخریب بناهای تاریخی گفت: باید نگاه جامعی به این قضیه داشته باشیم. از فرماندهی اعلام می‌کنیم که نباید از سلاح استفاده شود چون ساختار سازمان میراث فرهنگی، فرهنگی است. این سازمان پادگان نیست. مهمترین اصل حضور مردم در فضاهای مختلف فرهنگی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی است. اینکه بخواهیم دو سرباز مسلح را در ورودی سعدآباد بگذاریم قطعا دید و عملکرد خوبی به دست نمی‌آورد.

او استفاده از تجهیزات دفاعی را کم خطرتر از استفاده از سلاح گرم دانست و گفت: باید مراقب باشیم حتی به مجرمان نیز آسیب جانی وارد نشود. به اندازه‌ای که بیمه مسئولیت مدنی در دو بخش کارکنان و مسئولیت ثالث تهیه شده است که علاوه بر تحت پوشش قرار دادن اعضای یگان اگر شخصی در حین انجام عملیات آسیب ببیند آن نیز تحت بیمه مسئولیت ثالث قرار می‌گیرد.

*ایجاد ۱۸ شعبه قضایی میراث فرهنگی در کشور

وی در پاسخ به اینکه چرا تاکنون یگان حفاظت و حتی میراث فرهنگی اهرم اجرایی دقیق و خاصی برای استفاده در مواقع مناسب ندارد، گفت: خوشبختانه در ۱۸ استان شعب قضایی خاصی رسیدگی به جرایم علیه میراث فرهنگی را بر عهده گرفته‌اند که با پیگیری‌ها این شعبات تأسیس شده و از حمایت‌های قانونی برخوردار می‌شوند.

او با بیان اینکه در امر حفاظت، مشارکت‌پذیری حداکثری مردم و نهادهای اجتماعی وجود دارد، گفت: قبول دارم که نیروی انسانی یگان میراث‌فرهنگی زیاد نیست اما باید به این نکته توجه کرد که فکر و ایده و برخورداری از تکنولوژی و فناوری امروز، نیاز به استفاده از تعداد زیادِ نیروی انسانی و انتظامی ندارد.

او با تأکید برلزوم آموزش نیروی انسانی حرفه‌ای، مناسب و آموزش دیده در این یگان اظهار کرد: توسعه کمی نیروی انسانی مد نظر ما نیست. بلکه توسعه کیفی اهمیت بیشتری دارد چون در عین حال بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای مردمی و استفاده از ظرفیت‌های نوین در امر حفاظت مد نظر است.

*دستور جمع‌اوری سربازان از موزه‌ها را دادم

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی تأکید کرد: نخستین بخش‌نامه‌ام بعد از حضور در این سازمان جمع‌آوری سربازان از موزه‌ها بوده است و اینکه اگر قرار است از چنین نیروهایی استفاده کنیم براساس آیین‌نامه حضور آن‌ها در بخش‌های نگهبانی و محوطه‌های پیرامونی فضاهای تاریخی باشد.

او با بیان اینکه سهمیه نیروی یگان حفاظت برای استفاده از سربازان بسیار کم بوده است، گفت: اکنون این تعداد شش برابر شده‌اند و اولین گروه از سربازان فارغ‌التحصیل در دانشگاه‌ها و رشته‌های مرتبط از اسفندماه به یگان حفاظت منتقل شده‌اند. این نیروها معمولا در آموزشگاه‌ها و پادگان‌ها تربیت می‌شوند و تلاش کرده‌ایم تا سربازهای هدفمند وارد کار شوند. این تلاش‌مان را با اجرای طرح آمایش سرزمینی به نتیجه رسانده‌ایم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، در ادامه با اشاره به برخی اقدامات مناسب توسط یگان حفاظت با هدف حفاظت از آثار تاریخی نیز افزود: مرکز مانیتورینگ چهار استان تجهیز شده و به صورت متمرکز پایش شده‌اند. همچنین مرکز مها در تهران که وظیفه اتصال الکترونیکی مراکز مهم برای هشدار در مواقع خطر را دارد به میراث فرهنگی نیز رسیده و موزه ملی ایران به عنوان پایلوت انتخاب شده است.

وی با اشاره به برگزاری هفت دوره آموزشی تخصصی برای ۷۵۰ کادر نیروی یگان حفاظت اظهار کرد: تلاش‌های زیادی برای دستگیری مجرمان و ورود به باندهای غیرمجاز داشتیم که خوشبختانه موفق نیز بوده‌ایم.

امیر رحمت‌الهی از تهیه‌ی چک لیست به منظور آسیب‌شناسی و توجه به رویکرد وضعیت آثار تاریخی در همه استان‌ها خبر داد و گفت: با تهیه‌ی این چک لیست، همه فرماندهان یگان حفاظت در استان‌ها موظف شده‌اند در فاصله‌های زمانی مشخصی از آثار تاریخی بازدید کرده و چک لیست‌ها را براساس نقاط قوت و ضعف آن آثار پر کرده و به مدیران کل میراث استان‌ها اعلام کنند.

*استدلال با معاون دادستانی برای تائید قوانین بازدارنده استفاده از فلزیاب

استفاده از فلزیاب و قوانین منتشر شده در خصوص منع استفاده از این وسیله که بیشتر با هدف کشف آثار تاریخی و تخریب این بناها استفاده می‌شود، پرسش دیگری بود که فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی درمورد آن به سوالات خبرنگران جواب داد.

او با بیان این‌که سال ۷۹ سه تبصره در رابطه با فلزیاب به تصویب رسید، اظهار کرد: بر این اساس خریداری، حفاظت، نگهداری و تبلیغ فلزیاب باید با مجوز میراث فرهنگی باشد، اما چون قوانین آن بازدارندگی لازم را نداشتند و به صورت یک جرم فراگیر در فضای مجازی، فروش فلزیاب رغبت ایجاد می‌کرد، بنابراین در مکاتبه‌ای با معاون دادستان که دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز است، استدلال شد که استفاده از فلزیاب باید جزو قوانین بازدارنده باشد.

وی ادامه داد: تاکنون نیز از ۲۰۰ سایت ۱۱۶ سایتِ تبلیغ فلزیاب فیلتر شده‌اند و باز هم پیگیری خواهیم کرد تا تبلیغ فروش فلزیاب به طور کامل به صورت غیرقانونی حذف شود و هر اقدام دیگری از این قبیل در فهرست عناوین مجرمانه باشد.

او با تاکید بر این‌که همه اختیارات قانونی مانند تغییر و دستگیری، مجازات و صدور حکم باید در دادگاه انجام شود،اظهار کرد: یگان حفاظت فقط ضابط میراث فرهنگی است و اگر چیزی را کشف کند فقط موظف است آن را تحویل مراجع قانونی دهد.

سردار رحمت‌الهی با اشاره به چند مورد شکایت در این زمینه بیان کرد: در این زمینه یک حکم کلی مطرح شده است. اداره حقوقی مشارکت‌های اجتماعی نیز با هدف موضع‌گیری مناسب در مقابل مجرمان به وظایف خود عمل می‌کند، هر چند اختیارات‌مان محدود است. اما با همه رده‌های تخصصی ناجا، اداره آگاهی و امور بین‌الملل آن و همچنین پلیس پیشگیری در این زمینه فعالیت می‌کنیم.

*چه برسر کاشی‌ها تاریخی سرقت شده تهران امد؟

سرقت کاشی‌های تهران بحثی که دست‌کم از سه سال گذشته در تهران مطرح شده و هنوز گاهی اوقات خبرهایی در این زمینه منتشر می‌شود، بحش دیگر صحبت‌های فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی بود، او در پاسخ به این پرسش که رئیس پلیس تهران در نمایشگاه مطبوعات امسال از بروز چنین اتفاقی در تهران اظهاربی اطلاعی کرده، در صورتی که مسئولان میراث فرهنگی اعلام کرده‌اند نیروی انتظامی نیز پیگیر این اتفاقات در تهران است، اظهار کرد: قطعا به دلیل مشغله‌ی زیاد رئیس پلیس تهران نمی‌توان از او انتظار داشت که همه موارد را همیش به خاطر داشته باشد.

وی سپس با اشاره به بازداشت سارقان برخی از کاشی‌های تاریخی تهران، به وضعیت بناهای تاریخی این شهر اشاره کرد و گفت: خانه لشکرنویس در پامنار در اختیار کلانتری بازار است، پیگیری‌هایی برای حفاظت از این خانه صورت گرفت. خانه صادق هدایت نیز علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده، با ممانعت از ورود مأموران روبرو بود. یگان حفاظت میراث‌فرهنگی واکنش‌هایی را نسبت به این موضوع نشان داد که خود اقدامی بازدارنده است.

او اضافه کرد: منزل سپهبد امیراحمدی در میدان حسن‌آباد نیز هر چند درفهرست آثار ملی به ثبت نرسیده، اما واجد ارزش است که در نشست فرماندهان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در ۱۷ بهمن ۹۶ مصوبه‌ای تصویب شد که به خانه‌های تاریخی واجد ارزش اما ثبت نشده و ثبت اضطراری آن‌ها اشاره داشت.

*ایجاد سفره‌خانه در خانه نیمایوشیج منتفی شد

سردار رحمت‌الهی همچنین با تأکید خاص درباره وضعیت خانه نیمایوشیج اظهار کرد: بحث ایجاد سفره‌خانه در خانه نیمایوشیج منتفی شد و قرار است پس از مرمت و احیا این بنا مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به برخی ماکتبات با معاونت میراث فرهنگی گف: از این معاونت درخواست کرده‌ایم که حتما بحث ثبت اضطراری برخی از بناهای تاریخی در معرض خطر به سرعت انجام شود، که در برخی از استان‌ها خوشبختانه این کار انجام می‌شود.

*کانال‌های تلگرامی فعالِ قاچاق و حفاری آثار تاریخی در حال شناسایی‌اند

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی؛ همچنین با تأکید بر برخی از جرم‌هایی که در فضاهای مجازی و در کانال‌های تلگرامی مربوط به میراث فرهنگی رخ می‌دهند، گفت: ارتکاب جرم چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی علیه میراث فرهنگی توسط قانون‌گذار جرم‌انگاری می‌شود، نا در فضای واقعی به صورت فیزیکی مجرم را تحت تعقیب قرار می‌گیرد، بازداشت می‌کنیم یا با همکارین یروی انتظامی تعقیب و پرونده و تشکلی پرونده آن تشکیل و تحویل مراجع قضائی می‌شود.

او ادامه داد: اگربخواهیم واکنش نشان ندهیم به صرف فراوانی این تبلیغات روز به روز این‌ موارد افزایش پیدا می‌کنند. ما تا کنون چند مورد شکایت داشته‌ایم و پرونده‌های ما در پلیس فتا تحت رسیدگی است، در یک مورد نیز حکم گرفتیه‌ایم.

وی با بیان این‌که سال گذشته با ایجاد اداره مشارکت‌های اجتماعی این وظیفه به عهده آن‌ها گذاشته شده است، تاکید کرد: باید پذیرفت برخی مواقع اختیارات ما محدود است، با این وجود با پلیس فتا، ناجا، اگاهی و بین الملل و پیشیگری ناجا همکاری خوبی داریم.

سردار رحمت‌الهی با تاکید بر این‌که در فضای مجازی صرفا از طریق کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که دبیر ان کارگروه معاون دادستان کل است، امکان پیگری چنین تخلفات و گزارش‌هایی را داریم، اما در فضای واقعی در صورتی که متوجه شویم از ان‌ها شکایت می‌کنیم.

به گفته‌ی او، کسانی که تمایل به ارائه اطلاعات درباره‌ی وجود چنین سایت‌هایی دارند، می‌توانند از طریق فکس، نامه یا به صورت مکتوب و پست یا مراجعه حضوری به سعدآباد شکایت خود را اعلام کنند، چون چیزی که مستند می‌شود معمولا مسئولیت‌آورتر و بیشتر قابل پیگیری است.

درباره نویسنده

15363مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو